AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Har en jente på 7 år som har store problemer med følelsesregulering. Hun kan få voldsomme raserianfall om hun får beskjeder hun ikke liker. F.eks.om hun holder på med noe og vi skal sette oss ved bordet for å spise middag eller skal kle på yttertøy og gå ut døra. Ofte skjer det også at hun blir rasende om sømmer i sokkene er følbare, eller om jeg kommer borti tannkjøttet når jeg pusser tennene hennes. Hun tisser seg litt ut nesten daglig. Har tatt dette opp med helsesøster som sa det var vanlig i den alderen. Men dette gjør at hun ofte lukter litt tids og det er en kamp å få henne til å dusje eller bade. Lar henne alltid velge, men hun hater begge deler så det blir oftest kun 1 gang i uken eller mer sjeldent. Hun kan også ha en til tider barnslig og irriterende oppførsel over for jevnaldrende og kan være veldig opptatt av å bestemme i lek. Dette gjør at det er få lekeavtaler, med mindre vi foreldre tar initiativ. Hun er veldig intens og masete og må ofte ha 10 beskjeder før hun gjør det hun får beskjed om. Hun er veldig viljesterk og sta, og gir seg ikke uansett om vi er konsekvente og står på vårt. Jeg tenker ikke på noe diagnose her, men ønsker veiledning. COS kurs har vi tatt. Føler vi foreldre blir maktesløse oppi dette, det er liksom noe hele tiden. Hvor kan man få hjelp med disse utfordringene, og er det jeg beskriver «nok» til å reagere på? Anonymkode: 27fda...21a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden For meg er ikke dette vanlig oppførsel, ligner mer på de barna som ligger på spekteret. Iallfall etter hva jeg har hørt fra mine bekjente som har barn som er diagnostiserte. BUP er stedet for dere og jeg må si jeg synes det er litt rart at dere ikke allerede har vært der med tanke på hvordan oppførselen hennes er. Vet ikke hva slags helseperson dere har men å tisse seg ut i den alderen er ikke vanlig for nevrotypiske barn. Anonymkode: ee3ba...e5d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For meg er ikke dette vanlig oppførsel, ligner mer på de barna som ligger på spekteret. Iallfall etter hva jeg har hørt fra mine bekjente som har barn som er diagnostiserte. BUP er stedet for dere og jeg må si jeg synes det er litt rart at dere ikke allerede har vært der med tanke på hvordan oppførselen hennes er. Vet ikke hva slags helseperson dere har men å tisse seg ut i den alderen er ikke vanlig for nevrotypiske barn. Anonymkode: ee3ba...e5d Enig i denne. Jeg har også flere bekjente med sånne barn som jenta di. Skaff hjelp heller nå enn senere, tenker jeg. Ta kontakt med BUP. Anonymkode: 0360e...a10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Antagelig, men da hos BUP. Fordi jeg sannsynligvis hadde mistenkt diagnose. Det er selvsagt umulig å si sikkert ut fra en kort beskrivelse. Type kommunal foreldreveiledning har jeg kompetanse til å gi selv, så det tror jeg ikke hadde vært så aktuelt for min del. Men det kan være et godt tilbud - ofte avhengig av flaks med veileder, men slik er det jo hos BUP også. Anonymkode: 31574...335 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden Med to barn på spekteret ville jeg bedt om hjelp til dette ja. Ville bedt om henvisning til utredning. Trenger ikke være noe, men greit å få avklart. Anonymkode: 6daf2...b29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Kommer dere automatisk inn til BUPA? her hos oss må vi gjennom PPT uansett.. hvordan går det på skolen da? høres ut som jenta mi, minus tissing. hun fikk ADHD diagnose igår... Anonymkode: a3534...5ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): For meg er ikke dette vanlig oppførsel, ligner mer på de barna som ligger på spekteret. Iallfall etter hva jeg har hørt fra mine bekjente som har barn som er diagnostiserte. BUP er stedet for dere og jeg må si jeg synes det er litt rart at dere ikke allerede har vært der med tanke på hvordan oppførselen hennes er. Vet ikke hva slags helseperson dere har men å tisse seg ut i den alderen er ikke vanlig for nevrotypiske barn. Anonymkode: ee3ba...e5d Det var helsesøster på skolen som sa det er flere som tisser seg litt ut på første trinnet. Det er ikke snakk om full blæretømming, men såpass slik at trusen blir våt. Noen ganger kun litt og andre ganger mer. Skjer ofte under lek at de glemmer å gå på do. ts Anonymkode: 27fda...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommer dere automatisk inn til BUPA? her hos oss må vi gjennom PPT uansett.. hvordan går det på skolen da? høres ut som jenta mi, minus tissing. hun fikk ADHD diagnose igår... Anonymkode: a3534...5ad Hvor gammel er din jente? ❤️ Jeg er veldig usikker på dette selv... Vi tenkte å først å et møte med kontaktlærer for å høre deres side av saken. Hun klarer seg bra faglig. Tar i mot beskjeder og sitter i ro i timene. Er det sosiale som bekymrer oss mest. Sier hun har det greit med de andre på skolen, men det kommer få forespørsler om å leke utenom skoletid. Så hvis vi snakker med lærer kan vi gjennom han eller helsesøster få time hos PPT.? Hva er egentlig forskjellen mellom PPT og BUP? ts Anonymkode: 27fda...