Gå til innhold

Dørene på skolen er låst i 08.00-08.30, er dette lov?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis alle var ute i denne halvtimen - hvorfor sto du å banket på i 10 minutter? Kunne du ikke bare gått og funnet barnet?

Anonymkode: 07b70...520

Fordi trådstarter løy i startinnlegget.

Anonymkode: 63cf6...1c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var tidlig på 80tallet, og vi hadde verken tilgang til å gå inn noe sted eller gå på do. Sfo var til rundt en halvtime før skolestart, og alle som var der måtte rydde og ut.  

Anonymkode: 702d9...859

SFO på starten av 80-tallet? SFO ble innført i 1998, fire år etter 6 årsreformen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras

SFO på starten av 80-tallet? SFO ble innført i 1998, fire år etter 6 årsreformen. 

Og hva tror du eksisterte før 1998? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på skolen i 1990 og vi hadde sfo 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det het "fritidshjem" eller no, vi kalte det "fritids". Sfo ble det sikkert hetende senere. Og mulig det er ulikt i landet når det ble innført, og kanskje det var mer behovsprøvd på 80tallet. Jeg gikk på en av sentrumskolene i Oslo, og her var det helt normalt. 

Anonymkode: 702d9...859

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gikk på en videregående skole sentralt i Oslo i slutten av 1980-årene med åpne dører fra morgenen av uten at noe slikt forekom i de tre årene jeg gikk der, og går i en kirke i samme by der også dørene er åpne hele dagen uten at det oppstår problemer med dette, slik at det er fullt mulig å ha åpne dører også idag.

Et samfunn der man må ha stengte dører og vektere over alt, er oppskriften på et sykt samfunn.

Anonymkode: 5fb5a...cf3

Noen steder er vel mer utsatt i dag enn akkurat der du gikk på skole på 80-tallet, da. Det er også sånne boliger for utviklingshemmede ikke langt fra skolen vår. Plutselig har noen kommet seg ut derfra og trasker rundt i skolegården. En dag kom det en dame rett inn døra til klasserommet en varm dag jeg hadde døra åpen i undervisning. Elevene kunne gå litt ut og inn ifb med en oppgave. Hun skulle låne do "der inne", og pekte på døra inn til et lager . Heldigvis gikk hun da jeg ba henne om det, men det var jo litt skummelt. Tror bare at hun var fra det hjemmet, men man vet jo aldri. 

Også er det forskjell på en barneskole og en videregående skole og bygg som kirker. Barn er mer sårbare enn videregående elever og mennesker som går i kirka. En videregående elev klarer kanskje å tenke litt lengre enn en 6-åring hvis hun møter på uvedkommende. Det må være strengere på barneskoler enn videregående sånn sett. De minste trenger større beskyttelse enn en 17-åring. Og det er vel ingen små barn som går alene til kirken, dermed er de ikke utsatt for å møte raringer der alene. 

Det er også som andre sier, mulighet for ganske mye mobbing og hærværk om man skal la barneskoleelever vandre gangene uten tilsyn om morgenen. Jeg vet om ganske grive hendelser som har skjedd der barn har vært alene uten tilsyn. Videregåendeelever er mer modne og trenger mindre tilsyn generelt. 

Anonymkode: 341dd...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maleficenta skrev (På 10.1.2025 den 12.27):

Nei jeg mener rett før de skal gå ut. Er det noen som må tisse? Gå på do nå. Evt. Alle må gå på do før dere går ut

Haha

På førsteklasses hos oss er det to doer. Det er absolutt ikke mulig å sende alle 50 førsteklassingene som er på morgen-SFO innom der før skolen begynner.

Anonymkode: 61898...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mulig det ble lovpålagt først i 1998, det betyr ikke at det ikke fantes noe tilbud før dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (På 10.1.2025 den 7.56):

Da er de jo innendørs. Her er de utendørs i kulda. De er heller ikke på tur men står ute og venter. Ikke uvanlig at blæra påvirkes av kulde og overganger mellom inne/ute. 

Vi bor i Norge, her er det kaldt. Hvis foreldre ikke kler barna så de klarer 30 minutter ute, bør man ringe barnevernet. 

Anonymkode: 659ed...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi bor i Norge, her er det kaldt. Hvis foreldre ikke kler barna så de klarer 30 minutter ute, bør man ringe barnevernet. 

Det er kaldt her til lands, men voksne og barn har vanligvis lov til å gå inn om vi må tisse. Meningsløst å tilby et pedagogisk opplegg på skolens grunn uten tilgang på toalett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden):

Det er kaldt her til lands, men voksne og barn har vanligvis lov til å gå inn om vi må tisse. Meningsløst å tilby et pedagogisk opplegg på skolens grunn uten tilgang på toalett. 

De kan tisse før de forlater fritidshjemmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kan tisse før de forlater fritidshjemmet. 

Det håper jeg da de gjør. Men merkelig opplegg å ikke ha do .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem av oss voksne hadde godtatt å stå ute foran jobben uten mulighet for toalett og varme 30 min hver dag?

Anonymkode: 31d3a...45f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 3.30):

Da har det barnet lært å gå på do før Sfo-friminuttet. Hvis det ikke klarte å holde seg en halvtime må det ha vært et gryende behov også før friminutt. 30 min klarer alle barn i barneskolealder med mindre det er noe medisinsk, og da har skolen egne rutiner for dette så det ikke skjer. Det hadde sikkert skift på plassen sin inne. 

Anonymkode: bf433...dbc

Jeg vet ikke med deg, men noen ganger kan jeg plutselig bli tissatrengt selv om jeg ikke måtte på do eller klarte å gå et kvarter før. Jeg har ingen medisinske tilstander bare en normal kropp. 

Anonymkode: 9afec...0a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Haha

På førsteklasses hos oss er det to doer. Det er absolutt ikke mulig å sende alle 50 førsteklassingene som er på morgen-SFO innom der før skolen begynner.

Hvorfor ikke? Så rekker de ikke gå ut imellom. So what?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem av oss voksne hadde godtatt å stå ute foran jobben uten mulighet for toalett og varme 30 min hver dag?

Anonymkode: 31d3a...45f

Hva er forskjellen på 30 minutters utetid på SFO før skolestart og 30 minutter med storefri fra kl. 11.00-11.30? Her i denne tråden synes jeg det lages storm i vannglass. 

Anonymkode: 6749a...fdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er forskjellen på 30 minutters utetid på SFO før skolestart og 30 minutter med storefri fra kl. 11.00-11.30? Her i denne tråden synes jeg det lages storm i vannglass. 

Anonymkode: 6749a...fdd

Fordi i storefri låses ikke dørene...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er vel voksne ute den halvtimen?

Kan ts svare på dette...?

Anonymkode: d0208...964

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fordi i storefri låses ikke dørene...

Vi har låste dører hele tiden der jeg jobber, også i storefri. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har låste dører hele tiden der jeg jobber, også i storefri. 

Hvorfor har dere det? Må være slitsomt for de på inspeksjon å løpe frem og tilbake med unger som må på do.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...