AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Del Skrevet 8. januar Jeg har forsøkt å gå ned i vekt siste 5 år da jeg trenger å gå ned 25 kg, men klarer dessverre ikke lykkes. Hovedgrunnen til at jeg ikke lykkes er at jeg har veldig svak viljestyrke og er alt for glad i usunn mat. Og spiser jeg ikke usunt er det ofte jeg spiser for mye... Føler jeg har kommet inn i en ond sirkel jeg ikke klarer komme meg ut av. Noen som har noen gode råd til meg? Hvordan kan jeg styrke viljestyrken og lykkes med å spise sunnere og mindre? Anonymkode: 5b4d9...a98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Del Skrevet 8. januar Psykolog. Anonymkode: 07ae9...9e0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #3 Del Skrevet 8. januar Skjerp deg. PRaktiser disiplin. Anonymkode: 6e23f...893 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #4 Del Skrevet 8. januar Først og fremst, finn ut HVORFOR du overspiser - når du vet hvorfor du gjør som du gjør, er det mye enklere å jobbe imot det/finne en annen måte å få utløp for hva du trenger. 1. Finn ut hva som er best for DIN KROPP mtp antall måltider/størrelse på måltidene du skal spise per dag. Du skal BLI METT - ikke gå sulten, det er da vi ofte blir svak for godis eller usunn mat. 2. Fokuser på ren mat, det vil si, rene råvarer som kjøtt/fisk/linser/bønner/fjærkre, og grønnsaker du liker. Unngå saus/dip i første omgang. 3. Kos deg i ny og ne, for kjører du mye fokus på hva du ikke burde/kan spise, så ender du med å gå på smeller hele tiden. Unn deg en plate sjokolade, eller en hamburger fra gatekjøkkenet/burger king eller hva nå enn en gang eller to i måneden, men ikke kjøp 6 kg med smågodt, 2 poser potetgull og tre liter med vin for en helg. Anonymkode: b93f9...d60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #5 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Psykolog. Anonymkode: 07ae9...9e0 Ja, skulle gjerne det. Men har ikke råd til å gå privat dessverre. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjerp deg. PRaktiser disiplin. Anonymkode: 6e23f...893 Hvordan får man til å være disiplinert da? AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Først og fremst, finn ut HVORFOR du overspiser - når du vet hvorfor du gjør som du gjør, er det mye enklere å jobbe imot det/finne en annen måte å få utløp for hva du trenger. 1. Finn ut hva som er best for DIN KROPP mtp antall måltider/størrelse på måltidene du skal spise per dag. Du skal BLI METT - ikke gå sulten, det er da vi ofte blir svak for godis eller usunn mat. 2. Fokuser på ren mat, det vil si, rene råvarer som kjøtt/fisk/linser/bønner/fjærkre, og grønnsaker du liker. Unngå saus/dip i første omgang. 3. Kos deg i ny og ne, for kjører du mye fokus på hva du ikke burde/kan spise, så ender du med å gå på smeller hele tiden. Unn deg en plate sjokolade, eller en hamburger fra gatekjøkkenet/burger king eller hva nå enn en gang eller to i måneden, men ikke kjøp 6 kg med smågodt, 2 poser potetgull og tre liter med vin for en helg. Anonymkode: b93f9...d60 Takk for tips. Anonymkode: 5b4d9...a98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #6 Del Skrevet 8. januar Du må ta ansvar for dine valg og handlinger. Anonymkode: 64126...5e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #7 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du må ta ansvar for dine valg og handlinger. Anonymkode: 64126...5e4 Sant det... Anonymkode: 5b4d9...a98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #8 Del Skrevet 9. januar En varig livsstilsendring må til. Endre faste vaner. Lær deg om matvarer og litt om hvordan de påvirker kroppen. Finn gode basisvarer som funker for deg. Mange trenger ikke å spise mindre, men renere, unngå tilsetningsstoffer og light brus;) Anonymkode: fd611...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #9 Del Skrevet 9. januar Du må bare ta deg sammen da. Viljestyrke handler ikke om motivasjon, men ren vilje. Anonymkode: 4a7e3...422 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 9. januar #10 Del Skrevet 9. januar Som AB#4 sier, fokuser på ren mat/rene råvarer. Husk at mye "fastfood" som f.eks. pizza og burger kan lages hjemme i sunne varianter. Jeg tror også at om du fokuserer mer på å begynne med sunn mat og gode vaner i stedet for at du skal slutte med usunn mat og dårlige vaner, så kan det hjelpe til å snu tankesettet. Om du skal spise noe usunt, så må du ha spist et ordentlig, sunt måltid først. Om du skal benke deg foran TV'en om kvelden, så må du ha gått en tur på minst 30 minutter først, eller tilsvarende, men du skjønner sikkert hva jeg mener. Lykke til😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #11 Del Skrevet 9. januar Prøv periodisk faste. Det er hardt den første uken, men etterhvert vil du (forhåpentligvis) merke mindre ulvehunger på kvelden og mindre søtsug generelt. Spist et stort måltid (800-1000 kalorier) kl 12 og 18 og faste resten av døgnet. Prøv å øk mengden proteiner du spiser. Ikke spis ting du ikke liker (for å være sunn). Det er bare utrolig demotiverende. Anonymkode: 6e7dd...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #12 Del Skrevet 9. januar Jeg tror det kan være lurt å finne ut hvorfor of når du overspiser. Jeg tror du kan trenge hjelp til det utenifra. Vil anbefale psykolog. Jeg er i samme båt selv og, jeg spiser igrunn normale porsjoner og sunn hverdagsmat. Problemet er brus, godteri og potetgull. Jeg vet at jeg overspiser der, og at jeg må gjøre noe. Men klarer det ikke! For meg er godteri, brus og potetgull premie for slitsomme dager. Det er jo ett spiseproblem. Vurderer å kontakte fastlege for hjelp, men det sitter langt inne pga fastlegen er så ja.. Anonymkode: fefae...6e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #13 Del Skrevet 9. januar Ved å spise sjeldent og større måltider er det lettere å holde oversikt over inntaket. Man kan også unne seg å bruke litt god tid på tilberedning og selve måltidet, siden man ikke spiser så ofte. Anonymkode: 6e7dd...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #14 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du må bare ta deg sammen da. Viljestyrke handler ikke om motivasjon, men ren vilje. Anonymkode: 4a7e3...422 Lurer på om du hadde sagt det samme til en med anoreksi som prøver å bli bedre? For det er vel ikke noen som med mer viljestyrke enn de... Anonymkode: 0fb9e...587 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #15 Del Skrevet 9. januar Det er veldig lett å si at man må begynne å endre vaner, spise sunn og ren mat, begynne å gå tur, etc., men disse vanlige rådene føles ofte overveldende i starten. Jeg ville derfor gjort dette: 1. Bestill deg en time hos fastlegen, si at du ønsker å gå ned i vekt og at du ønsker råd og veiledning. Det er godt å ha noen å stå litt til ansvar for mens man jobber med å innarbeide nye rutiner, og det er godt å ha støtte på veien. 2. Sett deg små delmål. Lag en liste hvor du krysser av hver gang du når et vektmål, og sett deg mål som for eksempel å bytte ut smør/majones på brødskiva, spise potetene hele fremfor å knuse dem i saus, ha dressing på siden av salaten så du kan dyppe gaffelen i litt dressing for smakens skyld fremfor å drukne salaten i dressing, øke antall fiskemiddager, bytte ut brød med knekkebrød - slike ting, men ting som passer deg. Sett deg gjerne også et mål for fysisk aktivitet som kan økes, for eksempel et mål om antall skritt du skal gå hver dag, som igjen kan økes etter hvert som formen blir bedre. 3. Begynn å telle kalorier, slik at du får et mer bevisst forhold til hva du faktisk får i deg. Det er så viktig å kjenne på mestringsfølelse når man skal endre livsstil, så ett skritt av gangen er bedre enn ingenting, spesielt hvis alternativet er å mislykkes og miste all mestringsfølelse. Anonymkode: fc1d3...92c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #16 Del Skrevet 9. januar Vel jeg vil gi deg et råd som mange trolig ikke kommer til å nevne: 1. Prioriter SØVN - god søvn hjelper deg å regulere sultfølelse. 2. Lær deg om mat som er bra for blodsukkeret ditt. Ikke les om dietter eller kalorier - spis mat som holder deg mett slik at du ikke får lyst på noe usunt. Har du disse på plass har du kommet LANGT. Fokus heller på disse før alt annet tull. Noe inspirasjon på blodsukkerregulerende mat: Trening gjør faktisk ikke at du går ned i vekt, du får vekttap de første månedene, så går du opp igjen fordi kroppens jobb er å bruke kalorier mest nyttig og hindre deg fra å miste vekt (ja, det er overlevelsesmekanisme), det eneste som gør at du går ned i vekt er at du spiser det som er bra for kroppen. Når du spiser sunn og god blodsukkerregulerende mat og får nok søvn overspiser du ikke OG du får heller ikke cravings for usunn mat og unødvige kalorier. Det er altså matinntaket som gjelder: Og for at du skal begynne der, bør du ha de to faktorene som er nevnt over. Derfra kan du heller fokusere på mental helse, og andre faktorer som å kutte alkohol, kutte søtsaker etc. Men du kommer lengst ved å fokusere på søvn og blodsukkerregulerende mat som holder deg mett lenge. Det tar tid, men du vil merke enorm forskjell. Anbefaler deg også å reise til lege for å teste om du har noen underliggende sykdommer du bør ta hensyn til. Masse lykke til Anonymkode: 6aa73...448 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten89 Skrevet 9. januar #17 Del Skrevet 9. januar 1 ikke spis mellom måltider! 2. 3-4 hovedmåltider med ordentlig mat! Ikke tynne knekkebrød med mager ost liksom. 3.Spis 20-40 g protein, grønnsaker og en bra karbohydratkilde (potet, søtpotet osv) til hvert måltid 4 . Gå minst 10.000 skritt/dag 5. tren styrke (betal en personlig trener til å lære deg om du ikke har peiling . 6. gi det tid 7. Ikke slutt med dette 8 . Unn deg selv lørdagsgodt i fornuftige mengder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten89 Skrevet 9. januar #18 Del Skrevet 9. januar Les denne og følg instakontoen hennes 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #19 Del Skrevet 9. januar Wegovy? Anonymkode: 23534...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #20 Del Skrevet 9. januar For min del måtte jeg begynne med treningen først og ta tak i kosthold senere når jeg hadde fått inn trening som en vane. Prøvd utallige dietter / måltidsplaner / følge "normalt" kosthold også videre og som så mange før meg klarte jeg ikke forholde meg til dette. Nådde bunnpunkt for dårlig selvfølelse og ingen energi i mars '24 og kjente jeg -må- ha en ordentlig livsstilsendring, hvis ikke kommer jeg til å ta livet mitt. Klarte så vidt å komme meg opp av senga eller holde meg våken etter jobb, 0 energi eller livsgnist. Klarte kun å gjøre det jeg absolutt måtte, som å lage mat, gjøre lett forfallende husarbeid og slike ting. Etter det var jeg helt ferdig og kunne ligge på sofaen resten av kvelden og trykke i meg masse dritt og sov gjerne 10-12 timer... Ufattelig glad for at samboer har støttet meg, hjulpet meg og heiet på meg hele veien. Begynte med å sette meg et mål om å gå minst 15 000 skritt hver dag (ambisiøst for en delvis kontorrotte, men gjennomførbart!). Begynte med å gå lange turer utendørs rett etter jobb annenhver dag for å få inn skritt og ikke minst frisk luft/dagslys (minst 1,5+ timer), deretter legge inn litt jogging annenhver dag også etter rundt 2-3 måneder gikk jeg langtur og dro på joggetur annenhver dag fast (gjør det fortsatt, uansett vær!). Når dette var blitt en vane for meg begynte jeg å implementere styrketrening etter både joggetur og gåtur. Når treningen var blitt en god vane som jeg trivdes med og jeg kjente at endelig har jeg ordentlig overskudd igjen, så begynte jeg å ta ordentlig tak i kostholdet mitt. Kostholdet kom seg litt naturlig, men trengte også å bevisstgjøre meg selv. Lastet ned Lifesum for å få en viss oversikt over hva jeg spiser/hvor mye, som hjalp meg med bevisstgjøring. Det frister heller liksom ikke å trykke ned en pose potetgull rett før man skal på joggetur for eksempel og jeg trenger faktisk ikke 3 brødskiver til frokost for å bli mett, jeg vet jeg blir mett av maks 2 skiver og at tiden går uansett fort fra frokost til lunsj, også videre. Vekta har gått sakte ned for min del, men herregud - jeg har endelig energi og livsgnist til å gjøre alt jeg har lyst til i løpet av en dag og vel så det, jeg ligger ikke inne med mørke tanker over halve døgnet og tenker heller på muligheter/kan legge planer i stedet for at "jeg har ikke energi til ditt og datt". Anonymkode: 54d3b...12c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå