Gå til innhold

Bekymret for mange damer i 50- og 60-årene.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

min mor er snart 80 og har full kontroll, har hatt det hele livet mens min far er mer sånn "kvinnfolkarbeid" om det å betale regninger osv så der i gården er det han på 85 som ikke hverken har kunnskap om data eller egentlig visst ehva han fikk i pensjon :P

Anonymkode: b1a65...d80

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

min mor er snart 80 og har full kontroll, har hatt det hele livet mens min far er mer sånn "kvinnfolkarbeid" om det å betale regninger osv så der i gården er det han på 85 som ikke hverken har kunnskap om data eller egentlig visst ehva han fikk i pensjon :P

Anonymkode: b1a65...d80

Ja, men når de er 80 da forstår jeg bedre slike ting. Det er merkelig at min omgangskrets opp gjennom årene er så ulik deres omgangskrets her i tråden. Det er mulig jeg kjenner flere folk som ikke er i jobb 100% enn dere. 

Anonymkode: bf7bb...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men når de er 80 da forstår jeg bedre slike ting. Det er merkelig at min omgangskrets opp gjennom årene er så ulik deres omgangskrets her i tråden. Det er mulig jeg kjenner flere folk som ikke er i jobb 100% enn dere. 

Hva har stillingsprosent med kunnskap om økonomi å gjøre? Man kan jobbe 0% og likevel ha stålkontroll på økonomien. 

Anonymkode: 76849...dd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.forskning.no/finans-penger-samfunnsokonomi/kvinner-med-hoy-utdanning-vet-like-lite-om-privatokonomi-som-menn-med-grunnskole/2278373
«Kvinner med høy utdanning vet like lite om privatøkonomi som menn med grunnskole»

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-okonomi-forbruk/kvinner-kan-mindre-om-okonomi-enn-menn/425785
«Norske kvinner har klart dårligere basiskunnskaper i privatøkonomi enn menn, uttalte Ellen K. Nyhus fra Universitetet i Agder og Agderforskning

De under 30 år scorer lavest, og det gjelder for begge kjønn. Det er minst kjønnsforskjell i alderen 45 til 59 år. Men menn vet mest i alle aldersgrupper, sa Nyhus.«

Anonymkode: d32c5...dc6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du klar over at det var folk som nå er 60, som har jobbet med data og programmering for at vi kan bruke pc og mobil slik de er i dag? Min mann jobbet med dette og kan nok mer enn dagens jyplinger.

Anonymkode: d6356...668

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (34 minutter siden):

Fordi påstanden i HI ikke er underbygget og først og fremst framstår som synsing? Det står ingen ting i den undersøkelsen det linkes til at kvinner i 50-60-årene er spesielt kunnskapsløse om økonomi og "data". Min personlige erfaring er at kvinnene i min omgangskrets, både venner/familie og kollegaer, er opptatte av og har god oversikt over disse tingene.

Men TS bekymrer seg for dem det gjelder.

La h*n det.

Anonymkode: c6057...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Menn er vel på gruppenivå mer risikovillige, og dermed er det flere som investerer i ting som er mer knyttet til risiko. Generelt har jeg forstått det som de også er mer opptatt av økonomisk politikk. Det å ha kunnskap om økonomi er ikke alltid det samme som å ta gode valg.

Menn har også på gruppenivå større gjeld, og det jevner ut hvor mye man eier i mange tilfeller. https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/gjeld-utjevner-formuesforskjeller-mellom-menn-og-kvinner

Anonymkode: e1f32...1b6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du snakker nok mer om noen få og ikke mange. Jeg jobber med økonomisk rådgivning i bank og har veldig mange kunder i den aldersgruppen du snakker om, og 95 % av kundene har full kontroll, har jobbet 100 % det meste av livet og er likestilt med mannen når det kommer til økonomi og fremtidig pensjon. 

Anonymkode: 41032...077

Er du sikker på at de som søker økonomisk rådgivning i bank er et ufarget utvalg av befolkningen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men TS bekymrer seg for dem det gjelder.

La h*n det.

Anonymkode: c6057...319

Det må h*n selvfølgelig bare gjøre :) Men jeg tror kanskje h*n bekymrer seg unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

https://www.forskning.no/finans-penger-samfunnsokonomi/kvinner-med-hoy-utdanning-vet-like-lite-om-privatokonomi-som-menn-med-grunnskole/2278373
«Kvinner med høy utdanning vet like lite om privatøkonomi som menn med grunnskole»

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-okonomi-forbruk/kvinner-kan-mindre-om-okonomi-enn-menn/425785
«Norske kvinner har klart dårligere basiskunnskaper i privatøkonomi enn menn, uttalte Ellen K. Nyhus fra Universitetet i Agder og Agderforskning

De under 30 år scorer lavest, og det gjelder for begge kjønn. Det er minst kjønnsforskjell i alderen 45 til 59 år. Men menn vet mest i alle aldersgrupper, sa Nyhus.«

Takk for opplysende lenker til artikler. Dette forklarer hvorfor jeg treffer så mange kvinner uten interesse for økonomi. TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«

Sammenlignet med mange land, har nordmenn høy økonomisk kunnskap ifølge hennes rapport.

Men det er menn som drar opp gjennomsnittet.….

Men forskjellen blant menn og kvinner er spesielt stor i kunnskap om investeringer, sparing og boliglån, forteller Nyhus til NRK.»

https://www.nrk.no/sorlandet/stort-kjonnsforskjeller-pa-kunnskap-om-okonomi-1.16473546

Det er vel generelt sett dette med at menn investerer, mens kvinner sparer i bank, som er en av de største utfordringene mellom kvinner og menns økonomi i aldersgruppen 50-60-åringer. 

Det handler jo om flere ting enn kunnskap. Det handler også om risikovilje. Det at menn i utgangspunktet er villige til å ta mer risiko enn kvinner, og at det å ta risiko også vil bety at de får høyere avkastning på investeringene sine. 

Anonymkode: b2a27...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Menn er vel på gruppenivå mer risikovillige, og dermed er det flere som investerer i ting som er mer knyttet til risiko. Generelt har jeg forstått det som de også er mer opptatt av økonomisk politikk. Det å ha kunnskap om økonomi er ikke alltid det samme som å ta gode valg.

Menn har også på gruppenivå større gjeld, og det jevner ut hvor mye man eier i mange tilfeller. https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/gjeld-utjevner-formuesforskjeller-mellom-menn-og-kvinner

Interessant link, takk.

Det er ikke sikkert at god kunnskap alltid leder til gode økonomiske valg, men jeg tror at dårlig kunnskap ofte leser til dårlige valg.

En faktor som jeg ikke så i linken din: eldre menn som skilte seg fra kona på 70-80-tallet og lot kona og ungene overta huset. Det vil påvirke formue og gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel generelt sett dette med at menn investerer, mens kvinner sparer i bank, som er en av de største utfordringene mellom kvinner og menns økonomi i aldersgruppen 50-60-åringer. 

Det handler jo om flere ting enn kunnskap. Det handler også om risikovilje. Det at menn i utgangspunktet er villige til å ta mer risiko enn kvinner, og at det å ta risiko også vil bety at de får høyere avkastning på investeringene sine. 

Anonymkode: b2a27...80d

Å forstå at man må ta risiko for å få større avkastning er vel en grunnleggende kunnskap om økonomi som mange mangler eller nekter å ta innover seg.

Å prøve å analysere egen følsomhet for risiko med investeringsvalg krever en interesse for økonomi som jeg tror mange mangler. Jeg manglet definitivt det som ingeniør de første årene i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, men dette understøtter fortsatt ikke påstanden i HI.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (2 minutter siden):

Ok, men dette understøtter fortsatt ikke påstanden i HI.

Det understøtter at damer i alle aldre har dårligere forståelse for økonomi enn jevnaldrende menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I det siste har jeg oppdaget hvor utrolig lite mange voksne damer kan om økonomi og data. Minstepensjon kommer som julekvelden på kjerringa uten sparing og de klarer ikke å google support for å finne ut av ting med data.

Ektemenn tar seg av familieøkonomi og skatt og de vet ikke engang om de selv har tabelltrekk eller prosenttrekk. Mange er i kvinnefella. Høyt forbruk uten nok inntekt. Forbruksgjeld som ikke betales ned systematisk og planmessig og stemmer på partier uten økonomisk sans. 

