ritonnaia Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden (endret) Beskymret for en jeg opplever som psykotisk (han ene opplever han som asperger, etter å ha overhørt ting som er sagt) i kollektiv, mens han skal ha giret opp en nabo som har begynt å henge seg opp i væremåten til vedkommende (han bor i et annet hus) gjennom åpent vindu - pga en har overhørt atferd, gjennom åpent vindu (blitt noe aggressiv, pga vedkommendes bissare atferd) Vedkommende snakker om å kjenne folk som bruker narkotika, snakker om at folk er dummere i sahra og at en må skrive med blekk for at folk skal skjønne, og får hysteriske anfall med å skrike ut høylytt bissare ting om at "nå hører jeg en stemme" når naboen utendørs snakker om noe tilfeldig noe. Samtidig er personen såpass psykotisk at vedkommende ikke tåler at en går på kjøkkenet for å hente seg en brødskive, er verre en Josef Stalin (som er berømt som "født psykopat" for å tvinge folk til å gå på tær, fordi vedkommende er såpass mentalt sammenbrutt). Har også en øderlagt vifte på toalettet, og vedkommende fremstår med overvektig sannsynlighet å ha vansker mellom å oppfatte forskjell mellom vifte lyd og gå lyd - vet ikke om det skyldes psykisk utviklings heming, psykose, eller narkotika. Lurer på hva som kan gjøres for å få utleieren til å hjelpe til, slik vedkommende får oppfølging av psykriatisk helsevesen. Takk for svar. Endret 13 timer siden av ritonnaia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Utleier har da ingenting med leietagers psykiske helse å gjøre. Det er helsevesenet som må kontaktes. Anonymkode: aa8af...cdf 18 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Utleier kan låse inn helsevesenet om det er fare for liv og helse, eventuelt etter beskjed fra politi. Utenom det er det ikke utleiers ansvar... Hvis venner eller familie er bekymret så må de melde inn bekymringsmelding. Anonymkode: fe0a9...8dc 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden ritonnaia skrev (7 minutter siden): Beskymret for en jeg opplever som psykotisk (han ene opplever han som asperger, etter å ha overhørt ting som er sagt) i kollektiv, mens han skal ha giret opp en nabo som har begynt å henge seg opp i væremåten til vedkommende (han bor i et annet hus) gjennom åpent vindu - pga en har overhørt atferd, gjennom åpent vindu (blitt noe aggressiv, pga vedkommendes bissare atferd) Vedkommende snakker om å kjenne folk som bruker narkotika, snakker om at folk er dummere i sahra og at en må skrive med blekk for at folk skal skjønne, og får hysteriske anfall med å skrike ut høylytt bissare ting om at "nå hører jeg en stemme" når naboen utendørs snakker om noe tilfeldig noe. Samtidig er personen såpass psykotisk at vedkommende ikke tåler at en går på kjøkkenet for å hente seg en brødskive, er verre en Josef Stalin (som er berømt som "født psykopat" for å tvinge folk til å gå på tær, fordi vedkommende er såpass mentalt sammenbrutt). Har også en øderlagt vifte på toalettet, og vedkommende fremstår med overvektig sannsynlighet å ha vansker mellom å oppfatte forskjell mellom vifte lyd og gå lyd - vet ikke om det skyldes psykisk utviklings heming, psykose, eller narkotika. Lurer på hva som kan gjøres for å få utleieren til å hjelpe til, slik vedkommende får oppfølging av psykriatisk helsevesen. Takk for svar. Utleier har overhodet ingenting med dette p gjøre. Du må melde bekymring til by(del)en dere bor i. Huseier er en hvermannsen, så dette er ditt ansvar. Ikke legg det på huseier. Ring legevakten og drøft med dem. Anonymkode: 3f5ad...d46 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ritonnaia Skrevet 13 timer siden Forfatter #5 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Utleier har da ingenting med leietagers psykiske helse å gjøre. Det er helsevesenet som må kontaktes. Anonymkode: aa8af...cdf Skal jeg liksom kontakte psykisk helsevesenet, og ikke utleier? