Gå til innhold

Bekymret for mange damer i 50- og 60-årene.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Damer spiller dumme i mange tilfeller... men kontroll har de så det holder 

Anonymkode: dcccc...fa5

Jeg ser ikke hva du mener her.

Mener du at kvinner vet hva inflasjon er, men bevisst svarer feil når de deltar i forskning?

Anonymkode: d32c5...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mange kvinner er ikke så interessert i økonomi og data og ser det gjelder yngre kvinner også. Kvinner som gruppe shopper også oftere enn menn og dermed bruker de opp penger de kunne spart og investert. Men nye pensjonsregler er ikke det bra. 

Anonymkode: bf7bb...241

Jeg observerer ikke noe mer shopping hos kvinner enn hos menn. Kanskje mer småshopping, mens menn oftere kjøper svært dyre ting og utstyr, og har gjerne dyre hobbyer. Jeg tror heller ikke det lenger er slik at det er helt vanlig at mannen styrer alt økonomisk. Jeg må vedkjenne at jeg er litt bekymret for min mor om hun blir enke. Hennes generasjon lot nok oftere mannen styre alt slikt. Angående min generasjon, som er nærmere aldersgruppen som her nevnes kjenner jeg kun til en kvinne som lot mannen styre økonomi alene til de ble skilt. Mye fordi han ikke styrte økonomi godt, men satte dem i økonomisk krise. To ganger før hun gikk. Både jeg og min søster styrer familiens økonomi, så her er det mennene som har litt å lære om de skulle bli alene.

Jeg opplever at min generasjon kvinner er svært opptatt av å ha oversikt angående det økonomiske, med relativt få unntak. Vi er jo en generasjon kvinner som alltid har jobbet (de fleste) og som har vært relativt opptatt av å riste av oss det at kvinner skal være underlagt menn praktisk og økonomisk. Kanskje til og med til den grad at vi har den økonomiske styringen i familien. Vi er jo nesten litt hjernevasket angående å ikke la menn holde roret for oss angående ting som gjør oss avhengig av hjelp. Opptatt av å forkaste gamle kjønnsroller angående slikt, fordi vi har fått det inn med t- skje at slikt gjør oss sårbare og lite selvstendige.  I ønsker ikke være i situasjonen at vi må forbli gift selv om vi blir dårlig behandlet eller ikke har det godt, slik tidligere generasjoner kvinner ofte måtte, så å ikke sette oss i den situasjonen innebærer at vi generelt er opptatt av økonomi. 

Jeg synes tråden sikter på for unge kvinner. Kvinner som vokste opp med å skjønne at man må ta styring i eget liv for å stå sikkert på egne ben. Våre mødre tilhører derimot delvis tiden der slikt var vanlig å overlate til mannen. Flere av mine venninner må derfor nå hjelpe mødre som har blitt enker, og rister litt sjokkert på hodet over hvor lite de hadde satt seg inn i. 

At kvinner ofte kan mindre om aksjer, fond, krypto og investeringer med viss risiko tilsier ikke egentlig at kvinner har dårligere evner til å styre økonomi og ha god kontroll på sin økonomi og økonomiske fremtid. Menn er bare mer risikovillige generelt, og har også mer usikret gjeld enn kvinner. At menn har mest usikret gjeld tilsier egentlig at menn har mindre økonomisk styring i snitt. Selv om menn definitivt eier mest aksjer og risikokapital. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har et helt feil bilde av kvinner i 50-60 årene. De fleste har god utdanning, greie jobber og er vant til å jobbe med pc og stå for egen økonomi. De blir heller ikke minstepensjonister. Klarer seg helt fint alene også.

Mente du kvinner i 80årene?

Hvor har det dette fea da.

Anonymkode: 5b7b6...96f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trolltunge skrev (11 minutter siden):

Jeg opplever at min generasjon kvinner er svært opptatt av å ha oversikt angående det økonomiske, med relativt få unntak

At kvinner ofte kan mindre om aksjer, fond, krypto og investeringer med viss risiko tilsier ikke egentlig at kvinner har dårligere evner til å styre økonomi og ha god kontroll på sin økonomi og økonomiske fremtid. 

Jeg tror at det å passe på at det er nok penger på konto til å betale regninger, og det å forstå hva inflasjon er, er to forskjellige ting. Det er mulig å ha god kontroll på det ene og ikke det andre.

Ideelt sett bør man ha en viss kontroll på begge to.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor har det dette fea da.

Anonymkode: 5b7b6...96f

Hvis du leser igjennom tråden så har jeg henvist til flere artikler (jeg er ikke TS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror at det å passe på at det er nok penger på konto til å betale regninger, og det å forstå hva inflasjon er, er to forskjellige ting. Det er mulig å ha god kontroll på det ene og ikke det andre.

Ideelt sett bør man ha en viss kontroll på begge to.

Ja, men å vite hva inflasjon er er ikke en forutsetning for å styre økonomi godt. Man kan tenke klokt, fordele klokt, spare klokt og investere klokt uten å kjenne til alle økonomiske begreper. 

Personlig klarer jeg ikke å skjønne hva som styrer kronekursen. Ikke godt nok iallefall. Jeg har forsøkt å sette meg inn i det, men det er ikke logisk for meg. Ja jeg skal heller ikke påstå at jeg forstår alt om inflasjon, selv om jeg vet hva det er, og også en del om hva det innebærer for vår økonomi over tid. Likevel har jeg forvaltet både min og familiens økonomi godt gjennom livet. Jeg har hatt fokus på hva som kommer inn og hvordan det forvaltes stødig, og på å øke den økonomiske sikkerheten vår gjennom sparing og investeringer. Det har holdt det. Godt. Selv om jeg nok er ganske typisk kvinne i at jeg ikke har tatt stor risiko, men holdt meg til det jeg kan godt og forstår meg på. Jeg har litt krypto nå, men det begynte jeg først med da jeg hadde litt penger jeg har råd til å tape, og kanskje mest bare for å henge litt med i svingene. Jeg er jo av siste generasjon som ikke vokste opp med Internett, så mye skjer fortere enn mange i min generasjon klarer å henge med på. Jeg prøver. Litt. Så jeg forstår hva det er i det minste. Jeg har jo notert meg at til tross for at jeg har svært godt utdannet vennekrets (som absolutt er opptatt av økonomistyring), så kan man nevne blockchain, og halvparten av mine venninner fader umiddelbart ut av samtalen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her. Takk for svar alle dere. Når jeg leser gjennom diskusjonen innser jeg at jeg kommer fra et område av Norge hvor gjennomsnittlig utdanning er lavere enn sentrale strøk. Jeg kjenner også mange som er utenfor arbeidslivet av diverse grunner. 

Det kan være en medvirkende faktor til at jeg oftere møter på folk som trenger mye hjelp og opplysning i økonomi og IT-spørsmål. Her i området kjenner jeg til og med kvinner som lar mannen styre alt og har tradisjonell arbeidsfordeling i hjemmet. De som ikke er i et yrke blir nok hengende bakpå fordi IT-kompetanse ikke kreves av dem i dagliglivet og når man har stram økonomi gjennom trygd, er det vel lite motiverende å sette seg inn i mer avanserte økonomiske begreper. 

Så det er mulig min omgangskrets opp gjennom årene ikke er helt representativ og vi henger tydeligvis litt bakpå her i gokk. 

Men den forskningen det linkes til her i tråden indikerer at ofte vet man ikke like mye som man selv ofte tror ;)  

Anonymkode: bf7bb...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Innen IT går utviklingen rasende fort. At man hadde det som jobb for x antall år siden er ingen garanti for at man er oppdatert i dag. Innen dette feltet er det nok dagens ungdom som lærer fortest og kan mest. 

Anonymkode: 3cee8...145

De som er spesielt interessert ja, men ikke ungdom generelt. Jeg er midt i 50-årene og jobber innen IT og sliter med unge mennesker som jeg skal forklare ting, men som ikke forstår det mest grunnleggende når det kommer til IT, men spille ørten timer om dagen, det får de jo til, (og mor og far er kjempeimponert over poden som er så "god på data"...😂)

Anonymkode: fdcff...185

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...