Gå til innhold

Reise til Thailand til tross for 100% obligatorisk oppmøte?

Kattstar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kattstar skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg holder på med lærerutdanning. Jeg har bestilt reise til Thailand og blir borte i 2 uker. Problemet er at vi tydeligvis har 100% obligatorisk oppmøte i det ene faget. Jeg vil da være borte i 6 timer totalt av det obligatoriske.
Hva vil være konsekvensene av å ikke møte opp? Kan jeg bli kastet ut? Eller måtte ta halvåret på nytt?

jeg tenker å skaffe meg legeerklæring som følge av «sykdom» i etterkant. Noen som har erfaring med dette?

Da avbestiller du turen og tar utdanningen din. 

Å skaffe en falsk legeerklæring er svindel og kan være straffbart. Sånt driver man jo bare ikke med. I hvert fall ikke du som skal bli lærer og være et godt forbildet for barn og unge. Da holder man sin sti ren.

Anonymkode: 4c2fa...992

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I mitt sykepleierstudie har vi prøver og individuelle arbeidskrav dersom vi ikke oppfyller nærvær ved obligatorisk aktivitet. Sjekk forskriftene for når UH har lov å gjøre aktiviteter obligatoriske, mange universiteter synder mot disse og har for mye obligatorisk undervisning. Jeg ville spurt ganske direkte hva som skjer ved 6 timers fravær, eller fått en medstudent du vet kommer til å være til stede om å spørre under påskudd av å ha en syk slektning som kanskje må besøkes i den aktuelle perioden.

Anonymkode: 14206...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg støtter ts her! Hva hvis en i nær familie dør og man blir borte i 2 uker, skal man ta halvåret på nytt da?

Anonymkode: a2a6e...3ad

Ja. 

Anonymkode: 30c52...4a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan selvsagt ikke komme med en løgnaktig sykemelding etterpå, ingen leger vil skrive det ut. Og forfalsker du et brev, blir du utestengt og kanskje også politianmeldt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legeerklæring får man ikke i etterkant.

Om du ikke møter opp, får du det ikke godkjent og må ta dette faget på nytt senere.

Anonymkode: 455f6...04c

Hahaha, jeg ser for meg den legetimen: TS møter opp på legens kontor, svært solbrun og frisk, og vil ha tilbakedatert legeerklæring om sykdom med hele to uker. 🤣🤣🤣 Lykke til med det! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kattstar skrev (15 timer siden):

Har aldri nevnt noe om å sykemelde meg, men få legerklæring

Hva mener du legen skal skrive i denne erklæringen? 

«Kattstar hevder å ha vært syk i to uker» kan du like godt få mammaen din til å skrive, det er akkurat like lite verdt som hvis du misbruker legens tid til det.

Anonymkode: 91fa6...ed3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Uenig. Når det er veldig lett å juge for å fjerne konsekvensene er man dum om man ikke utnytter systemet.

Anonymkode: f69a8...344

Med andre ord ønsker du deg et system der man i arbeidslivet fjerner muligheten for egenmelding og sykt-barn-dager uten sykemelding fra lege?

For der er man jo også «dum» i dine øyne dersom man hvis man ikke utnytter systemet og makser antall dager man kan være borte fra arbeid uten at noen sjekker det.

Anonymkode: 91fa6...ed3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er der ikke bedre å bare være ærlig? Ser fort mye verre ut om det kommer frem at du har vært på ferie

Du vil også slite med å finne en lege som skriver en erklæring i ettertid. 

Anonymkode: c8304...88c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det varierer fra skole til skole. Det vanligste er gjerne at man får ekstra arbeidskrav. 

Dersom det er praksis, vil man typisk måtte ta semesteret på ny. 

Ellers burde vel ikke løgnaktige slubberter bli lærere, så det er gjerne like greit om du gjør noe annet. 

Anonymkode: 7593f...11b

Løgnaktig slubbert, faktisk. Viste ikke at Egon Olsen hang på Kvinneguiden 😅

Anonymkode: bb228...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ellers ingen råd, annet enn at jeg synes du burde gjøre alt du kan for å sno deg unna oppmøtekrav, hvis det virkelig er sånn at det er krav om 100% oppmøte så fortjener de det. 

Anonymkode: edca4...8d3

Obligatorisk oppmøte må jo alle som arbeider forholde seg til! Det er jo ikke sånn at man bare kan ta ferie når man vil.

Slike kommentarer gjør virkelig at jeg forstår de som mener vi må stramme inn velferdssystemet. Håper virkelig kommentaren var ironisk ment.

Anonymkode: 68619...c64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker en i videregående som dro på ferie til Tunis og hadde sykemelding for denne perioden (tror det var i 3. gym da man var 18 og selv kunne skrive under på meldinger); med tanke på hvor solbrun han ble, gjorde sykdommen tydeligvis underverker for helsen hans. :tunge:

Så hvis TS drar på ferie til varmere strøk med samme begrunnelse, kan det hende at noen begynner å lure ...

Anonymkode: 21d64...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattstar skrev (16 timer siden):

Har aldri nevnt noe om å sykemelde meg, men få legerklæring

Du får ikke legeerklæring når du ikke er syk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (3 minutter siden):

Du får ikke legeerklæring når du ikke er syk.

Det virker som om kjente politikere ikke har problemer med å få sykemeldinger, enten det er etter mediaoppslag om pendlerleiligheter, eller tyveri av solbriller.

Anonymkode: 21d64...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kattstar skrev (21 timer siden):

Står for valgene og svarene dine kanskje, «anonym bruker»😂

Å få en legeerklæring på at du måtte dra på ferie tror jeg blir vanskelig.

Og om du heter "anonymbruker", "kattstar" (og har én tråd med noen få innlegg) eller noe annet, har liten relevans når det kommer til å stå får valg og meninger.

Anonymkode: 44962...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...