Gå til innhold

Psykomotorisk fysioterapeut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen gi en beskrivelse om hva som foregår under en kartlegging hos en psykomotorisk fysioterapeut?

Anonymkode: 6f49c...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Prating og fysiske undersøkelser. Man må blant anna gå over golvet så de ser ganglaget. 

Anonymkode: 0b5d6...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Prating og fysiske undersøkelser. Man må blant anna gå over golvet så de ser ganglaget. 

Prating om hva da? Gir de øvelser som vanlige fysioterapeuter eller er det mer type massasje lignende?

Ikke fan av å typ ligge på undersøkelsesbenken i undertøyet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Prating om hva da? Gir de øvelser som vanlige fysioterapeuter eller er det mer type massasje lignende?

Prating om problemstillinger/utfordringer du har. Øvelsene er annerledes,  og er mer rettet mot bevisstgjøring i forhold til følelser og spenninger som setter seg i kroppen. Lære seg å lese kroppens signaler i forhold til følelser. 

Anonymkode: 89664...bea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Når jeg var der så rørte hun meg nesten ikke var mye prating og fokus på pustemønster, hvordan man satt f.eks.. Hun maserte  meg så vidt i nakken men jeg hadde alle klærne på, mens jeg lå på en benk der. Lærte noen avspenningsøvelser. Fikk noen «oppgaver» med meg hjem. Var ikke som hos fysio. Mer sånn stress ned øvelser. 

Anonymkode: f766e...355

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når jeg var der så rørte hun meg nesten ikke var mye prating og fokus på pustemønster, hvordan man satt f.eks.. Hun maserte  meg så vidt i nakken men jeg hadde alle klærne på, mens jeg lå på en benk der. Lærte noen avspenningsøvelser. Fikk noen «oppgaver» med meg hjem. Var ikke som hos fysio. Mer sånn stress ned øvelser. 

Må man ikke ha flere behandlinger når man først starter opp?

Forsto det slik at bare kartlegging er noen timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, man har ikke bare èn behandling. Men man får med seg øvelser man gjør hjemme i tillegg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du hva en psykomotorisk fysioterapeut er?

Anonymkode: d2ade...6d3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet du hva en psykomotorisk fysioterapeut er?

Anonymkode: d2ade...6d3

Ikke meg du spør, men jeg måtte også gå over gulvet for å sjekke ganglag da jeg var hos psykomotorisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Spørs vel på hva du trenger hjelp til, jeg gikk til sammen 12 timer tror jeg det endte på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Spørs vel på hva du trenger hjelp til, jeg gikk til sammen 12 timer tror jeg det endte på. 

Hjalp det på smerter? Eller hadde du andre problemer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjalp det på smerter? Eller hadde du andre problemer også. 

Jeg tålte det ikke, visste det ikke da men fikk ME diagnose like etterpå. Ble veldig mye verre fordi jeg måtte reise dit og prate, ha behandling osv. Tålte ikke alt det pga det som viste seg være ME. Gikk ditt såpass mange ganger for håpet det løsnet seg etterhvert men ble som sagt bare verre. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tålte det ikke, visste det ikke da men fikk ME diagnose like etterpå. Ble veldig mye verre fordi jeg måtte reise dit og prate, ha behandling osv. Tålte ikke alt det pga det som viste seg være ME. Gikk ditt såpass mange ganger for håpet det løsnet seg etterhvert men ble som sagt bare verre. 

Så kjedelig at du opplevde en forverring. 

Jeg har også ME og har blitt henvist pga smerter, håper jeg tåler det og at behandler har litt kjennskap til ME. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det største fjaset jeg har vært med på. Wannabe psykolog og lurer veldig på evidensen i dette. 

Anonymkode: 3aa1c...d09

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To første timene er litt prating om deg selv og om det finnes noe psykiske som kan gjøre at kroppen er smertefull.  Alt fra barndom til amdre hendelser. Dwt er mer fokus på det fysiske. Min sjekket holdning, sjekket muskler og trigger punkter på hele kroppen. Tok han 4 timer for å "lese" kroppen min. Får øvelser med hjem og øvelser på behandlingstiden. 

Ja du ligger på en benk i treningstøy. Det er ikke noe massasjestudio. Du må jobbe med kropp, pust og hode.

Jeg er veldig fornøyd hvertfall.

Anonymkode: 6b64f...d32

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker ikke kartleggingstimen spesielt. Men gjør litt øvelser, veldige rolige!, og så litt "massasje". Vil ikke kalle det massasje akkurat heller, men litt klemming her og der. Litt fokus på pust. Stå og svaie litt.

Og litt prating før og etter, veldig på overflaten. Jeg har alvorlig grad ME. Det hjalp ikke spesielt, gjorde heller ikke ting verre 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 295fe...199

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det største fjaset jeg har vært med på. Wannabe psykolog og lurer veldig på evidensen i dette. 

Det er da ikke noe hokus pokus i at følelser/stress/traumer manifisterer seg fysisk i kroppen. Ingen humbug dette, mer din holdning som må gjøres noe med. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noe av tanken bak er vel at følelser kan sette seg som smerter i kroppen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så nyere forskning har du ikke lest på en stund? 

Anbefaler deg boken "når kroppen holdet regnskap" av Bessel van der Kolk 

https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/kroppen-holder-regnskap-9788283840186?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIqrPn-7joigMVl1ORBR0jMDKLEAAYASAAEgLlYfD_BwE

Kjappe enkle googlesøk av fagfolk skrevet i dette århundre kan også gi deg svaret du søker 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.legeforeningen.no/contentassets/fc044baefc294a6d8feb7e4b20f7d820/nar-livet-setter-seg-i-kroppen-ved-oystein-bakkevig.pdf&ved=2ahUKEwixt4WXuOiKAxWcJBAIHaAKLJoQFnoECFYQAQ&usg=AOvVaw0jAG-cAtxPN4VtoZ3wy2-b

Verdt å lese sånn siden du er opptatt av tematikken mener jeg. 

Det er ingen nyhet at f.eks. seksuelt misbrukte får et låst bekken, at voldsutsatte går med hode ned hele tidenog har vondt i nakken. At mennesker med PTSD har en større amygdala i hjernen enn de som ikle har PTSD, og at det styrer ganske mye av kroppen. At kroppen er på vakt og aldri hviler og at det kan føre til enorme smerter.

At psykiske sår og arr ligger lagret i kroppen, det er så naturlig som det kan få blitt igrunn. Og endelig, endelig har psykomotorisk fysioterapi fått noe av den anerkjennelsen og kan nå ut med hjelp til mange som trenger det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (2 timer siden):

Så nyere forskning har du ikke lest på en stund? 

Anbefaler deg boken "når kroppen holdet regnskap" av Bessel van der Kolk 

https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/kroppen-holder-regnskap-9788283840186?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIqrPn-7joigMVl1ORBR0jMDKLEAAYASAAEgLlYfD_BwE

Kjappe enkle googlesøk av fagfolk skrevet i dette århundre kan også gi deg svaret du søker 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.legeforeningen.no/contentassets/fc044baefc294a6d8feb7e4b20f7d820/nar-livet-setter-seg-i-kroppen-ved-oystein-bakkevig.pdf&ved=2ahUKEwixt4WXuOiKAxWcJBAIHaAKLJoQFnoECFYQAQ&usg=AOvVaw0jAG-cAtxPN4VtoZ3wy2-b

Verdt å lese sånn siden du er opptatt av tematikken mener jeg. 

Det er ingen nyhet at f.eks. seksuelt misbrukte får et låst bekken, at voldsutsatte går med hode ned hele tidenog har vondt i nakken. At mennesker med PTSD har en større amygdala i hjernen enn de som ikle har PTSD, og at det styrer ganske mye av kroppen. At kroppen er på vakt og aldri hviler og at det kan føre til enorme smerter.

At psykiske sår og arr ligger lagret i kroppen, det er så naturlig som det kan få blitt igrunn. Og endelig, endelig har psykomotorisk fysioterapi fått noe av den anerkjennelsen og kan nå ut med hjelp til mange som trenger det. 

Dette er ikke vitenskapelige artikler. Ingenting av det du skriver er dokumentasjon på psykomotorisk fysioterapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...