Gå til innhold

Trenger tips til å ta det rette valget - jobbrelatert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg arbeider i et firma som tilbyr ulike tjenester, og den siste tiden har jeg møtt store utfordringer med én spesifikk kunde. Kunden er krevende å samarbeide med, viser lite løsningsorientert tilnærming, og har en tendens til å reagere negativt dersom ting ikke går etter vedkommendes prinsipper. Dessverre forsøker kunden ofte å "straffe" meg ved å trekke tilbake oppdrag dersom noe ikke faller i smak.

Til nå har jeg forsøkt å håndtere situasjonen profesjonelt, og min tilnærming har vært å holde meg upersonlig i arbeidsforholdet. Likevel kjenner jeg nå at jeg er i ferd med å nå en grense. Jeg har mistet respekten for denne kunden. Dette forsterkes av en kommentar kunden nylig kom med, hvor vedkommende sa: "Husk at du er avhengig av mine penger for å få dagene dine til å gå rundt."

En konkret hendelse har forverret situasjonen ytterligere. Kunden krevde nylig en rabatt for et oppdrag vi utførte under svært utfordrende forhold. Arbeidet ble gjennomført etter kundens strenge tidskrav, selv om værforholdene skapte store hindringer. Vi opplyste kunden på forhånd om risikoene ved slike omstendigheter, men likevel insisterer vedkommende på kompensasjon. Jeg forklarte at vi dessverre ikke kan innfri dette kravet, da våre ansatte må få betalt for arbeidet de har gjort. Som en reaksjon har kunden trukket tilbake ni oppdrag og avlyst alle fremtidige møter.

Jeg erkjenner at jeg har latt meg påvirke personlig i denne saken, noe som gjør det vanskelig å vurdere hva som er det beste neste steget. På den ene siden ønsker jeg å bevare profesjonaliteten min og fullføre de oppgavene som allerede er igangsatt. På den andre siden vurderer jeg å avslutte samarbeidet helt, da situasjonen begynner å tære både på motivasjonen og verdiene våre som firma.

Et viktig moment er at vi som selskap befinner oss i en økonomisk krevende periode, hvor vi egentlig ikke har råd til å miste prosjekter. Samtidig er vi en hardtarbeidende og dedikert gjeng som alltid gjør vårt ytterste for å levere kvalitet til kundene våre.

Jeg ønsker derfor råd til hvordan jeg bør håndtere denne situasjonen. Bør jeg prioritere profesjonalitet og fortsette samarbeidet til tross for utfordringene? Eller bør jeg sette en tydelig grense og avslutte samarbeidet for å bevare egen integritet og arbeidsmiljøet i selskapet? Jeg setter stor pris på et balansert perspektiv som ser saken fra begge sider.

Anonymkode: ae044...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg arbeider i et firma som tilbyr ulike tjenester, og den siste tiden har jeg møtt store utfordringer med én spesifikk kunde. Kunden er krevende å samarbeide med, viser lite løsningsorientert tilnærming, og har en tendens til å reagere negativt dersom ting ikke går etter vedkommendes prinsipper. Dessverre forsøker kunden ofte å "straffe" meg ved å trekke tilbake oppdrag dersom noe ikke faller i smak.

Til nå har jeg forsøkt å håndtere situasjonen profesjonelt, og min tilnærming har vært å holde meg upersonlig i arbeidsforholdet. Likevel kjenner jeg nå at jeg er i ferd med å nå en grense. Jeg har mistet respekten for denne kunden. Dette forsterkes av en kommentar kunden nylig kom med, hvor vedkommende sa: "Husk at du er avhengig av mine penger for å få dagene dine til å gå rundt."

En konkret hendelse har forverret situasjonen ytterligere. Kunden krevde nylig en rabatt for et oppdrag vi utførte under svært utfordrende forhold. Arbeidet ble gjennomført etter kundens strenge tidskrav, selv om værforholdene skapte store hindringer. Vi opplyste kunden på forhånd om risikoene ved slike omstendigheter, men likevel insisterer vedkommende på kompensasjon. Jeg forklarte at vi dessverre ikke kan innfri dette kravet, da våre ansatte må få betalt for arbeidet de har gjort. Som en reaksjon har kunden trukket tilbake ni oppdrag og avlyst alle fremtidige møter.

Jeg erkjenner at jeg har latt meg påvirke personlig i denne saken, noe som gjør det vanskelig å vurdere hva som er det beste neste steget. På den ene siden ønsker jeg å bevare profesjonaliteten min og fullføre de oppgavene som allerede er igangsatt. På den andre siden vurderer jeg å avslutte samarbeidet helt, da situasjonen begynner å tære både på motivasjonen og verdiene våre som firma.

Et viktig moment er at vi som selskap befinner oss i en økonomisk krevende periode, hvor vi egentlig ikke har råd til å miste prosjekter. Samtidig er vi en hardtarbeidende og dedikert gjeng som alltid gjør vårt ytterste for å levere kvalitet til kundene våre.

Jeg ønsker derfor råd til hvordan jeg bør håndtere denne situasjonen. Bør jeg prioritere profesjonalitet og fortsette samarbeidet til tross for utfordringene? Eller bør jeg sette en tydelig grense og avslutte samarbeidet for å bevare egen integritet og arbeidsmiljøet i selskapet? Jeg setter stor pris på et balansert perspektiv som ser saken fra begge sider.

Anonymkode: ae044...9a1

Penger kommer og går, men du går ikke konkurs pga en kunde med mindre denne kunden bringer stor verdi til selskapet deres. Høres ut som vedkommende gir dere mange prosjekter å jobbe på, men samtidig tar mange også fra dere? Jeg ville nok ha droppet kunden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville droppet kunden p.g.a samarbeidsproblemer. Er det lett for kunden å bytte dere ut? Dere bør ikke la dere presse på pris. 

Anonymkode: 67691...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...