Gå til innhold

Er barn en god unnskyldning for å ikke kunne studere etter kl 16?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er litt oppgitt. Er i et langdistanse forhold med en fyr (27 år) som er aleneforelder for en gutt på 6 år etter at barnemor døde (hun ble gravid etter ONS og de var aldri i et forhold). Han startet å studere (økonomi og administrasjon) til høsten og er ferdig med første semester. Jeg har i lang tid vært litt bekymret for prioriteringene hans når det kommer til skole. Før han startet snakket han mye om at nå skulle han virkelig ta tak og bli best i klassen osv… Han er veldig stolt over å møte opp i alle timer, men utenom det er jeg ikke veldig imponert.

En typisk dag går gjerne som det her: stå opp 8, levere på skolen 9, spise en god frokost foran tv´n, har som oftes forelesning 1,5-3 timer om dagen, drar hjem og tar et par games, dra på trening, dusje, hente på skole, lage en rask middag, game mens sønnen også gamer eller gjør andre ting eller følge på fritidsaktivitet de 2 dagene i uken det er, legge sønnen, game til han skal legge seg. 

Noen dager klarer han også å få inn litt lesing før han skal hente på skolen, men aldri mer enn 1 time, toppen 2. I helgene blir det heller ikke noe studietid (med mindre det er rett før eksamen og han kan sende bort sønnen noen timer). I helgen går tiden til å sove lenge, slappe av forran tv´n, kanskje finne på en liten aktivitet med sønnen så han får springe av seg litt energi, og game litt på dagtid, og hele kvelden til rundt 2 på natta. 

Jeg har prøvd å banke det inn i hodet hans hele semesteret at han MÅ sette av mer tid til å lese selv, men han skylder på barnet for at han ikke har tid. Sier at han har disponibel tid til skole mandag-fredag 9-16, og at mer enn det får han ikke gjort. Sier at det blir for vanskelig å studere etter han har hentet barnet på skolen/helgene fordi det blir bare mas og han får ikke konsentrert seg (men samtidig spiller han pc-spill som krever at han sitter konsentrert foran skjermen i 30-40 min av gangen uten at han kan sette på pause). Og han sier at det er umulig for han å sitte med skole i 7 timer i strekk, derfor bruker han «skoletiden» på å game også noen ganger. Og kveldene er utelukket å bruke på studering fordi da er han for sliten og trenger alenetid…

Nå har han fått eksamenskarakterene sine: 3 under gjennomsnittet karakterer og 1 stryk…

Ville dere godtatt alenepappa-unnskyldningen eller må jeg bare innse at jeg har funnet meg en ubrukelig fyr?

Anonymkode: 83191...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor du blir så engasjert i dette. La han velge hvordan han lever livet sitt. 

Anonymkode: 41be6...446

• Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarte å studere mens jeg hadde småbarn fordi vi var to og klarte å stenge meg bort helt alene.  Han skal være alenepappa og kjæreste med ts, som er utmattende i seg. Uten hjelp er det ikke å forvente at han skal orke skolearbeid etter barnets leggetid. 

Pcspill er avslappende og kan ikke sammenlignes med skolearbeid og ikke mye mer enn å se på tv. Er tv forbudt ? 

Anonymkode: 13e3b...a90

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gutt på 6 legger seg vel i 20 tiden altså masse av tid til å lese på kvelden. Ellers mens guttungen ser f.eks. barne-TV 
Han er bare litt lat og nå kom konsekvensene av dette. 

Ta det som et varsel for fremtiden. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hvorfor du blir så engasjert i dette. La han velge hvordan han lever livet sitt. 

Anonymkode: 41be6...446

Fordi det er mannen jeg potensielt skal leve resten av livet mitt med. Om han er en latsabb som det ikke er noe tak i så kommer ikke dette til å vare i det lange løp, så er viktig for meg å finne ut om det er noe som er verdt å fortsette.

ts

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har disponibel tid mellom 9-16, men bruker mye av tiden på annet? Andre studenter (som tar studiene seriøst) ville ikke sløst mye tid på en god frokost foran TVen, eller spilling ila. de timene han ikke har sønnen. Etter forelesning burde han studere. Klarer han det ikke hjemme er det bare å være igjen på skolen. Høres ut som han tar studiet lite seriøst. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du høres ut som du er mammaen hans.

Anonymkode: 1ea84...64d

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg klarte å studere mens jeg hadde småbarn fordi vi var to og klarte å stenge meg bort helt alene.  Han skal være alenepappa og kjæreste med ts, som er utmattende i seg. Uten hjelp er det ikke å forvente at han skal orke skolearbeid etter barnets leggetid. 

Pcspill er avslappende og kan ikke sammenlignes med skolearbeid og ikke mye mer enn å se på tv. Er tv forbudt ? 

Anonymkode: 13e3b...a90

Hverken tv eller gaming er forbudt, men jeg tenker at det er begrenset hvor mye plass både tv og gaming skal ta i hverdagen…

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat nå kan han leve som lat student og gamer, så han gjør minimalt med fornuftig studering. Men en dag kan han ikke være student lengre. En vanlig arbeidsdag er ca 08:00-16:00. Vil han klare omstillingen? Verden vil gi ham et kraftig slag i trynet.

Hvis han var mer strukturert ville han klart å lage en bedre plan med flere timer med lesing enn det han gjør i dag. 

Bare ikke flytt sammen og del på ansvaret i den husholdningen! Plutselig står du der en dag i fremtiden med ansvar for to barn hvorav det eldste (mannen) mener det er samfunnets feil at han går arbeidsledig…

Eneste håpet jeg ser her er hvis han blir ferdig med studiet, får et slag i trynet av livet, tar seg sammen og får seg en jobb.

Anonymkode: 065df...fa3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

spise en god frokost foran tv´n, har som oftes forelesning 1,5-3 timer om dagen, drar hjem og tar et par games, dra på trening, dusje, hente på skole, lage en rask middag, game mens sønnen også gamer eller gjør andre ting eller følge på fritidsaktivitet de 2 dagene i uken det er, legge sønnen, game til han skal legge seg. 

Han prioriterer tiden rart. Han burde jo bruke dagtid til å studere, ikke game, 'en god frokost foran tv'en', trene osv.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå har han fått eksamenskarakterene sine: 3 under gjennomsnittet karakterer og 1 stryk…

Ville dere godtatt alenepappa-unnskyldningen eller må jeg bare innse at jeg har funnet meg en ubrukelig fyr?

For all del ikke flytt sammen. La han drive på som han gjør og se hvordan det går på sikt. Jeg tror han er en ubrukelig fyr.

Og slutt å mas på han. Du har tatt på deg mammarollen allerede...

Anonymkode: 9a83d...dca

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi det er mannen jeg potensielt skal leve resten av livet mitt med. Om han er en latsabb som det ikke er noe tak i så kommer ikke dette til å vare i det lange løp, så er viktig for meg å finne ut om det er noe som er verdt å fortsette.

ts

Om det er mannen du skal leve med resten av livet ditt, ønsker du å måtte mase sånn på han?? Allerede nå, så tidlig, og du bor ikke en gang sammen med han...

Anonymkode: 9a83d...dca

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du skal finne deg en fyr du ikke  føler at du trenger å micro-manage hele tiden. 

Anonymkode: fb4d1...670

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en god unnskyldning for at han ikke kan studere etter klokken 16, men det høres ut som han bruker det som unnskyldning for å ikke studere før kl. 16 heller.

Når det er sagt, dette er ikke egentlig din sak. Han er voksen og må få disponere tiden sin selv. 

Anonymkode: f0d96...c3c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er litt oppgitt. Er i et langdistanse forhold med en fyr (27 år) som er aleneforelder for en gutt på 6 år etter at barnemor døde (hun ble gravid etter ONS og de var aldri i et forhold). Han startet å studere (økonomi og administrasjon) til høsten og er ferdig med første semester. Jeg har i lang tid vært litt bekymret for prioriteringene hans når det kommer til skole. Før han startet snakket han mye om at nå skulle han virkelig ta tak og bli best i klassen osv… Han er veldig stolt over å møte opp i alle timer, men utenom det er jeg ikke veldig imponert.

En typisk dag går gjerne som det her: stå opp 8, levere på skolen 9, spise en god frokost foran tv´n, har som oftes forelesning 1,5-3 timer om dagen, drar hjem og tar et par games, dra på trening, dusje, hente på skole, lage en rask middag, game mens sønnen også gamer eller gjør andre ting eller følge på fritidsaktivitet de 2 dagene i uken det er, legge sønnen, game til han skal legge seg. 

Noen dager klarer han også å få inn litt lesing før han skal hente på skolen, men aldri mer enn 1 time, toppen 2. I helgene blir det heller ikke noe studietid (med mindre det er rett før eksamen og han kan sende bort sønnen noen timer). I helgen går tiden til å sove lenge, slappe av forran tv´n, kanskje finne på en liten aktivitet med sønnen så han får springe av seg litt energi, og game litt på dagtid, og hele kvelden til rundt 2 på natta. 

Jeg har prøvd å banke det inn i hodet hans hele semesteret at han MÅ sette av mer tid til å lese selv, men han skylder på barnet for at han ikke har tid. Sier at han har disponibel tid til skole mandag-fredag 9-16, og at mer enn det får han ikke gjort. Sier at det blir for vanskelig å studere etter han har hentet barnet på skolen/helgene fordi det blir bare mas og han får ikke konsentrert seg (men samtidig spiller han pc-spill som krever at han sitter konsentrert foran skjermen i 30-40 min av gangen uten at han kan sette på pause). Og han sier at det er umulig for han å sitte med skole i 7 timer i strekk, derfor bruker han «skoletiden» på å game også noen ganger. Og kveldene er utelukket å bruke på studering fordi da er han for sliten og trenger alenetid…

Det er personligheten hans, en kan fint studere når barnet leker eller sover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du nannycam i leiligheten hans?

Du vet skremmende mye detaljer om hvordan dagene hans forløper, eller bedriver du tredjegradsforhør av ham?

Han behøver ikke å være en «ubrukelig» fyr, men det høres ut som at han er god til å prokrastinere og har dårlig studieteknikk.

Anonymkode: 1ea84...64d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg var 100% alene med 2 barn, da jeg studerte 100%. Ene gikk i barnehage og en på barneskolen. Jeg brukte tiden min effektivt, hadde jeg halve dager, satt jeg på skolen og studerte hele dagen. Og jeg studerte på kvelden og i helgene. Gikk selvfølgelig mest tid til barna. Men har vi vært ute i 8 timer, og fysisk aktive en lørdag, da dro vi og ut tidlig. Så satt jo de gledelig foran tv og så film, mens jeg kunne studere i fred. 

Anonymkode: ea319...186

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg studerte fra 9-16 da jeg var alenemor. Fikk kun A. Det holder hvis man jobber jevnt og strukturert. Men det høres kanskje ikke ut som han gjør det.

Anonymkode: ad5d4...22f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var det du som hadde en tråd om denne mannen for ikke altfor lenge siden, men da fordi han satt og gamet mesteparten av tiden da du var på besøk hos ham en uke?

Uansett, han har ikke kontroll på eget liv. Du kan ikke forvente at han endrer seg med det første, om noen gang.

Å la barnet få game så mye, når det i realiteten er han selv som vil game, det er en form for omsorgssvikt.

Anonymkode: 2b3fb...d55

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...