Gå til innhold

Hvilke tall er med i regnestykket ved gjennomsnits/medianlønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvert år får vi vite hva median/gjennomsnittslønnen ligger på. Både median og gjennomsnitt er jo ganske greit å forstå seg på. Men jeg har ikke helt greid å forstå hvilke tall de bruker i regnestykket. Er feriepenger/overtid/bonuser med i regnestykket?

Noen som vet?

Anonymkode: 06b65...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det står på sidene til SSB.

Overtid er ikke med da det er 100% stillinger som sammenlignes (overtid vil gi flere timer og tilsvare en høyere stillingsprosent), men bonuser og andre tillegg er med.

Anonymkode: 51a0d...1e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det står på sidene til SSB.

Overtid er ikke med da det er 100% stillinger som sammenlignes (overtid vil gi flere timer og tilsvare en høyere stillingsprosent), men bonuser og andre tillegg er med.

Anonymkode: 51a0d...1e5

Det tviler jeg veldig, veldig sterkt på. Hvordan vet SSB hva du har jobbet i overtid, og hva som måtte være andre typer kompensasjon?

De ser din årlige inntekt. De ser ikke avtalen mellom deg og arbeidsgiver hvor grunnlønnen din står.

Mulig jeg tar feil, rettled i så fall?

Anonymkode: 4d633...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tviler jeg veldig, veldig sterkt på. Hvordan vet SSB hva du har jobbet i overtid, og hva som måtte være andre typer kompensasjon?

De ser din årlige inntekt. De ser ikke avtalen mellom deg og arbeidsgiver hvor grunnlønnen din står.

De ser heller ikke din turnus, 100% arbeid er ikke samme antall timer i alle yrker. De ser ikke hviletidskompensasjon, de ser ikke nødvendigvis ev. tariffavtale, de ser ikke hvilke egne avtaler du har gjort med sjefen i et mindre, privat firma, osv.

Mange faktorer som spiller inn, og jeg klarer ikke forstå hvordan SSB skiller ut overtid mot andre tillegg. Eksempelvis har jeg et vaktttillegg, som ikke utløser overtid før det går så og så lang tid, men tillegget er uansett utover min 100% stilling. Når det utløser overtid, har den typen overtid en egen kode, om det er relevant.

For meg virker det snålt at SSB har såpass med innsikt i bedriftens virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

All overtid rapporteres inn på egne poster når lønn føres. Dvs at det er ganske enkelt å trekke ut tallene man ønsker å lese av.

Anonymkode: 19bff...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De ser heller ikke din turnus, 100% arbeid er ikke samme antall timer i alle yrker. De ser ikke hviletidskompensasjon, de ser ikke nødvendigvis ev. tariffavtale, de ser ikke hvilke egne avtaler du har gjort med sjefen i et mindre, privat firma, osv.

Mange faktorer som spiller inn, og jeg klarer ikke forstå hvordan SSB skiller ut overtid mot andre tillegg. Eksempelvis har jeg et vaktttillegg, som ikke utløser overtid før det går så og så lang tid, men tillegget er uansett utover min 100% stilling. Når det utløser overtid, har den typen overtid en egen kode, om det er relevant.

For meg virker det snålt at SSB har såpass med innsikt i bedriftens virksomhet.

A-meldingen - Skatteetaten

Statistikk og innrapportering av tallmateriale er en fin ting. Spesielt når den er lovpålagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...