Gå til innhold

Nesten utbrent og regninger fra fastlegen hagler inn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått en rekke sykemeldinger av fastlegen på e-konsultasjoner som løsning på en « krise» jeg står i. Disse sykemeldingene hjelper meg i liten grad og er ikke grunnen til henvendelsene. Jeg bruker derfor ingen av de. Jeg har redegjort grundig for plagene jeg har og forklart etter beste evne hva jeg opplever, som svimmelhet, hodevondt og nedstemthet ( blant annet). For alt jeg vet er det hormonelt, for kanskje er det jo ikke utbrenthet heller. 
Jeg ønsker å bli tatt på alvor og få hjelp med videre henvisning til psykolog, blodprøver eller hva nå enn legen sier jeg trenger. Dette er jo hans domene, ikke mitt.

Det er plass til å skrive 5-6 linjer til fastlegen, så må fatte meg i korthet hver gang. Han har en lang historikk på alle virusinfeksjoner jeg har hatt det siste året.

Når han svarer, er det veldig overfladisk og enkle svar som vitner om at han ikke har lest historikken. Jeg får bare en ny sykemelding hver gang og en god bedring. Noen dager senere får jeg regning på sms med kort frist og et klønete innloggingssystem.

Jeg svarer på samme henvendelse og forklarer at jeg ikke trenger sykemelding, men at det er aktuelt sener,  kanskje. Jeg forsøker å utdype litt mer. Han svarer noe overfladisk igjen og sier jeg kan få sykemelding og « ta vare på helsa, spis sunt og tren» Deretter får jeg en ny faktura.

Jeg får ikke noe som helst ut av konsultasjonene, men blakker meg fullstendig. Det siste var mitt svar på hans svar som jeg fikk i romjulen da det var stengt og jeg måtte via e-konsultasjon.

Hva gjør man med dette? Hvem kan hjelpe til? Tenker en psykolog kanskje hadde gitt meg noe mer innsikt, men dette er jo tverrfaglig og går tilbake i tid der intet er funnet på blodprøver av mangler. Samtidig er det ikke tatt prøver av om jeg er i overgangsalder. Det er ikke lett å stille noe diagnose, men å sende regning for å svare to setninger er så low effort og bortkastet. Med så mange sykemeldinger risikerer jeg å ødelegge for meg selv i arbeidslivet i tillegg til at jeg får alle regningene. 

Hva gjør jeg for å komme til bunns i dette? 

Vi har helseforsikring på jobb. Er det bedre?

Anonymkode: 84a41...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kunne ikke fortsatt på den forrige tråden din da?

Anonymkode: 717e4...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, det står nå klart at en e-konsultasjon belastes som en vanlig konsultasjon. Dersom du ikke opplever at du får sagt det du skal og ønsker en vurdering av henvisning til psykolog, blodprøver og forklare bedre din situasjon så må du rett og slett bestille vanlig time og møte opp. En rekke viruset trenger ikke å ha en betydning, og hva vil du egentlig med all meldingene til fastlegen? Er du utbrent så vil jo en sykemelding i første omgang være løsningen, og blir det ikke bedre så bør selvfølgelig andre tiltak vurderes.

Anonymkode: 4edac...eb7

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det trengs ikke ta prøver for overgangsalder, særlig ikke hvis du er over 45. Hvorfor bestiller du e-konsultasjon igjen og igjen uten å få noen nytte av det?

Bestill en skikkelig time.

https://www.dagensmedisin.no/gjor-kloke-valg-kvinnehelse-menopausal-hormonterapi-mht/ny-kloke-valg-anbefaling-om-utredning-av-overgangsalder/627836

Anonymkode: e3032...6af

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjentar du å bestille e-konsultasjoner om du ikke føler du får den hjelper du trenger der?

Det finnes dårlige fastleger og. Dersom du er gjennomgående misfornøyd med han eller hun du har nå så bør du prøve å finne en ny. Ofte en prosess som tar lang tid så best å begynne så snart du kan.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt å skrive meldinger til fastlegen er jo første bud. Enten ta en sykemelding og se om det hjelper, bestill time og møt fysisk opp eller gå privat

Anonymkode: f8a3b...f17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bestill ordentlig time og snakk med legen da, gå gjennom alt og si hva du ønsker. 

