Gå til innhold

Hvilke tegn på svangerskapsforgiftning hadde du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke tegn hadde du? Tok du kontakt med lege eller føden? I hvilken uke var du?

Og hvordan gikk det? 

Anonymkode: 869ba...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Utslag på proteiner på urinprøver, store hevelser i føtter, hender og ansikt, og høyt blodtrykk. Ble oppdaget på kontroll hos jordmor i uke  32-34. Ble satt opp til hyppige kontroller på sykehuset hvor de i uke 38 bestemte at jeg skulle settes i gang 😊 

Anonymkode: 92bb4...f96

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde forhøyet blodtrykk fra uke 25 ca. Oppdaget på rutinekontroll. Gikk da en gang i uka å målte trykket + urin. I uke 33+3 fikk jeg sykt trykk under ribbeina. Prøvde å kontakte føden, men de ba meg kontakte fastlegen. Så fikk en akuttime der. Fra kontrollen to dager før til den dagen hadde blodtrykket gått fra 187/86 til 210/110, og fra 0 protein til 3+… trykket jeg kjente var leveren som holdt på å svikte. Ble lagt inn på sykehuset og fill blodtrykksmedisiner og lungemodning. Bt ble fint. Etter 4 dager på store doser medisin så fikk de ikke blodtrykket ned uansett hvor mye de prøvde, hele kroppen min (helt seriøst hele kroppen) hovnet sykt opp i løpet av 4-5 timer (dokumenterte ved å ta bilder av meg selv, og det er helt sykt hvor fort det gikk opp), trykket under ribbeina ble helt enormt. 
Fikk hellp-syndrom med lever- og nyresvikt, og fikk et svært dårlig resultat på en ekg de tok. Baby ble da tatt ut med hastesnitt uke 34. 
svært dramatisk, men følte meg trygg på sykehuset hele veien. Og i etterkant har det gått veldig fint. Brukte vel ca 3 uker på å trappe ned på bt-medisinen før bt var normalt igjen. Lever og nyre-prøver var også helt fine etter 2 uker ca. 

Anonymkode: ddde4...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom på rutinekontroll i uke 30+1, og legen reagerte umiddelbart på at jeg var så hoven i ansiktet, og spurte hvordan jeg følte meg. Jeg hadde vurdert å utsette den kontrollen fordi jeg følte meg så dårlig (trodde jeg var syk). Når hun sjekket leggene mine var jeg så hoven at jeg fikk "hull" som ble værende en stund i leggene når hun presset en finger inn i de. Høyt utslag på proteiner i urin. BT som var helt på bærtur, hadde systolisk trykk på over 200 og diastolisk på 140-150. Hadde voldsom pannehodepine og vondt øverst i magen rundt ribbeina. 
Ble sendt direkte til sykehuset i taxi med beskjed om at jeg måtte legges inn, fikk ikke lov å hente noe hjemme først. 
Ble lagt inn på OBS posten med registreringer av baby 2 ganger daglig bla. BT medisiner selvsagt. Og beskjed om at jeg ikke kom til å komme hjem før babyen var født. (Babyen kom uke 30+5.) Viste seg etterhvert på blodprøver at jeg hadde HELLP syndrom da. Men ble lagt inn med "tidlig innsettende, alvorlig pre-eklampsi" som diagnose. 

Anonymkode: d5fd2...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved første hadde jeg høyt blodtrykk på et par kontroller, og 1+ på protein lenge. Ble sendt til kontroll på sykehuset, hvor ultralyd viste at barnet var noe mindre enn forventet, ble derfor satt igang. Dette var ganske sent i svangerskapet, mener det var godt ute i uke 39. Rett før fødsel hadde jeg 2+ på protein, diagnostisert med mild til moderat svangerskapsforgiftning. Morkaken ble analysert, den var blitt litt påvirket med infarkter, kronisk betennelse i noe slimgreier og for høyt nivå av noe proteiner. Hadde ingen «klassiske symptomer», antagelig fordi forgiftningen var såpass mild. 

Nå i svangerskap nummer to er jeg diagnostisert med svangerskapshypertensjon. Blodtrykk begynte å øke rundt uke 26. 1+ på proteiner kommer og går litt. Går på blodtrykksmedisin, men ingen merkbare symptomer på noe. 

Anonymkode: 366cf...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...