Gå til innhold

Bekymret for mange damer i 50- og 60-årene.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinner på 45-59 og 60 og opp svarer mer feil på enkle økonomiske spørsmål enn menn fra alle aldersgrupper.

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-okonomi-forbruk/kvinner-kan-mindre-om-okonomi-enn-menn/425785

IMG_2331.webp

Anonymkode: d32c5...dc6

Men det er jo de fra 45 og oppover som svarer mest riktig i forhold til de som er yngre...

Anonymkode: fdcff...185

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men det er jo de fra 45 og oppover som svarer mest riktig i forhold til de som er yngre...

Det viser oss bare st vi bør bekymre oss for unge så vel som gamle. Mange visste ikke engang hva inflasjon var. 

Anonymkode: bf7bb...241

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det viser oss bare st vi bør bekymre oss for unge så vel som gamle. Mange visste ikke engang hva inflasjon var. 

Men jeg vil tro en god del flere har fått det med seg de siste par årene... Hvis man aldri har opplevd høy inflasjon, er det jo ikke sikkert at det er noe man forholder seg til. Og det var det jo mange som ikke hadde noe forhold til i 2016.

Jeg vet for øvrig hva rentes rente er, men jeg hadde neppe klart å regne den ut nøyaktig. Det har jeg aldri hatt behov for. Likevel har jeg stålkontroll på egen økonomi. 

Jeg tenker at spørsmålene som kom fram, iallfall ikke i artikkelen, ikke har så mye å si for folks personlige økonomi. Har man mer penger inn enn det går penger ut, klarer man seg jo. En buffer i tillegg, så har man kommet langt. 

Anonymkode: 8a588...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser sånt stadig vekk på kg, som hen som hadde "sopt inn flere tusen ved å sitte på r*va". og det vedkommende siktet til var renteinntekt, før skatt 😅

Anonymkode: 76849...dd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du klar over at det var folk som nå er 60, som har jobbet med data og programmering for at vi kan bruke pc og mobil slik de er i dag? Min mann jobbet med dette og kan nok mer enn dagens jyplinger.

Anonymkode: d6356...668

Innen IT går utviklingen rasende fort. At man hadde det som jobb for x antall år siden er ingen garanti for at man er oppdatert i dag. Innen dette feltet er det nok dagens ungdom som lærer fortest og kan mest. 

Anonymkode: 3cee8...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Økonomi er sjeldent ett tema man snakker om høyt. Mye av problemet ligger der. 
Har selv hjulpet venninner med å sette opp ask, autotrekk, lært bort magien med renters rente osv. Jeg synes ikke det er rart at de ikke kan noe om det, når alt skal være så privat hele tiden. 

Med IT så går utviklingen i en rasende fart - har man ikke brukt det fra the early days på 90tallet, ei heller i jobb, så er man langt bakpå nå. 

Vi lever forskjellige liv, og er født med en varierende grad av nysgjerrighet og kontrollbehov. Så enkelt er det.

Anonymkode: 24631...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Roci skrev (7 timer siden):

Det må h*n selvfølgelig bare gjøre :) Men jeg tror kanskje h*n bekymrer seg unødig.

Det får så være.

Anonymkode: c6057...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Øhh… Menn svarer bedre enn kvinner, og eldre svarer bedre enn yngre.

Menn har tilsynelatende mer kunnskap om økonomi enn kvinner, og eldre har mer kunnskap enn yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser sånt stadig vekk på kg, som hen som hadde "sopt inn flere tusen ved å sitte på r*va". og det vedkommende siktet til var renteinntekt, før skatt 😅

Anonymkode: 76849...dd8

Sånne feilslutninger er fort gjort, og det kreves en viss interesse for å internalisere lærdommen fra slikt. I alle fall for oss som ikke rører økonomi i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mer bekymret for de under 30 år, hvis man ser på den digitale kompetansen mange ungdommer og unge voksne har i dag. De klarer ikke en gang å manøvere seg på en pc, og bruke verktøy som Word og Powerpoint (læreres erfaringer).

Anonymkode: c3bb7...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I det siste har jeg oppdaget hvor utrolig lite mange voksne damer kan om økonomi og data. Minstepensjon kommer som julekvelden på kjerringa uten sparing og de klarer ikke å google support for å finne ut av ting med data.

Ektemenn tar seg av familieøkonomi og skatt og de vet ikke engang om de selv har tabelltrekk eller prosenttrekk. Mange er i kvinnefella. Høyt forbruk uten nok inntekt. Forbruksgjeld som ikke betales ned systematisk og planmessig og stemmer på partier uten økonomisk sans. 

Jeg håper personlig økonomi kommer inn i skolen og at elevene får bedre dataopplæring enn tidligere generasjoner har fått. De bør også lære å orientere seg i skjema. 

Ok. Bra jeg tar meg av alt det i heimen da... 

Noen menn og noen damer er dårlig på disse tingene du ramser opp uavhengig av alder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

https://www.forskning.no/finans-penger-samfunnsokonomi/kvinner-med-hoy-utdanning-vet-like-lite-om-privatokonomi-som-menn-med-grunnskole/2278373
«Kvinner med høy utdanning vet like lite om privatøkonomi som menn med grunnskole»

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-okonomi-forbruk/kvinner-kan-mindre-om-okonomi-enn-menn/425785
«Norske kvinner har klart dårligere basiskunnskaper i privatøkonomi enn menn, uttalte Ellen K. Nyhus fra Universitetet i Agder og Agderforskning

De under 30 år scorer lavest, og det gjelder for begge kjønn. Det er minst kjønnsforskjell i alderen 45 til 59 år. Men menn vet mest i alle aldersgrupper, sa Nyhus.«

Damer spiller dumme i mange tilfeller... men kontroll har de så det holder 

Anonymkode: dcccc...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det understøtter at damer i alle aldre har dårligere forståelse for økonomi enn jevnaldrende menn.

Jeg tror ikke det, altså. I min aldersgruppe (50 +) har flere damer enn herrer høyere utdanning, og det påvirker selvfølgelig mulighetene til å forstå økonomi og å ta gode økonomiske valg. 

Jeg (og venninnene mine) har stort sett hatt mer peil på økonomi og tjent bedre enn mennene våre, og det vedvarer jo selv om vi bikker 50.

Trist for de damene som har valgt tradisjonelt hemmafru-liv, da. Det burde ingen gjøre. 

Anonymkode: e2cff...46f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er mer bekymret for de under 30 år, hvis man ser på den digitale kompetansen mange ungdommer og unge voksne har i dag. De klarer ikke en gang å manøvere seg på en pc, og bruke verktøy som Word og Powerpoint (læreres erfaringer).

Anonymkode: c3bb7...326

Er det noen som har digital kompetanse så er de ungdommen. De har vokst opp med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt datamaskiner siden 1985 og har alltid vært i full jobb, akkurat som majoriteten av dem på min alder,  in mor på 75 har også brukt datamaskiner siden 1985 og vært i full jobb eller studier fra jeg var tre. Ingen av oss mangler kunnskap om økonomi. 

Anonymkode: f879a...df0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at «jentene på golvet» har stålkontroll på dette. De kan egenmelding, sykemelding, de kan feriepenger, feriepenger etter 60, de kan skattetabeller, prosenttrekk, de kan AFP, de kan pensjon. 
De har stålkontroll.

Da jeg jobbet i kommunen var det ikke de andre på kontoret som kunne svar på sånt, kanskje bortsett fra sekretæren. Innen pleie og omsorg vet folk helt om sine rettigheter.

Anonymkode: 850e9...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sukk. Personlig økonomi har vært i skolen siden jeg gikk der selv. Plis slutt å skylde på skolen for alt.

Hilsen lærer, 40.

Anonymkode: b77e4...61f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som har digital kompetanse så er de ungdommen. De har vokst opp med det

Niks. Det er de som er millenials som kan digital kompetanse. De yngre kan bruke apper, men forstår ikke teknologien bak.

Ctrl alt delete og avslutte en ressurskrevende prosess er helt basic for oss, men helt gresk for elever på 17. 

Anonymkode: b77e4...61f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke det, altså. I min aldersgruppe (50 +) har flere damer enn herrer høyere utdanning, og det påvirker selvfølgelig mulighetene til å forstå økonomi og å ta gode økonomiske valg. 

Jeg (og venninnene mine) har stort sett hatt mer peil på økonomi og tjent bedre enn mennene våre, og det vedvarer jo selv om vi bikker 50.

Trist for de damene som har valgt tradisjonelt hemmafru-liv, da. Det burde ingen gjøre. 

Anonymkode: e2cff...46f

«Kvinner med høyere utdanning har omtrent samme kunnskapsnivå som menn med bare grunnskole eller yrkesfaglig bakgrunn.»

https://www.forskning.no/finans-penger-samfunnsokonomi/kvinner-med-hoy-utdanning-vet-like-lite-om-privatokonomi-som-menn-med-grunnskole/2278373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at «jentene på golvet» har stålkontroll på dette. De kan egenmelding, sykemelding, de kan feriepenger, feriepenger etter 60, de kan skattetabeller, prosenttrekk, de kan AFP, de kan pensjon. 
De har stålkontroll.

Da jeg jobbet i kommunen var det ikke de andre på kontoret som kunne svar på sånt, kanskje bortsett fra sekretæren. Innen pleie og omsorg vet folk helt om sine rettigheter.

Anonymkode: 850e9...aab

Jeg tror også at mange på gulvet (menn og kvinner) vet godt hvilke økonomiske rettigheter de har vs arbeidsgiver og staten.

Men forstår de hvordan inflasjon påvirker et innskudd i banken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...