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden ritonnaia skrev (1 minutt siden): Skal jeg liksom kontakte psykisk helsevesenet, og ikke utleier? Ja. Utleier har ingenting med helse til sin leietakere å gjøre. Anonymkode: 44771...981 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden ritonnaia skrev (1 minutt siden): Skal jeg liksom kontakte psykisk helsevesenet, og ikke utleier? Å hva tenker du utleier kan gjøre? Det er jo mye bedre å kontakte de som har kompetanse, nemlig helsevesenet/ psykiatrien. Det får jo være grenser for hva en utleier skal ha ansvar for 😮 Anonymkode: ebf96...19b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden Du får kontakte helsevesenet og melde bekymring Anonymkode: 0fe9e...ea3 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden ritonnaia skrev (12 minutter siden): Skal jeg liksom kontakte psykisk helsevesenet, og ikke utleier? Ja, di kontakter psykiatrisk legevakt, fastlege eller kommunelege og melder inn bekymringsmelding. Eller AMK dersom det er akutt fare for liv/helse. Hvis utleier skulle ha gjort noe, så hadde det vært å melde inn en bekymringsmelding. Det er ikke noe som helst annet en utleier kan gjøre... Anonymkode: fe0a9...8dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Del Skrevet 13 timer siden ritonnaia skrev (17 minutter siden): Skal jeg liksom kontakte psykisk helsevesenet, og ikke utleier? Ja, det må du. Huseier har ikke noe mer å gjøre med dette en naboen. Hva tenker du at huseier kan gjøre? Anonymkode: 3f5ad...d46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden Høres ut som asperger, ikke psykose. Om han ikke vil ha hjelp er det lite å gjøre. Anonymkode: 57c8c...69b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden ritonnaia skrev (19 minutter siden): Skal jeg liksom kontakte psykisk helsevesenet, og ikke utleier? Hvorfor tenker du at det er huseiers ansvar? Du er vel voksen, og ikke et barn som må be en voksen til å gjøre ting for deg? Anonymkode: 0c857...63d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden Kan du ringe foreldrene hans? ❤️ Anonymkode: ec89b...a6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden Beklager å måtte si det, men det du skriver virker ikke veldig sammenhengende heller. Anonymkode: 0c857...63d 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Del Skrevet 13 timer siden Kontakt foreldrene. Høres jo psykotisk ut med de vrangforestillingene. Anonymkode: 5350e...9c9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden ritonnaia skrev (28 minutter siden): Skal jeg liksom kontakte psykisk helsevesenet, og ikke utleier? Ja, selvfølgelig. Utleier er ikke ansvarlig for dere på noe som helst vis. Det virker som du tror utleieren er den nye forelderen deres eller noe. Anonymkode: c10ce...ddf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du ringe foreldrene hans? ❤️ Anonymkode: ec89b...a6b AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kontakt foreldrene. Anonymkode: 5350e...9c9 Nei, bare nei… TS bør ta kontakt med helsevesenet, ikke foreldrene. Å kontakte foreldre kan skape mer kaos enn ro, da man ikke vet hva som foregår. Og det er bedre å innblande en nøytral part som har kompetanse. En tidligere venninne av meg ringte mine foreldre, og sa hun var bekymret for meg fordi at hun ikke hadde fått svar da hun ringte og prøvde å sende en sms. Vi hadde ikke hatt kontakt på et halvt år. Lite visste mine foreldre at jeg hadde valgt å fade ut kontakten med henne over tid, og det var derfor hun ikke fikk svar. Tenkte ikke at hun kom til å blande inn noen som hun aldri hadde pratet med før. Jeg ble så forbanna, og min mor ble satt ut av hele situasjonen. Slet med å komme seg over dette, da hun har dårlige erfaringer med å få bekymringstelefoner. Hun har mistet et annet barn i selvmord. Min mor og jeg snakker jevnlig. Anonymkode: bf0f9...571 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden ritonnaia skrev (39 minutter siden): Skal jeg liksom kontakte psykisk helsevesenet, og ikke utleier? Eh, selvfølgelig har ikke utleier noe som helst med dette å gjøre. Hvis en person er syk, kontakter man helsevesenet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Beklager å måtte si det, men det du skriver virker ikke veldig sammenhengende heller. Anonymkode: 0c857...63d Første jeg tenkte og. Hvem har egentlig issuene her? Stalin, narkotika, utviklingshemming, psykose? Det var da voldsomt til dramatikk. At han sier han hører stemmer når folk prater utenfor er vel for å få frem at han syns det er litt plagsomt. Fins mer modne måter å gjøre det på, det er jeg enig i. Ellers er det nok lite du får gjort med dette. I et kollektiv vil det ofte oppstå irritasjon da man bor tett oppå hverandre. Blir bedre når du flytter for deg selv. Anonymkode: baefd...fb3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Del Skrevet 12 timer siden Du kan jo ta ein telefon til huseigar og forklare litt om kva som skjer med vedkommande. Og seie at du treng råd om kva du skal gjere. Anonymkode: ec89b...a6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå