Gå til innhold

Hvorfor er "cat lady" et negativt ladet ord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du mister poenget. Poenget er at det i utgangspunktet er en seriøs forklaring, men at det brukes som kvinnehat. Nærmere bestemt mot kvinner uten mann (og ev barn, sitat Trump).

Legg også merke til at slike begreper stort sett alltid rettes mot kvinner, for som ts påpeker, hvorfor finnes det ikke noe «cat man» begrep? 

Anonymkode: 9bcbd...ceb

Det brukes også som "dårlig spøk" når i disse tider. "Hehe når blir jeg vel en crazy cat lady  hehe". Folk aner ikke hva som ligger bak begrepet, de bare adopterer det og bruker det på en flåsete måte.

Kvinnehat finnes i utallige versjoner, "crazy cat lady" ble til fordi de var mest synlig. Kan ikke huske mange cat-men, tror den hadde andre slenger, men det finnes ord for dem også.  Hoarders, alcoholic, psycho, wierdo, er noen jeg kommer på i farta, men når jeg googler kommer det opp flere forslag: "The male equivalent of a cat lady is ‘that guy at the last seat at the bar’. The one who’s there every night. The one who keeps making passes at girls young enough to be his daughter, and then his granddaughter because he still thinks ‘he’s got it’." Og "Skunk Hunk? Bachelors who loiter and lounge are usually paunchy and break wind a lot. Often to do with too much beer and takeaways." Eller "The male equivalent is the Midlife-crisis Matt. Bonus points if he buys a sports car despite not being able to go above 50 mph wherever he lives.".

Anonymkode: 3099a...660

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi katter er snåle, sære og de er heller ikke typiske flokkdyr. 

Dermed (crazy) cat lady, når en kvinne er singel, i moden alder, med katter i hus.

Anonymkode: 7456a...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hocane skrev (13 timer siden):

Fordi det er ironisk.

Mantra hele livet deres er at de ikke vil ha barn.

Allikevel kjøper de mange katter som helt opplagt er en kompensasjon for manglende barn og ensomhet.

I mitt tilfelle helt bokstavelig talt erstatning ja. Eksen min gikk fra meg midt i barneprøving. Spiralen min var ute, og som ansvarlig mann hadde han booka time på fertilitetsklinikk. Og vi skulle ikke ha dyr fordi vi skulle jo ha barn, ifølge ham. Det første jeg gjordes da han dro var å få en kattunge. Den har vært til enormt stor glede i både kjærlighetssorg og sorgen over å ikke ha fått barn (ennå). 

Jeg har ny kjæreste nå da. En som elsker dyr...Kanskje blir det barn også. 

Anonymkode: 121cc...408

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

The compulsive hoarding of cats, a symptom of obsessive compulsive disorder (OCD), has long been associated with "crazy cat ladies". Crazy cat-lady syndrome is a term coined by news organizations to describe scientific findings that link Toxoplasma gondii to several mental disorders and behavioral problems.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cat_lady

Sier det igjen: det er ikke bare en dame som har katter, eller en dame som har katter uten barn (for det kan de godt ha! Men de har ikke kontakt med dem da de avskjære seg fra andre mennesker). Det er et psykisk komponent til "crazy cat lady".

Bare fordi noen begynner å kalle seg selv noe og ler, gjør det ikke til en "akseptert greie". Det ligger en alvor bak ordene de færreste i dag, ihvertfall her i Norge er usikker på om det er sånn i opprinnelseslandet, som går over hodet på de fleste.

nei du er ikke en crazy cat lady fordi om du har noen katter.

Nei du er ikke en crazy cat lady om du ikke har mann eller barn. det er en psykisk sykdom som avgjør om du blir en crazy cat lady, og de færreste av oss blir så psykisk syke.

Anonymkode: 3099a...660

"Crazy cat lady syndrom" er nok en moderne sak som er knyttet til parasitten, men stereotypien "enslig sprø kvinne med katter" er mye eldre. Den går tilbake til hekseprosessene, minst. Din egen link viser jo en tegning fra 1800 tallet.

Anonymkode: 2c447...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi katter er snåle, sære og de er heller ikke typiske flokkdyr. 

Dermed (crazy) cat lady, når en kvinne er singel, i moden alder, med katter i hus.

Anonymkode: 7456a...cc3

Katter en individer. Jeg hadde en katt som lå på halsen min hver natt i mange år, aldri klort eller bitt, verdens snilleste og jeg ble knust i biter da han døde. Veldig kynisk å ikke se at man kan knytte dype bånd med dyr. 

Anonymkode: d9b62...256

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...