Gå til innhold

Folk som ikke leser for barna sine?!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lest for gutten min siden han var baby omtrent. Det er hver kveld, med mindre han sovner på sofaen før jeg rekker å få ham i seng. Men jeg har ham bare "på deltid" (70% av tida) og det er vel lite lesing til pappaen som har dysleksi.

Mamma leste ingenting til meg da jeg var liten, hun synes det var så gørr kjedelig. Selv om hun er glad i å lese selv, men hun hatet barnebøker. Pappa leste heldigvis en del til barna, men det gikk i Hardy-guttene og sånt da, sånt som han likte 😄 

Jeg skjønner at det ikke passer alle å lese, men tror det er positivt for barn 😊

Og nei, det er ikke sikkert det hjelper på språkutvikling. Min sønn sliter litt med å gjøre seg forstått og uttale ord, men det kan jo for øvrig ha vært enda verre om jeg ikke hadde lest. Så vet aldri. 

Anonymkode: 6ee51...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Et av mine veldig fine barndomsminner, Dagen ble alltid avsluttet med et kapittel i en bok. Og vi holdt "dagbok" over hva vi hadde lest, og hvilken side vi var på. 

Vanen ble nok til før jeg var gammel nok til å forstå det fullt ut. Det var bare hver slik dag ble avsluttet, med lesing på sengekanten, og så "god natt skatt". 

Anonymkode: 60870...c9e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle barn som har tålmodighet til å bli lest for. Lillesøster i huset er sånn, jeg leser for storebror og hun sitter og er interessert i et halvt sekund, så finner hun på noe annet. Har ingenting å gjøre med at boka ikke er tilpasset henne heller, vi har virkelig prøvd alt men det fenger henne ikke 😜 Storebror kan ligge lenge å høre på bok etter bok, eller vi kan sette på en lydbok til han sovner. Hvis foreldrene som ikke "gidder" ikke har gitt det et forsøk så synes jeg jo det er dumt, men ofte handler det kanskje om at det ikke passer for barnet deres. Det ER jo demotiverende å bli sittende å lese for seg selv mens barnet ditt løper av gårde... men bøker er som med grønnsaker, man må bare fortsette å tilby dem en gang i blant så kanskje det vokser litt på dem :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo på en måte forstå at voksne som selv ikke har interesse av bøker ikke tenker på å lese for eller skape leseglede hos barn, men det er veldig synd. Det å kunne lese godt har så utrolig mye å si for absolutt alle fag på skolen, for ikke å snakke om gleden ved å lese i seg selv.

Litt på siden, men jeg husker jeg ble spesielt overrasket da jeg under praksis i studietiden (jobbet med barn med lærevansker) opplevde at lederen min anbefale en del foreldre å lese for barna sine fordi det kunne hjelpe dem og overraskende mange foreldre ikke var videre interessert for det var ikke noe de drev med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn og voksne er forskjellige. Gutta mine ville ikke bli lest for. De hadde ikke ro eller tid. Det finnes andre måter å fremme språkutvikling på. Jeg har veldig lite til overs for mennesker som kun ser svart/hvitt og som ser ned på at andre kanskje finner bedre løsninger for sine. Vi er heldigvis ikke støpt i samme formen og det er mange måter å feile på som foreldre som er vesentlig verre enn å ikke lese for dem. 

Anonymkode: 527de...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gode råd for å fremme leseglede:

Les for småbarna, helt fra de er babyer i pekebøker. Les hver kveld. Hver søndagsmorgen. 
Når de er større, sørg for for at de leser selv hver kveld. Vis interesse: Leste du lenge i går, hvor langt har du kommet, liker du den boka, skal jeg bestille oppfølgeren til deg på biblioteket?  Et hvert ønske/interesse for en bok/historie, så skaffer vi den boka. Det er rett på biblioteket og hente den, kan den ikke skaffes der, vi kjøper den dagen etter. 

-Har man lest boka for man lov å se filmen, uavhengig av aldersgrense. Har fungert flott med Harry Potter, Hunger Games, the Maze, Narnia med mer. 16-åringen min sliter med Game of Thrones nå, vi gjør snart et unntak der så hun kan få lese andre i bøker igjen. 

-Tid lest i bok=skjermtid

-Det er lov å lese bok ved kveldsmat/frokost, litt senere på senga enn man ellers ville slukket lyset, på lengre restaurantbesøk og i familiebesøk. Mobil er ikke lov i disse settingene. Hvis man er med på "kjedelige" museumsbesøk, kan man vente på en benk med en bok uten mas fra oss. 

-Vær gode forbilder. Les bøker selv, snakk om bøker, legg vekk mobilen når barna er tilstede. Fyr i peisen, sett på lav musikk og sett dere ned og les bøker sammen. 

Anonymkode: f5b75...9d4

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har lest veldig mye for mine barn, så og i hver eneste kveld med enkelte unntak. De elsker det. Begge var tidlig ute med språket. Eldste knakk likevel ikke lesekoden skikkelig før i 3. klasse. Og selv om bøker alltid har vært min greie, så er feks det å være ute noe jeg hater. Jeg gjør det til en viss grad fordi jeg MÅ, jeg trives ikke. Så vi har våre styrker og svakheter. 

Anonymkode: 5a459...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Exinferis skrev (1 time siden):

For en ovenfra og ned holdning..

Host heller opp noen gode råd til de som sliter med å finne ro/ork/vilje til å lese til sine barn, samt kom med gode grunner til at dette er viktig fremfor denne nedlatende inngangsvinkelen.

Seriøst? Vil du også at man skal komme med oppmuntrende råd og motivasjon til de som sliter med å finne vilje/ork/ro til å pusse tenner, lage sunn mat, skaffe varme klær, holde barna rene etc?

Anonymkode: f09cb...dc2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For de som sliter med å lese til sine barn på grunn av lesevansker, finn ei bok på rim. Det gjorde det mye enklere for meg da jeg slet.

Nå kan en også velge fonter på tekster online som gjør det enklere å lese også. (Var ikke noe som fantes da mine var små) Hvis dere bruker BookBites (gratis e-bok og lydbok app fra biblioteket), så finner dere "openDyslexic" og "lesefokus" under innstillinger. Å lese fra brettet/mobilen er et godt alternativ hvis bøker blir for utfordrende. Eller sett på lydbok av samme bok som dere har fysisk.

Ellers så er det ingen skam å ikke lese for sine barn. Leseglede kan komme på flere måter, bare gjør det tilgjengelig for barna. 

Anonymkode: 51cff...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lest mye for nummer 1 og 3, men nummer to hadde ikke tid til å lese. Likevel leste selv som 4 åring. Leste harry potter bøkene som 6 åring. 
Ligger langt fremme i språk, regning og lesing. 
Går på barneskolen, men blir lært opp i Ungdomskolepensum.

Nummer 1 er normalt god i både lese og regning. Lest masse for, hadde jo også ekstra mye tid. 

Nummer 3. Elsker å bli lest for, henger etter i alle fag likevel. 

Lesing er viktig, men det sier ikke så mye om hvor skoleflinke de blir. Det handler mye om interesse. 

Anonymkode: a36e5...ca4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har pratet med flere som sier de ikke orker å lese for barna sine, "barna gidder ikke" eller "Jeg er for trøtt". De hjelper såvidt barna med leselekser på skolen. Lesing er jo helt grunnleggende? At man ikke orker lese for barna sine så har man virkelig sviktet som forelder.

Anonymkode: be3ef...e6d

Nopes, mine foreldre sviktet meg ikke. 

Leser og synger for mine men mine foreldre gjorde ikke det for meg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen er flinke til å lese for barna. Andre er flinke til ta dem med ut i naturen,  igjen vi har våre forskjellige styrker og interesser. Jeg ble ikke lest for, leste ut hele biblioteket alene. 

Anonymkode: 3bde4...c5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hører på lydbok 🙂 funker for oss

Anonymkode: d9009...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anononyma skrev (1 time siden):

Høres helt absurd ut at folk ikke leser for barna sine. Det har ekstremt mye å si for språkutviklingen.

Vi har lest daglig siden 2-åringen ble født og han imponerte på hs med språket på 2-års kontroll :) 

Mener ikke å tråkke på noen føtter nå, folk lever forskjellige liv, men det koster en halvtimes tid av dagen og avkastningen er enorm for barnet.

Og ja, det er vits i å lese selv om barnet surrer avsted og tilsynelatende ikke får det med seg - de gjør det!

Pappaen her i huset leser for barna, jeg leser ikke. Jeg virkelig hater lesing, takler det ikke. Mine barn har dog alltid vært foran løpet i språkutvikling. Dette med lesing er nok bra, men mine barn ville ikke likt lesestunden når de ser jeg hater det. Jeg bruker mye heller tiden til å snakke med de om dagen sin. De åpner seg så mye lettere når jeg har de 1-1

Anonymkode: d4d6d...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For de som sliter med å lese til sine barn på grunn av lesevansker, finn ei bok på rim. Det gjorde det mye enklere for meg da jeg slet.

Nå kan en også velge fonter på tekster online som gjør det enklere å lese også. (Var ikke noe som fantes da mine var små) Hvis dere bruker BookBites (gratis e-bok og lydbok app fra biblioteket), så finner dere "openDyslexic" og "lesefokus" under innstillinger. Å lese fra brettet/mobilen er et godt alternativ hvis bøker blir for utfordrende. Eller sett på lydbok av samme bok som dere har fysisk.

Ellers så er det ingen skam å ikke lese for sine barn. Leseglede kan komme på flere måter, bare gjør det tilgjengelig for barna. 

Anonymkode: 51cff...891

Har dysleksi og kan ikke fordra lese på rim 

Anonymkode: 0f3e8...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste for barnet mitt, var på biblioteket mange ganger. Jeg lekte ute med barnet mitt hver helg og gikk turer. Hater å leke, men jeg måtte bare bite sammen tennene. Heldigvis fikk jeg bare ett barn jeg måtte lide under lek med🫣 Man må gjøre mye man ikke syns er så moro når man har barn. 

Anonymkode: fe49a...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen er flinke til å lese for barna. Andre er flinke til ta dem med ut i naturen,  igjen vi har våre forskjellige styrker og interesser. Jeg ble ikke lest for, leste ut hele biblioteket alene. 

Anonymkode: 3bde4...c5a

Det ene trenger jo ikke utelukke det andre. Vi var på ski i alle former, fjellturer, skogsturer, leide hytter ulike steder. Og ble lest for på kvelden der og. 

Leseinteressen hadde jeg mulig funnet alene. Det var også fritt frem for å være med i bokklubber, slikt ble det ikke spart på. Men det jeg husker som så veldig fint var denne rolige stunden, og tryggheten, på kvelden. En fast rutine for legging, der man slappet av, og ble varm under dyna, mens man hørte på mammas/pappas stemme. 

Anonymkode: 60870...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har pratet med flere som sier de ikke orker å lese for barna sine, "barna gidder ikke" eller "Jeg er for trøtt". De hjelper såvidt barna med leselekser på skolen. Lesing er jo helt grunnleggende? At man ikke orker lese for barna sine så har man virkelig sviktet som forelder.

Anonymkode: be3ef...e6d

Mine hatet  bli lest for. Så ikke alle liker det. Ene barnet mitt har stor fantasi, og ville heller fortelle meg historier.  Så da fikk  ungen gjøre det istedenfor.  

Dette har ikke gått utover språkforståelse, skriftig eller lesing. Og lager i dag som voksen store produksjoner selv. Noe rett fra hodet,  og mye oversetelser fra andre språk til norsk og fra norsk til andre språk. 

Mange måter å gjøre ting på. Å lese for barna er ikke eneste løsning. De hadde ikke likt mer å bli lest for, å tvinge de til å høre meg lese mer. Enkelt og greit. 

Hvorfor skal jeg tvinge barna til noe de hater, fordi noen påstår det nermest omsorgsvikt å ikke gjøre det. Mitt barn fikk stort sett 5 og 6 på norsk prøver, så det har ikke vært noe problem her iallefall.  Og jeg har 0 problem  med at jeg prøvde å lese, men ikke lyktes med at de skulle elske det

Anonymkode: cb2ec...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har tre barn.

Eldste på 13: Hun har hatt mye glede av å bli lest for, samt vi har lest sammen. Leselekse på skolen har jeg alltid lest sammen med henne. Først har vi begge lest inni oss. så leser jeg høyt, så leser hun høyst, så snakker vi om teksten og hva som ble forstått av den og gått gjennom ting som er vanskelig, ting vi diskuterer osv. Fin tid for oss begge. 

Jeg prøver å lese for de på 2 og 4, men boken blir revet ut av hånden min, de har ikke tålmodighet til å høre mer en en halv side. Jeg sliter med å få gleden i det. Håper det kommer seg med årene. 

Anonymkode: 0be69...028

Du leser feil bøker for 2-4 åringen. Det skal ikke ta tid å lese «en halv side» for en toåring. Da snakker man om hva man ser på bildene heller.

Anonymkode: 5ea87...cc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig forsøk på hersketeknikk. 

Barn kan utvikle lesevegring om du tvinger dem til å lese når de ikke vil. 

Hva er poenget med å komme med slike svar? Hva får du ut av det? 

Anonymkode: 3baf9...ef2

Hva om de utvikler pussevegring?  Det er bare en kort periode du kan tvinge barna til å pusse tennene. Prøv å holde fast en 10 åring for å tvinge tannpuss.

Man kan virkelig ikke tenke slik om alt barn må, bør og skal.  Da kan de jo utvkle vegring for alt. Det må da være måte på hvor tykke silkehansker barn i dag skal oppleve. 

Anonymkode: 807ad...296

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...