Gå til innhold

Hvorfor er "cat lady" et negativt ladet ord?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
hocane skrev (48 minutter siden):

Jeg tror de aller fleste enslige kvinner angrer for valget de har tatt når de kommer i feil ende av 30 årene, og den biologiske klokka begynner å tikke

Nei, det er vitenskapelig bevist at det ikke stemmer.  Faktisk angrer folk mye oftere på barn de har fått, enn barn de aldri fikk. 

Jeg kjenner ikke ei eneste som har rundet førti uten barn som angrer. Jeg kjenner ei som prøver, men ikke èn frivillig barnløs som angrer.. 

Anonymkode: 024c6...f4d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
hocane skrev (2 minutter siden):

En katt kan ikke gi deg den sosiale stimulansen og tryggheten en mann og barn gir deg. Ei heller en hund.

Og et liv med barn og man vil ikke gi den sosiale stimuli og trygghet det er å ikke ha det. Hva er poenget ditt? 

Igjen, du følger et premiss om at det er èn ting (mann og barn) som er målet, og at alt annet blir kompensasjon, hult, usosialt (har du snakket med folk uten barn? Vi er super sosiale , og har tid til å pleie flere relasjoner 😂), og trygt (det aller meste utrygge på denne jord for en kvinne er å ha en nær relasjon til en heterofil mann). Hvem er det denne mannen skal beskytte oss mot, tenker du? 

Hva er trygt med barn? 

Anonymkode: 024c6...f4d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hocane skrev (6 minutter siden):

En katt kan ikke gi deg den sosiale stimulansen og tryggheten en mann og barn gir deg. Ei heller en hund.

Og dumme meg, som trodde det var derfor man hadde sosialt nettverk. Du vet, venner, familie, slektninger, kolleger, og generelt bra folk man møter litt her og der i løpet av livet, og som man velger.

Men som man slipper å bo med, som ikke maser om hvem som skal lage middag og når vi sist hadde sex. Og ikke minst, som ikke vekker meg med gråting midt på natten og må hentes i barnehagen fordi de har blitt syke. Man får rett og slett alt det positive, uten å måtte forholde seg til alt det negative. Jeg kan ikke se hvordan jeg på noen måte skal tape på det.

Jeg tror også min hypotetiske mann og barn er glade for å slippe meg i det virkelige livet, bare så det er klart.

Anonymkode: 741bf...9bc

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er drømmen min! 5 and counting ❤️

Anonymkode: ea3eb...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kalles jo crazy cat lady. Dere utelater crazy her. Har man mann eller barn så er man beskyttet fra å bli kalt det. 

Anonymkode: bc5b3...6df

Neida. Har man tre eller flere katter og er litt for mye opptatt av dem, så er man per definisjon gal kattedame. Selv med mann og evt barn. Bare se diskusjonene i kjæledyrforumet på KG. Der skal det ikke stort til før man bli kalt gal kattedame.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan være en taper selv om du har de tingene. God jobb og fint hus, men enslig og alene fordi det er noe med henne som bare ikke klikker i forhold til å finne seg en mann.

Det er umulig å prøve å forklare noe, sivilisert på kg, desverre. Er altfor mange cat ladies her inne som ikke forstår hva som ligger bak beskrivelsen.
Og ja, dette er skrevet av en gift kvinne som kjenner MANGE cat ladies. Det som går igjen  blant de er gjerne at de er sære, ofte med en eller annen mental utfordring som gjør at de sliter sosialt (men kan likevell ha ok jobb og hjem).

Anonymkode: 20afe...baa

Å anse andre som tapere fordi de ikke lever samme liv som en selv eller sliter psykisk/mentalt, er veldig lite sivilisert uansett.
Og apropos at du kjenner så mange gale kattedamer; det er nå en gang sånn at møter man en tulling, så har man møtt en tulling, men om man møter veldig mange tullinger på sin vei så burde man stoppe opp og vurdere om det er en selv som er tullingen.

Fordi der uttrykket oppstod var cat ladies damer som bodde alene og som hadde minimalt ko tant med andre enn kattene sine, gjerne hoarders, psykiske problemer, som brukte lite penger (uansett hvor mye penger  de hadde eller ikke hadde) på kattene og kattemat. Standarden på levemåte var dårlig, urenslig, kattene formere seg og var gjerne syke men de var alt for dama som hadde fjernet seg fra samfunnet.

Anonymkode: 3099a...660

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fasit. 

Det et generasjonsproblem at man ikke evner å sette seg inn i hva ord og uttrykk betyr. Man tillegger dem egenkomponerte betydninger og blir krenket på andres vegne basert på sin egen feiltolkning. 

"Crazy cat lady" stammer fra et fenomen hvor en del enslige damer mer eller mindre mister forstanden, isolerer seg, og tar inn i huset alt de kommer over av løskatter. Deretter svikter de i omsorgen av dem og det utvikler seg ganske tragisk. 

Uttrykket har deretter blitt brukt av kvinner selv som en selvironisk kommentar når de snakker om sin egen singeltilværelse og konkluderer med at de kommer til å bli en "crazy cat lady" til slutt. 

Har ingen ting med verken kvinnehat eller kattehat å gjøre. 

Anonymkode: fe9dc...04e

Nei. Opprinnelig kommer begrepet fra kvinner som hadde katt og ble smittet med toksoplasmose. Denne parasitten kan skade fosteret hos gravide, og før i tida het det seg at parasitten kunne vandre til hjernen og gjøre den smittede gal.

hocane skrev (3 timer siden):

Fordi det er ironisk.

Mantra hele livet deres er at de ikke vil ha barn.

Allikevel kjøper de mange katter som helt opplagt er en kompensasjon for manglende barn og ensomhet.

Barn og katt er faktisk ikke det samme, så det er fullt mulig å ikke ønske å få barn samtidig som man ønsker å ha katt (eller andre kjæledyr). Det er jo også merkelig at du tror barnløse kvinner er ensomme. Single kvinner er i mye større grad flinke til å holde på gode relasjoner og være en del av et fellesskap med familie og venner, enn det single menn er. Og så er det jo også fullt mulig å være barnløs i et forhold av ulike årsaker, og samtidig ønske å ha katt(er). Eller andre kjæledyr.

Jeg synes barn er oppskrytte vesener og kjenner ingen plass at jeg har behov for egne barn. Den følelsen har jeg hatt helt siden jeg var barn og lekte med dukker. Mens andre jenter lekte familie med dukkene sine og snakket om "når de blir voksen og får barn", følte jeg aldri at det var noe for meg. Jeg ønsket meg katt. Selv om jeg i voksen alder var åpen for å få ett barn (ja, bare ett), rett og slett fordi jeg følte at det var forventet av meg, så fikk jeg aldri egne barn av fysiske årsaker. Men jeg har mann og to katter, og kjenner ikke noe savn etter egne barn. Barn og katt er to vidt forskjellige ting, og det ene kan ikke kompensere for det andre. Hadde jeg fått et barn, hadde jeg fremdeles hatt katt, fordi jeg vil ha katt.

Jeg tror mange ensomme menn spytter ut crazy cat lady/gal kattedame fordi de er sure over at noen kvinner våger å tillate seg å være single og barnløse, og det i stedet for å bli sammen med dem. Så stemmer en liten gruppe bitre og fordomsfulle damer (gjerne slitne mødre som innerst inne angrer litt) i samme koret.

Anonymkode: 0f0cd...0ba

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hocane skrev (1 time siden):

Det har du helt rett i!

Men kattene, familie og vennene gir meg den sosiale stimulien jeg har behov for... Ett barn ville mest sannsynlig fratatt meg nettopp den sosiale stimulien...

Anonymkode: 89574...2bb

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har blitt kalt crazy cat lady flere ganger når jeg har postet om kattene mine på sosiale medier. Jeg blir bedt ut svært ofte og kunne hatt kjæreste i går hvis jeg ville, så jeg ser heller ned på de som er «morsomme» enn å ta meg nær av det. Kunne faktisk ikke brydd meg mindre. 

Anonymkode: d9b62...256

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er menn som hater både kvinner og katter som har laget og bruker uttrykket.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så hvorfor er det plutselig greit å ha katt hvis man har barn? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor er enslige, selvforsørgende kvinner som liker å drikke vin og har katter = late, arrogante og taper? Er du taper hvis du har god jobb, fint hus, venninner? Eller MÅ man ha en kuk i huset for å ikke bli stemplet som "taper"?

Anonymkode: e94b9...eef

Man må det. Man trenger ikke være singel for å bli sett på som en crazy catlady. Er det en annen kvinne man deler livet med er man visstnok både crazy og det kvinnelige motstykket til en incel. For er man ikke sammen med en mann, må vite, er man en man kan le av og anse som tåpelig. Er det ikke fremdeles litt sånn det er på generell basis, da, at vår verdi kommer ved å ha en mann...? Eller å være pen, da. For ei bikkje mindre enn en katt, kledd i rosa tweed og med halsbånd til 1500 kr som bæres rundt i ei designerveske, det framstår visstnok ikke som crazy... 

Anonymkode: ecab9...1f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man må det. Man trenger ikke være singel for å bli sett på som en crazy catlady. Er det en annen kvinne man deler livet med er man visstnok både crazy og det kvinnelige motstykket til en incel. For er man ikke sammen med en mann, må vite, er man en man kan le av og anse som tåpelig. Er det ikke fremdeles litt sånn det er på generell basis, da, at vår verdi kommer ved å ha en mann...? Eller å være pen, da. For ei bikkje mindre enn en katt, kledd i rosa tweed og med halsbånd til 1500 kr som bæres rundt i ei designerveske, det framstår visstnok ikke som crazy... 

Anonymkode: ecab9...1f5

Ja det er det jeg har prøvd å si tidlig i tråden. Vår verdi måles i om vi har mann og barn. Men da ble jeg bedt om å pelle meg til Saudi Arabia. Jeg sier bare hva som er forventninger og holdninger til oss kvinner. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har du helt rett i!

Men kattene, familie og vennene gir meg den sosiale stimulien jeg har behov for... Ett barn ville mest sannsynlig fratatt meg nettopp den sosiale stimulien...

Jeg har barn, samtidig er jeg også veldig glad i dyr.

Jeg respekterer fullt ut at du og enkelte andre damer i tråden ikke ønsker dere barn, og mener at dere har et meget godt liv uten barn.

Det jeg ikke har like stor respekt for, er de påstandene om at mange av oss som har barn egentlig angrer på barna våre, at vi visstnok blir fratatt den sosiale stimulien fordi vi har barn, og lignende.

Jeg synes dere skal avstå fra å late som at dere vet hvordan det er å ha barn. Vil hevde at det å få barn er noe av det største i livet for meg, og for mange andre. Livet blir aldri det samme etter å ha fått barn, og da mener jeg ikke det på en negativ måte.

Ha respekt for at andre kvinner (som har erfart å få barn) er veldig glad for dette, akkurat som at jeg og andre har respekt for at dere har tatt andre valg og er fornøyde med det. Vi trenger ikke trykke hverandre ned i iveren etter å fortelle at "jeg har tatt det beste valget".

Anonymkode: e6bb1...98f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hocane skrev (9 timer siden):

Du har helt riktig i at den ikke er lik en mann og barn, som er grunnen for at jeg har valgt katt fremfor mann og barn, eller en hund.

Det er masse kos, katten er kjempe sosial, men den liker også å ha egentid, akkurat som meg.

Det er en perfekt match 👌🏻

Ingen mann og barn som klager og maser på mat, vasking av klær, og alt annet mellom himmel og jord. Ei heller en hund som er energisk og som ikke matcher min personlighet.

Anonymkode: d2926...95e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og det sier alt om hvor sinnsyk verden er. Og vi har fortsatt langt å gå med en del saker før det er faktisk likestilling. Den dagen kvinner ikke blir dømt som tapere for å leve som hun selv vil, og ikke møter fordommer om at det må være noe galt når man har bedre til å gjøre i livet enn å tjene mann og barn, da har vi i alle fall kommet litt lenger.

Det begynner å bli på høy tid nå, at verden forstår at en kvinne er et individ som har verdi i seg selv. Akkurat på samme måte som en mann. Hun får ikke verdi gjennom å gifte seg og formere seg, og deretter ofre seg fullstendig for familien. Hun har allerede verdi, akkurat som hun er.

Anonymkode: 741bf...9bc

Slutt. Folk vil alltid dømme hverandre, både kvinner og menn. 

Anonymkode: e7481...48d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kvinner som ikke har mann i voksen alder, eller som ikke vil ha mann ut fra personlig preferanse/fordommer og lignende, kalles gjerne "cat lady". Men hvorfor er det negativt å være cat lady? Jeg er gift, har flere barn, og katter. Katter er koselige dyr, som også er nyttige for oss som bor på landet (vi hadde et stort problem med mus på låven og i garasjen før kattene kom). Barn har godt av å vokse opp med dyr, og det er bevist at dyr innvirker positivt på menneskers psyke generelt. Blant annet har det vært flere rettssaker der utleier tapte saken om heving av leieavtale for mennesker som trengte kjæledyr for emosjonell støtte/terapi. 

Jeg er også frivillig på kattehuset her i kommunen. Der møter jeg mange mennesker, og jeg opplever ekstra verdi i livet av å bidra der, selv om jeg også har full jobb og andre verv.

Så hvorfor er dette negativt? Jeg kjenner for øvrig flere single menn med katt, men ingen kaller dem for "cat man".

Anonymkode: e94b9...eef

Du svarer jo på ditt eget spørsmål:

Kvinner som ikke har mann i voksen alder, eller som ikke vil ha mann ut fra personlig preferanse/fordommer og lignende, kalles gjerne "cat lady"

Det handler om kvinnehat, spesifikt mot kvinner som ikke har en mann. Av en eller annen grunn er det noe av det verste en kvinne kan tillate seg å gjøre. 

Anonymkode: 9bcbd...ceb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

The compulsive hoarding of cats, a symptom of obsessive compulsive disorder (OCD), has long been associated with "crazy cat ladies". Crazy cat-lady syndrome is a term coined by news organizations to describe scientific findings that link Toxoplasma gondii to several mental disorders and behavioral problems.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cat_lady

Sier det igjen: det er ikke bare en dame som har katter, eller en dame som har katter uten barn (for det kan de godt ha! Men de har ikke kontakt med dem da de avskjære seg fra andre mennesker). Det er et psykisk komponent til "crazy cat lady".

Bare fordi noen begynner å kalle seg selv noe og ler, gjør det ikke til en "akseptert greie". Det ligger en alvor bak ordene de færreste i dag, ihvertfall her i Norge er usikker på om det er sånn i opprinnelseslandet, som går over hodet på de fleste.

nei du er ikke en crazy cat lady fordi om du har noen katter.

Nei du er ikke en crazy cat lady om du ikke har mann eller barn. det er en psykisk sykdom som avgjør om du blir en crazy cat lady, og de færreste av oss blir så psykisk syke.

Anonymkode: 3099a...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei du er ikke en crazy cat lady om du ikke har mann eller barn. det er en psykisk sykdom som avgjør om du blir en crazy cat lady, og de færreste av oss blir så psykisk syke.

Du mister poenget. Poenget er at det i utgangspunktet er en seriøs forklaring, men at det brukes som kvinnehat. Nærmere bestemt mot kvinner uten mann (og ev barn, sitat Trump).

Legg også merke til at slike begreper stort sett alltid rettes mot kvinner, for som ts påpeker, hvorfor finnes det ikke noe «cat man» begrep? 

Anonymkode: 9bcbd...ceb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

er også frivillig på kattehuset her i kommunen. 

Jeg tenker aldri negativt om single som har katter eller hunder for den saks skyld, de jeg kjenner er supre folk.

Har tenkt på det samme. Hvorfor er det kvinner som blir kalt Karen? Eller catlady?

Du er en helt i mine øyne som bryr deg så mye om dyr. Folk som bryr seg lite eller ingenting om dyr er alltid folk som viser seg å være litt kjipe i ettertid. Så jepp, jeg dømmer heller folk som ikke er glad i dyr. 

Anonymkode: 69b3b...db2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hocane skrev (13 timer siden):

Fordi det er ironisk.

Mantra hele livet deres er at de ikke vil ha barn.

Allikevel kjøper de mange katter som helt opplagt er en kompensasjon for manglende barn og ensomhet.

Dårlig trolleforsøk, prøv igjen. La meg gjette, aldri hatt dyr har du vel? Ikke et nært forhold. Faktisk tror jeg ikke du er glad i dyr i det hele tatt. 

Anonymkode: 69b3b...db2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har barn, samtidig er jeg også veldig glad i dyr.

Jeg respekterer fullt ut at du og enkelte andre damer i tråden ikke ønsker dere barn, og mener at dere har et meget godt liv uten barn.

Det jeg ikke har like stor respekt for, er de påstandene om at mange av oss som har barn egentlig angrer på barna våre, at vi visstnok blir fratatt den sosiale stimulien fordi vi har barn, og lignende.

Jeg synes dere skal avstå fra å late som at dere vet hvordan det er å ha barn. Vil hevde at det å få barn er noe av det største i livet for meg, og for mange andre. Livet blir aldri det samme etter å ha fått barn, og da mener jeg ikke det på en negativ måte.

Ha respekt for at andre kvinner (som har erfart å få barn) er veldig glad for dette, akkurat som at jeg og andre har respekt for at dere har tatt andre valg og er fornøyde med det. Vi trenger ikke trykke hverandre ned i iveren etter å fortelle at "jeg har tatt det beste valget".

Anonymkode: e6bb1...98f

Jeg har da aldri hevdet at du har mistet din sosiale stimuli, jeg sier hvordan JEG har det. 
Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe som helst om hvilken sosial stimuli du ønsker. 
JEG ønsker å kunne ta 4-5 dager alene på fjellet når jeg selv føler for det, med minimalt med planlegging, JEG ønsker å kunne impulsivt stikke en tur til utlandet, JEG ønsker å kunne ta en 2-3 timers treningsøkt etter jobb uten å måtte hjem først. 

Jeg har aldri sagt at ditt valg ikke er bedre for deg, jeg sier at mitt valg er best for meg. 
Men jeg er også drittlei av å høre om hvordan livet blir så mye bedre med barn, og at vi som har valgt det bort kommer til å angre, og vi ikke vet hva vi snakker om... 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...