hodaS Skrevet i går, 18:57 #1 Del Skrevet i går, 18:57 Jeg har alltid trodd på rettferdighet. På at sannheten seirer, og at vi alle blir behandlet likt uansett hvem vi er. Men en personlig opplevelse har tvunget meg til å revurdere denne troen. En ulykke skjedde. En hendelse som i starten ble anerkjent som nettopp det – en ulykke. Ingen alvorlige skader, ingen skyldspørsmål, ingen behov for rettslige konsekvenser. Men så endret historien seg. Etter råd fra pårørende ble sannheten forvrengt, og plutselig ble en uskyldig part gjort til syndebukk. Dokumentasjon som beviste hva som egentlig hadde skjedd, ble ignorert. Politiets rapport, medisinske vurderinger, og tidligere vitneutsagn ble skjøvet til side. Resultatet? En urettferdig dom. Hva skjer med rettsstaten når sannheten ikke lenger er nok? Når dokumenterte fakta kan overskygges av subjektive påstander? Når en uskyldig må bære konsekvensene av andres uærlighet? Jeg kom til Norge med en sterk tro på at dette var et samfunn bygget på rettferdighet og likebehandling. Et sted der systemet ivaretar alle, uavhengig av bakgrunn. Men denne saken har vist meg en annen virkelighet. En virkelighet der det kan være forskjell på hvordan saker behandles, avhengig av hvem du er. Dette er ikke en klage kun på vegne av meg selv. Det er en bekymring for oss alle. For hva betyr det for samfunnet når vi mister troen på systemet? Når vi lærer at ærlighet ikke alltid lønner seg? Når vi ser at urettferdighet kan skje, selv i et land vi har lært å tro på? Jeg ønsker ikke et samfunn der vi tviler på rettssystemet eller hverandre. Jeg ønsker et samfunn der sannheten alltid veier tyngst, og der rettferdighet ikke er et privilegium, men en rettighet for alle. Så jeg spør: Hvordan sikrer vi at rettferdighet faktisk er rettferdig? Dette er ikke bare min historie. Det kan være din historie neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden Naivt å forvente at folk er ærlige og dermed at ting blir rettferdige. Folk vil lyve om det gir dem fordeler og noen bare virker mer troverdige. Jo bedre du er til å formulere deg jo mer troverdig vil du virke. Jo mer penger du har jo mer hjelp kan du kjøpe deg. Lov å drømme om rettferdighet, men å tro på full «sannhet» og rettferdighet er som å tro på julenissen. Anonymkode: ef5a8...c11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Del Skrevet 11 timer siden Rettferdighet kommer ikke automatisk. Det er noe vi hele tiden må velge å strebe etter. Hvert enkelt individ bidrar. Noen har bedre integritet enn andre. Hva velger du, og kan du ha tro på andre? Jeg prøver å være oppriktig og ærlig og bidra med min lille del i verden og samfunnet for at det skal bli bedre. Jeg velger å ha et håp om at mange andre gjør så godt de kan. Hvis jeg gir opp og begynner å bli uærlig vil verden bli et litt dårligere sted. Sammen skaper vi vår egen verden og virkelighet. Noen ganger støter vi på feil og falskhet. Vi velger selv hvordan vi takler det. Jeg velger å gjøre så godt jeg kan da, og å fortsette å holde på håpet. Anonymkode: b7997...c6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 11 timer siden Forfatter #4 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Naivt å forvente at folk er ærlige og dermed at ting blir rettferdige. Folk vil lyve om det gir dem fordeler og noen bare virker mer troverdige. Jo bedre du er til å formulere deg jo mer troverdig vil du virke. Jo mer penger du har jo mer hjelp kan du kjøpe deg. Lov å drømme om rettferdighet, men å tro på full «sannhet» og rettferdighet er som å tro på julenissen. Anonymkode: ef5a8...c11 Jeg skjønner poenget ditt, og det er sant at verden ikke alltid er rettferdig. Mennesker kan være strategiske, og de som formulerer seg godt eller har ressurser, kan ofte påvirke hvordan de oppfattes. Samtidig betyr ikke det at ærlighet og rettferdighet er umulig. Selv om vi aldri får en perfekt verden, kan vi jobbe for å gjøre den mer rettferdig – både gjennom systemer og hvordan vi selv velger å opptre. Kanskje det ikke er naivt å tro på rettferdighet, men heller en påminnelse om at det er noe vi må kjempe for. Drømmer om rettferdighet kan være det som får oss til å gjøre verden litt bedre, selv om den aldri blir perfekt. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 11 timer siden Forfatter #5 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Rettferdighet kommer ikke automatisk. Det er noe vi hele tiden må velge å strebe etter. Hvert enkelt individ bidrar. Noen har bedre integritet enn andre. Hva velger du, og kan du ha tro på andre? Jeg prøver å være oppriktig og ærlig og bidra med min lille del i verden og samfunnet for at det skal bli bedre. Jeg velger å ha et håp om at mange andre gjør så godt de kan. Hvis jeg gir opp og begynner å bli uærlig vil verden bli et litt dårligere sted. Sammen skaper vi vår egen verden og virkelighet. Noen ganger støter vi på feil og falskhet. Vi velger selv hvordan vi takler det. Jeg velger å gjøre så godt jeg kan da, og å fortsette å holde på håpet. Anonymkode: b7997...c6f Veldig godt sagt! Rettferdighet og integritet er ikke noe som kommer av seg selv – det er valg vi tar, hver dag. Noen ganger kan det føles naivt å tro på ærlighet og rettferdighet, men alternativet er at vi gir opp og aksepterer en verden med mer kynisme og urett. Jeg tror også at de små valgene vi tar, bidrar til helheten. Selv om vi møter falskhet og feil, kan vi fortsatt velge å handle med integritet. Å holde fast på håpet og gjøre sitt beste er kanskje ikke alltid lett, men det er slik vi skaper en bedre verden – sammen. Takk for at du deler denne refleksjonen! 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden Neida, en blir nok behandlet utfra hvem de tror du er. Ikke hva du gjør. I verste fall i strid med menneskerettighetene. Da bør en flytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå