AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Del Skrevet 8. januar Jeg er nervøs for tiden og kjenner på litt redsel for fremtiden. Jobben min holder på med omorganisering og nedbemanning nå, og jeg er livredd for å miste jobben, det har jeg ikke råd til😔 De holder kortene så tett til brystet, naturlig nok, så aner virkelig ikke om jeg er trygg. Jeg er i utvalgskretsen da 😕 Lurer på hvem som har gått ved nedbemanning på din arbeidsplass? En kollega mener ledelsen vil benytte muligheten «til å luke ut ugresset» ( de som klager, er mye borte, gjør en dårlig innsats) mens jeg tror det går på roller og behov..min stilling har forsvunnet fra det nye organisasjonskartet, og det gjør meg bekymret. Har dukket opp en som ligner som jeg må kjempe meg til eventuelt med tøff konkurranse.. Jeg er pålitelig, følger opp alt, lærevillig, strekker meg langt og bidrar til det sosiale. Jeg kan være litt snål og sosialt akward, men på en artig måte tror og håper jeg. Synes det alltid er skummelt å snakke med leder, så tror hun synes jeg er litt rar gitt : p men hun har gitt meg «over forventet» på medarbeidersamtaler. Likevel er stillingen min vekk. Så - hvem pleier å måtte gå? er ikke i lederstilling forresten. Anonymkode: f0e1c...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Del Skrevet 8. januar Ansiennitet går det oftest på. Vi har hatt nedbemanning hos oss, da gikk det på ansiennitet. Vi la ned en avdeling, og flere der fikk tilbud om jobber i andre avdelinger, hvor de kunne gå inn i stillinger andre hadde mot at de med lavere ans.måtte gå. Det er ikke bare å velge å vrake som ledelsen ønsker for å fjerne folk. Det har selvsagt med avdeling og roller å gjøre. Men en person kan få tilbud om din stilling om vedkommene har vært lenger i firma Anonymkode: d3413...543 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #3 Del Skrevet 8. januar Hos oss går det på kompetanse og oppgaver, først og fremst. Andre forhold kan også vektlegges, som ansiennitet og sosiale forhold. Men det er mindre viktig enn arbeidsgivers behov for kompetanse. Her rasles det også med sablene, men ingen har blitt oppsagt ennå. Men de jobber med planene. Jeg håper jo selvsagt at arbeidsgiver evt vil benytte muligheten til å kvitte seg med noen råtne egg, men er redd for at disse vil klare å sno seg ut av det. Anonymkode: 5184b...309 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #4 Del Skrevet 8. januar (Vi snakker skikkelig råtne egg her altså, som i årelange personalsaker, dokumentert jobbing, unnasluntrere sjefen vet godt om og at man ikke har noen reelle arbeidsoppgaver fordi man er så udugelig.) Anonymkode: 5184b...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #5 Del Skrevet 8. januar Dokumentert MOBBING skulle det stå. Anonymkode: 5184b...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #6 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hos oss går det på kompetanse og oppgaver, først og fremst. Andre forhold kan også vektlegges, som ansiennitet og sosiale forhold. Men det er mindre viktig enn arbeidsgivers behov for kompetanse. Her rasles det også med sablene, men ingen har blitt oppsagt ennå. Men de jobber med planene. Jeg håper jo selvsagt at arbeidsgiver evt vil benytte muligheten til å kvitte seg med noen råtne egg, men er redd for at disse vil klare å sno seg ut av det. Anonymkode: 5184b...309 Det er det samme hos oss. Hos oss mistet rundt 50 jobben og i de stillingene med flere å velge i var det nok de "minst kompetente" som måtte gå. Anonymkode: e74b7...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 9. januar #7 Del Skrevet 9. januar Jeg har opplevd en sånn prosess. Ansiennitet var ikke tellende, da vi alle hadde forskjellig bakgrunn. Hos oss var det en rimelig kjip prosess, og jeg forstår fortsatt ikke utvalgskriterier. Høyest utdanning eller ansiennitet var ikke gjeldende. Den ene som jobbet mye når vedkommende var på jobb, ble ikke med videre. Veldig subjektivt, men jeg satt igjen med at de som hadde hatt mest sykefravær og hadde dårligst kjemi med ledelse ikke ble med videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 9. januar #8 Del Skrevet 9. januar Jeg har også vært gjennom en slik runde. Da gikk det nok litt på ansiennitet, men mest på hvem som jobbet på hvilke prosjekter, hvem som var enklest å unnvære og enklest å erstatte om det skulle bli behov for å ansette igjen. Samt at de tydelig luket ut alle som hadde helseproblemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #9 Del Skrevet 9. januar I min forrige jobb var det ansiennitet som ble vektlagt i nedbemanningsprosessen, selv om ledelsen opprinnelig ønsket å vektlegge kompetanse. Men tillitsvalgte klarte å få gjennomslag for ansiennitet, noe som var frustrerende, da jeg hadde mer kompetanse enn flere av de som ble værende. Ledelsen virker mindre opptatt av dette i etterkant, så lenge de har nok folk til å dekke behovene. Anonymkode: dbd93...1f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 9. januar #10 Del Skrevet 9. januar Har vært gjennom flere nedbemanninger de siste 20 årene. Her har det gått på ansiennitet hvis ikke det har vært snakk om helt spesielle stillinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 9. januar #11 