AnonymBruker Skrevet i går, 14:20 #41 Del Skrevet i går, 14:20 Du skal bli lærer og skjønner ikke hva 100% obligatorisk oppmøte innebærer. Skummelt. Anonymkode: 98d69...b72 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:21 #42 Del Skrevet i går, 14:21 Mest sannsynlig går det nok helt fint. Der jeg studerer har vi masse "obligatosisk" oppmøte. Lærerne har generelt god forståelse for at folk ikke alltid rekker, da får man som regel et arbeidskrav elns som kompenserer for fraværet. Universitet har masse insentiver for at du skal fullføre utdanningen, så om de skulle være superstrenge på alle som er borte 1 time eller 2 ville de tapt milloner av kroner. Husk universitet får betalt per elev som fullfører utdanningen. Jeg hadde reist, går mest sannsynlig helt fint. Anonymkode: 71ee5...d05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:22 #43 Del Skrevet i går, 14:22 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er fortsatt bare ynkrygger som skaffer falske legeerklæringer. Stå for valgene dine og ta eventuelle konsekvenser for skulk. Anonymkode: 7593f...11b Uenig. Når det er veldig lett å juge for å fjerne konsekvensene er man dum om man ikke utnytter systemet. Anonymkode: f69a8...344 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet i går, 14:22 #44 Del Skrevet i går, 14:22 Kattstar skrev (56 minutter siden): Trådstarter her igjen! Jeg har ikke noe praksis, og blir borte totalt 6 obligatoriske timer på de to ukene. Tror jeg kommer til å bli bedre lærer enn gjennomsnittet. Jeg jobber hardt for mine karakterer og møter alltid opp ellers. Spar dere for dumme kommentarer. Du prioriterer å reise til Thailand over studiet, så nei. Du er ikke moden nok til å stå i dette yrket. Vær en voksen og bli hjemme. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet i går, 14:25 #45 Del Skrevet i går, 14:25 Kattstar skrev (57 minutter siden): Har aldri nevnt noe om å sykemelde meg, men få legerklæring Erklæring på at du har vært frisk da eller? Moralen er jo på topp allerede før man er utdannet nå😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:26 #46 Del Skrevet i går, 14:26 Kålrota skrev (2 minutter siden): Du prioriterer å reise til Thailand over studiet, så nei. Du er ikke moden nok til å stå i dette yrket. Vær en voksen og bli hjemme. Voksne mennesker kan da ta egne valg. Om TS vil til thailand og det lar seg løse med studiet (noe det 99% sikkert gjør) kan vel TS gjør det. Sikker på at TS blir en langt bedre lærer en mange andre i denne tråden. Anonymkode: 71ee5...d05 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:29 #47 Del Skrevet i går, 14:29 Tror du kommer dårligere ut av det ved å vise legeerklæring når du beviselig har vært i syden. Snakk med lærer på forhånd, be om å få følge undervisningen på nett, tilby deg å gjøre ekstra oppgaver ++. Eller, som lærerstudent, hva ønsker du at dine fremtidige elever gjør i lignende situasjon? Viser interesse og forsøker å kompensere, eller melder seg syk i syden? Anonymkode: 7c7af...ffc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattstar Skrevet i går, 14:32 Forfatter #48 Del Skrevet i går, 14:32 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mest sannsynlig går det nok helt fint. Der jeg studerer har vi masse "obligatosisk" oppmøte. Lærerne har generelt god forståelse for at folk ikke alltid rekker, da får man som regel et arbeidskrav elns som kompenserer for fraværet. Universitet har masse insentiver for at du skal fullføre utdanningen, så om de skulle være superstrenge på alle som er borte 1 time eller 2 ville de tapt milloner av kroner. Husk universitet får betalt per elev som fullfører utdanningen. Jeg hadde reist, går mest sannsynlig helt fint. Anonymkode: 71ee5...d05 Tusen takk for svar😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:38 #49 Del Skrevet i går, 14:38 Det er som regel en grunn til at noe av undervisningen er obligatorisk, og det er derfor det ofte er fryktelig vanskelig, eller umulig å få fritak. Jeg har ikke studert lærerutdanningen, men jeg har studert kjemi. Der var laboratorieundervisningen obligatorisk ettersom universitetet rett og slett ikke syntes det var trygt å slippe oss ut på laboratorier på egen hånd dersom vi ikke hadde vært igjennom den praktiske opplæringen. Da spiller ingen rolle hvorfor vi ikke hadde vært der, farlig er farlig. Anonymkode: 889f1...bcd 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:40 #50 Del Skrevet i går, 14:40 Kattstar skrev (6 minutter siden): Tusen takk for svar😊 Morsomt at du takker den ene som støtter deg... Anonymkode: 00f70...5fc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:41 #51 Del Skrevet i går, 14:41 Kattstar skrev (2 minutter siden): Tusen takk for svar😊 Jeg er også lærerstudent. Våre fag har 80% oppmøte, men enkelte uker eller fagdager er obligatoriske. De som av diverse svært gyldige grunner har misset disse seminarene hos oss, har fått ta eksamen, men ikke fått studiepoengene eller karakter godkjent før neste års/semesters tilsvarende seminar med godkjent oppmøte er registrert. Ved et par tilfeller har også medstudenter gått over grensa på 80% på ordinær fravær. Forelesere har hatt ulik ordning her. De fleste har enten gitt ekstra arbeidskrav om å drøfte emnene de dagene medstudentene var borte for å gjøre disse åpne for resten av "klassen", slik at man bidrar i læringsmiljøet, eller ved ekstra arbeidskrav til foreleser som ikke blir åpnet for andre studenter men er på tilsvarende format som andre (ofte 2000ord +/- 10% og bestått/ikke bestått). Jeg er fjerde året, så dette har skjedd noen ganger. Felles for alle som har gått over grensen eller ikke møtt til obligatorisk men fortsatt på normert tid, er at de hadde dialog med studiested og foreleser i forkant og gjorde avtaler. Så snakk med skolen i forkant, du. Og vær forberedt på å gjøre ekstra eller at disse studiepoengene ikke medregnes før neste gang du får deltatt på tilsvarende moduler. (alt fravær mine medstudenter jeg nevner over har hatt, har vært typ bilulykke, beinbrudd, dødsfall i familie eller sykehusinnleggelser). Anonymkode: 8b8fc...1d7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:41 #52 Del Skrevet i går, 14:41 Hos oss kommer det an på om emnet kreves bestått for å gå videre eller ikke. Er det ikke krav om bestått for å gå videre i studiet må du ta det igjen nesten gang det arrangeres ordinært, normalt året etter. Er det krav om bestått får du ikke gå videre i studiet før emnet er bestått, og må vente ett år med progresjon. Ting er obligatorisk av en grunn. Jeg er en avde som er snill med studenter i form av å kunne gi litt slack og se gjennom fingrene med ting, men en student som ikke har vist seg på to uker og så er «syk» er ikke i den gruppen. Anonymkode: 36b93...56d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:46 #53 Del Skrevet i går, 14:46 Kattstar skrev (1 time siden): Hahaha for noen tilbakemeldinger. Hadde likt å vært flue på veggen i arbeidet deres. Ser for meg at dere alltid gjør det lille ekstra til en hver tid😂😁hvis dere ikke har noen genuine erfaringer eller råd så kan dere droppe å skrive. Takk! Det er jo ikke snakk om å gjøre det lille ekstra. Det er snakk om å gjøre det minste minimum av hva som kreves. Anonymkode: 45a1b...f88 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:47 #54 Del Skrevet i går, 14:47 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Om TS vil til thailand og det lar seg løse med studiet (noe det 99% sikkert gjør) kan vel TS gjør det.... Anonymkode: 71ee5...d05 Hadde ikke stolt på at det bare ordner seg. På studiet jeg gikk på var de veldig strenge. Det første ts må gjøre er å undersøke regelverket nøye. Anonymkode: 103a1...c4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:53 #55 Del Skrevet i går, 14:53 Kattstar skrev (1 time siden): Har aldri nevnt noe om å sykemelde meg, men få legerklæring Neivel, men hva mener du en legeerklæring skal hjelpe for da, sånn egentlig? Mener du at du skal få legen din til å bekrefte at du MÅ ha to uker ferie i Thailand og at du derfor skal få slippe obligatorisk oppmøte for de ukene? Anonymkode: 1a20b...ec0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:54 #56 Del Skrevet i går, 14:54 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde ikke stolt på at det bare ordner seg. På studiet jeg gikk på var de veldig strenge. Det første ts må gjøre er å undersøke regelverket nøye. Anonymkode: 103a1...c4a Absolutt, men de fleste kommentarene her er jo åpenbart fra folk som har 0 peiling og ikke forstår hvordan høyere utdanning i dag fungerer. Har selv vært tilitsvalgt i flere år på et av de største universitetene samt tidligere vært representant flere universitets utvalg, nå jobber jeg deltid som høyskolelektor så vet hva jeg snakker om. Såklart er ikke TS garantert at hen får tatt igjen fraværet, men vil påstå at de fleste utdanninger lar det seg fint gjøre. Poenget er jo at universitetene har utrolig gode insentiver for at alle som starter fullfører utdanningen. Ergo har man massive insentiver for at man kommer opp med alternative opplegg når noen går glipp av obligatorisk undervisning. Det er jo slik at de fleste vil gå glipp av noe obligatorisk undervisning i løpet av et studieløp slik er det bare. Skulle universitetene strøket alle som går glipp av 1 time eller 2 for mye vill universitetsøkonomien kollapset. Derfor prøver jeg forklare TS at i motsetning til det store flertallet her som åpenbart har 0 peiling og ikke forstår at en student kan bli en flink lærer selv med noen timer fravær så vil det mest sannsynlig ordne seg. Klarer ikke se for meg at TS skulle blitt holdt tilbake 1 år for så lite fravær, men såklart er det TS selv som må ta risikoen her. Anonymkode: 71ee5...d05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:59 #57 Del Skrevet i går, 14:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Absolutt, men de fleste kommentarene her er jo åpenbart fra folk som har 0 peiling og ikke forstår hvordan høyere utdanning i dag fungerer....Klarer ikke se for meg at TS skulle blitt holdt tilbake 1 år for så lite fravær, men såklart er det TS selv som må ta risikoen her. Anonymkode: 71ee5...d05 Hvorfor klarer du ikke å se det for deg? Er bare 3 år siden jeg selv var utdannet etter så strenge regler. Og det var ikke sært opplegg, men landets største studiested, UiO. Anonymkode: 103a1...c4a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:03 #58 Del Skrevet i går, 15:03 Den legeerklæringen er ikke godkjent med mindre du møter hos legen den dagen du spiller syk. Dette smutthullet er tettet for lengst. Si det som det er. Å dra til jalla-land er viktigere enn utdanning, så kan de kanskje møte deg med et arbeidskrav. Anonymkode: 07db6...95d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovise78 Skrevet i går, 15:13 #59 Del Skrevet i går, 15:13 Hør etter med studiestedet om 6 timer er over grensa. I tilfelle: hør om du kan få et arbeidskrav i stedet for forelesningene. Ellers: Familiemedlem som studerte ble innlagt på sykehus i 14 dager, og da la studiestedet til rette for at faget skulle kunne bestås. De er avhengige av å få flest mulig studenter gjennom kverna, så de fleste er rause med å legge til rette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:01 #60 Del Skrevet i går, 16:01 Kattstar skrev (2 timer siden): Hei! Jeg holder på med lærerutdanning. Jeg har bestilt reise til Thailand og blir borte i 2 uker. Problemet er at vi tydeligvis har 100% obligatorisk oppmøte i det ene faget. Jeg vil da være borte i 6 timer totalt av det obligatoriske. Hva vil være konsekvensene av å ikke møte opp? Kan jeg bli kastet ut? Eller måtte ta halvåret på nytt? jeg tenker å skaffe meg legeerklæring som følge av «sykdom» i etterkant. Noen som har erfaring med dette? Du risikerer stryke i emnet og må ta det om igjen. Hvilken sykdom har du tenkt til å fake ovenfor legen? Du må ha noe som er såpass smittsomt og kjipt at du ikke klarte komme deg dit i løpet av to uker, legen kan ikke skrive legeerklæring for flere ukers sykdom i etterkant... AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg støtter ts her! Hva hvis en i nær familie dør og man blir borte i 2 uker, skal man ta halvåret på nytt da? Anonymkode: a2a6e...3ad Ja, man risikerer faktisk måtte ta opp emner igjen hvis man har to ukers fravær. Men ved dødsfall så er det mulig få sykemelding fra lege og søke om dispensasjon. AnonymBruker skrev (1 time siden): Uenig. Når det er veldig lett å juge for å fjerne konsekvensene er man dum om man ikke utnytter systemet. Anonymkode: f69a8...344 Hadde ikke folk utnyttet systemet, så hadde det ikke vært behov for å diskutere innstramming rundt f.eks sykelønn... Hadde ikke folk utnyttet systemet så hadde det ikke vært behov for videreføring av fraværsgrenser.... Anonymkode: 32431...644 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå