Gå til innhold

Hvorfor er "cat lady" et negativt ladet ord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor er enslige, selvforsørgende kvinner som liker å drikke vin og har katter = late, arrogante og taper? Er du taper hvis du har god jobb, fint hus, venninner? Eller MÅ man ha en kuk i huset for å ikke bli stemplet som "taper"?

Anonymkode: e94b9...eef

Du kan være en taper selv om du har de tingene. God jobb og fint hus, men enslig og alene fordi det er noe med henne som bare ikke klikker i forhold til å finne seg en mann.

Det er umulig å prøve å forklare noe, sivilisert på kg, desverre. Er altfor mange cat ladies her inne som ikke forstår hva som ligger bak beskrivelsen.
Og ja, dette er skrevet av en gift kvinne som kjenner MANGE cat ladies. Det som går igjen  blant de er gjerne at de er sære, ofte med en eller annen mental utfordring som gjør at de sliter sosialt (men kan likevell ha ok jobb og hjem).

Anonymkode: 20afe...baa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er rett og slett female incels bare med ett eget ord for å beskrive de da de gjerne har en drøss med katter i stedet for barn.

Var på vei til å skrive akkurat det samme.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvinner som ikke har mann i voksen alder, eller som ikke vil ha mann ut fra personlig preferanse/fordommer og lignende, kalles gjerne "cat lady". Men hvorfor er det negativt å være cat lady? Jeg er gift, har flere barn, og katter. Katter er koselige dyr, som også er nyttige for oss som bor på landet (vi hadde et stort problem med mus på låven og i garasjen før kattene kom). Barn har godt av å vokse opp med dyr, og det er bevist at dyr innvirker positivt på menneskers psyke generelt. Blant annet har det vært flere rettssaker der utleier tapte saken om heving av leieavtale for mennesker som trengte kjæledyr for emosjonell støtte/terapi. 

Jeg er også frivillig på kattehuset her i kommunen. Der møter jeg mange mennesker, og jeg opplever ekstra verdi i livet av å bidra der, selv om jeg også har full jobb og andre verv.

Så hvorfor er dette negativt? Jeg kjenner for øvrig flere single menn med katt, men ingen kaller dem for "cat man".

Man sier opplagt «cat woman» fordi det gir en negativ assosiasjon.

Grunnen til at det gir en negativ assosiasjon er pga historier om eldre kvinner som lever alene og ensomt, typisk med mentale og økonomiske utfordringer, som søker trøst i et antall katter som vokser eksponensielt fordi den mentale helsen ikke lar dem sørge for prevensjon og de ikke har hjerte til å få dem avlivet. Kattene og eier får stadig dårligere helse, til enten hun dør eller myndighetene griper inn.

Det er stort sett en stygg term fordi den brukes for å påføre skam på godt voksne single kvinner som faktisk har styr på livet sitt og en katt eller to.

Anonymkode: 96131...539

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du kan være en taper selv om du har de tingene. God jobb og fint hus, men enslig og alene fordi det er noe med henne som bare ikke klikker i forhold til å finne seg en mann.

Det er umulig å prøve å forklare noe, sivilisert på kg, desverre. Er altfor mange cat ladies her inne som ikke forstår hva som ligger bak beskrivelsen.
Og ja, dette er skrevet av en gift kvinne som kjenner MANGE cat ladies. Det som går igjen  blant de er gjerne at de er sære, ofte med en eller annen mental utfordring som gjør at de sliter sosialt (men kan likevell ha ok jobb og hjem).

Så en kvinne er en taper når hun ikke har en mann? Hva med lesbiske kvinner? De er tapere alle sammen? 

Selvfølgelig er man ikke en taper hvis man fungerer i samfunnet og er tilfreds med seg selv. Enkelte av dere menn må forstå at kuken deres faktisk ikke betyr SÅ mye. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er enslige, selvforsørgende kvinner som liker å drikke vin og har katter = late, arrogante og taper? Er du taper hvis du har god jobb, fint hus, venninner? Eller MÅ man ha en kuk i huset for å ikke bli stemplet som "taper"?

Det er ingen ting galt med å drikke vin eller å ha katter. Kattene er et symptom på noe større. Så det er ikke kattene i seg selv. Husk at dette er amerikanske utrykk, og hvis du har katter så er det ikke noen som automatisk dømmer deg. 

Det mannlige motstykke må vel være de som bor hjemme i foreldrenes kjellerleilighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvinner som ikke har mann i voksen alder, eller som ikke vil ha mann ut fra personlig preferanse/fordommer og lignende, kalles gjerne "cat lady". Men hvorfor er det negativt å være cat lady? Jeg er gift, har flere barn, og katter. Katter er koselige dyr, som også er nyttige for oss som bor på landet (vi hadde et stort problem med mus på låven og i garasjen før kattene kom). Barn har godt av å vokse opp med dyr, og det er bevist at dyr innvirker positivt på menneskers psyke generelt. Blant annet har det vært flere rettssaker der utleier tapte saken om heving av leieavtale for mennesker som trengte kjæledyr for emosjonell støtte/terapi. 

Jeg er også frivillig på kattehuset her i kommunen. Der møter jeg mange mennesker, og jeg opplever ekstra verdi i livet av å bidra der, selv om jeg også har full jobb og andre verv.

Så hvorfor er dette negativt? Jeg kjenner for øvrig flere single menn med katt, men ingen kaller dem for "cat man".

Fordi der uttrykket oppstod var cat ladies damer som bodde alene og som hadde minimalt ko tant med andre enn kattene sine, gjerne hoarders, psykiske problemer, som brukte lite penger (uansett hvor mye penger  de hadde eller ikke hadde) på kattene og kattemat. Standarden på levemåte var dårlig, urenslig, kattene formere seg og var gjerne syke men de var alt for dama som hadde fjernet seg fra samfunnet. 

Det har ingenting med kattene eller vanlig folks forhold til kattene sine, eller hvor nyttig kattene er, men en altoppslukende galskap som blir en livsstil som samfunnet ikke kan begripe seg på.

Anonymkode: 3099a...660

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Beklager, men nei. En kvinne er ikke en taper bare fordi hun ikke har mann og barn. Hva er det med denne frykten for kvinner som ikke gjør noe annet enn å leve livene sine på den måten som er best for dem? For du vet at det for mange er et aktivt valg, ikke sant?

At du hadde følt deg som en taper uten mann og barn handler om deg. Det handler om at du tror at alle ønsker det samme som deg, og at det finnes en absolutt fasit på hva som gjør kvinner lykkelige. Men du tar feil!

Anonymkode: 741bf...9bc

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man blir kalt gal kattekvinne fordi den kulturelle subteksten dessverre  fremdeles er at kvinners liv får verdi gjennom å yte omsorg, omsorg og mer omsorg.

Tragisk. 

Anonymkode: f839f...c57

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor har man ikke lignende ord som beskriver menn som holder på likedan? Det er bare kvinner. Jeg kjenner for øvrig flere kvinner på rundt 40-50 som ikke VIL ha mann. De er ingen incels, de vil bare ikke forholde seg til menn. Tilbud om sex mangler ikke akkurat. Bare det er svært lite interessant for disse kvinnene. 

Det er heller ingen single kvinner i Norge i 2025 som "lever på andre". Hvilke andre, når de ikke har mann og barn? De fleste norske kvinner tjener sine egne penger. At de heller vil sitte hjemme, drikke vin og lignende, er jo deres valg? Mange enslige kvinner oppi årene er veldig aktive sammen med venninner, og mangler ikke akkurat venner og menneskelig kontakt.

Crazy cat lady omfavner både frivillig og ufrivillig single damer. Den beste mannlige definisjonen vil være "evig ungkar".

Men hvorfor finnes det ikke noe som kalles «Crazy dog lady»? 😅 

Jeg har møtt mange utrolig sære folk som bare holder på med hund hund hund. Men det er tydeligvis mer sosialt akseptert å være sær hvis man har hund istedenfor katt?

Anonymkode: a9e7b...6b7

Fordi katter er sære. En hund kan man i større grad forme til å passe eiers liv. En katt gjør hva pokker den vil, og eier tilpasser seg katten.

Hunder er dyr man også ofte forbinder med mer sosiale aktiviteter som å gå tur, mens katter sitter man i sofaen med (så lenge katten gidder).

Hunder ser på eierne sine som det mest fantastiske vesenet på jord og tilber sine eiere... En katt aksepterer sin eier, og det er eieren som tilber katten.

Og det er greit huske at man snakker stereotypier, dette gjelder ikke alle katter/hunder/eiere.

Anonymkode: 89574...2bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Beklager, men nei. En kvinne er ikke en taper bare fordi hun ikke har mann og barn. Hva er det med denne frykten for kvinner som ikke gjør noe annet enn å leve livene sine på den måten som er best for dem? For du vet at det for mange er et aktivt valg, ikke sant?

At du hadde følt deg som en taper uten mann og barn handler om deg. Det handler om at du tror at alle ønsker det samme som deg, og at det finnes en absolutt fasit på hva som gjør kvinner lykkelige. Men du tar feil!

Men det er bare å innse det. De fleste ser på de som tapere. At det er noe galt med dem innerst inne selv om de tilsynelatende ser normale ut. Du har ikke helt fått det til. 

Anonymkode: bc5b3...6df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man blir kalt gal kattekvinne fordi den kulturelle subteksten dessverre  fremdeles er at kvinners liv får verdi gjennom å yte omsorg, omsorg og mer omsorg.

Tragisk. 

Og tilhøre en mann. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen barn eller mann, og ønsker heller ikke det. Det er ikke fordi jeg "ikke får mann og familie", men jeg vil ikke ha det. Jeg har ingenting i mot menn, men jeg vil ikke være sammen med noen. Har katter (og har forsåvidt hatt både hund og kanin også), men akkurat nå er det katter som passer best. Har full jobb som lærer, bor alene med kattene mine. Drikker ikke vin. Liker best å være hjemme å holde på med diverse hobbyer. Er tante til en hel haug så ofte barnevakt. Ha bekjente som tuller med at jeg er cat lady. Bryr meg ikke så mye, men ler meg ikke skakk heller da jeg har hørt det før og er egentlig litt usikker på hva som legges i det. 

Hadde f.eks aldri trodd det betydde kvinnelige versjon av incels. Aldri hørt at cat ladies skal være opptatt av å hate menn? Den var ny for meg.

Anonymkode: 56a5d...190

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vet ikke hvor negativt det er jeg, heller mer beskrivende. Hun endte opp med katter i stedet for en mann. Så er heller en kvinne som velger katter fremfor menn ikke noe menn er så interessert i. Det hjelper heller ikke på når en slik dame er bitter og sur fordi hun ikke fant seg en mann og legger skylden på dem. Men om hun selv velger dette og er godt fornøyd med livet hun har med kattene sine og ikke stiller andre til ansvar for det livet hun har, så er det da absolutt positivt

Anonymkode: 890bd...172

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uttrykket er crazy cat ladies. Bare så dere vet det. Ser mange utelater crazy her av en eller annen grunn. Man blir sett på som gal, ikke bare kattedame. Så sånn er den saken. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hvor negativt det er jeg, heller mer beskrivende. Hun endte opp med katter i stedet for en mann. Så er heller en kvinne som velger katter fremfor menn ikke noe menn er så interessert i. Det hjelper heller ikke på når en slik dame er bitter og sur fordi hun ikke fant seg en mann og legger skylden på dem. Men om hun selv velger dette og er godt fornøyd med livet hun har med kattene sine og ikke stiller andre til ansvar for det livet hun har, så er det da absolutt positivt

Det var holdningene sine det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er bare å innse det. De fleste ser på de som tapere. At det er noe galt med dem innerst inne selv om de tilsynelatende ser normale ut. Du har ikke helt fått det til. 

Og det sier alt om hvor sinnsyk verden er. Og vi har fortsatt langt å gå med en del saker før det er faktisk likestilling. Den dagen kvinner ikke blir dømt som tapere for å leve som hun selv vil, og ikke møter fordommer om at det må være noe galt når man har bedre til å gjøre i livet enn å tjene mann og barn, da har vi i alle fall kommet litt lenger.

Det begynner å bli på høy tid nå, at verden forstår at en kvinne er et individ som har verdi i seg selv. Akkurat på samme måte som en mann. Hun får ikke verdi gjennom å gifte seg og formere seg, og deretter ofre seg fullstendig for familien. Hun har allerede verdi, akkurat som hun er.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det å "finne seg en mann" hvis du ikke stiller ærlig høye krav, det er omtrent den enkleste saken i verden. Tror ca ingen kvinner er bitre fordi de ikke får til det.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det å "finne seg en mann" hvis du ikke stiller ærlig høye krav, det er omtrent den enkleste saken i verden. Tror ca ingen kvinner er bitre fordi de ikke får til det.

...særlig, ikke ærlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor finnes det ikke noe som kalles «Crazy dog lady»? 😅

Det klinger ikke så godt. Den mannlige varianten finnes det dog (pun intended) mange av, og kunne blitt døpt "delusional dog dude".

Anonymkode: ddadf...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...