AnonymBruker Skrevet 8. januar #21 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Huseier sier at hun ikke legger merke til det, men det forstår jeg ikke, for da må hun enten ha dårlig hørsel eller være ekstremt tolerant for slike lyder. Ts Anonymkode: 1ffab...406 Det kan være, ellers så prøver hun å bagatellisere problemet. Jeg ville bare sagt opp kontrakten og funnet meg nytt sted å bo. Det er utrolig kjedelig, men ingen rimelig og bra leililighet er verdt å slite ut nervesystem med lyder man ikke tåler. Har selv flyttet flere ganger pga lyder. Anonymkode: d664a...645 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #22 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Huseier sier at hun ikke legger merke til det, men det forstår jeg ikke, for da må hun enten ha dårlig hørsel eller være ekstremt tolerant for slike lyder. Ts Anonymkode: 1ffab...406 På dagtid er det litt trafikkbråk og biler som står parkert utenfor butikken som blander seg med ventilasjonsanlegglyden, så da høres det ikke så godt. Om kvelden etter 22 når butikken er stengt og det ikke er trafikk utenfra, høres sentrifugelyden godt på soverommet, så da må utleier komme på kveldstid når jeg skal legge meg og det tviler jeg på at hun gidder. Ts Anonymkode: 1ffab...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #23 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På dagtid er det litt trafikkbråk og biler som står parkert utenfor butikken som blander seg med ventilasjonsanlegglyden, så da høres det ikke så godt. Om kvelden etter 22 når butikken er stengt og det ikke er trafikk utenfra, høres sentrifugelyden godt på soverommet, så da må utleier komme på kveldstid når jeg skal legge meg og det tviler jeg på at hun gidder. Ts Anonymkode: 1ffab...406 Det er i grunn hennes plikt å gjøre. Dette er støyforurensing som påvirker livskvalitet, og noe du ikke ble informert om på visning. Man kan godt krangle å si at det er en mangel på boligen, siden anlegget ikke ga denne lyden da du var på visning, og noe som ble montert i butikk senere. Du bør skrive en epost til utleier hvor du ber henne kontakte butikk for å finne løsning på støyproblematikken med eier av butikk. Så må du spørre deg selv hvor mye energi du orker å bruke på dette, hvis det ikke blir en løsning. Anonymkode: d664a...645 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #24 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg syns slike balanserte ventilasjonssanlegg er noe herk. Både suselyden fra ventilene, men også durelyd fra aggregat. Jeg hadde mitt aggregat i bod plassert ved yttergang, og langt fra soverom, så jeg fikk ikke den durelyden inn i selve leiligheten. Men jeg har vært på visninger hvor de har plassert det tekniske rommet mitt i leiligheten, og det er jo helt håpløst. Også håpløst når de plasserer tilluftsventiler slik at man blir sittende/liggende i trekk, det blir i hvert fall jeg dårlig av. Personlig liker jeg ikke denne byggeskikken, trives mye bedre i en gammel bolig som puster for egen maskin. Dyrere strøm, men DET er det verdt. Anonymkode: d664a...645 Er ikke uenig med deg her altså, det var deilig å bo uten. Ante ikke da hvor mye de faktisk bråker før vi hadde flyttet inn. Vi har mye støy og lys forurensning i vårt land, det er deilig da å komme inn hos seg selv å få ro. Vi har soverom helt i andre enden av huset, jeg hører ikke spesielt der. Men kjøkken/stue så er det en del sus. Anonymkode: 72b1f...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #25 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er lydsensitiv, takler ikke huslyden som jeg ikke har «kontroll» over selv, sånn som varmepumpa til naboen som forplanter seg i murveggen, kjøleskap som durer i perioder m m. Jeg jobber i tillegg natt og sover ofte på dagtid, og da er det ofte enda mere støy fra naboer (bor i blokk). Løsningen min ble å sette på en vifte som har jevn (viktig) ganske høy dur, som kamuflerer alle andre lyder. Jeg sover når kjempegodt og hører bare denne hvite støyen. Jeg drar med meg denne vifta både på ferie og hytteturer Fungerer med whitenoiseapp på tlf også hvis jeg ikke kan ta med vifta Anonymkode: 43e40...048 Genialt, det har jeg også Min står i gangen ved soverommet. Hvilken vifte har du? Anonymkode: 1648a...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #26 Del Skrevet 8. januar Jeg er autist, og sliter veldig med lydsensitivitet. Men lyder som er en jevn, svak lyd, er faktisk beroligende for meg. Vi har varmepumpe i stuen, og det gjør meg ingenting med de lydene som kommer fra den. De er helt jevne og lave. Vi sover også med vifte på på soverommet hele året, om vinteren utelukkende fordi vi begge finner lyden beroligende. Det er veldig vanlig å bli habituert til slike lyder, så man rett og slett ikke legger merke til dem engang. Det kan helt reellt være at huseieren din ikke hører dem, spesielt om det er litt trafikklyder og slikt i tillegg. Jeg sover med Loop Quiet hver eneste natt. Jeg synes ikke det er stressende og ubehagelig, men det er jo individuelt hvordan man føler med å ha ting i ørene over tid. Jeg har også noen ørepropper jeg bruker på dagtid om jeg plages av støy (oppvaskmaskin, støvsuger, kjøkkenmaskin, kjøkkenvifte, alt sånt er horribelt for meg). Jeg bruker Flare Calmer om det er lav lyd (som oppvaskmaskinen), og Loop Engage om det er litt mer lyd. Hvor lenge har dette pågått? Det kan jo hende du venner deg til det over tid, ellers er det nesten ørepropper eller ekstra lydisolering eller flytting du må ty til. Anonymkode: 1b744...7f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #27 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er autist, og sliter veldig med lydsensitivitet. Men lyder som er en jevn, svak lyd, er faktisk beroligende for meg. Vi har varmepumpe i stuen, og det gjør meg ingenting med de lydene som kommer fra den. De er helt jevne og lave. Vi sover også med vifte på på soverommet hele året, om vinteren utelukkende fordi vi begge finner lyden beroligende. Det er veldig vanlig å bli habituert til slike lyder, så man rett og slett ikke legger merke til dem engang. Det kan helt reellt være at huseieren din ikke hører dem, spesielt om det er litt trafikklyder og slikt i tillegg. Jeg sover med Loop Quiet hver eneste natt. Jeg synes ikke det er stressende og ubehagelig, men det er jo individuelt hvordan man føler med å ha ting i ørene over tid. Jeg har også noen ørepropper jeg bruker på dagtid om jeg plages av støy (oppvaskmaskin, støvsuger, kjøkkenmaskin, kjøkkenvifte, alt sånt er horribelt for meg). Jeg bruker Flare Calmer om det er lav lyd (som oppvaskmaskinen), og Loop Engage om det er litt mer lyd. Hvor lenge har dette pågått? Det kan jo hende du venner deg til det over tid, ellers er det nesten ørepropper eller ekstra lydisolering eller flytting du må ty til. Anonymkode: 1b744...7f0 Pga øresus er det ubehagelig å bruke ørepropper for meg, for da er det den jeg hører ekstra godt. Å sove med ørepropper 365 dager i året er stressende og man blir anspent, da flytter jeg heller . Ts Anonymkode: 1ffab...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #28 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pga øresus er det ubehagelig å bruke ørepropper for meg, for da er det den jeg hører ekstra godt. Å sove med ørepropper 365 dager i året er stressende og man blir anspent, da flytter jeg heller . Ts Anonymkode: 1ffab...406 Har du prøvd hvit støy for å kamuflere lyden? Som en vifte, eller noen av de ørten appene for dette du finner gratis på nett? Jeg må ofte ty til det når jeg sitter i åpent kontorlandskap med noen kollegaer med innebygget megafon.. Jeg liker ikke det som er den direkte definisjonen av "hvit støy", men regnlyder, gregoriansk chanting, og andre ting som er jevne lyder som kamuflerer andre lyde.r Anonymkode: 1b744...7f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 8. januar #29 Del Skrevet 8. januar Jeg hører ikke lenger varmepumpa vår som blåser mye inne fordi jeg har på så varmt, men vibrasjoner er verre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #30 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har du prøvd hvit støy for å kamuflere lyden? Som en vifte, eller noen av de ørten appene for dette du finner gratis på nett? Jeg må ofte ty til det når jeg sitter i åpent kontorlandskap med noen kollegaer med innebygget megafon.. Jeg liker ikke det som er den direkte definisjonen av "hvit støy", men regnlyder, gregoriansk chanting, og andre ting som er jevne lyder som kamuflerer andre lyde.r Anonymkode: 1b744...7f0 Ja jeg har en lydgenerator maskin og apper som lager lyd, men de kamuflerer ikke sentrifugelyden fra ventilasjonsanlegget Ts Anonymkode: 1ffab...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #31 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja jeg har en lydgenerator maskin og apper som lager lyd, men de kamuflerer ikke sentrifugelyden fra ventilasjonsanlegget Ts Anonymkode: 1ffab...406 Meld deg inn i leieboerforeningen, kan hende du kan flytte uten å tape for mye penger, hvis de kan klaske jus på dette og si at dette er ikke innafor av utleier. Anonymkode: bbf3e...a62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #32 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Meld deg inn i leieboerforeningen, kan hende du kan flytte uten å tape for mye penger, hvis de kan klaske jus på dette og si at dette er ikke innafor av utleier. Anonymkode: bbf3e...a62 De tar vel ikke saker gratis når man ikke var medlem på tidspunktet konflikten startet, eller gjelder det kun for Huseiernes landsforbund? Jeg vet om de som havner i konflikt med naboen pga støy fra varmepumpe, men dette er konkludert med at man må tåle (kjenner selv folk som har måttet flytte pga dette). https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppvarming/du-ma-tale-stoy-fra-varmepumpe/ Hvordan lyd oppfattes er veldig individuelt. Jeg bodde en gang et sted hvor jeg ble holdt våken av naboens snorking, men kona til snorkeren sov gjennom alt og "hørte ingenting". Igjen syns jeg TS bør insistere på at huseier kommer for å høre lyden på kveldstid, og prøve å komme frem til en best mulig løsning. Det er ikke huseier sin feil at butikken har installert nytt ventilasjonssystem, men huseier kan være imøtekommende og prøve å finne en løsning fremfor å avfeie problematikken. Anonymkode: d664a...645 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #33 Del Skrevet 8. januar Blåttvann skrev (2 timer siden): Jeg hører ikke lenger varmepumpa vår som blåser mye inne fordi jeg har på så varmt, men vibrasjoner er verre! Jeg hører den fortsatt når den står på fullt, vifta da. Anonymkode: 1648a...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #34 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): De tar vel ikke saker gratis når man ikke var medlem på tidspunktet konflikten startet, eller gjelder det kun for Huseiernes landsforbund? Jeg vet om de som havner i konflikt med naboen pga støy fra varmepumpe, men dette er konkludert med at man må tåle (kjenner selv folk som har måttet flytte pga dette). https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppvarming/du-ma-tale-stoy-fra-varmepumpe/ Hvordan lyd oppfattes er veldig individuelt. Jeg bodde en gang et sted hvor jeg ble holdt våken av naboens snorking, men kona til snorkeren sov gjennom alt og "hørte ingenting". Igjen syns jeg TS bør insistere på at huseier kommer for å høre lyden på kveldstid, og prøve å komme frem til en best mulig løsning. Det er ikke huseier sin feil at butikken har installert nytt ventilasjonssystem, men huseier kan være imøtekommende og prøve å finne en løsning fremfor å avfeie problematikken. Anonymkode: d664a...645 Jo leietakerforbundet tok min sak etter at det startet i 2019, vet ikke om de har endret praksis men jeg fikk hjelp Anonymkode: bbf3e...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #35 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jo leietakerforbundet tok min sak etter at det startet i 2019, vet ikke om de har endret praksis men jeg fikk hjelp Anonymkode: bbf3e...a62 Ok, bra det da. Kan godt være at Huseiernes operer annerledes enn Leieboerforeningen. Anonymkode: d664a...645 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #36 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, bra det da. Kan godt være at Huseiernes operer annerledes enn Leieboerforeningen. Anonymkode: d664a...645 Ja var derfor jeg meldte meg inn i leietakerens forening, jeg hadde noe gående med huseieren uten at vi ble enige, de hjalp til Anonymkode: bbf3e...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #37 Del Skrevet 8. januar Altså, det er klart at en butikk ikke kan ta hensyn til en utleieleilighet når det gjelder støy fra noe så viktig som et ventilasjonsanlegg. De kan ikke bare skru det av eller skru det ned, det står på de innstillingene som er optimale for varer i butikken, kunder og ansatte. Når du bosetter deg rett over en butikk, så må du beregne støy. F.eks fra biler, lastebiler som kommer med varer, søppelcontainere som tømmes, parkeringsplass som måkes, lyder i bygget som f.eks ventilasjon. Lyder kan være forskjellige fra visningstidspunktet og tidligere/senere på dagen. Hvis du ikke klarer å bo der, så må du rett og slett finne deg noe annet. Akkurat dette hjelper det ikke å klage til huseier med. Anonymkode: e6803...25d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #38 Del Skrevet 9. januar Om du bare leier: flytt. Mye man ikke kan vite på forhånd, men gjenganger på klager til kommune er boliger over/ved siden av: - Restaurant/takeaway - Treningssenter - Butikker med behov for slike anlegg/hyppig varelevering Anonymkode: 54d3e...a85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå