Gå til innhold

Bør jeg bli medlem fagforbundet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For par måneder siden begynte jeg å jobbe på et kontor til en fyr som driver med eiendom, jeg har igjen 1 måned av min 3 mnd lange prøvetid. 

da jeg fikk jobbtilbud var han ganske desperat etter å ansette noen, jeg var sporty og takket ja til å begynne dagen etter intervjuet da hadde jeg egentlig vurdert å takke ja til en annen jobb isteden men tok denne pga gode vilkår.  

sjefen min har hele veien sagt  at jeg er utrolig flink og gitt meg tryggheten på at han er fornøyd, men like før jul har han blitt litt ufin, henger seg oppi småting og det virker som at han liker å rakke ned på meg både på tomanshånd og når vi har potensielle kunder innom.. han merker at jeg ble litt lei meg en dag og da beklaget han og sa han var veldig fornøyd men han er så av og på hele tiden med humøret og hakking på uviktige ting. 

jeg føler selv jeg er god i jobben jeg gjør.. 

jeg er ikke medlem i fagforbundet, bør jeg bli det nå? Vil ikke risikere at han finner på noe tull for å få meg bort derfra i siste del av prøvetiden… 

( virker som han ikke trenger meg så voldsomt nå plutselig) sikkert fordi jeg har fått unna utrolig mye arbeid de to månedene jeg allerede har vært der.. 

vil han han få beskjed dersom jeg blir medlem? Og hva kan evt fagforbundet hjelpe meg med hvis han finner på noe for å  «sparke» meg fordi han ikke trenger meg plutselig? 

Anonymkode: 30562...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

vil han han få beskjed dersom jeg blir medlem?

Nei, du kan være direktemedlem og betale kontigent selv i stedet for at det trekkes på lønna. Noe jeg regner med ikke er et alternativ, høres ikke ut som en så stor arbeidsplass at dere har tillitsvalgt. 

En fagforening kan mest bistå ved uriktige oppsigelser. Så kan man diskutere om oppsigelse pga redusert behov er usaklig, noe jeg er usikker på om du kommer noen vei med. Spørsmålet jeg sitter med er hvor vidt stillingen opprinnelig burde vært tidsavgrenset, men det heller kommer deg neppe til gode. Men uavhengig av dette, slik du beskriver arbeidsgiver, ville jeg organisert meg.

Anonymkode: 045e8...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bor i alle fall gjøre det fort hvis du vurderer det.  De vil ikke hjelpe deg med problemer som oppsto før du ble medlem. 

Anonymkode: 7caea...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du jobber på kontor er det ikke sikkert Fagforbundet er det riktigste. Mulig du hører til i Handel og Kontor eller et av de andre LO-forbundene. https://www.lo.no/hvem-vi-er/forbundene/

Kontakt en av dem for å sjekke hvor du hører til.

Medlemskap er privat informasjon som sjefen ikke har krav på å vite noe om, men det kan være strategisk å la ham få vite om det.

Om dette er en jobb du kan tenke deg å forbli i, vil du stå veldig mye sterkere med et forbund i ryggen, om det blir trøbbel.

Anonymkode: f6a91...c8a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir du "sparket" innenfor prøvetiden så kan ikke et fagforbund gjøre så mye.

Bedre du søker deg til en ny jobb og bli medlem av et fagforbund som flere er medlem av. 

Anonymkode: f4ee4...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir du "sparket" innenfor prøvetiden så kan ikke et fagforbund gjøre så mye.

Bedre du søker deg til en ny jobb og bli medlem av et fagforbund som flere er medlem av. 

Anonymkode: f4ee4...481

Jeg tror ikke han kommer til å sparke meg, men man vet aldri med han uansett.. 

vil sikre meg best mulig. Jeg har knapt 1 mnd av prøvetid, han har ikke klaget på noe som er viktig, mest sånn uviktige filleting ingen andre ville brydd seg om, men han er en litt spesiell fyr uten særlig sosiale antenner.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han har ikke kalt inn til noe møte/samtale om noe han er misfornøyd med men irriterer meg at han skal finne noe å hakke på.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...