Anonymkode: 44b92...bac

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som du selv ser, så er ikke e-konsultasjon rette måten å ha dialog med legen på. Bestill time og snakk med legen i vanlig konsultasjon. Skjønner ikke hvorfor du fortsetter denne fremgangsmåten når du åpenbart ikke får det du trenger (altså hjelp, ikke sykmelding). 

Anonymkode: 9a09b...f86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har fått en rekke sykemeldinger av fastlegen på e-konsultasjoner som løsning på en « krise» jeg står i. Disse sykemeldingene hjelper meg i liten grad og er ikke grunnen til henvendelsene. Jeg bruker derfor ingen av de. Jeg har redegjort grundig for plagene jeg har og forklart etter beste evne hva jeg opplever, som svimmelhet, hodevondt og nedstemthet ( blant annet). For alt jeg vet er det hormonelt, for kanskje er det jo ikke utbrenthet heller. 
Jeg ønsker å bli tatt på alvor og få hjelp med videre henvisning til psykolog, blodprøver eller hva nå enn legen sier jeg trenger. Dette er jo hans domene, ikke mitt.

Det er plass til å skrive 5-6 linjer til fastlegen, så må fatte meg i korthet hver gang. Han har en lang historikk på alle virusinfeksjoner jeg har hatt det siste året.

Når han svarer, er det veldig overfladisk og enkle svar som vitner om at han ikke har lest historikken. Jeg får bare en ny sykemelding hver gang og en god bedring. Noen dager senere får jeg regning på sms med kort frist og et klønete innloggingssystem.

Jeg svarer på samme henvendelse og forklarer at jeg ikke trenger sykemelding, men at det er aktuelt sener,  kanskje. Jeg forsøker å utdype litt mer. Han svarer noe overfladisk igjen og sier jeg kan få sykemelding og « ta vare på helsa, spis sunt og tren» Deretter får jeg en ny faktura.

Jeg får ikke noe som helst ut av konsultasjonene, men blakker meg fullstendig. Det siste var mitt svar på hans svar som jeg fikk i romjulen da det var stengt og jeg måtte via e-konsultasjon.

Hva gjør man med dette? Hvem kan hjelpe til? Tenker en psykolog kanskje hadde gitt meg noe mer innsikt, men dette er jo tverrfaglig og går tilbake i tid der intet er funnet på blodprøver av mangler. Samtidig er det ikke tatt prøver av om jeg er i overgangsalder. Det er ikke lett å stille noe diagnose, men å sende regning for å svare to setninger er så low effort og bortkastet. Med så mange sykemeldinger risikerer jeg å ødelegge for meg selv i arbeidslivet i tillegg til at jeg får alle regningene. 

Hva gjør jeg for å komme til bunns i dette? 

Vi har helseforsikring på jobb. Er det bedre?

Anonymkode: 84a41...02b

Du tar imot en sykmelding og bestikket en time hvor du møter opp fysisk. Jeg synes legen har rett her. Hvis du ikke en gang klarer å møte til en legetime men klarer å jobbe, så må du får tid til å møte opp på timer og er sykmelding og ta deg ut av jobb er riktig, så gjør man det. 

Anonymkode: 73f13...897

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo snakke med legen face til face. Legen har ingen mulighet til å vurdere situasjonen ordentlig uten å se deg, skriftlig kommunikasjon eller skjerm-samtale er ikke nok. Hvorfor har du ikke hatt en vanlig legetime i perioden?

Anonymkode: 018f1...4cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slute å bruke penger på ekonseltasjoner som ikke hjelper. Bestil en fysisk time, om du har mye og snake om kan du bestile dobelt time. Så leger du frem alt, og forklarer hva du tror kan hjelpe. Skal han henvise deg til psykolog er det viktig at dere sammarbeider om en god henvisning. Lyke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

E-konsultasjon skal belastes som vanlig time, så akkurat det er ikke så rart.

Bestill deg en fysisk time og diskuter alt du vil på den timen. Eventuelt be om en dobbeltime. Så får dere ordnet opp i dette. At legen fakturerer er naturlig.

Anonymkode: fbe97...f99

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...