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Klem til deg. Som mamma med 2x asbergers/ADHD, så kjenner jeg meg godt i problematikken. Hadde tatt kontakt med fastlege for henvisning til bup. Det er virkelig at jenta får riktig hjelp. ❤ Anonymkode: 76ad7...87a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Tillegg: mine to klarer seg også bra faglig, men sliter sosialt(som du beskriver, ang lek), med å regulere følelser, og overgangssituasjoner. Anonymkode: 76ad7...87a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hvis vi snakker med lærer kan vi gjennom han eller helsesøster få time hos PPT.? Hva er egentlig forskjellen mellom PPT og BUP? ts Anonymkode: 27fda...21a PPT er pedagogisk-psykologisk tjeneste. De har ansvar for å vurdere og rådgi rundt barns behov for spesialpedagogisk tilrettelegging i skole og barnehage. Skolen eller dere selv kan kontakte PPT. BUP er barne- og ungdomspsykiatrien, spesialisthelsetjeneste. De har ansvar for å utrede og behandle psykisk uhelse hos barn. Lege kan henvise dit. Det er ikke lovlig å forlange at PPT skal involveres før BUP vurderer en henvisning. Selv om det er etablert praksis enkelte steder. Anonymkode: 31574...335 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Vi har et barn som hadde store problemer med følelsesregulering. Vi fikk god hjelp av bup. Hos oss ble "diagnosen" følelsesmessige reguleringsvansker i barndom eller noe liknende og vi fikk også beskjed om at barnet var særdeles evnerikt. Dette gjorde at skolen så barnet i et helt annet lys enn det hadde gjort, og begynte å behandle barnet på en annen måte, og gradvis ble problemene mindre og mindre. Og det var en trygghet for oss foreldre også, da vi jo ofte hadde følt vi så en annen side av barnet enn "alle andre". Det er ikke lett når man selv ser et trist, sart og (svært) intelligent barn, og omverden ser en dysfunksjonell hissigpropp. Da begynner man å tvile på seg selv, og tenke at man egentlig er ei myrsnipe. Anonymkode: 87df7...89c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammel er din jente? ❤️ Jeg er veldig usikker på dette selv... Vi tenkte å først å et møte med kontaktlærer for å høre deres side av saken. Hun klarer seg bra faglig. Tar i mot beskjeder og sitter i ro i timene. Er det sosiale som bekymrer oss mest. Sier hun har det greit med de andre på skolen, men det kommer få forespørsler om å leke utenom skoletid. Så hvis vi snakker med lærer kan vi gjennom han eller helsesøster få time hos PPT.? Hva er egentlig forskjellen mellom PPT og BUP? ts Anonymkode: 27fda...21a Hun er 9,5 år. hun er veldig skoleflink, derfor vi slet med å komme til BUPA. ppt var flaskehals. så lenge det funker faglig og i skole, er dessverre ikke ressursene eller vilje der til å ta tak. ( vet jeg personlig som voksendiagnosert med adhd og.) men hun er veldig urolig i timen da. og har null konsentrasjon. må gi beskjed hundre ganger. girer seg opp i lek eller settinger og vanskelig å få til å utføre noe. sterk vilje. Tar ofte av i lek, og det blir for mye for de rundt. leker mye med de litt yngre. det har litt med det at hun har lillebror og yngre rundt oss her vi bor, men jeg ser hun er litt mindre moden enn jevnaldrende på lek/interesse. Har litt venner, men det er ikke sånn at det ringer ned døren her. det sosiale har også vært viktig for meg, og hun er jo klar over dette selv. kan bli litt lei seg osv. heldigvis har hun fine venner gjennom relasjoner fra barnehage, og en aktivitet hun har gått lenge på. Anonymkode: a3534...5ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): PPT er pedagogisk-psykologisk tjeneste. De har ansvar for å vurdere og rådgi rundt barns behov for spesialpedagogisk tilrettelegging i skole og barnehage. Skolen eller dere selv kan kontakte PPT. BUP er barne- og ungdomspsykiatrien, spesialisthelsetjeneste. De har ansvar for å utrede og behandle psykisk uhelse hos barn. Lege kan henvise dit. Det er ikke lovlig å forlange at PPT skal involveres før BUP vurderer en henvisning. Selv om det er etablert praksis enkelte steder. Anonymkode: 31574...335 Her fikk vi avslag på henvisning fra fastlege til BUPA med mistanke om adhd, og med to foreldre med diagnosen... med beskjed om å gå gjennom PPT. dette er konsekvent praksis i sandefjord kommune ihvertfall- om det gjelder adhd utredning. vi måtte bruke et år på og vente på PPT og forklare at lære og lesevansker ikke er problemet når ungen lærte og skrive og lese av seg selv i barnehagen... helt håpløst opplegg. Anonymkode: a3534...5ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Klem til deg. Som mamma med 2x asbergers/ADHD, så kjenner jeg meg godt i problematikken. Hadde tatt kontakt med fastlege for henvisning til bup. Det er virkelig at jenta får riktig hjelp. ❤ Anonymkode: 76ad7...87a AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tillegg: mine to klarer seg også bra faglig, men sliter sosialt(som du beskriver, ang lek), med å regulere følelser, og overgangssituasjoner. Anonymkode: 76ad7...87a Enig, jeg har også en med Asperger (som nå skal utredes for ADHD). Anonymkode: ce49c...