AnonymBruker Skrevet i går, 21:05 #1 Del Skrevet i går, 21:05 Hei! Har et forsiktig barn på 5 år. Vi holder på å lære å sykle. Hun har dessverre ikke hatt balansesykkel (angrer på dette). Vi har nå, etter å ha lest litt fora, droppet støttehjul etter å ha syklet litt rundt på dette i høst. Hun fikser tråkking og suser rundt på "gymsal"-sykler. Men så var det dette med balanse da, hvor de jo må hive seg litt utpå for å fikse det og knekke koden. Og det er her vi sliter. Hun er en forsiktig type. Det gjelder alt. Hvis noe går litt for fort og hun føler hun mister litt kontroll, blir det stor ståhei. Hun er motivert for å sykle og synes det stort sett er gøy, men vi kjenner henne godt nok til å vite at det er kort vei fra lykke til "jeg skal aldri sykle igjen". Kan noen dele erfaringer om hvordan det var å lære litt engstelige barn å sykle? Hvordan går man frem for å lære de balansen og hvor lang tid tar det typisk? Vi er motiverte til å ta henne med ut hver ettermiddag, ikke presse, gjøre det gøy så snart snøen forsvinner. Har bestilt stang. Tar i mot alle tips med stoooor takk. Anonymkode: 56e2d...2d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:10 #2 Del Skrevet i går, 21:10 Stang er veldig lurt. Lov at du ikke slipper før hun synes det er greit. Da kan du bare holde svakere etter hvert som hun får egen balanse. Øv på å bremse! "Nå gir jeg litt fart og du skal bremse på kumlokket". Lære slik at hun bestemmer over sykkelen, ikke motsatt. Mengder med tålmodighet. Klart det skal være gøy. Men her måtte vi presse litt også "alle må lære seg å sykle. Før kunne du ikke gå, nå kan du det. Vi skal ikke sykle lenge men herfra og rundt der borte. Så går vi hjem" gjenta og gjenta. Lykke til! Anonymkode: 3486d...434 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:34 #3 Del Skrevet i går, 21:34 Hvordan er balansen hennes på andre ting? Kan hun balansere på murer, fortauskanter osv? Anonymkode: c47cb...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:37 #4 Del Skrevet i går, 21:37 Kan dere for en kort periode ta av pedalene og la henne bruke sykkelen som en balansesykkel? Bruke den på flatmark og la henne sparke fart med bena og så finne balansen? Uten pedalene er det lettere å få bena i bakken😊 Anonymkode: 85340...03d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:44 #5 Del Skrevet i går, 21:44 Støtter det med stang. Det funker veldig bra. Støttehjul er ikke like bra, da øver man ikke på balansen på samme måte. Anonymkode: 46e67...b6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden Vår yngste, forsiktig jente syklet ikke før hun var 7 år, sommeren mellom 2. og 3. klasse. Hun turde aldri stole på seg selv og nektet å prøve når vi prøvde å pushe. Så plutselig - på hagebesøk hos en i klassen lånte hun en lav sykkel og fór avsted… Anonymkode: d9380...6ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kan dere for en kort periode ta av pedalene og la henne bruke sykkelen som en balansesykkel? Bruke den på flatmark og la henne sparke fart med bena og så finne balansen? Uten pedalene er det lettere å få bena i bakken😊 Anonymkode: 85340...03d Dette var det som til slutt funket for vårt barn. Lærte seg ikke før hun var sju, men det gikk ganske kjapt etter at hun fikk suse rundt på sykkelen uten pedaler. Anonymkode: 5f01d...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Del Skrevet 23 timer siden Vår var 8. Nektet å lære seg. Ble gråting og hyling. Vi sluttet å prøve. Når vennene syklet fra henne lærte hun seg det på under en time. Mas fører til vegring. La henne ta det i sitt temp. Anonymkode: 3a308...4c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden Øv på mykt underlag som kunstgress og gjerne med stang og som andre sier øv på koordinasjon og balanse utenom sykling. Anonymkode: 34081...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden Kan jeg spørre hvordan dere fikk de i gang på balansesykkel så sent? Min har allerede sett barn som er myye yngre enn henne suuuse avgårde på balansesykkel, og ordet balansesykkel har nesten blitt et fy-ord hos henne. Ikke noe hun ønsker å prøve. Men i går satt vi på sykkelen og begynte å gå forsiktig fremover mens vi satt på den i stuen, så håper kanskje det løsner. Hun er som sagt motivert for å sykle, og synes det er gøy å sykle mens jeg holder henne under armene. Vondt i ryggen, men det tåler jeg Anonymkode: 56e2d...2d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden Mykt solid underlag, feks. på en kunstgressbane. Stor plass så man ikke blir presset til krappe svinger. Ta tiden til hjelp. Indre motivasjon er det viktigste. Av og til stresser vi foreldre mer enn sunt er med slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden Huff ja.. Ikke at balansesykkel har hjulpet seksåringen her, han har hatt siden han var to, men er totalt uinteressert. Ungen hater alt som går fort, akebrett, ski, karuseller, sykkel, rulleskøyter, skøyter, hva som helst! Han gjør heller ikke ting som potensielt kan være farlige, han klatrer ikke høyt i trær, eller opp på store steiner, eller stikker av. Han er bare rolig og forsiktig.. Med støttehjul syns han det er ok å sykle på flatmark, men ellers er det ikke noe han ønsker å gjøre. Uansett hvor mye og hvor fort kompisene suser rundt ham, han vil helst holde på med andre ting. Han har både balansesykkel og flere tilgjengelige sykler i forskjellige størrelser, men han fins ikke interessert. Jeg har gitt litt opp 😅 Anonymkode: efdec...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 14 timer siden #13 Del Skrevet 14 timer siden Sønnen min begynte ikke med balansesykkel før han var 5. Nektet før det. Datteren min nekter fortsatt balansesykkel, men lærte seg å sykle på 2 minutter (bokstavelig talt) da hun fylte 5. Sønnen min lærte først å sykle med pedaler (men veldig vaklevoren), så ble han hekta på balansesykkel og det var på balansesykkel han ble "god". Det er altså mange veier til Rom og barnet må få styre litt. Det er lettere å lære seg å sykle i en slak nedoverbakke, prøvd det? Har også sett tips om å surre et håndkle som du tar rundt brystet på ungene og holder i enden selv, så du kan bremse de hvis de får fart (i nedoverbakke), før de lærer å bremse. Vi holdt bare i jakka, men da må ikke jakka presse mot halsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Del Skrevet 14 timer siden Jeg har et forsiktig barn og et ikke. Jeg ville heller gitt henne løpesykkel enn å bruke stang. På løpesykkel vil hun ha full kontroll med beina, og vil bygge selvtillit og tro på seg selv og sine ferdigheter. Å bruke stang vil være "mamma passer på meg" og kun det. Det bygger ikke tillit til henne selv, men tilliten lenes over på deg og kun det. Pass på at sykkelen er i riktig størrelse. For liten gjør ting vrient, for stor gjør ting skummelt i tillegg. Jeg tror nemlig hun har balansen. De fleste friske barn er i stand til å sykle mtp balanse. Hun må bare tro på seg selv. Da hjelper det ikke at mamma står med stanga bak og holder henne oppreist. Hun må også lære å bremse. Alfa og omega. Vi gikk fra løpesykkel til å lære å bremse på vanlig sykkel - ikke sykle i seg selv. Å håndtere bremsa er utrolig viktig, og gir følelse av å ha kontroll. Hvor mye må hun bremse for å stanse helt, stanse brått, sakte stans, dempe fart... Her er stanga brukbar, for å hindre fall. Fall hører med det å sykle, men et forsiktig barn kan trenge en ekstra sikkerhet den første tida, som stang kan gi. Noen sykler kan fungere greit å ta av pedalene, og så har man løpesykkel. Anonymkode: c5ad2...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå