Gå til innhold

Ulike verdier i et forhold, kan det fungere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på hva andre tenker om dette? Jeg er midt mellom dating stadiet og et fast forhold. Vi treffer ikke andre. Alt har fungert så fint, men så begynte vi å snakke mer om bla.a. politiske spørsmål, og da fant jeg ut at vi er svært forskjellig på det området og hvordan vi ser verden. Han mente at dette ikke er et problem, og at det kan løses ved at vi aldri snakker om politikk og ting som er relatert til dette. Kan et slikt forhold fungere?

Anonymkode: 9643a...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva konkret er dere uenige om egentlig? Politikk rammer jo mye forskjellig 

Anonymkode: 910b2...7ed

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs… om det påvirker livet ellers…

Typ for/mot abort er uforenlig

Andre ting er jo politikk man ikke får gjort no med (uten å selv jobbe i politikken) altså hva oljefondet brukes til, eller hva skattepenger går til, eller andre mer overordnede vedtak.

Finnes også småting som for og mot bompenger… 

Anonymkode: c60e1...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva konkret er dere uenige om egentlig? Politikk rammer jo mye forskjellig 

Anonymkode: 910b2...7ed

Jeg er veldig interessert i politikk, og vi er bla.a. svært uenig om Trump, hva som foregår i Israel nå, og visse verdispørsmål som gjelder etikk. Han har sagt at han nekter å snakke mer om dette, fordi vi endte opp i en krangel, og da sa han at en enkel løsning på dette var at vi aldri diskuterte det mer. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er veldig interessert i politikk, og vi er bla.a. svært uenig om Trump, hva som foregår i Israel nå, og visse verdispørsmål som gjelder etikk. Han har sagt at han nekter å snakke mer om dette, fordi vi endte opp i en krangel, og da sa han at en enkel løsning på dette var at vi aldri diskuterte det mer. Ts

For meg hadde ikke dette gått å være uenig her. Jeg ser hvordan de som er uenig med meg her prater og argumenterer og hvor intense de er og jeg blir bare irritert. Jeg orker ikke en trump-tilhenger. De jeg ser som er dette eller lignende er ofte i skyttergrava og tenker på dette hele tiden og har et irritabelt lynne.

Du får avgjøre det selv. Kommer jo helt an på om det er noe som kan gå deg på nervene eller ikke, om det er noe dere kan prate om uten at det blir helt steilt etc.

Anonymkode: 6262b...1f8

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Disse spørsmålene hadde jeg ikke taklet å være uenig i i et forhold.

Man må ha noenlunde samme etiske verdier. Og både Trump og Israel går rett inn i verdier, hvilket samfunn man ønsker, menneskerettigheter, overholde lover, tildels rasisme m.m.

Anonymkode: 821d7...e68

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skulle ønsket at vi hadde snakket om dette før. Vi har bestilt vinterferie sammen i februar og vi fungerer på andre områder. Jeg fortalte hva jeg synes om Trump og hans udemokratiske sinnelag og hvordan dette kom til å påvirke USA og resten av verden. Dette var han svært uenig i, og sa at det hadde vært en katastrofe om USA fikk en president fra det demokratiske partiet i USA. Jeg lurer på om det er mulig å legge lokk på disse følelsene og ikke diskutere det mer. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir fryktelig kjedelig å være i et forhold der det er visse livsområder som ikke kan snakkes om. Jeg tror er forhold med ulikt verdigrunnlag kan gå helt fint, men at det forutsetter åpen samtale og respekt for hverandre.

Anonymkode: f02df...ad6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hva andre tenker om dette? Jeg er midt mellom dating stadiet og et fast forhold. Vi treffer ikke andre. Alt har fungert så fint, men så begynte vi å snakke mer om bla.a. politiske spørsmål, og da fant jeg ut at vi er svært forskjellig på det området og hvordan vi ser verden. Han mente at dette ikke er et problem, og at det kan løses ved at vi aldri snakker om politikk og ting som er relatert til dette. Kan et slikt forhold fungere?

Det kommer jo helt ann på.

Om han mener at din kropp er hans valg og at du hører hjemme i hjemmet mens du er for fri abort, ikke vil ha barn og kun halvparten av husarbeidet, funker det dårlig.

Det funker også veldig dårlig om det går på verdier og moral. 

Anonymkode: 6f3d3...ba5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men dette er jo ikke enkel politikk, det omhandler menneskesyn, drap, rasisme etc.. 

En som virkelig mener at en voldteksforbryter er en god leder og at kvinner heller bør dø en sakte død enn å få en abort, er vel strengt talt ikke i stand til å virkelig elske en kvinne..?

Anonymkode: 6f3d3...ba5

• Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fortalte hva jeg synes om Trump og hans udemokratiske sinnelag og hvordan dette kom til å påvirke USA og resten av verden. Dette var han svært uenig i, og sa at det hadde vært en katastrofe om USA fikk en president fra det demokratiske partiet i USA. 

Vet han ikke at det allerede er en demokratisk president i USA? 

Forøvrig tror jeg fint man kan fungere sammen med ulikt syn på politikk, kjenner mange som har det i stabile gode forhold. Så lenge man respekterer hverandres ulikheter fungerer det. 

Anonymkode: 6020b...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være uenig i mye, men jeg kunne ikke vert sammen med en Trump supporter og abortmotstander. 

Særlig det at man ikke skal kunne diskutere noe og hele løsningen på alle problemer blir da bare å late som ingen ting og sku det under teppet? 

Høres ikke ut som en god plan spør du meg.  

For meg så er det ikke så mye det at vi må være enige i ett og alt, men grunnverdiene må samsvare. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det kan fungere.

Jeg vet lite om min kones politiske overbevisning. Jeg vet feks ikke hva hun stemmer etc.

Det lille jeg derimot vet, er nesten rake motsetningene av meg.

Anonymkode: fefb0...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint å fungere sammen selvom kjæresten din liker Trump ( som jeg ikke klarer) og om dere har forskjellige meninger om annen politikk. Bare la vær å prat om det. Og det er helt klart mulig. 
Men du kan jo bruke den ferien som en liten test for å se om han lar være å ta opp politikk. 
jeg hadde gjort det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er nesten være med en som ikke vil snake om sånt i det helle tatt, end en som mener noe annet en meg. Det høres jo ikke ut som om dere kommer til å kune snake om noe som skjer på nyhetene omtrent, det høres veldig kjedelig ut i lengden! Det er også et rødt flag om dere ikke greier å snakr greit om det son skjer på andre siden av jorda, hva skjer når dere er uenig om noe som skjer hjemme hos dere? 

Så høres det jo ekstremt ut å være postetiv til Trump, så det kunne blit vanskelig selv om han var i stand til å snake om det. Det handler jo om kvinnesyn og instiling til demokratiet, som er ganske grunlegende verdier/almenkunskap.

Det ville aldri funket for meg som er ganske opptatt av politikk. Det kan sikkert fungere for menesker som ikke bryr seg om hva som skjer i verden eller ikke likker å snake om det. Så lenge damen aldri trenger abort for å overleve da....

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommenterte at Trump er en dømt seksualforbryter, og at han har kommet med svært nedverdige kommentarer om kvinner. Jeg snakket også om stormingen av den amerikanske kongressen, og at han sa at valget da var «stjålet», at det var begått fusk med stemmesedlene. Da svarte han at «jeg måtte ikke ta alt Trump sa bokstavelig» og at han nektet å diskutere dette mer. Han forstår ikke hvorfor dette kan være et problem mellom oss, og jeg begynte å føle meg urimelig fordi jeg synes dette er vanskelig. Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg skulle ønsket at vi hadde snakket om dette før. Vi har bestilt vinterferie sammen i februar og vi fungerer på andre områder. Jeg fortalte hva jeg synes om Trump og hans udemokratiske sinnelag og hvordan dette kom til å påvirke USA og resten av verden. Dette var han svært uenig i, og sa at det hadde vært en katastrofe om USA fikk en president fra det demokratiske partiet i USA. Jeg lurer på om det er mulig å legge lokk på disse følelsene og ikke diskutere det mer. Ts

Men hvor er forelskelsen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommenterte at Trump er en dømt seksualforbryter, og at han har kommet med svært nedverdige kommentarer om kvinner. Jeg snakket også om stormingen av den amerikanske kongressen, og at han sa at valget da var «stjålet», at det var begått fusk med stemmesedlene. Da svarte han at «jeg måtte ikke ta alt Trump sa bokstavelig» og at han nektet å diskutere dette mer. Han forstår ikke hvorfor dette kan være et problem mellom oss, og jeg begynte å føle meg urimelig fordi jeg synes dette er vanskelig. Ts

Men har du ikke lagt merke til noe som kan peke i denne retningen før?

Hvor lenge har dere datet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har du ikke lagt merke til noe som kan peke i denne retningen før?

Hvor lenge har dere datet?

Jeg har nevnt Trump før, men da har han ikke sagt noe. Vi har datet i flere måneder og er vel egentlig i et forhold nå. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oj, han lever jo i en annen verden en de aller fleste. Det kan godt hende han er en fin fyr ellers, men det å ha så avvikende virkelighets syn ala Qanon konspi-noiatanker hadde vært en dealbreaker for meg,  For hvordan kan dere ikke snakke om politikk når Trump kommer til å dominere all media fremover og (dessverre) de 4 neste årene. Og ikke minst når det er et pågående folkemord i Gaza. Kan dere se Dagsrevyen sammen liksom? Det er som nevnt forskjell på å være uenige om bompenger og i menneskesyn. 

Det finnes flere fisk i havet ts. Ja, dere er sammen nå, men dere trenger da ikke å fortsette med det? Det er greit å avslutte forhold pga ulike oppfatning.

Anonymkode: a2ba7...ab7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...