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): PPT er pedagogisk-psykologisk tjeneste. De har ansvar for å vurdere og rådgi rundt barns behov for spesialpedagogisk tilrettelegging i skole og barnehage. Skolen eller dere selv kan kontakte PPT. BUP er barne- og ungdomspsykiatrien, spesialisthelsetjeneste. De har ansvar for å utrede og behandle psykisk uhelse hos barn. Lege kan henvise dit. Det er ikke lovlig å forlange at PPT skal involveres før BUP vurderer en henvisning. Selv om det er etablert praksis enkelte steder. Anonymkode: 31574...335 Ok. Min umiddelbare tanke er da at BUP er rette stedet. Hittil er det ingen problemer faglig, så blir vel feil å involvere PPT på et nåværende tidspunkt. Nå håper jeg jo virkelig at dette «bare» er alderstypisk trass og en veldig sta og bestemt personlighet, men jeg ser jo hva flere skriver her… Hvis BUP finner en årsak til utfordringene hennes er det kanskje enklere å få hjelp av PPT om hun senere trenger det? Dersom de ser at BUP tidligere har vært inni bildet? ts Anonymkode: 27fda...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden Be om individuell familie/foreldreveiledning? Hør med helsestasjonen eller ta kontakt selv. Det skal være lav terskel, men kan være ventetid. Alternativ gå privat. Først og fremst bør det forsøkes med enda mer veiledning for dere foreldre for grensesetting og å måte følelsene hennes riktig. Det blir feil å finne årsaker hos barnet før dette er godt utprøvd. Det holder nok ikke kun med et generelt COS kurs. Anonymkode: 6ebae...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi har et barn som hadde store problemer med følelsesregulering. Vi fikk god hjelp av bup. Hos oss ble "diagnosen" følelsesmessige reguleringsvansker i barndom eller noe liknende og vi fikk også beskjed om at barnet var særdeles evnerikt. Dette gjorde at skolen så barnet i et helt annet lys enn det hadde gjort, og begynte å behandle barnet på en annen måte, og gradvis ble problemene mindre og mindre. Og det var en trygghet for oss foreldre også, da vi jo ofte hadde følt vi så en annen side av barnet enn "alle andre". Det er ikke lett når man selv ser et trist, sart og (svært) intelligent barn, og omverden ser en dysfunksjonell hissigpropp. Da begynner man å tvile på seg selv, og tenke at man egentlig er ei myrsnipe. Anonymkode: 87df7...89c Så bra at dere fikk godt hjelp ❤️ Er akkurat det du skriver jeg er redd for…at hun skal bli den rare som ingen vil være med. En slik merkelapp kan være vanskelig å bli kvitt tror jeg. ts Anonymkode: 27fda...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Be om individuell familie/foreldreveiledning? Hør med helsestasjonen eller ta kontakt selv. Det skal være lav terskel, men kan være ventetid. Alternativ gå privat. Først og fremst bør det forsøkes med enda mer veiledning for dere foreldre for grensesetting og å måte følelsene hennes riktig. Det blir feil å finne årsaker hos barnet før dette er godt utprøvd. Det holder nok ikke kun med et generelt COS kurs. Anonymkode: 6ebae...9bb Vi har tydelige grenser for henne, men møter henne med forståelse og kjærlighet. Også når hun slår seg fullstendig vrang. Men jeg skal undersøke ditt forslag nærmere. Leser mye faglitteratur om emnet, og mitt fokus er ikke at hun er et forferdelig barn. Men ser hun sliter veldig med følelser og er umoden. ts Anonymkode: 27fda...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har tydelige grenser for henne, men møter henne med forståelse og kjærlighet. Også når hun slår seg fullstendig vrang. Men jeg skal undersøke ditt forslag nærmere. Leser mye faglitteratur om emnet, og mitt fokus er ikke at hun er et forferdelig barn. Men ser hun sliter veldig med følelser og er umoden. ts Anonymkode: 27fda...21a Ja jeg vil tro du har fokus på dette. Det er selvsagt bra. Men hvis dere kunne fått individuell veiledning så kunne dere også fått en fagperson til å se dere utenfra. Kanskje det er små ting dere kan endre på og som kan være nyttig. Der kan dere ta opp problemstillinger som kun gjelder dere framfor å sitte i en gruppe på COS hvor alt er mer generelt og en ikke går inn i hver enkelt foreldres og familiers utfordringer. Anonymkode: 6ebae...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå