Gå til innhold

Mamma er opprørt kun fordi jeg har kjøpt ny sofa

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hva kan jeg si og gjøre i denne situasjonen? Og er det bare jeg som har en sånn mor?

Anonymkode: 6c954...522

Ignorer det totalt.

Hvis du absolutt må si noe, så svar med at det er da at det er kun et problem for henne, ikke for deg.

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

flaut for henne

Anonymkode: b60c9...396

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

0/10

Anonymkode: 6d206...6a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I min familie er innkjøp av større ting som en ny sofa noe som er ganske selvfølgelig å snakke om. Kanskje spørre om innspill på farge/fasong/modell også. I hvert fall ikke noe en forsøker å skjule for andre.

Anonymkode: 98ede...366

Jeg har ALDRI snakket med min familie når jeg skal kjøpe møbler! Jeg spør dem gjerne om hjelp til transport og eventuell montering, men hva slags møbler jeg vil ha i mitt hjem har de absolutt ingenting med å gjøre. De kan komme med så mange innspill de bare vil, og jeg lytter, men jeg hører ikke på dem likevel. Selvom man ikke sier noe på forhånd så er ikke det ensbetydende med å forsøke å skjule handelen for dem…

I ts sin situasjon hadde jeg glatt skjult møbelhandel for min mor!

Anonymkode: bef47...ab0

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye som er rart her.

Hvorfor ‘sa du selvfølgelig ingenting om det’ på forhånd….?

I min familie er innkjøp av større ting som en ny sofa noe som er ganske selvfølgelig å snakke om. Kanskje spørre om innspill på farge/fasong/modell også. I hvert fall ikke noe en forsøker å skjule for andre.

Angående din bestemor og familien så tenker jeg du får være litt på hugget nå. Fortell selv at du har fått ny sofa, og gleder deg til å vise den fram f.eks.

Jeg har så mye annet å snakke om, så jeg har aldri informert familien om kommende møbelkjøp. Jeg stoler på min egen smak, så jeg behøver ikke henvende meg til foreldre for «innspill». Ingen ting galt i mine foreldres smak i møbler, men det er jeg som skal leve med møblene og jeg innreder ikke hjemmet mitt for dem eller noen andre.

Anonymkode: ebeb5...d93

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke en ny lenestol også? 

😁

Anonymkode: 0a9a8...3bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere på forumet som har opprettet lignende tråder, fordi dette er relativt vanlig. Damer har et stort kontrollbehov som gjerne øker med familie og morsrollen. Man må ha kontroll på absolutt alt, og for noen vil dette ikke ta slutt uansett hvor gamle barna blir. Jeg kjenner folk av begge kjønn som har slike mødre, blander seg i alt. Typisk menn er å bli mammadalter og litt «avhengig» av denne innblandingen fra mor, mens typisk damer er å reagere med å ønske om å ta tilbake den kontrollen over eget liv. Og så spinner det videre til neste generasjon, og neste generasjon. 

Anonymkode: 9999d...a7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ikke en ny lenestol også? 

😁

Anonymkode: 0a9a8...3bb

Nei. Har en som er ganske ny 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva du gjør?

1. Påpeke for moren din at hun ødelegger en fin opplevelse i DITT liv og at hun ikke har noe hun skulle ha sagt. Hvis det er så vanskelig med familieselskap så trenger hun ikke komme!

eller

2. Ikke noe! Dette er egentlig ikke ditt problem dersom du har egen bolig, egne penger, grei økonomi, hun ikke er din verge. Du kan i praksis kjøpe ny sofa hver måned hvis du var råd til det! På tide å plassere ansvaret for din mors bekymringer og negative følelser der de hører hjemme: hos henne. 

Anonymkode: d5d35...9ff

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er over 30 år. Har nå kjøpt meg ny sofa. Sa selvfølgelig ingenting om at jeg skulle gjøre det. Men hun så den da hun kom hit. Hun er sint og skuffet og mente vi hadde avtale om at jeg ikke skulle kjøpe ny sofa noen gang da hun var med å kjøpte sofa da jeg var 19. Jeg har ikke vært med på å lage noen sånn avtale. Den måtte byttes ut nå. Hun liker å ha kontroll og prøver alltid å bestemme over meg og nekte meg ting. Jeg har jobb og tjener egne penger. Har ikke noe problemer med økonomien heller. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun er sånn. Nytter ikke å snakke med henne nå. Hun sier også at familieselskap jeg skal ha kan jeg ikke ha nå da hun ikke vil at andre i familien skal se at jeg har kjøpt ny sofa, fordi det blir flaut for henne og hun blir spurt ut av dem om dette mener hun. Og min gamle bestemor er veldig imot å kjøpe nye ting og da kommer hun til å bli kryssforhørt av henne. Familen får da spørre ut meg i stedet for, jeg er voksen jeg også.  Skjønner ikke problemet, jeg har hatt forrige sofa i mange år. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, tenk å bli så opprørt bare på grunn av en sofa. Hva kan jeg si og gjøre i denne situasjonen? Og er det bare jeg som har en sånn mor?

Kutt ut a. Det er det dummeste jeg har hørt på lenge… At hele slekta engasjerer seg i at du som arbeidstaker i en alder av 30 år kjøper deg ny sofa😂😂😂

Det var dagens 🧌

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mye som er rart her.

Angående din bestemor og familien så tenker jeg du får være litt på hugget nå. Fortell selv at du har fått ny sofa, og gleder deg til å vise den fram f.eks.

Ja det var mye som var rat, men svaret ditt var enda rare for min del.

Dama er 30 år, hun skal vel ikke gå rundt og spørre mora om godkjennelse for å kjøpe en ny sofa, hun trenger faktisk ikke spørre eller informere mora om noenting som helst.  

Oppførselen til mora forteller meg at hun er "koko", som er den mest dekkende beskrivelsen uten å sette en diagnose. Dette har nok påvirket dattera også gjennom oppveksten, og sikkert til dels i dag, så det er på tide hun løsriver seg.

Anonymkode: 313c2...43d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (3 timer siden):

Kutt ut a. Det er det dummeste jeg har hørt på lenge… At hele slekta engasjerer seg i at du som arbeidstaker i en alder av 30 år kjøper deg ny sofa😂😂😂

Det var dagens 🧌

Desverre så lyver jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg bare blitt irritert og sagt at jeg kjøper akkurat det jeg har lyst på

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva du skal gjøre? Le høyt 😃. Og evt be henne søke hjelp, for hun er psyk.

Anonymkode: aa49a...04a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde glatt ignorert hele opplegget. Hun virker litt sprø. 
Jeg ser for meg hvordan det ville gått hvis jeg skulle blandet meg i hva mine voksne barn gjør i sine hjem. Jeg hadde nok ikke blitt invitert tilbake. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er over 30 år. Har nå kjøpt meg ny sofa. Sa selvfølgelig ingenting om at jeg skulle gjøre det. Men hun så den da hun kom hit. Hun er sint og skuffet og mente vi hadde avtale om at jeg ikke skulle kjøpe ny sofa noen gang da hun var med å kjøpte sofa da jeg var 19. Jeg har ikke vært med på å lage noen sånn avtale. Den måtte byttes ut nå. Hun liker å ha kontroll og prøver alltid å bestemme over meg og nekte meg ting. Jeg har jobb og tjener egne penger. Har ikke noe problemer med økonomien heller. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun er sånn. Nytter ikke å snakke med henne nå. Hun sier også at familieselskap jeg skal ha kan jeg ikke ha nå da hun ikke vil at andre i familien skal se at jeg har kjøpt ny sofa, fordi det blir flaut for henne og hun blir spurt ut av dem om dette mener hun. Og min gamle bestemor er veldig imot å kjøpe nye ting og da kommer hun til å bli kryssforhørt av henne. Familen får da spørre ut meg i stedet for, jeg er voksen jeg også.  Skjønner ikke problemet, jeg har hatt forrige sofa i mange år. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, tenk å bli så opprørt bare på grunn av en sofa. Hva kan jeg si og gjøre i denne situasjonen? Og er det bare jeg som har en sånn mor?

Du vet den strengen, som også kalles navlestrengen mellom deg og din mor? Den skal kuttes. Det er meningen at du på et tidspunkt skal sette ''skapet'' på plass og ta et durabelig oppgjør med foreldrene om slike ting. Det er kanskje ugreit der og da, men på sikt så skaper det nye rammer for å være forelder og barn som voksne. 

Anonymkode: f75c0...39b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Shit, samboer og jeg er på vår femte sofa på seks år (bruktkjøp da, but still) fordi vi aldri blir enige om hvordan en sofa skal være. Har aldri falt meg inn å tenke hva mine foreldre eller hans mor syns om det 😅🤭  men hadde nok bare dradd på smilebåndet og sagt noe som «dette er mitt/vårt hjem så her bestemmer vi inventaret» 

Anonymkode: ee30a...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Din mor må streve med ett eller annet. Vokst opp i fattigdom og vært vant til å aldri ha mulighet eller kunne kjøpe noen nytt? Uansett er hun vokst opp med at ingenting skulle kjøpes unødvendig siden du beskriver din bestemor slik. Din mor opplever sikkert skam i slike situasjoner og strever med hvordan hun skal forholde seg til dette. Det er ett eller annet som pirker borti et sår hun har inni seg når dette skjer. 
Du skal selvsagt kunne kjøpe ny sofa med god samvittighet og ikke trenge å stå inne for den for noen som helst. Men ha i bakhodet at din mor er preget av ett eller annet når hun reagerer som hun gjør. 
Kommer det kommentarer eller du merker andre kommenterer sofa til din mor så får du bare si «det er mitt hjem, min økonomi og mine valg».

Anonymkode: 4408a...2e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare du som har en sånn mor. Ser flere skriver du må kutte bånd og sette skapet på plass. Det er ikke så enkelt. Min strategi som fungerer passe godt, gir minst konflikt og lar meg leve mitt liv er å ignorere eller ikke svare tilbake. Jeg sier bare ok til ting. Lar det gå. Ingen emosjonell reaksjon tilbake. Svarer ikke på noen ting utenom det som er spørsmål. Hvis ikke ho spør om noe spesifikt men bare kommer med meninger, kritikk og vas så svarer jeg ingenting eller bare skriver kort og høflig tilbake. Så driter jeg i meningene hennes og gjør det jeg vil. Tror jeg ville sagt: ah det var dumt du føler det sånn. Det er familiesammenkomst da og du velger selv om du vil komme. 

Ho skjønner jo selv at sofaen er kjøpt og at det ikke skal returneres.

Ikke "mat" monsteret, da blir det større. Ikke gi noe tilbake. 

Tror ikke folk som svarer på tråden skjønner hvordan det er. Jeg har stor forståelse. Man kan ikke velge sin mor og man kan heller ikke alltid velge bort sin mor. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.07):

På tide at både mamma og datter kutter navlestrenger og lever separate liv. 

Anonymkode: 72f5b...050

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.21):

Mye som er rart her.

Nei vettu hva. Jeg snakker med mannen min om slike ting ja. Men ikke min mor. Hun spør jo ikke hun heller når hun kjøper noe nytt. Bryr meg katten om hva andre folk kjøper. Sier bare. Å kjøpt deg ny sofa. Så kul. 

Anonymkode: 5cb3c...4ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...