Gå til innhold

Strøk på sykepleieanatomien - og 50 % stryker på utsatt prøve

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er jeg ille ute. Jeg strøk på anatomieksamen. Får likevel fortsette og gå ut i praksis i vår. Men hvordan sikrer jeg meg å bestå neste gang? Føler meg helt idiot, snittet var C og bare 6 i klassen strøk.

Anonymkode: de99f...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nå er jeg ille ute. Jeg strøk på anatomieksamen. Får likevel fortsette og gå ut i praksis i vår. Men hvordan sikrer jeg meg å bestå neste gang? Føler meg helt idiot, snittet var C og bare 6 i klassen strøk.

Anonymkode: de99f...8fa

Se hele medeasy og gjør minst 5000 flervalgsoppgaver

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde du vært på alle forelesninger da?

Anonymkode: 3f1cf...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje er det like greit ikke alle skal bli sykepleiere...

Anonymkode: 726c3...821

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det heter ikke anatomieksamen. Det er både anatomi og fysiologi (og biokjemi og mikrobiologi på enkelte skoler) . Irriterer vettet av meg at folk kaller det «anatomieksamen». 
bruk med easy, studer med intenst fokus og gode pauser. 

Anonymkode: fb83b...af2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må finne ut hvor det gikk galt, og jobbe aktivt med å gjøre noe med det.

Hadde du brukt for lite tid på å lese?

Hadde du lest på feil ting?

Hadde du misforstått noe?

Hadde du fokusert nok på forståelse?

Hadde du hoppet over deler av pensum?

Har du løst mange nok eksamensoppgaver?

Anonymkode: 97e1c...256

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, jeg så på kullet under oss var det ikke mindre enn 91 (!) som strøk. For meg er det faktisk alarmerende og jeg tenker at da har man ikke noe på den skolen å gjøre. Du kommer til å få masse bruk for det du lærer i AFB! 
Det krevde 45 poeng å bestå, og det får du om du hadde klart flervalgsoppgavene alene til og med. Der STÅR jo svaret, og enda klarer man det ikke.

Det blir tøft å lese AFB samtidig som du har andre fag, bare sier det! Jeg hadde krepert om jeg skulle tatt AFB på våren sammen med alt annet.

Anonymkode: 6c252...a10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo ulike grunner til at folk stryker. Noen har kanskje vært uheldig og vært mye syk. Andre leser alene og har ikke en gruppe fordi de er "falt utenfor" (ja, det skjer). 

Man lærer på ulike måte også. Noen lærer best av å lese og markere, ta notater, gå på forelesninger (jeg klarer ikke følge med og lærer best av å lese selv), jobbe innen helse, gjøre oppgaver, samarbeide med andre, spill (finnes egne for sykepleiere) osv. Man må finne sin studieteknikk. 

Anonymkode: 7e491...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært studiekonsulent for sykepleierstudenter og sett på karakterene disse studentene kom inn med fra vgs og det er ikke veldig rart mange sliter, det kombinert med at få har erfaring med pugging av fag. Det er kort tid å sette seg inn i mye og veldig få har f.eks biologi fra vgs.  De som får A og B i faget hadde gode karakterer også på vgs.  

Så til ts, hvordan har du til nå klart å lære deg ting ? Hvordan ser din studieteknikk ut ? 

Hva gjorde du feil på eksamen ?

Anonymkode: 227fc...97f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle kan gjøre feil. Så da gjelder det å sette inn et ekstra gir og øve masse, så klarer du dette! 

Anonymkode: 5d5de...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje er det like greit ikke alle skal bli sykepleiere...

Anonymkode: 726c3...821

Det var drøyt.  Ikke vær slem.

ts, du klarer det neste gang💪🏻💪🏻

Anonymkode: 3aeaa...d5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk A, følte egentlig det gikk veldig greit hele semesteret. Jeg begynte på dag 1 i semesteret og jobba jevnt.  Gjorde stort sett noe hver dag. Jeg gjorde det på denne måten:

- Så alle Medeasy-videoene.  Var relativt raskt ferdig med dette. Fokuserte på å se gjennom alle videoene ganske raskt og få med meg de store trekkene, og ikke henge meg for mye opp i detaljer. Endte opp med godt over en måned med repetisjon.

- Lagde egne notater til hver video mens jeg så dem. Skreiv på PC (to vinduer oppe - medeasy og word). Men kjøpte Medeasy kompendiet mot slutten av semesteret, og det var egentlig fin repetisjon. Fikk dog bruk for notatene mine også. 

- Løste alle eksamensoppgavene i slutten av Medeasy-videoene. Dette gjorde jeg video for video, og så løsning når jeg hadde prøvd selv.

- Begynte tidlig med eksamensoppgaver. Slutten av oktober og hele november gikk til mest løsing av eksamensoppgaver, og repetere temaer jeg syntes var utfordrende. Tror dette vil være mitt aller beste tips!! Bli kjent med hva slags oppgaver de kommer med, det er ofte mye likt. 

- Snakke høyt om temaer for meg selv. Setter seg overraskende bra da.

- Hørte en del på Medeasy podcast om ulike temaer og eksamensløsing.

- Gjorde ca 2500 flervalgsoppgaver (tror jeg)

- Og ikke minst: ha trua på at det skal gå bra!!

Jeg gikk ikke i en eneste forelesning. Brukte tiden jeg skulle vært på forelesning til å se Medeasy/gjøre oppgaver.

Finn en måte å jobbe på som fungerer for deg, men jobb jevnt!  Det er ikke et skippertaksfag.

Anonymkode: df75f...870

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det heter ikke anatomieksamen. Det er både anatomi og fysiologi (og biokjemi og mikrobiologi på enkelte skoler) . Irriterer vettet av meg at folk kaller det «anatomieksamen». 

Du må ha et godt liv som klarer å la det irritere deg. 

Anonymkode: df75f...870

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jobb med tidligere eksamensoppgaver. 90% av oppgavene fra tidligere eksamner går igjen og igjen. Selv gikk jeg ikke i en eneste forelesning og leste minimalt på annet enn tidligere eksamensoppgaver. Firr A på AFB eksamen H23.

Anonymkode: d8397...bad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.04):

Folk med orddelingsfeil irriterer vettet av meg. 

Da jeg studerte sykepleie, brukte jeg MedEasy (eller SykepleiePluss som det het da) og jeg jobbet med tidligere eksamensoppgaver. 

Anonymkode: e7961...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...