Gå til innhold

Hvordan tine lasagne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg lagde lasagne et par uker siden. Hadde litt lasagne rester igjen som jeg tenkte å fryse. Aldri gjort dette før og jeg hadde ingen boks til å legge i. Hadde bare en tom pepperkake boks tilgjengelig. Jeg la lasagne oppi den og la den i fryseren. Jeg tenker å spise den til middagen i morgen. Skal jeg ta den ut fra fryseren nå? Skal jeg varmen den i microen?

Anonymkode: c6e9a...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg varmer frossen lasagne en stund på 150 grader, sett den inn på samme tid som du slår på ovnen så rekker den å tine seg før det blir så varmt, føler den er bedre da :)

Anonymkode: 92a32...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tiner den i ovnen når den skal lages til middag. Tiner den ikke på forhånd før den stekes.

Anonymkode: cc24e...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg varmer frossen lasagne en stund på 150 grader, sett den inn på samme tid som du slår på ovnen så rekker den å tine seg før det blir så varmt, føler den er bedre da :)

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tiner den i ovnen når den skal lages til middag. Tiner den ikke på forhånd før den stekes.

Anonymkode: cc24e...258

Ok men det betyr at dere fryser i ildfastform slik at dere setter hele formen rett i ovnen? Mens min ligger i pepperkakeboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok men det betyr at dere fryser i ildfastform slik at dere setter hele formen rett i ovnen? Mens min ligger i pepperkakeboks?

Jeg ville da bare satt den i kjøleskapet i kveld. 

(Anbefaler forresten aluminiumsformer feks https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kokekar/matlaging/ovn-og-bakeformer/ovnsform-007156/ de er veldig praktiske til slike type matrester)

Anonymkode: 67f88...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei jeg fryser den i det jeg har for hånd, så bare tar jeg den ut når jeg skal ha den og legger den over i ildfast form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tar alltid ut og legger i kjøleskapet kvelden før for tining. Eller setter på benk noen timer før middag. Fryst lasagne vil ta noen timer. 

Ellers er det bare å steke på litt lavere temperatur, over litt lengre tid. Og skru opp temperaturen på slutten for å få sprø ost igjen. 

Fryser i folie, som andre har nevnt. Da holder det seg fint mot fryseskader, og tar minimalt med plass. Legger plast rundt først når det er syrlige ingredienser, som tomatsaus i lasagne. 

Anonymkode: 8589a...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tar alltid ut og legger i kjøleskapet kvelden før for tining. Eller setter på benk noen timer før middag. Fryst lasagne vil ta noen timer. 

Ellers er det bare å steke på litt lavere temperatur, over litt lengre tid. Og skru opp temperaturen på slutten for å få sprø ost igjen. 

Fryser i folie, som andre har nevnt. Da holder det seg fint mot fryseskader, og tar minimalt med plass. Legger plast rundt først når det er syrlige ingredienser, som tomatsaus i lasagne. 

Jeg tok den ut i går kveld og den har stått i kjøleslapet frem til nå. På hvor mange grader skal den varmes i ovnen nå? Og hvor lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tok den ut i går kveld og den har stått i kjøleslapet frem til nå. På hvor mange grader skal den varmes i ovnen nå? Og hvor lenge

Det kommer jo an på størrelsen, og tykkelsen, og ovnen din. Og om den er temperert eller ikke. 

Jeg pleier bruke 180 over/undervarme. Legger folie over da toppen allerede er "ferdig". Steker 15-25 minutter (avhengig av det jeg skriver over). Fjerner folien og skrur opp varmen siste 5 min. 

Bedre å sjekke for tidlig enn for sent. Bare å ta en kniv og skjære i midten, og kjenne om den er gjennomvarm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...