Gå til innhold

Venter vår tredje gutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er din mening, så får jeg ha min mening.

Anonymkode: 5ca76...adc

Hvorfor ønske et spesielt kjønn når det ikke er noen forskjell på hva de kan i løpet av livet?

Anonymkode: d653f...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ønske et spesielt kjønn når det ikke er noen forskjell på hva de kan i løpet av livet?

Anonymkode: d653f...23f

Hvorfor bryr du deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Såpass! Lurer på hvordan statistikken ser ut for fjerdemann da. Hmm 😂

Påstanden i innlegget du siterte stemmer ikke, må være noe "svogerforskning" fra denne legen.

Noen studier viser som sagt at det kan være noen få prosentpoeng høyere sjanse for å få en nr. 3 av samme kjønn, andre studier viser ingen sammenheng. 80 % sjanse er det i alle fall ikke.

Anonymkode: ee2ca...c08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste en studie som hadde blitt foretatt blant innfødte i et-eller-annet-land der prevensjon ikke var tilgjengelig, og der var det vel sånn omtrent 55% sjanse for å få gutt dersom forrige barn var en gutt, med andre ord en ganske liten forskjell. 

Og husk at sannsynlighetsregning fungerer slik at selv om sannsynligheten for 3 gutter på rad er ganske liten, så er det allikevel sånn at når du først HAR fått 2 gutter, så er det omtrent 50% sannsynlighet for at neste barn skal bli jente eller gutt.

Mens sannsynligheten for at at en person som fikk jente først, skulle få bare 3 sønner, er jo allerede 0 i det første jenta ble født. 

På familienivå kan man selvfølgelig få mange morsomme utslag, i min manns familie er alle i min manns generasjon på farssiden - altså alle min manns søsken og søskenbarn - menn, mens de tilsammen klarte å få TOLV jenter før det kom en eneste gutt. Den gutten er sønnen min, han er 5 år nå og fremdeles eneste guttebarn i sin generasjon.

Anonymkode: 5d0ae...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Påstanden i innlegget du siterte stemmer ikke, må være noe "svogerforskning" fra denne legen.

Noen studier viser som sagt at det kan være noen få prosentpoeng høyere sjanse for å få en nr. 3 av samme kjønn, andre studier viser ingen sammenheng. 80 % sjanse er det i alle fall ikke.

Anonymkode: ee2ca...c08

Takk for oppklaringen! Så ikke innlegget ditt før etter jeg hadde svart på den påstanden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke utenkelig at menn kan ha tilbøyelighet til å produsere flere YX eller XX sædceller, og dermed ha større sjans for det ene eller andre kjønnet. Det er jo da i så fall en forventning til hvilket kjønn man har lettere for å unnfange. 

Jeg mener å ha lest at XX-spermerier lever noe lenger, og at sjansen dermed er større for jente om man har sex før eggløsning heller enn samtidig med eggløsning. Men de er er noe tregere svømmere. Under eggløsning vil jo spermeriene være både YX og XX, og dermed bli tilfeldig - men YX vil være raskere, dog også dø raskere. Finnes det i tillegg større andel YX eller XX spermerier, så vil likevel sjansen være større for den det er mest av. 

Jeg er eneste jente blant fem brødre, min mor er eneste jente blant fire brødre (som bare fikk gutter), min far har fire brødre (som bare fikk gutter), min ene bestefar hadde tre brødre (som bare fikk gutter), den andre var enebarn (fikk min mamma), min ene bestemor var eneste jente blant to brødre (som bare fikk gutter), den andre var enebarn (fikk min mamma). Tror jeg fikk alt riktig nå. En real guttefamilie, hvor jeg hadde kun brødre og kun fettere, kun biologiske onkler (inngifta tanter). 
Min mann har en søster, hans mor hadde tre søstre, hans far hadde tre søstre. Lenger tilbake vet jeg ikke.

Alle mine søsken har minst et barn av hvert kjønn.

Selv har vi to jenter. 

Anonymkode: 32518...6c4

Det er iallefall bare tull. En mann har akkurat like mange X og Y sædceller. Det er umulig å lage mer av en av delene.

Når kroppen lager sædceller, starter den med en celle som har både et X- og et Y-kromosom. Så deler denne cellen seg i to. Fordi kromosomene deles opp helt likt, ender én av de nye sædcellene opp med et X-kromosom, og den andre med et Y-kromosom.

Dette er grunnen til at det blir nøyaktig like mange X- og Y-sædceller – det er rett og slett måten kroppen deler opp kromosomene på under celledelingen. 😊

Det er naturens måte å holde balansen på!

Anonymkode: 2f5b8...d4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Søsteren min har fem unger kun i håp om å få jente, noe hun aldri fikk. 🤭

Anonymkode: b1d00...4e5

Naboen min fikk 7🤣

Anonymkode: 19417...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 3 søstre, og mannen min har 3 brødre - vi har fått ei jente og en gutt 😊 

mi tippoldemor, fikk ei jente. Hun fikk igjen 3 jenter, som igjen alle fikk jenter. Så min mamma som har 2 søstre fikk da 4 døtre. Og søstera mi fikk 3 jenter. Jeg har altså første gutten på morslinja på 5 generasjoner 🙈

Anonymkode: 661d0...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 3 jenter, mamma har 3 jenter, mormor hadde 3 jenter, og mormors mor hadde 6(!) jenter. 
På samboeres side har han 2 brørdee og to søstre. Foreldrene hans har 14 barnebarn, 11 jenter og 3 gutter. 
Jenteflertall så det holder

Anonymkode: 54c87...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og dette er ikke et sånt emne der jeg klager over kjønn - overhodet ikke! Synes det er fantastisk gøy å være guttemamma, selv om jeg også har et ønske om å oppleve å være jentemamma. Spørs om vi skal prøve på et barn til om noen år, vi får se 😊 Uansett så lurer jeg på om noen her vet hvorfor noen familier får overflod av ett kjønn? Man hører jo om det av og til. Jeg har en søster og en bror, og samboeren min har to søstre, hvis genetikk har noe å si.

Er det noen menn som har flere gutte- enn jentesædceller, eller hvordan fungerer det egentlig? Synes det er ganske interessant.

Pga av barnefedres sæd. Mange raske sædceller.

Anonymkode: 3d779...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...