Gå til innhold

Dørene på skolen er låst i 08.00-08.30, er dette lov?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tydelig at folk her ikke aner hvor mye rart elever gjør på toalettene. Min karriere på barneskolen var heldigvis kort (er på vgs nå, takk og pris), men toaletter stappet fulle av papir, bæsj på veggene og ildspåsettelse var bare noe av det som skjedde hvis elever snek seg inn. Hvis folk på en arbeidsplass hadde oppført seg slik (svar til den som nevnte at toalettene på arbeidsplasser er tilgjengelige), hadde det sikkert kommet kortleser utenfor dem eller annen adgangskontroll rimelig raskt. 

Ellers er slike steder åsted for mobbing av diverse slag, som dynking av klær eller verre,  skribling på vegger og sikkert mye annet jeg har glemt i farten. Så barneskoleelever kan ikke ha fri tilgang når tilsyn ikke er tilgjengelig. 

Anonymkode: 91da6...006

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei. Sfo åpner klokken 07:00. Ferdig 08.00 på morgen, og skolen starter 08.30, det er da «stemgt» i en halv time. Da er dørene låst. I dag var det et tilfelle hvor et barn tisset på seg i dette tidsrommet. Jeg sto å banket på i ti minutter før noen åpnet døren. Det var tolv minus. Er dette lov? De skal vel ha tilgang på toaletter?

Anonymkode: e6eb8...6cb

SFO-barna bør ha tilgang til toaletter etter behov. De andre barna og deg skal ikke det, det finns vel ikke en skoleelev som ikke ville satt seg på do i minus 12 hvis de kom noen minutter før til skolen.  Hvilket barn var det, og hvorfor kunne ikke du kontakte noen voksne? 

Anonymkode: 36b2a...50c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tydelig at folk her ikke aner hvor mye rart elever gjør på toalettene. Min karriere på barneskolen var heldigvis kort (er på vgs nå, takk og pris), men toaletter stappet fulle av papir, bæsj på veggene og ildspåsettelse var bare noe av det som skjedde hvis elever snek seg inn. Hvis folk på en arbeidsplass hadde oppført seg slik (svar til den som nevnte at toalettene på arbeidsplasser er tilgjengelige), hadde det sikkert kommet kortleser utenfor dem eller annen adgangskontroll rimelig raskt. 

Ellers er slike steder åsted for mobbing av diverse slag, som dynking av klær eller verre,  skribling på vegger og sikkert mye annet jeg har glemt i farten. Så barneskoleelever kan ikke ha fri tilgang når tilsyn ikke er tilgjengelig. 

Anonymkode: 91da6...006

Shit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den dagen barna ikke putter hele doruller i do, så kanskje dørene kan stå ulåste de 15-20 minuttene før det ringer inn.

Anonymkode: 91114...e9d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den dagen barna ikke putter hele doruller i do, så kanskje dørene kan stå ulåste de 15-20 minuttene før det ringer inn.

Anonymkode: 91114...e9d

Hva faen er det med disse ungene egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke overdramatiser så mye da! 

Det er helt normalt at en assistent eller noen som jobber på SFO er med ungene ute på skoleplassen osv. Og det går an for lærere å rullere på å holde øye med skoleplassen når det er elever der. Dodøra burde uansett alltid stått ulåst! 

Anonymkode: 239a0...b6f

Jeg forventer selvsagt at barna på SFO har tilsyn når de er ute. Og at disse kan låse opp dodøra ved behov.

Dette var en kommentar til den som mente at det hele ville vært løst hvis arbeidsdagen begynte kl 8. På en skole med 500+ barn vil ulåste dører føre til at man er nødt til å bruke voksne som ellers gjør andre ting i dette tidsrommet til tilsyn inne i skolebygget, deriblant lærere. Jeg ser ikke helt hvordan man ellers skulle løst det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er teit at de må være ute å vente uansett vær men det er nå meg. Ingen arbeidsplasser som er slik

Her kan vi være enige, selv om jeg tror mange barn har godt av å lufte seg litt mellom SFO og skole.

Men igjen er dette er spørsmål om ressurser. Det kan f.eks. være mangel på rom som gjør at SFO-basen må omgjøres til kunst og håndverks-rom. Det kan være ansatte fra SFO som må gjøre andre ting i dette tidsrommet, som å være assistent på 7.trinn som begynner kl 8 eller ta imot en elev med skolevegring, og at det derfor er nødvendig å ha barna ute ettersom det krever færre voksne. 

Stort sett er det en logisk grunn til at ting løses som det gjør og sjeldent er den grunnen at vi skal være kjipe mot barna.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (2 timer siden):

Det synes jeg høres veldig rart ut.

Her er SFO åpent fram til skolen begynner. Det er jo poenget med SFO? Jeg hadde ikke giddet å betale for en SFO der barna måtte være ute alene en halvtime før skolestart. 

Det er også veldig rart at skolen ikke åpner dørene før skoledagen begynner. Da må de jo miste veldig mye tid i første time hver morgen, på at ungene skal komme inn, kle av seg og finne plassene sine?

Det stemmer at det går med en del undervisningstid på dette. Så hvis du kan gi meg navnet på skolen der hundrevis av elever sitter klare i klasserommet ved undervisningsstart etter å ha gått inn på egenhånd uten å tulle, bruke mobil, plage noen eller ødelegge noe, sender jeg gjerne inn en jobbsøknad☺️

(Jeg er forresten enig i at barna ikke skal være ute alene)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1555 skrev (27 minutter siden):

Her kan vi være enige, selv om jeg tror mange barn har godt av å lufte seg litt mellom SFO og skole.

Men igjen er dette er spørsmål om ressurser. Det kan f.eks. være mangel på rom som gjør at SFO-basen må omgjøres til kunst og håndverks-rom. Det kan være ansatte fra SFO som må gjøre andre ting i dette tidsrommet, som å være assistent på 7.trinn som begynner kl 8 eller ta imot en elev med skolevegring, og at det derfor er nødvendig å ha barna ute ettersom det krever færre voksne. 

Stort sett er det en logisk grunn til at ting løses som det gjør og sjeldent er den grunnen at vi skal være kjipe mot barna.

De har da friminutt. De går da vært mye ute da. Turdager og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det SFO frem til skolestart , noe annet er jo bare høl i hue . 

Anonymkode: 18901...b8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

De har da friminutt. De går da vært mye ute da. Turdager og...

Skal vi virkelig gidde å være uenige om at noen 6-åringer har behov for å lufte seg mellom kl 07.30 og 09.30 fordi de har turdager innimellom?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1555 skrev (27 minutter siden):

Det stemmer at det går med en del undervisningstid på dette. Så hvis du kan gi meg navnet på skolen der hundrevis av elever sitter klare i klasserommet ved undervisningsstart etter å ha gått inn på egenhånd uten å tulle, bruke mobil, plage noen eller ødelegge noe, sender jeg gjerne inn en jobbsøknad☺️

(Jeg er forresten enig i at barna ikke skal være ute alene)

Poenget er jo at det vil gå med enda mer tid til dette om skolebygningen først åpner i samme øyeblikk som første time begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei. Sfo åpner klokken 07:00. Ferdig 08.00 på morgen, og skolen starter 08.30, det er da «stemgt» i en halv time. Da er dørene låst. I dag var det et tilfelle hvor et barn tisset på seg i dette tidsrommet. Jeg sto å banket på i ti minutter før noen åpnet døren. Det var tolv minus. Er dette lov? De skal vel ha tilgang på toaletter?

Anonymkode: e6eb8...6cb

Samme her.. 

Mellom 08:00 og 08:30 er alle ute.. Men det er  voksne ute også, og vi har doer ute.. Eller tilgang på doer med inngang fra skolegården..

Men uansett…. 

I saker som dette, (og IKKE for å forsvare skolen) så kan det være grunner for denne hendelsen med barnet.. Barnet var kanskje bare uheldig🤷‍♀️ Igjen, så NEI, sier IKKE det er greit! FOR SELVSAGT ER DET IKKE DET!!😭 Stakkars barn.. 

Men det jeg ville gjort, er å sende en mail til skolen og sagt fra, og rett og slett spurt om hva som egentlig er praksisen i den perioden? 

Synes det virker veldig rart at det ikke er ansatte tilgjengelig😬😬😬

Anonymkode: ec8fa...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maleficenta skrev (5 timer siden):

Kommer det narkomane når det er en haug med mennesker utenfor i skolegården?

Jada, de tenker jo ikke akkurat langt 😛 Har hatt folk i skolegården i friminuttene midt på dagen også. Så politiet har kommet og tatt dem med seg mens barna så på. Hadde vært ganske krise om de kom seg inn. Hadde en som prøvde å komme seg inn tidlig på morgenen en gang. Han ble heldigvis oppdaget av en lærer som skulle på jobb. Ellers hadde han vandret rundt inne på skolen og funnet på gud vet hva... 

Det er også elever fra ungdomsskolen rett ved som stikker av og har klart å komme inn på skolen der jeg jobber. Har også hatt herværk inne av barn som har klart å komme seg inn etter skoletid. Så folk prøver seg... derfor er dørene alltid låst hos oss. De som kommer for tidlig må vente. 

Anonymkode: 341dd...694

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang barnet som tisset på seg. Hvis dette barnet ikke går på SFO så er det jo foreldrene som burde sørge for at barnet kommer til skolestart og ikke før. Har man et barn som sliter litt på det området, så må man jo som forelder følge opp.

Har man et barn som tisser på seg hvor SFO er stengt en halvtime, så lager man en egen avtale. Jeg NEKTER å tro at det ikke er mulig. Jeg er meget tilbøyelig til å tro at andre foreldre kan blåse opp en sak fordi de egentlig ikke vet omstendighetene, og legger all skyld på skolen. 

Anonymkode: a7b93...f8c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ang barnet som tisset på seg. Hvis dette barnet ikke går på SFO så er det jo foreldrene som burde sørge for at barnet kommer til skolestart og ikke før. Har man et barn som sliter litt på det området, så må man jo som forelder følge opp.

Har man et barn som tisser på seg hvor SFO er stengt en halvtime, så lager man en egen avtale. Jeg NEKTER å tro at det ikke er mulig. Jeg er meget tilbøyelig til å tro at andre foreldre kan blåse opp en sak fordi de egentlig ikke vet omstendighetene, og legger all skyld på skolen. 

Å hvordan skal man gjøre det der barn tar skolebuss da? 

Anonymkode: 99fd3...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ungene gjør jo bare rampestreker og hærverk. Skjønner godt de er låst. 

Anonymkode: 649d3...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en latterlig diskusjon, og mange som svarer her har tydeligvis aldri jobbet på skole eller sfo! Det er helt sikkert minst én voksen sfo-ansatt ute sammen med barna i det aktuelle tidsrommet, som også kan låse opp toaletter ved behov. Her er det også  snakk om bare en halv (!) time, og ingen krise. Det er hverken synd på noen, eller å behandle barn som dyr. Tvert imot har barna godt av å lufte seg før timene starter. Utetid er også en del av sfo-tida. De som ikke går på sfo må selvsagt kle seg etter været før de kommer om morgenen, slik at de kan være ute. Hadde alle barn oppført seg eksemplarisk, hadde det kanskje vært gjennomførbart med åpent hus, men slik er det nok ikke. Og - hvem hadde villet betale for sfo hvis alle andre kom og gikk som de ville? Dessuten løser det ikke problemet med tilsyn og oversikt i tilfelle brann. 

Anonymkode: 2a012...9be

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å hvordan skal man gjøre det der barn tar skolebuss da? 

Anonymkode: 99fd3...870

Er det et barn som har et problem med å holde seg som tar buss, så lager man en avtale. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
strilamann skrev (11 timer siden):

Dette kunne vært løst kjempeenkelt ved at ledelsen sa at arbeidsdagen startet 0800... Men det må jo finnes vilje til det da.

Vi begynner kl. 8.00, men det er planleggingstid, ikke tilsyn innendørs. Barna på SFO og de øvrige barna som kommer er utendørs med SFO ansatte. Hvorfor skal vi forandre noe som fungerer? 

Anonymkode: 6749a...fdd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...