AnonymBruker Skrevet 9. januar #21 Del Skrevet 9. januar Født på 80 tallet, har bygget mange pc'er og jobbet på support. Jeg elsker at jeg ikke lengre må ha en gigantisk rig lengre, nå klarer jeg meg fint med telefon og nettbrettet. Hvis jeg har behov for pc så bruker jeg jobb-pc. Man trenger ikke vite noe om ram for å velge riktig pc for hverdagsbruk i dag, det er kun de som har behov for særlig tyngre programmer eller spill. Og de som gamer og de som benytter tyngre programmer vet også hvilke spesifikasjoner de trenger... Det å se på spesifikasjonene på en pc var mer nødvendig før, da var ikke pc allemannseie på samme måte som i dag, og vi ungdommer måtte bygge våre egne for å i det hele tatt ha råd til en maskin vi kunne ha med på LAN. Anonymkode: 86239...871 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #22 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Enig! Jeg er i midt-generasjonen her (kvinne, født i ‘78) og må hjelpe både foreldregenerasjonen med data/smarttelefon, og barna. Alt fra sikkerhetskopiering av telefon, til å legge inn bilder/dokumenter i mapper, lage mappestruktur osv… Anonymkode: 85491...ae9 Tror ikke du skjønte HI. Anonymkode: b991a...419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #23 Del Skrevet 10. januar Er ikke så rart at de ikke vet dette da ting er så automatisert nå. Vi som har vært der fra starten har en annen grunnforståelse. er egentlig ganske naturlig det da det var så mye mer styr før med dette. Anonymkode: 95b42...467 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #24 Del Skrevet 10. januar Min tenåring kan programmere, og det er mer enn jeg kan. Er såvidt jeg husker hvordan man skriver koder i DOS😅 Anonymkode: fc062...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 10. januar #25 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvor mye RAM man skal ha på en pc er vel ganske relevant å vite? Spesielt hvis man skal lagre store filer på pcen? Harddisken (SSD eller HDD) er det som brukes til lagring av filer. Du kan se på det som maskinens langtidshukommelse. RAM brukes av alle programmer og prosesser som kjøres på maskinen til å mellomlagre ting, men det forsvinner når man skrur av datamaskinen, altså korttidshukommelse. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #26 Del Skrevet 10. januar De vet ikke hva det er fordi de overhodet ikke har behov for å vite det. Enkelt og greit. I "gamledager" var RAM en begrensende ressurs, og det svarte seg å vite hva det var når man skulle kjøpe seg ny maskin, så man ikke satt der med skjegget i postkassen og spillene lagget. I dag er ikke RAM et problem, følgelig vet ikke folk hva det er. Teknologien har gått lysår fremover siden jeg var ung, og det som var nødvendig og nyttig for tyve år siden, er det ikke nå lenger. Ungdommen kan ikke filbehandling - men må de kunne det, da? Fryktelig mange arbeidsplasser bruker ikke tradisjonell filbehandling lenger. Anonymkode: 3e9d2...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #27 Del Skrevet 10. januar Jeg synes det er rart at de er så dårlig å google/søke seg fram til informasjon... Anonymkode: 729e7...568 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 10. januar #28 Del Skrevet 10. januar (endret) Fordi ipad'en kom inn i skolen, og ikke datamaskinen. På veldig mange skoler får de ikke pc'er før på 7. eller 8. trinn. Den ipaden elevene får er jo ikke et veldig godt verktøy til å lære seg pc, synes jeg. Vi som ble født på midten av 80-tallet (eller før, eller noe senere) er i større grad faktisk vokst opp med mer pc enn disse barna er. Jeg fikk min første pc i 7. klasse på barneskolen, MEN jeg hadde jo brukt datamaskiner før dette. Og så hadde jo faktisk hvert klasserom sin pc, i hvert fall på skolen der jeg gikk (vi fikk klassepc i 2. eller 3. klasse). Så man ble faktisk introdusert til pc'en tidligere. I dag er ungene flasket opp på ipad, rett og slett. Endret 10. januar av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #29 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg synes det er rart at de er så dårlig å google/søke seg fram til informasjon... Anonymkode: 729e7...568 Flere unge bruker nå KI i stedet for å søke. Og når man spør KI-så får man mildt sagt interresant informasjon tilbake…. Anonymkode: 85491...ae9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 10. januar #30 Del Skrevet 10. januar Jeg tror ikke min generasjon har noe særlig bedre datakunnskaper enn de som er yngre. Ut fra noen av trådene som lages her og på andre forum skulle man tro at Google ikke fantes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #31 Del Skrevet 10. januar Ungdom i dag kan veldig selektive ferdigheter og da ofte kun som forbrukere. Selvfølgelig er jeg lærer på vgs og mange elever her bruker Apple men kan lite om det. Jeg misliker å måtte forholde meg til at de velger kompleks teknologi som de ikke behersker. De kjøper seg ikke overgang, selv om Apple ikke er standard noe sted. Og de bruker kun dokumenter på nett og må leite for å få lagre et dokument i Word. Da skal jeg helst kunne deres pc... Jeg er ikke IT-lærer...men jeg må i praksis bli det. Anonymkode: eb414...eed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 10. januar #32 Del Skrevet 10. januar SPOCA skrev (1 time siden): Fordi ipad'en kom inn i skolen, og ikke datamaskinen. På veldig mange skoler får de ikke pc'er før på 7. eller 8. trinn. Den ipaden elevene får er jo ikke et veldig godt verktøy til å lære seg pc, synes jeg. Vi som ble født på midten av 80-tallet (eller før, eller noe senere) er i større grad faktisk vokst opp med mer pc enn disse barna er. Jeg fikk min første pc i 7. klasse på barneskolen, MEN jeg hadde jo brukt datamaskiner før dette. Og så hadde jo faktisk hvert klasserom sin pc, i hvert fall på skolen der jeg gikk (vi fikk klassepc i 2. eller 3. klasse). Så man ble faktisk introdusert til pc'en tidligere. I dag er ungene flasket opp på ipad, rett og slett. Dette er et godt poeng, iPad er designet for å konsumere innehold og har liten/dårlig innvirkning på lage/endre innhold. Hadde en heller brukt en mer tradisjonelle pc så ville en ha vesentlig mer muligheter for læring. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #33 Del Skrevet 10. januar Min sønn på 16 kan i alle fall veldig mye mer om datamaskiner enn jeg. Anonymkode: 2ce0a...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #34 Del Skrevet 10. januar SPOCA skrev (1 time siden): Fordi ipad'en kom inn i skolen, og ikke datamaskinen. På veldig mange skoler får de ikke pc'er før på 7. eller 8. trinn. Den ipaden elevene får er jo ikke et veldig godt verktøy til å lære seg pc, synes jeg. Vi som ble født på midten av 80-tallet (eller før, eller noe senere) er i større grad faktisk vokst opp med mer pc enn disse barna er. Jeg fikk min første pc i 7. klasse på barneskolen, MEN jeg hadde jo brukt datamaskiner før dette. Og så hadde jo faktisk hvert klasserom sin pc, i hvert fall på skolen der jeg gikk (vi fikk klassepc i 2. eller 3. klasse). Så man ble faktisk introdusert til pc'en tidligere. I dag er ungene flasket opp på ipad, rett og slett. Enig i at nettbrett er passiviserende, men det er da ikke så veldig mange år siden man innførte det i skolen? Jeg har barn født i 2009 og 2008, de har aldri hatt nettbrett på skolen, begynte med PC i 3. eller 4. klasse, så vidt jeg husker. Det er kullene som er et par år yngre enn dem igjen som er flaska opp på nettbrett. Altså de som er 13-14 år og yngre i dag. Og man kan vel uansett ikke regne med at en 13-åring kan kjempemye om datamaskiner uansett? Anonymkode: 2ce0a...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #35 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Et eksempel er vel å kunne vurdere hvor mye penger en trenger å bruke på PC? Vil påstå at de aller, aller fleste bruker alt for mye penger på RAM, skjermkort, osv (på pakkeløsninger), og kjøper ytelse de aldri kommer til å bruke. Anonymkode: 1ccef...d3d Der traff du spikeren på hodet! Kjenner det så godt igjen fra da jeg solgte og reparerte PC,er for 25 år siden. Anonymkode: 68ee4...311 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #36 Del Skrevet 10. januar Ganske utrolig at man som ganske voksen kan mer om PCer enn det de unge kan. For bare litt siden var det absolutt ikke sånn. Det er litt merkelig også siden veldig mange bedrifter bruker pc som arbeidsverktøy. Det hjelper lite da å være en racer på å trykke på ting på en skjerm når du ikke vet hvordan man finner frem i mapper eller kan bruke de ulike programmene. Det meste kan læres, men digital kompetanse går jo utover det å bruke smarttelefoner og pader. Anonymkode: 93c92...548 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #37 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det finnes vel ikke en generasjon som kan så mye on data enn guttene som hadde PC på 90-tallet. Skrudde hardware selv, rigget nettverk, manøvrerte i DOS, kjørte script i BIOS, osv. Og dette var noe en bare var nødt til å lære seg grunnet bugs, få kjørt spill, osv. Anonymkode: 1ccef...d3d Jeg aner ikke hvor mange maskiner jeg har hatt på arbeidsbenken som er skrudd i filler er guttunger uten kunnskap, de fleste ødelagt av statisk elektrisitet, deler som ikke passet sammen osv. , det og bla seg frem i en mappestruktur krevde ingen høyskole da og oppdatering av BIOS var også ren plankekjøring, noen fikk det bare til å virke mer magisk enn det egentlig var. Anonymkode: 68ee4...311 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #38 Del Skrevet 10. januar proghodet skrev (7 timer siden): Harddisken (SSD eller HDD) er det som brukes til lagring av filer. Du kan se på det som maskinens langtidshukommelse. RAM brukes av alle programmer og prosesser som kjøres på maskinen til å mellomlagre ting, men det forsvinner når man skrur av datamaskinen, altså korttidshukommelse. At man blir nødt til å forklare noe så elementært i en diskusjon om manglende kunnskap, viser at det tydeligvis ikke bare er unge som har vanskeligheter med dette. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg aner ikke hvor mange maskiner jeg har hatt på arbeidsbenken som er skrudd i filler er guttunger uten kunnskap, de fleste ødelagt av statisk elektrisitet, deler som ikke passet sammen osv. , det og bla seg frem i en mappestruktur krevde ingen høyskole da og oppdatering av BIOS var også ren plankekjøring, noen fikk det bare til å virke mer magisk enn det egentlig var. Anonymkode: 68ee4...311 Man lærer så lenge man lever, og en del av disse guttungene jobber antagelig i IT-sektoren idag, der de er gamle Linux-travere. Man lærer ikke noe ved å få ting ferdig servert (som i et nettbrett), men ved å prøve og feile. Dessuten tror jeg flere av dem du skriver om, gjorde litt mer avanserte ting enn å oppdatere BIOS; målet for enkelte var vel å komme seg inn i nettverket til FBI, eller hacke en bank. Anonymkode: 6cb85...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 10. januar #39 Del Skrevet 10. januar (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig i at nettbrett er passiviserende, men det er da ikke så veldig mange år siden man innførte det i skolen? Jeg har barn født i 2009 og 2008, de har aldri hatt nettbrett på skolen, begynte med PC i 3. eller 4. klasse, så vidt jeg husker. Det er kullene som er et par år yngre enn dem igjen som er flaska opp på nettbrett. Altså de som er 13-14 år og yngre i dag. Og man kan vel uansett ikke regne med at en 13-åring kan kjempemye om datamaskiner uansett? Anonymkode: 2ce0a...2b2 Det kommer nok an på hvor du bor. Ipaden kom inn i skolen allerede i 2011. Så har det jo vært litt ulikt når elevene har fått ipad, men mange er faktisk flasket opp på ipad. Og mange som fikk digital enhet i 3. og 4. trinn fikk altså ipad. Dette har dog vært noe ulikt i skolen. Men, der jeg ser den store forskjellen selv, er at elevene bruker ipad/nettbrett hjemme og ikke pc. Mange foreldre har faktisk ikke en laptop eller stasjonær pc som ungene kan bruke. Og det er mye av bruken hjemme som er viktig å få med seg. Det å kunne utforske en pc hjemme, slik jeg selv gjorde i den alderen. Man kan ikke forvente at 13-åringen kan kjempemye, men det er å forvente at de kan en god del. Det er jo faktisk bare å sjekke læreplanmålene. De bør kunne åpne word, komme seg inn på egen enhet m.m. Dette er noe jeg trener mine elever på allerede i 2. trinn. Endret 10. januar av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #40 Del Skrevet 10. januar Dagens ungdom skjønner jo ikke analog klokke, en gang, så ikke rart de ikke skjønner seg på pc-er. Anonymkode: 43643...540 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå