AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Del Skrevet 8. januar Føler noen ganger at jeg er lei av livet. Det går i perioder. Dette betyr ikke at jeg ønsker å dø, jeg har ingen planer om å ta livet mitt, bare føler meg lei i perioder. Men hvis jeg sier dette til fastlegen, kan han likevel bli redd for at jeg skal ta livet mitt da og sette inn tiltak? Er så usikker på om jeg skal si det. Anonymkode: 00b83...e09 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Del Skrevet 8. januar Hva skulle fastlegen gjort med informasjonen? Henvist deg til psykolog? Da er det nyttig å si det. Bare fordi hun skal vite det? Lite nyttig Anonymkode: 14390...41c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #3 Del Skrevet 8. januar Sette inn tiltak? Hvilke tiltak tenker du på? Jeg tror ikke det blir satt inn noe som helst. Det skal ekstremt mye til. Du kan til og med si at du har selvmordstanker hele tiden uten at det skjer noe spesielt, annet enn at du kanskje blir tilbudt behandling eller medisiner. Anonymkode: 74e15...c5b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #4 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sette inn tiltak? Hvilke tiltak tenker du på? Jeg tror ikke det blir satt inn noe som helst. Det skal ekstremt mye til. Du kan til og med si at du har selvmordstanker hele tiden uten at det skjer noe spesielt, annet enn at du kanskje blir tilbudt behandling eller medisiner. Anonymkode: 74e15...c5b At jeg måtte bli innlagt eller noe. Men ja skal vel mye til det. Anonymkode: 00b83...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #5 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At jeg måtte bli innlagt eller noe. Men ja skal vel mye til det. Anonymkode: 00b83...e09 Selvsagt blir du ikke innlagt fordi du er lei av livet. Man blir ikke innlagt med mindre man er alvorlig psykisk syk, og er til fare for seg selv og andre. Å være lei av livet i perioder er veldig vanlig, og ikke en psykiatrisk lidelse. Anonymkode: b6148...956 7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #6 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): At jeg måtte bli innlagt eller noe. Men ja skal vel mye til det. Anonymkode: 00b83...e09 Selvsagt blir man ikke innlagt fordi man er lei av livet i perioder. Anonymkode: 5cb4c...17f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #7 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Føler noen ganger at jeg er lei av livet. Det går i perioder. Dette betyr ikke at jeg ønsker å dø, jeg har ingen planer om å ta livet mitt, bare føler meg lei i perioder. Men hvis jeg sier dette til fastlegen, kan han likevel bli redd for at jeg skal ta livet mitt da og sette inn tiltak? Er så usikker på om jeg skal si det. Anonymkode: 00b83...e09 Det eneste tiltaket evt fastlegen gjør, er å ta fra deg sertifikatet. De har mandat til å gjøre det om det er fare for liv og helse. Du blir ikke tvangs innvalgt på psykiatrisk fordi er du er lei av livet. Hilsen ei som har sagt at jeg er lei av å kjempe mot min egen psyke. Jeg sitter daglig med tanken "hva er vitsen i å leve" Anonymkode: 2ccc8...34b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #8 Del Skrevet 9. januar Hvem er ikke lei av livet av og til, hva i all verden er vitsen med å si det til legen om du ikke tenker å gjøre kort prosess? Blir jo helt meningsløs informasjon. Det er legen din du skal treffe ikke vennen din. Anonymkode: 6ebf7...f1d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #9 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det eneste tiltaket evt fastlegen gjør, er å ta fra deg sertifikatet. De har mandat til å gjøre det om det er fare for liv og helse. Du blir ikke tvangs innvalgt på psykiatrisk fordi er du er lei av livet. Hilsen ei som har sagt at jeg er lei av å kjempe mot min egen psyke. Jeg sitter daglig med tanken "hva er vitsen i å leve" Anonymkode: 2ccc8...34b Det er ikke det eneste. Fastlegen kan også sykemelde ts hvis depresjonen er alvorlig nok. Anonymkode: 4f3f5...ada 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #10 Del Skrevet 9. januar Han kommer ikke til å legge deg inn. Jeg har fortalt min at jeg hadde daglige selvmordstanker, men så lenge det ikke er noen selvmordsplaner, så gjør de ikke noe drastisk. Fortell legen hvordan du har det, så de kan forsøke å hjelpe deg. Anonymkode: 905c1...457 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #11 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det eneste tiltaket evt fastlegen gjør, er å ta fra deg sertifikatet. De har mandat til å gjøre det om det er fare for liv og helse. Du blir ikke tvangs innvalgt på psykiatrisk fordi er du er lei av livet. Hilsen ei som har sagt at jeg er lei av å kjempe mot min egen psyke. Jeg sitter daglig med tanken "hva er vitsen i å leve" Anonymkode: 2ccc8...34b Har ikke sertifikat så trenger heldigvis ikke å bekymre meg for det. Klem til deg ♥️ Anonymkode: 00b83...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #12 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem er ikke lei av livet av og til, hva i all verden er vitsen med å si det til legen om du ikke tenker å gjøre kort prosess? Blir jo helt meningsløs informasjon. Det er legen din du skal treffe ikke vennen din. Anonymkode: 6ebf7...f1d Jeg vurderer å si det fordi jeg kanskje kan få tips om hva jeg kan gjøre for å få det bedre. Er ikke alltid så lett. Anonymkode: 00b83...e09 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #13 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg vurderer å si det fordi jeg kanskje kan få tips om hva jeg kan gjøre for å få det bedre. Er ikke alltid så lett. Anonymkode: 00b83...e09 Det er mye man kan gjøre på egen hånd for å gi livet mening, som å skrive ting man kan gi ut på eget forlag, lære seg å fotografere og ta flotte bilder, dra ut i naturen og utforske den, kjøpe seg et teleskop og betrakte stjernene på nært hold, fordype seg i gamle aviser, lokalhistorie eller slektsforskning, lære seg å spille et musikkinstrument eller et nytt språk, begynne med meditasjon eller tusen ting til; det eneste behandling fra helsevesenets side vil føre til, er medisinering; noe annet har de ikke kapasitet til. Hvilke hobbyer og interesser har du ...? Forstår godt at livet ikke alltid er like enkelt, men dette er det ene livet vi har fått, og øyeblikkene vi opplever akkurat nå på denne ene dagen, kommer aldri tilbake igjen; derfor gjelder det å ta vare på tiden og mulighetene man får her og nå; i fremtiden vil dette være en fortid man ikke får gjort noe med. Ønsker deg uansett lykke til videre, og håper alt ordner seg for deg. - B. Anonymkode: 44202...db9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #14 Del Skrevet 9. januar Om du sier du er lei av livet vil det kunne fungere som en dokumentasjon på at du er /eller i i ferd med å bli deprimert. Det kan komme godt med om du blir dårligere i framtiden. Du kan derimot aldri være sikker på at legen noterer det du sier og eller journalfører det. Det er heller ikke alle fastleger som husker at det blir sagt. Så det kan fort bli glemt også. Det jeg vil frem til er at det ihvertfall ikke gjør noen skade å fortelle det til fastlegen. Mulig han foreslår henvisning til terapeut og/eller tilbyr antidepressiva. Legene er ganske rause med sistnevnte har jeg inntrykk av. Anonymkode: 08dc0...e6e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 9. januar #15 Del Skrevet 9. januar Jeg har kun blitt innlagt når jeg har hatt konkrete planer innen nær framtid. Jeg har vært tvangsinnlagt I over fire måneder nå og jeg ble stoppet midt i et selvmordsforsøk og var alvorlig deprimert. Har aldri blitt lagt inn mot min vilje når det "bare" er blitt gitt uttrykk for at jeg er lei av livet. Jeh ville sagt til legen hvordan du har det hvis jeg var deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #16 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Årsaken til at vi måtte klage til DPS var selvsagt fordi jeg fikk henvisning til psykolog, noe som er vanlig, men de også gir en lang faen i hvor mye du tenker på døden. Anonymkode: e4538...9ea «Gir en lang faen»? De kan ikke behandle alle samtidig, men de har vel tatt en lang utdannelse, tatt opp studielån og bruker nå hele arbeidsdagene sine til å forsøke å hjelpe pasientene sine. Hva tenker du de kan gjøre mer enn det? Jobbe døgnet rundt? Trylle? Anonymkode: d630f...a5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #17 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vurderer å si det fordi jeg kanskje kan få tips om hva jeg kan gjøre for å få det bedre. Er ikke alltid så lett. Anonymkode: 00b83...e09 Ja, men du må jo bare bruke ordene dine, da, så legen ikke misforstår? «Jeg har det litt tungt, i perioder føler jeg at jeg er lei av livet mitt slik det er nå. Ikke misforstå, jeg ønsker å leve, og har ikke selvmordstanker. Men jeg trenger hjelp til å komme ut av denne negative situasjonen. Hva kan jeg gjøre?» Anonymkode: d630f...a5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #18 Del Skrevet 9. januar Det at man er lei livet en periode er ikke det samme som selvmordstanker. Det vil derimot være tegn på depresjon, der man mister interesse for alt, og ting blir meningsløst. Så jeg ville helt klart tatt en samtale med fastlegen. I første omgang vil han nok bare snakke med deg og eventuelt henvise til psykolog/dps etter hvert dersom det er nødvendig. Anonymkode: 7cc37...6ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #19 Del Skrevet 9. januar Er bare å si det som du sier det her. At du er lei av livet, uten at det betyr at du ikke vil leve. En fornuftig lege skjønner forskjellen på det, og har erfaring med hva som kan sjekkes og eventuelt komme med tips. Jeg har ikke brukt akkurat de ordene, men den gangen jeg møtte veggen tror jeg legen min skjønte at jeg ikke akkurat så helt vitsen med å være her på jorda. Skjedde ingenting annet enn at jeg fikk hjelp til å komme over smellen! Anonymkode: 81a1b...e23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #20 Del Skrevet 9. januar Skjer nok lite. Har du barn, hadde jeg veid mine ord Anonymkode: 34a6b...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå