Gå til innhold

Avtale (før dødsfall) om å få sitte i uskiftet bo, finnes det eget skjema?

Hildamaria

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei, flinke folk. Min gamle far er norsk statsborger, bor i usa, har nylig fått seg ny (ung) kjæreste, og de har flyttet sammen i felleskjøpt leilighet. Fikk melding av han at han har inngått avtale med samboeren om at hun kan bo i leiligheten så lenge hun vil, etter han er død. Ser for meg at samboeren godt kan leve lenger enn jeg, og at jeg aldri vil få noen arv. 
Hva er mine rettigheter her? Kan jeg kreve tvangssalg av leiligheten når han dør, til tross for avtalen? 

Anonymkode: a4f93...368

Han lever, og kan bruke opp «smitt og smule» og gjøre egne vurderinger mens han lever. Du har ingen rettigheter. 

Anonymkode: 49139...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er en helt vanlig måte å gjøre det på. Og om boet er stort, får de mer enn pliktdelsarven.

Anonymkode: 17276...859

Tro meg når vi har sikret alle barna. Vi ønsker at de skal komme seg inn på boligmarkedet og få en god økonomisk start.

Men skulle han dø sitter jeg alene med omsorgen med 3 barn og et hus jeg ikke har råd til alene. 

For at vi alle da skal kunne bli boende vil han sikre meg og min økonomi så jeg kan forsørge alle barna og ha muligheten til å leve et komfortabelt liv når de flytter ut.

Jeg anser alle barna som mine og jeg vil være der, støtte dem og elske dem til jeg dør.

Både samboerkontrakt og testamenter var hans initiativ og han gjør det av kjærlighet fordi han vil vi skal starte et liv uten utrygghet om hva som skjer om det verste skulle skje. 

Nå har vi ingen planer om å dø eller at det blir brudd, men vi er rasjonelle, realistiske og fornuftige og tar de vanskeligste samtalene i fredstid.

Planen min er å gifte meg med han og dø med han. Tanken på at han ikke er mer gjør meg uvel. Men jeg er vergen og blir nå mor til hans barn og det er betryggende å vite at jeg kan beholde både hus og barn og gi dem trygghet, stabilitet og masse kjærlighet om det utenkelige skjer.

Dør jeg skjer det samme. Han får min livsforsikring og er verge til mitt barn.

Anonymkode: d773d...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (4 minutter siden):

Men uansett, er det ikke lov til å testamentere det man vil til hvem man vil?

Jo, utenom pliktdelsarv på 2/3 deler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, utenom pliktdelsarv på 2/3 deler 

Ja

Så fint av dere å allerede tenke på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hildamaria skrev (9 timer siden):

Takk, snublefot62, for gode refleksjoner. Jeg er så enig med deg. Jeg ønsker at det skal være ryddig og lett å forstå for alle parter. 

Jeg tror jeg har landet på at hvis jeg blir alene først, kommer jeg til å klare å beholde boligen uten at jeg må sitte i uskifte. Men jeg må på en eller annen måte sørge for at min ektefelle og vårt felles barn må kunne beholde boligen, hvis jeg dør først, uten at det forringer arven til mine særkullsbarn. 

Kanskje det hadde vært en ide å øke min livsforsikring? 

Økt livsforsikring er den beste og letteste løsningen. Sett summen høy nok til at han kan betale ut din del av huset så barna får arven sin. 

Anonymkode: 46e27...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hildamaria skrev (9 timer siden):

Takk, snublefot62, for gode refleksjoner. Jeg er så enig med deg. Jeg ønsker at det skal være ryddig og lett å forstå for alle parter. 

Jeg tror jeg har landet på at hvis jeg blir alene først, kommer jeg til å klare å beholde boligen uten at jeg må sitte i uskifte. Men jeg må på en eller annen måte sørge for at min ektefelle og vårt felles barn må kunne beholde boligen, hvis jeg dør først, uten at det forringer arven til mine særkullsbarn. 

Kanskje det hadde vært en ide å øke min livsforsikring? 

Eller ha flere av dem som noen sier her👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
exictence skrev (10 minutter siden):

Ja

Så fint av dere å allerede tenke på dette

♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kommer ALDRI til å signere på at jeg godtar uskifte om mamma dør før hennes mann! Det kommer heller ingen av de andre barna til å gjøre til jeg tro, de har tre barn hver og ingen felles.

Anonymkode: 7e07d...0f9

Da trenger dere ikke å tenke på det da. For loven er gangster så klar. Man kan ikke sitte i uskifte når man har barn fra før og ikke felles barn. Så dette er et ikke tema for dere. 

Anonymkode: 692a7...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hildamaria skrev (8 timer siden):

Boet må skiftes ved samboerskap over 2 år, og ved nytt ekteskap.

Ikke hvis ikke barna krever det.

Anonymkode: 0a3c9...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i en litt lignende situasjon som deg, ts, men enda mer komplisert fordi jeg er enke og allerede sitter i uskifte. Vi er samboere og har barn på hver vår kant, og bor i en dyr bolig som bare jeg eier foreløpig, men som samboere eventuelt kjøper seg inn i (og da sier en liten andel av), eller så kjøper han en hytte. Hvis han kjøper seg inn i boligen vil jeg kanskje kjøpe barna ut, sånn at de får sin andel av dem på forskudd
Så hvis jeg dør først, kan samboer bli boende der, så får barna alt annet av verdier etter meg . 

Anonymkode: 0a3c9...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...