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er nervøs for tiden og kjenner på litt redsel for fremtiden. Jobben min holder på med omorganisering og nedbemanning nå, og jeg er livredd for å miste jobben, det har jeg ikke råd til😔 De holder kortene så tett til brystet, naturlig nok, så aner virkelig ikke om jeg er trygg. Jeg er i utvalgskretsen da 😕 Lurer på hvem som har gått ved nedbemanning på din arbeidsplass? En kollega mener ledelsen vil benytte muligheten «til å luke ut ugresset» ( de som klager, er mye borte, gjør en dårlig innsats) mens jeg tror det går på roller og behov..min stilling har forsvunnet fra det nye organisasjonskartet, og det gjør meg bekymret. Har dukket opp en som ligner som jeg må kjempe meg til eventuelt med tøff konkurranse.. Jeg er pålitelig, følger opp alt, lærevillig, strekker meg langt og bidrar til det sosiale. Jeg kan være litt snål og sosialt akward, men på en artig måte tror og håper jeg. Synes det alltid er skummelt å snakke med leder, så tror hun synes jeg er litt rar gitt : p men hun har gitt meg «over forventet» på medarbeidersamtaler. Likevel er stillingen min vekk. Så - hvem pleier å måtte gå? er ikke i lederstilling forresten. Anonymkode: f0e1c...e3d Håper du er organisert! I utgangspunktet skal ansiennitet telle mest. I tillegg skal "sosiale" forhold telle. For eksempel hvis man er eneforsørger. Fagkunnskap kan også vektlegges, men de med lenger ansiennitet skal så vidt jeg forstår få beholde jobben hvis de har mulighet til å tilegne seg nødvendig kompetanse. Jeg tror nok noen arbeidsgivere kan benytte muligheten til å "kvitte" seg med folk man ikke ønsker. De som er organisert er nok vanskeligere å si opp bare fordi arbeidsgiver ønsker å bli kvitt de. Hvor lenge har du jobbet i bedriften i forhold til andre du føler du "konkurrerer" med? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #12 Del Skrevet 9. januar petterm skrev (38 minutter siden): Håper du er organisert! I utgangspunktet skal ansiennitet telle mest. I tillegg skal "sosiale" forhold telle. For eksempel hvis man er eneforsørger. Fagkunnskap kan også vektlegges, men de med lenger ansiennitet skal så vidt jeg forstår få beholde jobben hvis de har mulighet til å tilegne seg nødvendig kompetanse. Jeg tror nok noen arbeidsgivere kan benytte muligheten til å "kvitte" seg med folk man ikke ønsker. De som er organisert er nok vanskeligere å si opp bare fordi arbeidsgiver ønsker å bli kvitt de. Hvor lenge har du jobbet i bedriften i forhold til andre du føler du "konkurrerer" med? Jeg er medlem i fagforbundet. Synes det er vanskelig å få hjelp der, da man må sende inn er skjema gjennom tillitsvalgt for å få kontakt med noen og juridisk bistand. men jeg er ihvertfall organisert. Jeg har ingen barn å forsørge, men jeg har boliglån i oslo alene og dette kan ikke betjenes med dagpenger på 62%.. i tillegg har jeg en utdanning som lærer, men har hatt problemer med stemmen min og ulike operasjoner her osv. slik at jeg brukte tre år på å få denne jobben der jeg ikke trenger å snakke så mye. Jeg håper det vil telle litt at det er ikke bare bare for meg å finne en jobb jeg kan være trygg i mtp dette. Jeg konkurrerer med en som har ca 4 mnd lenger ansinitet enn meg, jeg har 4 år, han har 4,4. Det er kommet noen tilsatte etter meg, håper de tar litt hensyn til dette Anonymkode: f0e1c...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 9. januar #13 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er medlem i fagforbundet. Synes det er vanskelig å få hjelp der, da man må sende inn er skjema gjennom tillitsvalgt for å få kontakt med noen og juridisk bistand. men jeg er ihvertfall organisert. Jeg har ingen barn å forsørge, men jeg har boliglån i oslo alene og dette kan ikke betjenes med dagpenger på 62%.. i tillegg har jeg en utdanning som lærer, men har hatt problemer med stemmen min og ulike operasjoner her osv. slik at jeg brukte tre år på å få denne jobben der jeg ikke trenger å snakke så mye. Jeg håper det vil telle litt at det er ikke bare bare for meg å finne en jobb jeg kan være trygg i mtp dette. Jeg konkurrerer med en som har ca 4 mnd lenger ansinitet enn meg, jeg har 4 år, han har 4,4. Det er kommet noen tilsatte etter meg, håper de tar litt hensyn til dette Anonymkode: f0e1c...e3d Bra du er organisert! Hvis du ikke føler du får hjelp gjennom tillitsvalgt så ville jeg tatt kontakt med fylkesledd eller forbundet sentralt hvis de prøver å si deg opp. Oppsigelsesprosser er ganske formelle, og det er ofte at arbeidsgiver bommer på formalitetene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #14 Del Skrevet 9. januar petterm skrev (2 timer siden): Bra du er organisert! Hvis du ikke føler du får hjelp gjennom tillitsvalgt så ville jeg tatt kontakt med fylkesledd eller forbundet sentralt hvis de prøver å si deg opp. Oppsigelsesprosser er ganske formelle, og det er ofte at arbeidsgiver bommer på formalitetene Enig 👆 Under min nedbemanningsprosessen valgte jeg å ikke søke hjelp gjennom tillitsvalgte, da jeg samtidig konkurrerte med dem og opplevde at de holdt kortene tett. I stedet tok jeg direkte kontakt med fagforeningen for å få bistand 😊 Anonymkode: dbd93...1f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå