Gå til innhold

Hva er din ultimate TV-opplevelse fra NRK på 80-tallet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jukkapalme skrev (På 17.1.2025 den 14.34):

Petter? Husker alle syntes han var såååå kjekk 😂 jeg elsket den serien, hadde vært gøy å se den igjen. 

Dine bønner er hørt, «Borgen skole» ligger i NRK- arkivet på NRK-appen under 80-tallet 🥹

Endret av missLynch
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

missLynch skrev (Akkurat nå):

Dine bønner er hørt, det ligger i NRK- arkivet på NRK-appen under 80-tallet 🥹

Ååå, da skal jeg se den igjen. Håper bare ikke jeg blir skuffa. Må se om Frida ligger der også. Elsket den serien også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (6 minutter siden):

Ååå, da skal jeg se den igjen. Håper bare ikke jeg blir skuffa. Må se om Frida ligger der også. Elsket den serien også. 

Frida er der! 😍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (2 minutter siden):

Frida er der! 😍

Ååååå! 😍 Da må jeg se den! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som husker en serie med en mann og en jente som var i en leilighet, og i hver episode var den møblert etter en bestemt periode. Det var vel en av disse som skulle være veldig lærerike. Husker jenta sa noe om at dette må vel kalles overmøblert 😅 Har en vag anelse om at mannen het Dag, men er ikke sikker.

Anonymkode: cb5a6...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Centennial

I ville vesten

Mistrals datter

Mot alle vindar

Tornefuglene

Der elvene møtes

Den eventyrlige reisen (Odyssey)

Mulig noen av disse var på 70-tallet eller 90-tallet, men minneverdige opplevelser alle sammen.

Anonymkode: 86dea...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det noen som husker en serie med en mann og en jente som var i en leilighet, og i hver episode var den møblert etter en bestemt periode. Det var vel en av disse som skulle være veldig lærerike. Husker jenta sa noe om at dette må vel kalles overmøblert 😅 Har en vag anelse om at mannen het Dag, men er ikke sikker.

Fant den selv, Den magiske bryteren!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søndagsmatine - filmer fra eksotiske land midt på søndagen. Typisk Ungarn, Latin-Amerika osv - svært ofte med veldig pene damer og ofte med en god del nakenhet.

Anonymkode: 7022a...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Midt i smørøyet,Frida,Borgen skole ,tøy dukke Anna. Pernille og mr Nelson til jul

Anonymkode: 6e5dc...e1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

V
Krigets vinder
Krig og erindring
Nord og Sør
Das boot (Serien ikke filmen)
Der elvene møtes
En by som Alice

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født i 72. Halvsju var ukas høydepunkt. Og brødrene Dahl, og Pelle Parafins bøljeband. Det var ikke annet for store barn/ungdom. 

Huset på prærien var veldig bra, men husker ikke om det kun gikk på SVT, vi hadde svenskeantenne og hele tre kanaler da alle andre kun hadde 1.
Mot alle vindar, Tornefuglane (mye nynorskteksting på den tiden) og Nord og Sør var også spennedne. 

Anonymkode: e4603...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker Punky Brewster-ei jente med tæl? Den likte jeg så godt, jeg var ikke så gammel når den gikk, typ 9-10 år.  

Anonymkode: 6ab7e...611

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sola de skrev (7 timer siden):

Jul i Skomakergata :rodmer:

Ellers Theodor, portveien 2, midt i smørøyet, Labbetuss, Gullars.

For ikke å glemme tøydokke Anna og professor baltazar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lur Venn skrev (34 minutter siden):

For ikke å glemme tøydokke Anna og professor baltazar 

:nikke: Tøøøøydukke Anna sieeeer heiii heiii, tøøøyyydukkke Anna leeeegggger iiiii veiiii :romeo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (1 time siden):

:nikke: Tøøøøydukke Anna sieeeer heiii heiii, tøøøyyydukkke Anna leeeegggger iiiii veiiii :romeo:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.55):

NRK på åttitallet står igjen for meg som en liten tragedie. Jeg er selv født etter denne tiden, slik at mine inntrykk av perioden fremstår i retrospekt.

På 80-tallet begynte NRKs undergangsfortelling. Det var på denne tiden at de begynte å bevege seg bort fra den eksperimenterende formen som sørger for at mange av deres programmer fra 60- og 70-tallet ennå holder seg og er mulig å se med utbytte, til at NRK begynte å sende grunne underholdningsprogrammer som i ettertid ikke er mulig å se for andre enn dem som gjennomlevet perioden. En utgave av 'LørDan' fra 1987 er i dag verdiløs å se, i motsetning til f.eks. 'Dikt eller udikt' fra 1967 eller 'Vi komponerer elektronisk musikk'.

I dag later denne utviklingen til å akselerere. Ingen av programmene som ble sendt i 2024 vil være mulige om noen få år, rett og slett fordi de vil oppleves som irrelevante. Det tidløse er i ferd med å forlate vårt samfunn til fordel for nyhetens skandale.

Tilgi mitt svar, men jeg synes det er trist.

Anonymkode: 543e8...3e7

Nå er jo spørsmålet først og fremst rettet til de som levde på 80-tallet og så programmene med datidens øyne. Ikke folk som er født mange år etter og ser dem med nåtidens øyne. Personlig synes jeg «Dikt eller udikt» i svart-hvitt fra 1967 høres dørgende kjedelig ut og tviler på om det hadde fenget i dag, selv om lyrikken er tidløs.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...