Jeg håper personlig økonomi kommer inn i skolen og at elevene får bedre dataopplæring enn tidligere generasjoner har fått. De bør også lære å orientere seg i skjema. 

For damer i femtiåra, hvis vi går tyve år tilbake i tid, kanskje..

Stemmer ikke med de damer i 50 60 årene som jeg kjenner. Sikkert noen innimellom, men at du har møtt ei betyr ikke at alle damer i den alderen er sånn. 

Anonymkode: 61abb...28b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For damer i femtiåra, hvis vi går tyve år tilbake i tid, kanskje..

Stemmer ikke med de damer i 50 60 årene som jeg kjenner. Sikkert noen innimellom, men at du har møtt ei betyr ikke at alle damer i den alderen er sånn. 

Anonymkode: 61abb...28b

Kvinner på 45-59 og 60 og opp svarer mer feil på enkle økonomiske spørsmål enn menn fra alle aldersgrupper.

IMG_2331.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interessant link, takk.

Det er ikke sikkert at god kunnskap alltid leder til gode økonomiske valg, men jeg tror at dårlig kunnskap ofte leser til dårlige valg.

En faktor som jeg ikke så i linken din: eldre menn som skilte seg fra kona på 70-80-tallet og lot kona og ungene overta huset. Det vil påvirke formue og gjeld.

Det er vel en eventuell effekt du ser hos 70+ generasjonen? Der er det også enda litt mindre avstand i hva menn og kvinner eier i følge SSB. Da bør man også ta med at det var dårlig barnehagedekning og mange kvinner jobbet deltid mens barna var små. De som fyller 60 i år var 20 år i 85. Jeg nærmer meg 60 selv. De jeg kjenner til som skilte seg på 90- og 00-tallet solgte boligen og kjøpte/leide hver sin. Det var avhengig av foreldre og egen inntekt hva de hadde mulighet til, ikke tidligere ektefelle. Det er jo svogerforskning, så jeg vet ikke hvordan statistikken ser ut der.

Da jeg ble sammen med mannen jeg etterhvert giftet meg med (begge født siste halvdel av 60tallet), så hadde han dårligere kredittscore enn meg. Det bygget på statistikk, da han hadde betydelig høyere inntekt og aldri hadde hatt en purring. Som enslig mann i 40årene ble han rammet av at mange i samme gruppe hadde inkassosaker. 

Jeg tror at det å ta dårlige økonomiske valg har like mye med personlighet som kunnskap å gjøre, selv om kunnskap kan føre til bedre valg. Noen tenker bare at banken er det tryggeste, de betaler kanskje ned lån så raskt de klarer uten å vurdere å spre overskudd på bedre investeringer. De har gjerne fått med seg "sikkert som banken" hjemmefra. Jeg har kjent flere menn som har satset på luftslott og tenkt at alt ordner seg. Enten det er snakk om å starte eget, eller det er å skulle pusse opp hus de ikke har ressurser til å pusse opp, eller de kjøper seg dyr bil fordi...  Jeg kjenner også kvinner og menn som bruker penger som "fulle sjømenn". Det å forstå rentes rente er ikke utslagsgivende.

Nå som enke med minstesats på uføretrygd, så har jeg selv økt formuen min. Jeg har valgt å spre investeringene (fond, krypto, eiendom og sølv+gull) for å sikre meg så godt som mulig når jeg blir pensjonist. Foreløpig har jeg vært heldig, noe som gjør at formueskatten spiser godt av trygdeutbetalingene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I det siste har jeg oppdaget hvor utrolig lite mange voksne damer kan om økonomi og data. Minstepensjon kommer som julekvelden på kjerringa uten sparing og de klarer ikke å google support for å finne ut av ting med data.

Ektemenn tar seg av familieøkonomi og skatt og de vet ikke engang om de selv har tabelltrekk eller prosenttrekk. Mange er i kvinnefella. Høyt forbruk uten nok inntekt. Forbruksgjeld som ikke betales ned systematisk og planmessig og stemmer på partier uten økonomisk sans. 

Jeg håper personlig økonomi kommer inn i skolen og at elevene får bedre dataopplæring enn tidligere generasjoner har fått. De bør også lære å orientere seg i skjema. 

Du aner faktisk ikke hva du snakker om. Svært mange voksne damer har stålkontroll. 

Anonymkode: a8f52...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...