AnonymBruker Skrevet 8. januar #21 Del Skrevet 8. januar mereo skrev (25 minutter siden): Jeg tror jeg hadde svart «Men da er det jo jammen meg bra jeg er født her!». Tror dessverre det kan være en generasjon man ikke får gjort så mye med. Det er faktisk ikke så lett å være pårørende for disse heller, snakker av erfaring. Det er så sant. Ikke generasjon, nødvendigvis. Men det skjer noe når man blir gammel. Merker det er befriende å lese svarene i denne tråden. Mye innsikt og livserfaring. Hadde du spurt 20 år gamle (og ideelle) meg, så hadde du nok fått noen svar i retning av å svare tilbake, stå på sitt, ikke finne deg i ting. Men 15-20 år senere har jeg virkelig jattet med på det meste når det kommer til eldre slekt, eller i alle fall parert ekstreme utsagn på en nøytral måte..... Anonymkode: b6af4...565 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 8. januar #22 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er så sant. Ikke generasjon, nødvendigvis. Men det skjer noe når man blir gammel. Merker det er befriende å lese svarene i denne tråden. Mye innsikt og livserfaring. Hadde du spurt 20 år gamle (og ideelle) meg, så hadde du nok fått noen svar i retning av å svare tilbake, stå på sitt, ikke finne deg i ting. Men 15-20 år senere har jeg virkelig jattet med på det meste når det kommer til eldre slekt, eller i alle fall parert ekstreme utsagn på en nøytral måte..... Anonymkode: b6af4...565 Man jatter jo med fordi uansett hva man sier så går det ikke inn. Om det fordi de mister filteret, tilhører «den» generasjon eller hva nå enn, det går likevel ikke inn og er bortkastet energi å diskutere med de om det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #23 Del Skrevet 8. januar Eneste du kan gjøre er å få tykkere hud og ikke ta det gamle folk sier alvorlig, de sier utrolig mye rart. Så kan du jatte med, det er jo det man gjør. Du får si du er helt enig med henne i alt hun sier så skal du se hun blir enda mer forvirret. Anonymkode: f2f6d...820 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #24 Del Skrevet 8. januar Ser dette daglig. Jeg har mange kollegaer av ulike bakgrunner, og ser at de asiatiske slipper unna den verste rasismen. Men de med mørk hud, de med hijab osv, de får kommentarer daglig. Det vi gjør som arbeidsgruppe er ikke å skjærme dem fra de rasistiske pasientene, men å støtte de, tilby å være med på det som må gjøres hos pasienten, vi reflekterer over adferd og grunnen, men også hvordan vi hadde følt der i samme situasjon. Vi får ikke gjort så mye med problemet, men problemet blir mye lettere å stå i når de vet at hele ansattgruppa står sammen med dem, og er der som et team om det skulle bli for ille. Anonymkode: bde42...4cb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 8. januar #25 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var jo ikke direkte rettet mot deg, var det vel? Jeg synes heller ikke noe om alle utlendingene som kommer hit, men det handler mer om at vi må ta hånd om våre egne, før vi tar inn nye. Anonymkode: 8a80c...45e Tipper du blir slik som dem ts fortviler over. "Ikke bit hånda som skal gi deg mat". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #26 Del Skrevet 8. januar Jeg har jobbet i pleien i over 15 år, har fått høre litt av hvert. Hore, feit, drittkjerring, sadist osv. Slag, spark, blitt spyttet på, lugget. Du kan trøste deg med at det gjelder ikke bare folk med utenlandsk opprinnelse. Sånn er det bare å jobbe med mennesker som ikke lenger er ved sine fulle fem. Anonymkode: 8b219...4df 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #27 Del Skrevet 8. januar De vokste opp i et veldig rasistisk samfunn. Husker min fars tante fortalte om første gang hun så en “n*ger”, hvor sjokkert hun ble. (Heldigvis fikk akkurat den historien en lykkelig slutt, men det var ikke poenget her). Du kan ikke endre dem eller deres holdninger, mange er også demente. Det handler IKKE om deg. DU er ikke problemet her. Men du er også den profesjonelle parten. De eldre er svært syke, og du kan ikke kreve endring av dem, på samme måte som du kunne krevd endring fra en kollega. Anonymkode: dccc0...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 8. januar #28 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en politisk sak. Ikke noe man lirer av seg til en person som bor her, spesielt ikke en som prøver å hjelpe deg! Anonymkode: e8bc0...ca3 Du forstår at de bor på hjem av en grunn? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #29 Del Skrevet 8. januar mereo skrev (21 minutter siden): Man jatter jo med fordi uansett hva man sier så går det ikke inn. Om det fordi de mister filteret, tilhører «den» generasjon eller hva nå enn, det går likevel ikke inn og er bortkastet energi å diskutere med de om det. Ja herregud, man kan virkelig ikke gjøre noe annet enn å jatte med! Anonymkode: dccc0...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #30 Del Skrevet 8. januar Det må du heve deg over. Det er i utgangspunktet ikke greit og i et ideelt samfunn skulle du slippe å få sånne kommentarer. En del eldre mangler filter, det skjer noe med det kognitive etter hvert som man blir eldre. I tillegg har disse vokst opp i en annen tid. Dersom du skal ta deg nær av sånne kommentarer, blir det vanskelig for deg å fungere i den type jobb. Mange eldre på sykehjem kommenterer ofte det de ser og gjentar oppfatninger som har satt seg fast i et mønster, uten at de nødvendigvis mener så voldsomt med det. Anonymkode: 2325c...3f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #31 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): En gammel dame sa hun ikke likte alle utlendinger som hadde kommet hit til Norge, jeg er født i Norge, snakker like godt norsk som en hvit nordmann. Jeg ble lei meg. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 93d3a...c8c Hva slags sykehjem? Kjæresten jobber på sykehjem hvor det er veldig mange demente i aller siste fase av livet, og de kan være veldig stygge i kjeften, og til tider voldelige, men dette er en del av sykdommen desverre. Selv gode mennesker kan bli helt jævlig i siste fase av demens. Så jobber du på et slikt sted, så må man desverre forvente at mye stygt blir sagt Anonymkode: 03e3b...503 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #32 Del Skrevet 8. januar Veldig mange som bor på sykehjem er ikke helt friske i hodet lengre. Ikke ta det personlig hva de sier. Da jeg jobbet på sykehjem som ung (norsk med blondt hår), ville flere av kollegaene mine at jeg skulle ta meg av en eldre, fysisk aggressiv dame fordi hun var så rasistisk og de håpet hun ville oppføre seg bedre mot meg… Vel, det gjorde hun ikke. Hun fant bare andre stygge kommentarer å komme med. Etterhvert lærte både jeg og kollegaene mine oss å bare jatte med, overse, og roe henne ned. Anonymkode: fb7e3...600 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #33 Del Skrevet 8. januar Jeg er overvektig og gud bedre så mange ganger jeg har fått kommentarer på det. Det er litt sårende, samtidig må man bare være et bedre menneske og heve seg over det. Og mye de sier er altså så ekstremt stygt, det er helt utrolig! Ei venninne av meg er ganske underbitt og får også mange kommentarer på dette. At hun hadde vært så mye penere om hun bare hadde ordnet det, synd hun ble så stygg hun som er så snill og god osv osv. En mannlig kollega er kort (typ 160 maks) og jammen fikk ikke han kommentarer på det også. Det er trist at du får kommentarer på hudfarge og at vi andre får kommentarer på det vi sliter med, men sånn er realiteten. I blant sier jeg i fra til vedkommende, i blant tenker jeg «kill them with kindness» og jeg får en litt sånn «jeg skal vise deg» holdning og ender fort opp med å bli en favoritt. Allikevel kommer disse kommentaren, er akkurat som om de ikke klarer å dy seg. Anonymkode: 36d7d...f36 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #34 Del Skrevet 8. januar Jeg hadde sagt : beklager at jeg hjelper deg idag du får klage til ledelsen og se hva som skjer. (Egentlig hadde jeg svart noe mye verre men det tåler seg ikke på trykk) Anonymkode: a7e43...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #35 Del Skrevet 8. januar Takk for fine gode svar ❤️ Anonymkode: 93d3a...c8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 8. januar #36 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror du skal bare heve deg over det, om du klarer å se humoristisk på det så vil nok også det hjelpe. For egentlig så er det bare å smile og tenke for deg selv "stakkars gamle damen, hun er ikke helt med sine fulle fem lenger" Du kan også tenke på at hun kanskje kunne sagt det samme til en f.eks en nordlending også, eller en same, trønder, svenske, danske eller putt inn hva som helst faktisk. Anonymkode: 031af...0af For ikke å snakke om en tysker 🙊 Eller en tykk/tynn person, eller andre utseendemessige ting. Som ei sa til meg «du hadde vært ei pen pie, hvis det ikke hadde vært at du bestandig er så bustat på håret». 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 8. januar #37 Del Skrevet 8. januar Hun mener ikke noe vondt med det spør du henne hvem som er statsminister vil hun si Einar Gerhardsen disse menneskene lever på 1960-1970 tallet du gjør en god jobb bare la det ta litt tid jeg var selv pårørende fra 2016-2023 men far sa ikke sånt han var gammel sjømann 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 8. januar #38 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Venn deg til deg. Jeg er brun i huden og har et helt norsk navn. Likevel får jeg høre det hele tiden. Dog skal det være rutiner på plass for å ivareta deg i etterkant. Dette skulle din leder ha forberedt deg på og fortalt om hvilken oppfølging din arb.plass har. Velkommen til feltet. Lønna er dårlig, vaktene er slitsomme og rasismen er stor 💪 Jeg pleier å si rett ut at uten utlendinger ville det ikke vært nok folk til å stelle og mate de eldre og trengende. Det kan de ikke si noe på, for det er sannheten. Anonymkode: b7242...5fb Det er faktisk helt sant. 💕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #39 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De vokste opp i et veldig rasistisk samfunn. Husker min fars tante fortalte om første gang hun så en “n*ger”, hvor sjokkert hun ble. (Heldigvis fikk akkurat den historien en lykkelig slutt, men det var ikke poenget her). Du kan ikke endre dem eller deres holdninger, mange er også demente. Det handler IKKE om deg. DU er ikke problemet her. Men du er også den profesjonelle parten. De eldre er svært syke, og du kan ikke kreve endring av dem, på samme måte som du kunne krevd endring fra en kollega. Anonymkode: dccc0...613 Kan vel ikke påstå at de vokste opp i et rasistisk samfunn, men at siden de vokste opp i et homogent samfunn så var de skeptiske til alle som ikke passet beskrivelsen til det homogene samfunnet rundt dem. Og verden var mye større før, afrika var noe de leste om i bøker, først på syttitallet så fikk de mest eventyrlystne se verden i form av charterturer til Syden (Les Spania og Portugal), og kunne komme hjem og fortelle de mest eksotiske historier, men afrika var fortsatt langt unna, men kommet litt nærmere siden TV begynte å bli vanlig. Anonymkode: 031af...0af 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 8. januar #40 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde sagt : beklager at jeg hjelper deg idag du får klage til ledelsen og se hva som skjer. (Egentlig hadde jeg svart noe mye verre men det tåler seg ikke på trykk) Anonymkode: a7e43...1b7 Håper ikke du noen gang kommer til å jobbe med gamle, syke, som kun trenger ubetinget omsorg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå