Gå til innhold

Hvilke problem/hverdagsproblem har forholdet ditt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Relasjonen til svigerforeldre er svært dårlig, og det forplanter seg videre inn i forholdet vårt

Sexlivet er bortimot dødt

Vi har barn som trenger mer av oss enn det som er vanlig

En slags maktkamp oss i mellom hvor begge ønsker styringen og ingen vil føye seg

Begge trives vel egentlig best hver for oss, på jobb, med hobbyer eller alene med barna

Anonymkode: 6e007...baa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vårt problem er at vi mangler tid til hverandre.

Anonymkode: fc70e...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg undres sånn. 
Jeg synes alle forhold rundt meg virker så enkle og problemfrie. 
Jeg tok meg idag i å tenke at mitt også kan se slik ut utad, men vi har våre hverdagsproblem som gjør meg sprø til tider.

Han er en utrolig kjekk og snill mann, han jeg bor med. Men han er veldig tafatt hjemme. Ikke ellers, han er hjelpsom når man spør, og han har en hard fysisk jobb. Men han ser ingen verdens ting av det som må gjøres hjemme, ikke noe av det faktisk. Han sover hele tiden også, sover til langt på dag når han har friuke uten en tanke for noe som helst egentlig. 

Hva med ditt forhold? 

Anonymkode: 5964f...17b

Hatt MANGE konflikter og dritt med menn. Nå? Nei takk 7 år siden. De siste 2 årene har jeg hatt en kjæreste  som aldri gir meg noe hodebry. Handler om å finne rett mann. Unntak er de som har 3 små barn under 7 år,da kan jeg forstå "hverdags" konflikter...

Anonymkode: 35669...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er begge autister med mindre kapasitet for stress og belastning enn de fleste, han jobber, jeg er ufør så jeg er jo mest hjemme og blir ofte å ta mest husarbeid, ordne med hunden, være den som er hjemme om vi har håndverkere, deltar på møter og slikt i borettslaget osv og kan da irritere meg over det når jeg er sliten og kanskje kjenner at han burde gjort mer. Samtidig så har jo jeg kontroll og en viss grad av kontrollbehov slik at han heller ikke slipper til eller får sjangs til å rekke å finne ut av ting før jeg har løst det uten å engang ta han med i betraktningen.

Han bruker mye mer tid og energi på en del ting enn meg også så for begges del er det ofte en god løsning at jeg ordner. Spesielt om han må gå til meg for å få svar på ting og jeg da uansett må bidra.

Jeg er definitivt mer følsom og sart enn han så jeg kan bruke mye tid på å gruble og stresse over ting som kan løses enkelt, jeg er også litt rigid på å ordne ting selv og velger gjerne en tyngre løsning enn nødvendig for så å synes han burde hjulpet uten å ha spurt om hjelp.

Han igjen kan løse ting for enkelt eller ta avgjørelser han ikke skjønner at vil medføre mer arbeid enn han har kapasitet til å følge opp.

Summa summarum er det balanse som er vanskelig. Vi har inretta livet slik at det funker i hverdagen og vi greier alltid å løse kriser som kommer vår vei men det blir gjerne litt ekstra krevende for slike som oss. 

Anonymkode: fc05f...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt største problem er nok at kjærlighetsspråkene våre ikke matcher. Mitt er kvalitetstid, hans er fysisk kontakt. En evig runddans hvor han «skal bare» istedet for å sette av tid til kun meg og jeg da ikke får lyst på sex fordi jeg ikke får mitt behov dekket. Da blir han frustrert og trekker seg unna.

Hjelper ikke at han er «pålogget» til alle døgnets tider og sjekker mail, teams, Messenger etc kontinuerlig. Er vi midt i en samtale og det kommer et varsel på tlf/smartklokke forsvinner fokuset med én gang og jeg blir da sur/skuffet/lei meg.

Kommer til å drukne telefonen hans en vakker dag.

Ellers er han stort sett fantastisk på det meste, inkludert husarbeid og foreldrerollen :)

Anonymkode: 6e986...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje det egentlige problemet er at du tror du har fasiten, det er jo det du skriver rett ut her. 

Anonymkode: 04bc8...032

Det er helt elementært å rydde ting bort fra gulvet før man støvsuger, eller å vaske badet foran å rydde garasjen. Skal man ha gjester er det også viktigere at stua er ren og ryddig enn at det tekniske rommet er det. Det sier seg vel selv.

Anonymkode: 36193...dfa

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At vi bare er venner. vært sammen i snart sju år, hatt sex fem ganger og ikke involvert ungene (mine og hans). Vi kommer aldri noen vei og begge er så konfliktsky at vi ikke tør ta det opp. 

Anonymkode: 08029...79c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vårt største problem er nok at kjærlighetsspråkene våre ikke matcher. Mitt er kvalitetstid, hans er fysisk kontakt. En evig runddans hvor han «skal bare» istedet for å sette av tid til kun meg og jeg da ikke får lyst på sex fordi jeg ikke får mitt behov dekket. Da blir han frustrert og trekker seg unna.

Hjelper ikke at han er «pålogget» til alle døgnets tider og sjekker mail, teams, Messenger etc kontinuerlig. Er vi midt i en samtale og det kommer et varsel på tlf/smartklokke forsvinner fokuset med én gang og jeg blir da sur/skuffet/lei meg.

Kommer til å drukne telefonen hans en vakker dag.

Ellers er han stort sett fantastisk på det meste, inkludert husarbeid og foreldrerollen :)

Anonymkode: 6e986...63a

Mannen min fikk nylig høreapparat (er bare 40, da😆), og da kommer alle varslene fra mobilen direkte inn i høreapparatet i øret. Noen ganger snakker vi sammen, og uten en mine "tar" han telefonen med øreapparatet og begynner å snakke. Jeg blir like forvirret hver gang, og det tar meg noen sekunder før jeg forstår at han ikke snakker med meg lenger.

Vet ikke hva som er verst: en halvdøv mann uten øreapparat som jeg må si ting tre ganger til, eller en mann med høreapparat som får alle mobilvarslene rett i øret😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt elementært å rydde ting bort fra gulvet før man støvsuger, eller å vaske badet foran å rydde garasjen. Skal man ha gjester er det også viktigere at stua er ren og ryddig enn at det tekniske rommet er det. Det sier seg vel selv.

Jeg tenker at sosialantropologer er ganske flinke til å finne ulike samfunn som lever sine liv på svært ulike måter og oppnår lykke, helse og fine liv.

Hippier som kjørte rundt i gamle folkevogn-busser, brukte dop, knulla i en mølje og dusjet sjelden er kanskje et eksempel på det (selv om dopet kanskje ikke var så bra for helsa).

Når noen legger til grunn at det er bare en måte, og alt annet er feil så tenker jeg umiddelbart på en slags rigiditet og fastlåste mønster som det er vanskelig for andre å forholde seg til - med mindre de er 100% lydige til deg. Jeg funker dårlig med sånne mennesker.

Jeg forstår at du vil at huset skal være presentabelt når du har gjester. Samtidig. Jeg har vært på besøk i rothøl. Skikkelige dumps. Hvor verten var hjertelig og så meg og fikk meg til å føle meg virkelig velkommen. Jeg vil ikke bo slik selv, men det å rydde for gjester handler nok mer om å lage en illusjon av perfeksjon for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tenker at sosialantropologer er ganske flinke til å finne ulike samfunn som lever sine liv på svært ulike måter og oppnår lykke, helse og fine liv.

Hippier som kjørte rundt i gamle folkevogn-busser, brukte dop, knulla i en mølje og dusjet sjelden er kanskje et eksempel på det (selv om dopet kanskje ikke var så bra for helsa).

Når noen legger til grunn at det er bare en måte, og alt annet er feil så tenker jeg umiddelbart på en slags rigiditet og fastlåste mønster som det er vanskelig for andre å forholde seg til - med mindre de er 100% lydige til deg. Jeg funker dårlig med sånne mennesker.

Jeg forstår at du vil at huset skal være presentabelt når du har gjester. Samtidig. Jeg har vært på besøk i rothøl. Skikkelige dumps. Hvor verten var hjertelig og så meg og fikk meg til å føle meg virkelig velkommen. Jeg vil ikke bo slik selv, men det å rydde for gjester handler nok mer om å lage en illusjon av perfeksjon for seg selv.

Deg om det😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig ulik døgnrytme. Jeg jobber står opp 6.30. Jobber fra 7.30-15.00. Trener fra 15.15-16.15. Hjemme 16.30. 

Han sover til ca 8.30-09.00. Jobber fra 10-17/18. Og da vil han gjerne trene. Og kanskje ikke hjemme før 19.30. Så blir det sen middag. Og kl 22 er jeg stuptrøtt, og da vil han se serier. 

Anonymkode: 49f92...446

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han bruker flesteparten av kveldene etter at barna er lagt til å game, mens jeg ønsker meg kvalitetstid med mannen hvor vi bare kan slappe av i lag, se serie, spille et spill, lage noe god kveldsmat etc…føler meg mer og mer ensom

Anonymkode: e45f4...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen. Vi er særboere og har mye tid fra hverandre. Nyter tiden vi har sammen. 

"Problemet" er vel kanskje at vi ikke alltid kan være der for hverandre hele tiden. Men det er jaggu godt det også! 

Anonymkode: 16483...7e1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har det meste «på stell» mtp kommunikasjon, arbeidsfordeling, økonomi osv.

Våre «småproblemer» er at vi har forskjellig døgnrytme, at han liker å ha det veldig varmt inne mens jeg foretrekker «vanlig romtemperatur», han er kresen, mens jeg spiser alt, og vi liker å se helt ulike ting på tv. 😅

Anonymkode: 67173...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare skjønner ikke hvordan det er mulig å være så dårlig på å lukke skapdører!! Blir gal. Har lært meg å leve med det. Hun er også litt surrete generelt, vi hadde ikke vært sammen lenge før jeg sørget for å ha x antall ekstranøkler og ladere rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er veldig glad i regler, og litt for fokusert på de bitte små tingene i livet. Som at man ikke «får lov» til å ha klær på vaskemaskinen, eller at oppvaskmaskinen skal stables på én bestemt måte osv. Jeg er derimot ikke noe glad i unødvendige regler, og blir ikke påvirket på samme måte som han av at det f.eks. ligger en pysj og noen bukser på vaskemaskinen.

Han er litt for glad i å bestille take-away og lager aldri mat fra bunnen (taco tells ikke i mine øyne). Så skal vi spise ordentlig mat er det jeg som må lage. Det funker for det meste, men innimellom kjenner jeg at det hadde vært fint om man var mer samkjørt hva gjelder syn på mat og ernæring.

Før spilte han mye dataspill og jeg priser meg lykkelig for at han sluttet med det for det var en stor kilde til konflikt. Ikke på grunn av spillingen isolert sett, men fordi det var så mye som ble nedprioritert. Han satt heller inne og spilte selv på de flotteste sommerdagene, julaften, 17. mai. Ville ikke bli med på de vante ettermiddagsturene våre, «glemte» husarbeid, for ikke å snakke om hvor mye lyd de tidvis lager når de skravler i spillene.

Vi er også ganske ulike når det kommer til stress og alvor. Han kan gå veldig opp i ting uten at han merker det og jeg opplever han periodevis som veldig intens - særlig hvis han får hangup på f.eks. støvsuging. Jeg er mer avslappet og lar meg ikke stresse så lett, noe som nok er irriterende for han når han oppfatter at jeg ikke er like nøye på det han er. Han har slitt mye med nakken pga stress, men klarer ikke bli bevisst på det nok til å bli helt frisk dessverre

Anonymkode: f82a6...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Han liker ikke å planlegge. 

Og jeg prioriterer ikke alltid å rydde.

Det dekker vel det meste. 

Anonymkode: 7f75e...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

...Når jeg (kvinne) snakker med andre kvinner om alt og ingenting, kommer det stadig opp til overflaten hvordan menn ikke helt klarer å bidra i hverdagen. Ingen sier noe rett ut, helt rått og ufiltrert, men jeg legger to og to sammen. Hører jo hvem som henter i barnehagen, lager middager, vasker klær og arrangerer barnebursdager og vennegrupper...

Jeg ser den utfordringa men motsatt. Ingen snakker om at nesten alle menn jobber fullt og tom overtid/tar flere jobber mens mange kvinner jobber max fullt/ofte deltid. Jeg blir mer og mer sjokkert jo mer det går opp for meg hvor lite kvinner faktisk økonomisk forsørger seg selv og sine egne barn. Og uten å snakke om det som å bli forsørget. 

Ja, jeg vet det ofte er sammenheng her. Men jeg legger jo to og to sammen når kvinner som forteller om hvor mye de gjør hjemme/ for barna men de jobber halvparten av det jeg gjør på ei uke. 

Anonymkode: 7f75e...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen hjelper ikke til med husarbeid. Hvis jeg ber han om å f.eks støvsuge gangen, må jeg mase 10 ganger før han gidder å løfte ræva fra sofaen. Han sover stadig på sofaen i timesvis uansett dag istedet for å gjøre noe fornuftig. Dette er kilden til all elendighet i forholdet. 

Anonymkode: 56635...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen hjelper ikke til med husarbeid. Hvis jeg ber han om å f.eks støvsuge gangen, må jeg mase 10 ganger før han gidder å løfte ræva fra sofaen. Han sover stadig på sofaen i timesvis uansett dag istedet for å gjøre noe fornuftig. Dette er kilden til all elendighet i forholdet. 

Anonymkode: 56635...7c6

Høres likt ut som her. Jeg slipper dog å mase 10 ganger, men jeg finner det ekstremt uattraktivt at han ikke «ser» ting selv som må gjøres. At jeg må gi beskjed som om jeg var mora hans.
Han kan også legge seg for en hvil på sofaen som varer i 3-4 timer.

Jeg sliter med å finne gnist i forholdet pga dette. Kjærestefølelsen er borte, på en måte. 

Tror du at du klarer å fortsette forholdet ditt?

TS

Anonymkode: 5964f...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...