AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #21 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er ufør grunnet psykiske plager. Når jeg er hos fastlege og tar blodprøver så får jeg at alt er normalt, normale verdier. Når jeg sier hva som plager meg så får jeg til svar at alle blodprøver er fine og det er ingenting man kan gjøre. Det ligger i psyken min, får jeg beskjed. Alle i familien går til denne legen og roser h*n opp i skyene men jeg føler det ikke sånn. Så hver legetime blir som å kaste ut penger av vinduet. Bare så det sagt så flyr jeg ikke inn og ut sv legesenteret, går maks 1 gang i året. I flere år har jeg hatt håravfall og det stopper ikke. Jeg har prøvd alt, lest meg opp og ned på alle forum og prøvd både hårvitaminer, b kompleks, av shampoer: nisim, fungoral, daxxin, altså alle som finnes på apoteket, ingenting hjalp. Det blir tynnere og tynnere og det stopper ikke. Jeg har lest at noen skriver at når de ligger på under 50 på jern, så mister de hår. Jeg har i alle disse årene ligger på rundt 20, aldri over. Når jeg nevner til legen om håravfall (vet at leger har null peiling på hår) at jeg vil få jern opp til 50 eller litt over, så får jeg beskjed at jeg har normale verdier, at det ikke er behov for det. Jeg skal til legen i morgen for å ta blodprøver og jeg gruer meg, fordi jeg vil spørre om en del ting, men jeg blir ikke hørt. Har dere noen råd til meg, hvordan skal jeg gå frem for å bli hørt? Blir takknemlig for alle råd og hvis noen føler som jeg gjør, hva gjorde dere? Anonymkode: 1aec8...67f Er du misfornøyd med legen så får du bytte da. Noen tråder er av en slik karakter at man må spørre om det er pasienten eller legen som bør vite best? Anonymkode: fe7b9...46f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #22 Del Skrevet 18 timer siden Jeg er IKKE lege bare så det er sagt, men det skader det nok ikke med tilskudd. Du har ikke jernmangel, så lege anbefaler ikke tilskudd før det er mangler. Jeg ville ventet og sett svaret på blodprøvene du skal ta nå, og hvis du ikke er fornøyd og symptomene vedvarer kan du prøve tilskudd i noen uker før du tar ny blodprøve. Ikke ta tilskudd for lenge uten å følge opp. For høyt jern er ikke bra det heller, men tvilsomt at du skulle forgiftet deg selv med jern etter noen uker på tilskudd med de nivåene der.. Jeg tar jerntilskudd når jeg har mensen og mine nivåer er i normalområdet, men langt i fra øvre grense. Eller du kan fortelle legen at du tenker å starte med jerntilskudd for å se om det hjelper hårtapet. Altså ikke spør om legen anbefaler det, men si at du tenker å prøve det og når du bør ta nye prøver. Hvis du har andre symptomer på lavt jern så kan du flette inn at du vil prøve for hårtap + svimmelhet f.eks. Det spørs hvilke andre ting du ønsker å ta opp hos legen. Vanskelig å gi konkrete råd uten å vite hva det gjelder. Men hvis du klarer så er det fint å legge vekk tanken om at legen ikke hører på det du har å si, og komme inn med innstillingen om at han vil og kommer til å høre på deg. Har du gått til denne legen mange ganger og ikke blitt godt møtt? Anonymkode: 16eae...006 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #23 Del Skrevet 18 timer siden Jeg har gått til legen i 30 år pga ulike ting. For noen år siden fikk jeg ME-diagnosen, og alle brikker fallt på plass. Legene mine opp igjennom har alltid lagt det på psyken. Jeg blir så irritert på det. Det er så lett å legge det på psyken iallefall om du er kvinne. Anonymkode: c17b8...dbc 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #24 Del Skrevet 17 timer siden Stress (angst) er jo en vanlig grunn til hårtap, så jeg synes at vurderingen til legen er helt ok. I alle fall ikke noen stor feilvurdering som gjør at du kan si at du ikke blir tatt på alvor. Forstår at du ønsker behandling for det er jo litt krise å miste håret, men det er vel tvilsomt om det kommer til å virke om hårtapet er pga. stress. Sannsynligvis derfor at legen ikke har gått noe videre med dette så langt. Når det er sagt så håper jeg så klart at du får hjelpen du ønsker deg. Anonymkode: f9d77...04f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #25 Del Skrevet 17 timer siden Psychosomatic addict insane! Alt henger sammen, så ikke verken du eller legen burde avfeie noe. Jeg ville bedt legen om en henvisning til spes.helsetjenesten, om ikke mer enn DPS, som igjen vil ta prøver og tester, i tillegg til å være spesialisert på psykiatri. Anonymkode: 49286...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #26 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er IKKE lege bare så det er sagt, men det skader det nok ikke med tilskudd. Du har ikke jernmangel, så lege anbefaler ikke tilskudd før det er mangler. Jeg ville ventet og sett svaret på blodprøvene du skal ta nå, og hvis du ikke er fornøyd og symptomene vedvarer kan du prøve tilskudd i noen uker før du tar ny blodprøve. Ikke ta tilskudd for lenge uten å følge opp. For høyt jern er ikke bra det heller, men tvilsomt at du skulle forgiftet deg selv med jern etter noen uker på tilskudd med de nivåene der.. Jeg tar jerntilskudd når jeg har mensen og mine nivåer er i normalområdet, men langt i fra øvre grense. Eller du kan fortelle legen at du tenker å starte med jerntilskudd for å se om det hjelper hårtapet. Altså ikke spør om legen anbefaler det, men si at du tenker å prøve det og når du bør ta nye prøver. Hvis du har andre symptomer på lavt jern så kan du flette inn at du vil prøve for hårtap + svimmelhet f.eks. Det spørs hvilke andre ting du ønsker å ta opp hos legen. Vanskelig å gi konkrete råd uten å vite hva det gjelder. Men hvis du klarer så er det fint å legge vekk tanken om at legen ikke hører på det du har å si, og komme inn med innstillingen om at han vil og kommer til å høre på deg. Har du gått til denne legen mange ganger og ikke blitt godt møtt? Anonymkode: 16eae...006 Tusen takk for råd, dette har jeg skrevet ned. Jeg har innimellom på 3 mnd tatt to stk Aminojern daglig, etter det tok jeg blodprøve og jeg kom meg fortsatt ikke over 30 men under. Så kanskje går det tregt med Aminojern. For selv da, mistet jeg like mye hår. Har også de siste to årene fått kløende hudebunn og alt jeg har prøvd av sjampoer har ikke virket, det klør når jeg vasker håret og ellers daglig. Jeg klarer å la være å klø men det er noen ganger intenst hvor mye det klør pluss at håret blir fort fett, dagen etter vask er det allerede fett, noe jeg aldri har opplevd før. Vasker håret 3 ganger i uken, men allikevel. Jeg har vært hos denne legen flere ganger uten å bli møtt, blir fort avfeid. Ts Anonymkode: 1aec8...67f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #27 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Stress (angst) er jo en vanlig grunn til hårtap, så jeg synes at vurderingen til legen er helt ok. I alle fall ikke noen stor feilvurdering som gjør at du kan si at du ikke blir tatt på alvor. Forstår at du ønsker behandling for det er jo litt krise å miste håret, men det er vel tvilsomt om det kommer til å virke om hårtapet er pga. stress. Sannsynligvis derfor at legen ikke har gått noe videre med dette så langt. Når det er sagt så håper jeg så klart at du får hjelpen du ønsker deg. Anonymkode: f9d77...04f Tusen takk. Jeg har mistet hår i 4 år, stress? Det tror jeg ikke, stresser ikke mer enn andre gjør, så er nok ikke det som er årsak, det må være noe annet, for det er noe med hodebunnen min som ikke er helt som det skal, klør og blir fort fett. Om det er noe vitaminer jeg må ekstra av, vet jeg ikke, men det er unormalt å miste hår så lenge som 4 år. Ts Anonymkode: 1aec8...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #28 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): For ordens skyld, det er tabletter med minoxidil det er snakk om og ikke serumet. Tablettene får man på resept og er ekstremt dyre, men en boks varer i et helt år. Absolutt verdt det så lenge det funker. Les deg opp. Lite info på norske sider så sjekk ut minoxidil på engelske sider. Anonymkode: 50dbb...b32 Takk for tips. Jeg trodde at Minoxidil fantes bare i serum form. Hmm, takk for info ang den, men da må jeg sikkert til hudlege? Ts Anonymkode: 1aec8...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #29 Del Skrevet 17 timer siden Her er alt også hengt på en knagg kalt psykisk helse. Det går an å gå privat, spar penger til en time privat i stedet for å gå til legen. Anonymkode: 81a10...9de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #30 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for et informativt svar. Jeg har nevnt alt dette for legen hver gang men jeg blir ikke hørt. Blant annet nevnte jeg at jeg vil ta sink blodprøve da jeg lenge har hatt hvite flekker på neglene men ble avvist med en gang, for de tar ikke blodprøve av sink på legekontoret. Og det var det. Ts Anonymkode: 1aec8...67f Om legen sier at det ikke tas blodprøve for sink på legekontoret så lyver legen - eller er ikke kompetent nok. Blod til analyse av sink, kobber og ceruloplasmin tas på egne glass beregnet for dette (hvis de ikke bruker riktig glass med en type fikseringsgel, eller hva det er i, så får de ikke analysert den riktig!). Kan jo være akkurat denne legen forsøker å spare penger på å ikke ha disse blodprøveglassene inne, men det er i så fall uforsvarlig av legen! Jeg har tatt disse prøvene i årevis, like ofte hos fastlege som på sykehus. Siden kobber og ceruloplasmin også skal analyseres så sendes sink, kobber og ceruloplasmin gjerne til steder som analyserer dette (ikke alle lokale sykehus gjør det, da sendes det enten til større sykehus som har det utstyret eller det sendes til f.eks. Fürst). Anonymkode: 9b13f...dfa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #31 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for råd, dette har jeg skrevet ned. Jeg har innimellom på 3 mnd tatt to stk Aminojern daglig, etter det tok jeg blodprøve og jeg kom meg fortsatt ikke over 30 men under. Så kanskje går det tregt med Aminojern. For selv da, mistet jeg like mye hår. Har også de siste to årene fått kløende hudebunn og alt jeg har prøvd av sjampoer har ikke virket, det klør når jeg vasker håret og ellers daglig. Jeg klarer å la være å klø men det er noen ganger intenst hvor mye det klør pluss at håret blir fort fett, dagen etter vask er det allerede fett, noe jeg aldri har opplevd før. Vasker håret 3 ganger i uken, men allikevel. Jeg har vært hos denne legen flere ganger uten å bli møtt, blir fort avfeid. Ts Anonymkode: 1aec8...67f Fra min erfaring har det også tatt lang tid før det skjer noe særlig med nivåene. Derfor jeg mener det er usannsynlig at du ville kommet opp på farlige nivåer på kort tid, men det må selvfølgelig følges opp 😊 Blodprøvene du viste er ganske gamle, og det kan ha skjedd forandringer det siste året. Ville ikke tatt noe før du vet verdiene du har nå. Har du sjekket stoffskiftet ditt? Du kan be om henvisning til hudlege for å se nærmere på hårtapet, evt. spare opp og gå privat. Det er litt kjipe penger, men siden du har hatt problemet i flere år og prøvd ut flere ting så er det kanskje verdt det. Hårtapet kan også komme av at du spiser for lite eller usunt kosthold. Synd å høre at du har dårlig erfaring med legen.. Som andre har nevnt så kan du alltids bytte lege, men siden du opplever det samme med flere leger er det ikke sikkert du kommer så mye lenger hos noen andre. Det må du vurdere selv. Jeg har gått en del til legen i noen år pga. psykiske og fysiske vansker. Før kunne jeg føle at samtalen gikk feil vei eller at jeg ikke fikk sagt det jeg ville si, så jeg vet hvordan det er. For meg har det hjulpet å ha med lapp så jeg får sagt det som er viktig, da også hvor alvorlig det er. F.eks. ville jeg skrevet på lappen angående hårtap det med jern, stoffskifte (hvis det er relevant for deg), det du har prøvd med ulike shampo osv, ønske om henvisning til hudlege og hvordan hårtapet påvirker deg. Eventuelt om du tar medisiner eller har sykdommer som kan påvirke hårvekst. Siden du hadde flere ting du vil ta opp kan det hende du ikke rekker alt på ett besøk. For andre ting du vil ta opp så er det fint å noterer symptomer, når de oppstår, hva som hjelper/forverrer osv. og del med legen hvis du har tanker om hva problemet kan være. Hvis du kan begrunne hvorfor er det lettere å få prøver og henvisning. Lege kan ikke henvise og teste alt mulig uten saklig grunn. Det er ikke sikkert at du "får det du vil" av å argumentere for din sak heller, men jeg har kommet langt med det fremfor å møte på legetime med plagen "sliten" uten å ha så mye mer å si.. Da er man veldig passiv som pasient. Det er din helse og ditt liv, og det er ikke rart å si at du har googlet, snakket med venner og dette er tankene dine. Jo bedre data du kan gi til legen, jo bedre hjelp får du! Hvis legen avfeier deg, så burde du spørre hvorfor. Det kan godt hende det er med god grunn at de ikke vil xyz, men hvis du ikke vet hvorfor er det fort gjort å føle at de ikke hører eller tar deg på alvor. Anonymkode: 16eae...006 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #32 Del Skrevet 15 timer siden Det nytter ikke for regjeringen å kutte i helsetjenestene og så klage på av befolkningen er syk. Helseforetaket, som Helsesørøst, drives som en butikk. Vi er mennesker. Ikke butikk Anonymkode: 4559b...164 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #33 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Psychosomatic addict insane! Alt henger sammen, så ikke verken du eller legen burde avfeie noe. Jeg ville bedt legen om en henvisning til spes.helsetjenesten, om ikke mer enn DPS, som igjen vil ta prøver og tester, i tillegg til å være spesialisert på psykiatri. Anonymkode: 49286...b60 Hvor får du dette fra? Hvor leser du sånt? Anonymkode: 4559b...164 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #34 Del Skrevet 15 timer siden Hårtap kan ha sammenheng med alder og det kan komme av medisiner. Vet ikke om det er relevant for deg ts men det er to ting som har gitt meg massivt hårtap siste 2 årene. Anonymkode: e1bfb...3f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #35 Del Skrevet 15 timer siden Bytt lege da. Men hvorfor kan du ikke bare få økt jernnivåene dine selv, om du ønsker å ha de høyere enn referanse? Det er jo bare å begynne på høytilskudd, det er jo det man gjør ved mangel og, uten resept. Anonymkode: c15be...f8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #36 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bytt lege da. Men hvorfor kan du ikke bare få økt jernnivåene dine selv, om du ønsker å ha de høyere enn referanse? Det er jo bare å begynne på høytilskudd, det er jo det man gjør ved mangel og, uten resept. Anonymkode: c15be...f8a Å ta jern er ikke noe man bare gjør uten å følge med på verdiene. Og folk har vel fått med seg snart hvor vanskelig det er å bytte lege? Anonymkode: a6d7b...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #37 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å ta jern er ikke noe man bare gjør uten å følge med på verdiene. Og folk har vel fått med seg snart hvor vanskelig det er å bytte lege? Anonymkode: a6d7b...a6d Hvis man mener at man har lavt, og ønsker å få det høyere, så er det bare å ta tilskudd jo. Så kan man ta nye prøver etter en stund. Da følger man med, men legger selv opp til å ligge høyere i normalområdet enn hva legen mener det må være. Anonymkode: c15be...f8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #38 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvis man mener at man har lavt, og ønsker å få det høyere, så er det bare å ta tilskudd jo. Så kan man ta nye prøver etter en stund. Da følger man med, men legger selv opp til å ligge høyere i normalområdet enn hva legen mener det må være. Anonymkode: c15be...f8a Man begynner ikke med "høytilskudd(???)" i så fall. Man tar små og trygge mengder Anonymkode: 4559b...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #39 Del Skrevet 13 timer siden Jaja du får i hvert fall blodprøver da. Det fikk ikke jeg selv om jeg etterspurte det mange ganger. Det tar de bare ved spesifikke misstanker var svaret. Og først godt oppi 30 åra fikk jeg blodprøver hos en annen legespesialist på grunn av noe neseproblemer, og det viste helt ekstremt lave D-vitamin nivåer (under 20), og for lave B12 og folat nivåer. Og det har jeg nok gått med i MANGE år som resultat av at fastleger har nektet å rekvirere blodprøver for meg. Anonymkode: 5b07f...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #40 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Man begynner ikke med "høytilskudd(???)" i så fall. Man tar små og trygge mengder Anonymkode: 4559b...164 Da øker det jo sjeldent, i allefall om du er kvinne. Men det får man prøve seg frem til selv. Har man lavt så bør man ta høytilskudd, det er jo det man gjør ved mangel og. Altså det man gjør hvis man ønsker å øke, ikke bare forebygge eller vedlikeholde. Anonymkode: c15be...f8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå