AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Er dette normalen? Står estimert inntekt 675.000 i skattekortet. Er ikke det sinnsykt mye skatt? Tviler på inntekt er så høy, men det varierer. Har skifte av arbeidsgiver oppi dette også. Så vanskelig å sammenligne med tidligere år. Har også perioder med fri uten lønn, og perioder med overtid, så er det jo noe feriepenger som skal skattlegges ved utbetaling. Ikke godt å beregne inntekt. Anonymkode: 01b09...331 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Kommer jo helt an på det, hvorfor tror så mange vi kan si hva skatten deres blir uten å oppgi annet enn lønn? Jeg feks har 500 000 i lønn og skattetrekk på 49, som til og med er alt for lavt. Anonymkode: 619d5...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er dette normalen? Står estimert inntekt 675.000 i skattekortet. Er ikke det sinnsykt mye skatt? Tviler på inntekt er så høy, men det varierer. Har skifte av arbeidsgiver oppi dette også. Så vanskelig å sammenligne med tidligere år. Har også perioder med fri uten lønn, og perioder med overtid, så er det jo noe feriepenger som skal skattlegges ved utbetaling. Ikke godt å beregne inntekt. Anonymkode: 01b09...331 Har du sjekket fradragene dine i skattekortet da? Er skattekortet riktig, er trekket riktig. Anonymkode: 7a866...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden 34% er vel ikke spesielt mye? Har du noen fradrag da? Selv har jeg rundt 600’ i årslønn, men har i flere år betalt 42%, har ingen fradrag. Har nettopp fått justert den ned til 40% etter å ha kjøpt litt fond…og har dermed mindre i banken. Anonymkode: 1dec7...faa 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden Helt normalt Norge elsker å straffe folk som har suksess i livet og gi til folk som naver 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden hocane skrev (4 minutter siden): Helt normalt Norge elsker å straffe folk som har suksess i livet og gi til folk som naver Suksess? Helt vanlig lønn og vanlig skatt. ja, se på det som er forsikring, hvis du blir syk eller mister jobben har du nav. Så du slipper og bekymre deg for det. De aller fleste i Norge får mer enn de betaler. Unntaket er skikkelig rike, eller barnløse ,friske som dør når de fyller 66. Anonymkode: 05717...d93 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Del Skrevet 15 timer siden Jeg tror også det er ganske normalt. Jeg gikk opp 100.000 i lønn i fjor, men da jeg fikk nytt skattekort nå (som dermed er «justert» ift ny lønn), ender jeg med å kun få 4000 mer utbetalt pr måned enn hva jeg hadde i den gamle jobben. Jeg betaler i utgangspunktet skatten min «med glede», og bidrar gjerne til å opprettholde den fantastiske velferdsstaten vi tross alt har her i landet. Stemmer også alltid på partier på venstresiden. Men det er et faktum at vi er mange som betaler nærmest uforholdsmessig mye skatt fordi vi har litt høy inntekt (jeg har 900.000 i årslønn), mens mange med VELDIG høye inntekter ikke bidrar i nærheten like mye (proporsjonalt sett) fordi de har plenty av muligheter til å skrive av diverse på skatten. Anonymkode: 1ed5e...68e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Del Skrevet 15 timer siden Normalt. Anonymkode: 1e441...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Del Skrevet 15 timer siden hocane skrev (14 minutter siden): Helt normalt Norge elsker å straffe folk som har suksess i livet og gi til folk som naver Haha suksess. Anonymkode: ee628...689 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden Jeg har samme trekk og mye mindre enn deg i inntekt (440000) så tenker det stemmer bra Anonymkode: b308c...5b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kommer jo helt an på det, hvorfor tror så mange vi kan si hva skatten deres blir uten å oppgi annet enn lønn? Jeg feks har 500 000 i lønn og skattetrekk på 49, som til og med er alt for lavt. Anonymkode: 619d5...e25 Hæh? Dette kan du ikke mene? Da har du utbetalt ca. 250 000 og skal skatte 250 000? Isåfall må du sitte med en helsikes formue. Anonymkode: 63d1a...9e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Suksess? Helt vanlig lønn og vanlig skatt. ja, se på det som er forsikring, hvis du blir syk eller mister jobben har du nav. Så du slipper og bekymre deg for det. De aller fleste i Norge får mer enn de betaler. Unntaket er skikkelig rike, eller barnløse ,friske som dør når de fyller 66. Anonymkode: 05717...d93 Ja og jo mer du tjener jo hardere blir du straffet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden Jeg vil ikke si at 34% er mye med en inntekt på 675.000 kr. Selv betaler jeg 24% i skatt med 369 000 kr brutto på trygd. Skal sies at jeg har en del formue, nærmere 200 000 kr spredd på BSU, høyrentekonto og indeksfond. Anonymkode: 39d29...b12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden Jeg har inntekt på 360.000, men høyere formue og ingen gjeld, og regnet ut at jeg betalte 33% for 2024. Anonymkode: 0e72f...a5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Del Skrevet 13 timer siden Eier du mye? Eneste grunnen til at den er så høy! Tar du ett kjapt googlesøk så finner du fort ut hvilke prosent du skal skatte. 34% er høyt, altfor høyt Anonymkode: 61d18...ecc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Del Skrevet 13 timer siden Ring skatteetaten så hjelper de deg. Du veit vel at du selv kan forandre på skattekortet ditt? 👍 Anonymkode: e238c...364 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden Skatter 26% på 700.000, har mye fradrag. Du må nesten se på skattekortet ditt, anbefaler deg å sette deg inn i tallene dine, sjekke opp i midten av året å se hvordan du ligger an. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dette normalen? Står estimert inntekt 675.000 i skattekortet. Er ikke det sinnsykt mye skatt? Tviler på inntekt er så høy, men det varierer. Har skifte av arbeidsgiver oppi dette også. Så vanskelig å sammenligne med tidligere år. Har også perioder med fri uten lønn, og perioder med overtid, så er det jo noe feriepenger som skal skattlegges ved utbetaling. Ikke godt å beregne inntekt. Anonymkode: 01b09...331 Det er som folk nevner mange variabler, men jeg har det samme, med ca. 690k forventet inntekt. Du kan jo sette ned forventet inntekt, men da må du ha penger i bakhånd i tilfelle du skulle gå på en smell. Har du god kontroll på økonomien, bygget opp noe buffer og kan tåle uforutsigbarhet, vil det lønne seg mtp. dagens rente. Er du dog i motsatt situasjon, ville jeg absolutt beholdt et trekk du tenker er for høyt. Alt i alt så vil fasiten komme ved skatteoppgjøret, og du får tilbake pengene, eller du får krav om restskatt. Din økonomi og styring avgjør hva som er mest lønnsomt å gjøre, og særlig nå ved oppstart av året. Anonymkode: bcb26...d4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Del Skrevet 12 timer siden Jeg betaler en høyere skatteprosent enn som så, har ikke tenkt på det som at jeg har en helt enormt høy lønn. Men noen må jo betale for verdens høyeste sykefravær.. Anonymkode: 576f7...557 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hæh? Dette kan du ikke mene? Da har du utbetalt ca. 250 000 og skal skatte 250 000? Isåfall må du sitte med en helsikes formue. Anonymkode: 63d1a...9e1 Helsikes og helsikes fru Blom, jeg har formue og renteinntekter. Og det var poenget, ingen kan vite hva en tilfeldig person skal skatte basert på bare lønna. Anonymkode: 619d5...e25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå