Gå til innhold

Hvor mye kontroll ønsker dere å ha over deres 17-åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en venninne som har en sønn på 17 år (18 år i år). Han er en flott ungdom som gjør det godt på skolen (møter opp og har knapt fravær), jobber i helger og skoleferier, og spiller fotball på et ganske bra lag. Aldri noe «tull» med han. 
Skikkelig bra ungdom, så når jeg hører hvordan hun «styrer» hjemme med regler og krav, blir jeg litt bekymret. 

Her er noen eksempler: 

- innetid ( alt fra kl 20.00 til 22.00).

-han får overnatte hos kjæresten av og til, men hun liker det ikke.  Å tror jeg hun har satt forbud fordi hun vil ha tid med han hjemme. 

- han må skrive opp i en kalender hvilke dager han planlegger å være med kjæresten sin som er like gammel. 

- han må skrive opp hvilke dager han kan sette av tid til henne(mor) fordi hun vil ha tid med han. De må ha tid sammen i helgene for eksempel. Da må han sitte med henne så film. 

- han får ikke bruke egen tjente penger. Hun følger med i nettbanken, og ringer han dersom han bruker penger, for eksempel på Rema 1000. 

-da et søsken hadde bursdag måtte han være hjemme hele dagen og kvelden for å være sammen med søskenet og moren. Fikk ikke dra ut på kvelden heller. 

- hun ringer veldig ofte når han er med kjæresten sin, og da må han prate med henne. 

- kjæresten hans vil ikke lengre være hos han (dem) fordi hun krever at de sitter i stua med henne og lignende. Dersom de holder seg på rommet, så blir moren irritert og klager på at sønnen ikke vil bruke tid med henne. 

- hun bruker sønnens penger, som han har tjent.

- hun sier til sønnen sin at hun gruer seg til han blir 18 år, for da taper hun penger og må flytte med et søsken av han til en billigere leilighet. 

- har hørt fra andre (som har bevitnet det) at hun kjefter og roper mye hjemme. Jeg vet også at hun kjefte mye til sønnen på meldinger når han er ute, og bruker et ganske stygt språk til han.

Altså, jeg ser jo selv at dette er en spesiell case. Men jeg er veldig usikker på hva jeg egentlig kan gjøre. Jeg synes utrolig synd på sønnen. 
Hun er IKKE mottakelig for å snakke om dette.

Setter pris på noen gode råd for hva jeg kan gjøre her. Eller om jeg bør gjøre noe i det hele tatt? 

Mest av alt er jeg bekymret for sønnen, og for kontrollbehovet hun har overfor alt han foretar seg. Det yngre søskenet vet jeg lite om. Men jeg vet moren ofte snakker om hen til sønnen når hun vil at han skal være hjemme (mulig spiller på samvittigheten hans?)

Kan også nevne at hun truer med å frata sønnen goder (for eks stoppe å betale kontigent til fotballen) dersom han ikke gjør ditt eller datt. 

Jeg har et barn på samme alder, og for meg er måten hun behandler sønnen sin på helt hinsides all fornuft🤷🏼‍♀️

Anonymkode: bb485...aa5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette høres aldeles skrekkelig ut, stakkars gutt! Han må få hjelp til å fri seg fra dette jerngrepet når han fyller 18 (altså helst før, men det er jo ikke enkelt / gjort over natten). Dette er psykologisk terror. 

Anonymkode: 75dbe...a2f

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han der må løpe snarest ja, helst før han blir 18. 

Anonymkode: 7f4e6...b0d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette høres aldeles skrekkelig ut, stakkars gutt! Han må få hjelp til å fri seg fra dette jerngrepet når han fyller 18 (altså helst før, men det er jo ikke enkelt / gjort over natten). Dette er psykologisk terror. 

Anonymkode: 75dbe...a2f

Jeg tror han har problemer med å dra, på grunn av et yngre søsken…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette høres veldig ekstremt ut. Stakkars gutt, tenk å ha en mamma som er så avhengig av seg og så kontrollerende. Har du snakket med sønnen om dette?

Anonymkode: f0ff6...410

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres veldig ekstremt ut. Stakkars gutt, tenk å ha en mamma som er så avhengig av seg og så kontrollerende. Har du snakket med sønnen om dette?

Anonymkode: f0ff6...410

Ja, jeg har det. Det er også derfor jeg vet en del av det som foregår. 
Veldig vanskelig situasjon. Og han føler seg selvsagt veldig presset i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hun er IKKE mottakelig for å snakke om dette.

Setter pris på noen gode råd for hva jeg kan gjøre her. Eller om jeg bør gjøre noe i det hele tatt? 

Du kan spørre henne om hun vil at sønnen kutter all kontakt straks han har muligheten til det.

Anonymkode: dce53...003

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan spørre henne om hun vil at sønnen kutter all kontakt straks han har muligheten til det.

Anonymkode: dce53...003

Hun ser det ikke sånn, dessverre. Og jeg tror hun vet at hun gjør det vanskelig for han å forlate ved å bruke det mindre søskenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Såpass.

Har ikke så mange regler utover hva vi krever av hverandre generelt her i huset. Si fra hvis man kommer sent hjem, gi beskjed så ingen bekymrer seg osv. Det går begge veier, altså at vi også gir henne beskjed om vi kommer senere enn vanlig. 

Frem til hun blir 18 forventer jeg også at hun spør om lov til reiser og slikt, men når hun er så gammel som 17 som hun er nå så får hun ja. 

Anonymkode: 896d2...d46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Såpass.

Har ikke så mange regler utover hva vi krever av hverandre generelt her i huset. Si fra hvis man kommer sent hjem, gi beskjed så ingen bekymrer seg osv. Det går begge veier, altså at vi også gir henne beskjed om vi kommer senere enn vanlig. 

Frem til hun blir 18 forventer jeg også at hun spør om lov til reiser og slikt, men når hun er så gammel som 17 som hun er nå så får hun ja. 

Anonymkode: 896d2...d46

Ja, dette er akkurat sånn vi gjør det med vår 17-åring også. Fungerer fint. 

Så jeg synes det er bekymringsfullt med situasjonen hjemme der. Og jeg har vurdert å rådfører meg med barnevernet. Kanskje de har noen råd til hvordan man kan hjelpe han/dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ekstremt, og absolutt ikke normalt. Jeg ville kontaktet barnevernet. Spesielt fordi hun bruker sønnens penger. 

Anonymkode: 4c7f5...acf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars, stakkars gutt. Får helt vondt i magen av å lese dette. Min 15 åring har jo mye mer frihet enn gutten du forteller om her. Hjelp han, vær så snill. Barnevernet, kanskje de kan nå inn? Noen må riste den mora. For en heks!!

Anonymkode: 3e39e...801

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ekstremt, og absolutt ikke normalt. Jeg ville kontaktet barnevernet. Spesielt fordi hun bruker sønnens penger. 

Anonymkode: 4c7f5...acf

Hun sier at hun må låne penger fra han. Men han har aldri fått noe av det tilbake. 

Selv sier han at ikke vil nekte henne å ta pengene fordi det blant annet går til mat, og at han spiser mye og dermed bør betale for det. 

Det er også tatt penger fra sparekontoen til regninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stakkars, stakkars gutt. Får helt vondt i magen av å lese dette. Min 15 åring har jo mye mer frihet enn gutten du forteller om her. Hjelp han, vær så snill. Barnevernet, kanskje de kan nå inn? Noen må riste den mora. For en heks!!

Anonymkode: 3e39e...801

Ja, det er utrolig vondt å bevitne dette. Og jeg har ikke vært klar over omfanget før ganske nylig, etter en samtale med han. Da var han ganske langt nede..

Jeg har vurdert å be barnevernet om råd (ringe anonymt først og fremst). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg TS, det er ikke bra det du viser til. Har du forsøkt snakke med henne om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (1 minutt siden):

enig med deg TS, det er ikke bra det du viser til. Har du forsøkt snakke med henne om dette? 

Hun er ikke mottakelig for det. Og jeg er redd hun vil lukke meg helt ute om jeg tar det opp. Da blir det kanskje enda vanskeligere å hjelpe?

Huff…dette er ikke en enkel situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eller kanskje hun tar det til seg, du skal jo ikke belære henne - bare si  noe ala"jeg er så glad jeg ikke er din sønn for jeg hadde ikke orket og det tror jeg ikke du hadde om det gjaldt deg og din mor heller" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan også si at jeg vet at han har delt hvordan ting er med sin kjæreste. Dette fikk moren vite, og det ble ikke bra. 
Endte med at moren klandret kjæresten for å ønske full kontroll over sønnen, at han ikke var seg selv lengre, og at kjærestens familie var dem som ikke var normale ettersom de ikke hadde behov for «kvalitetstid» med datteren sin…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (1 minutt siden):

eller kanskje hun tar det til seg, du skal jo ikke belære henne - bare si  noe ala"jeg er så glad jeg ikke er din sønn for jeg hadde ikke orket og det tror jeg ikke du hadde om det gjaldt deg og din mor heller" 

Jeg er mest bekymret for hvordan det vil kunne gå ut over sønnen hennes. Hun vil jo da forstå at han har delt dette med meg. Og det liker hun selvsagt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er mest bekymret for hvordan det vil kunne gå ut over sønnen hennes. Hun vil jo da forstå at han har delt dette med meg. Og det liker hun selvsagt ikke. 

du har sikkert tid til å ta det en dag hun selv bringer opp temaet i en samtale tenker jeg for han har jo levd slik til nå uten å avsløre at han har snakket med deg. Samtidig som du jo kan støtte han der du kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...