Gå til innhold

Folk som ikke leser for barna sine?!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men du vet jo ikke hvor strek dysleksi du hadde hatt om de ikke leste. I tillegg er det å lese for baret er bare én av tingene man kan gjøre. 

Anonymkode: 6656b...4bb

Det har jo ikke noe å si...tror du at lese vil magisk gjøre dysleksi litt bedre? Bli som å si at om foreldre synger for barna bør kveld.vil De ikke ha så sterk adhd.  Dysleksi et noe man har livet ut og det finnes ikke noe magisk kur...du kan få hjelp i forhold til mer mer tid, større skrift, at tung blir lest høyt etc. Men du vokser ikke opp og får mindre dysleksi for at foreldre leste litt ved sengen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke nettopp det vi skal lære de med lesing? At de skal få leseglede og ønske å lese. Men har man da barn som leser sakte og hater lesing så har man svikter som forelder, som TS så fint beskriver?

For hvis det er gode samtaler, gode opplevelser og nærhet som er greia, så er det mange andre arenaer man kan oppleve det sammen med barnet på.

Anonymkode: a7c5b...467

Ja, det skjønner jeg også. Likevel er jeg overbevist om at barn bl.a får bedre språkforståelse og ordforråd av å bli lest for.
Barnas fantasi, å kunne se for seg noe basert på det man blir fortalt f.eks. Å lære seg å ha ro til å bare lytte uten at det skal skje noe mer enn det. 

Dette er mitt syn på saken, uavhengig av hva andre måtte mene.

Anonymkode: 3a193...4d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det skjønner jeg også. Likevel er jeg overbevist om at barn bl.a får bedre språkforståelse og ordforråd av å bli lest for.
Barnas fantasi, å kunne se for seg noe basert på det man blir fortalt f.eks. Å lære seg å ha ro til å bare lytte uten at det skal skje noe mer enn det. 

Men det er her det er forskjell på barn...jeg hadde og har maser fantasi..når jeg ble lest for kunne jeg lage verdener inni hode..jeg kunne se for meg hva som ble lest. De kunne ikke mannen min..og det får heller ikke sønnen min til. 

Oh noen barn har ro...andre har mark i rumpa...min sønn kunne ligge å høre på meg..min 6 åring...hun skal lese lrje litt mer bamser etc mens jeg leser og klarer ikke følge med. 

Så joda lesing er nok bra...men man kan ikke tvinge barn til å få fantasi, vi kan ikke tvinge dr å høre etter eller sitte stille.  Så forldre må jo gå etter hva barn vil også. 

Likt å sett at en mor sier til sitt barn..min kjære .. mammaer på kg sier jeg må lese for deg ellers er det omsorgsvikt og du vil ikke klare å lese å skrive.. så sitt stille og hør etter 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 9.48):

Jeg har tre barn.

Eldste på 13: Hun har hatt mye glede av å bli lest for, samt vi har lest sammen. Leselekse på skolen har jeg alltid lest sammen med henne. Først har vi begge lest inni oss. så leser jeg høyt, så leser hun høyst, så snakker vi om teksten og hva som ble forstått av den og gått gjennom ting som er vanskelig, ting vi diskuterer osv. Fin tid for oss begge. 

Jeg prøver å lese for de på 2 og 4, men boken blir revet ut av hånden min, de har ikke tålmodighet til å høre mer en en halv side. Jeg sliter med å få gleden i det. Håper det kommer seg med årene. 

Anonymkode: 0be69...028

Nesten samme her! Har en 13-åring som jeg leste utrolig mye for da hun var liten, og hun elsket det. 

4-åringen min nå nekter 90% av gangene å bli lest for, for hun skal nemlig lese selv. Har prøvd alle slags mulige triks for å få til å lese litt for henne, men det er svært sjeldent jeg får lov (hun kan bli ordentlig sinna, og meningen er jo at det skal være en hyggelig og givende aktivitet 😅). Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har klart å fullføre en hel (liten) bok med henne. Håper det kommer seg, for jeg synes selv det er en utrolig hyggelig aktivitet å gjøre sammen.

Anonymkode: 0a21f...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to barn, har lest for begge fra de var babyer, med varierende suksess. Eldste likte i perioder å bli lest for som småbarn, men som regel måtte det være en bok med noe som skjedde, klaffer, ting å trekke ut, ting vi skulle finne f.eks. Så var det en lenger periode han hadde lite til ingen interesse for bøker. Han lærte å lese etter et par mnd i førsteklasse og har hatt et greit nivå på lesing. Nå som tiåring leser han gjerne tegneseriebøker med en del tekst, eller bøker innenfor tema som fenger. Han hadde også en periode hvor han leste mye faktabøker. Og nå liker han veldig godt å bli lest for på senga, det er koselig og fint.

Yngste har vært særdeles lite interessert i å lese bøker egentlig, kun se bildene og så bla om, eller snakke selv om det hun så på bildene. Nå først siste halvåret har hun hatt tålmodighet til å bli lest for på senga. Hun går i førsteklasse nå og leser veldig lite selv enda. Det jobbes med motivasjon hver dag med leksene som er en kamp. 

Selv elsker jeg bøker, leste mye som barn og leser mye som voksen. Far er ikke særlig belest, men han har vært flink til å lese for ungene på senga han også. 

Anonymkode: a9bf6...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (10 timer siden):

Men det er her det er forskjell på barn...jeg hadde og har maser fantasi..når jeg ble lest for kunne jeg lage verdener inni hode..jeg kunne se for meg hva som ble lest. De kunne ikke mannen min..og det får heller ikke sønnen min til. 

Oh noen barn har ro...andre har mark i rumpa...min sønn kunne ligge å høre på meg..min 6 åring...hun skal lese lrje litt mer bamser etc mens jeg leser og klarer ikke følge med. 

Så joda lesing er nok bra...men man kan ikke tvinge barn til å få fantasi, vi kan ikke tvinge dr å høre etter eller sitte stille.  Så forldre må jo gå etter hva barn vil også. 

Likt å sett at en mor sier til sitt barn..min kjære .. mammaer på kg sier jeg må lese for deg ellers er det omsorgsvikt og du vil ikke klare å lese å skrive.. så sitt stille og hør etter 🤣

Jeg har aldri sagt noe om å tvinge noen til noe.
Jeg mener at man som foreldre som et utgangspunkt skal lese for barna sine. Jeg kan ikke ta høyde for alle diagnoser og problemer for å mene noe.
Min erfaring som mamma, storesøster med mange søsken og som tante er at barn liker å bli lest for. De barna jeg kjenner har interesse og ro nok, man må bare finne ut hvor man skal legge lista. Det er en del øving i det å bare høre etter og være i ro. Der er barn forskjellige selvsagt, men jeg tror likevel det er nyttig å øve på ro i denne verden der alt skal gå så himla fort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det ikke nettopp det vi skal lære de med lesing? At de skal få leseglede og ønske å lese. Men har man da barn som leser sakte og hater lesing så har man svikter som forelder, som TS så fint beskriver?

For hvis det er gode samtaler, gode opplevelser og nærhet som er greia, så er det mange andre arenaer man kan oppleve det sammen med barnet på.

Handler om å utvikle ordforrådet hos barn. Barn som ikke leses for mangler tusenvis av ord jamført med barn som leses for. 

Anonymkode: be3ef...e6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, men dette kan de jo få av lydbok også. (For dette var også hårreisende i denne tråden)

For jeg er helt enig at barn bør leses for. Men å mene det er å svikte som forelder fordi man ikke gjør det er feil mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Handler om å utvikle ordforrådet hos barn. Barn som ikke leses for mangler tusenvis av ord jamført med barn som leses for. 

Og dette kan de ikke få via lydbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ifølge en svensk kognisjonsforsker, så nei. De trener heller ikke konsentrasjonsevne, hukommelse med lydbok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 14.18):

Så du kaller språkutvikling et sekundært behov? 

Her er det ikke snakk om at man ikke lar barn utvikle språk. Lesing for barn kan kanskje heller kalles videreutvikling av språk, men det grunnleggende språket lærer barn seg helt fint i omgang med andre, foreldre og i barnehagen og når de begynner å lese selv på skolen.

Selvsagt er det viktig å lese for barna, synes jeg jo også, og jeg har jo lest for egne barn som jeg skrev, men det er ikke avgjørende for om barna får et godt liv eller ikke. Så jeg kaller da lesing for barn et sekundært behov, hvis det er det du er ute etter å høre.

Anonymkode: 8c233...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 9.41):

Har pratet med flere som sier de ikke orker å lese for barna sine, "barna gidder ikke" eller "Jeg er for trøtt". De hjelper såvidt barna med leselekser på skolen. Lesing er jo helt grunnleggende? At man ikke orker lese for barna sine så har man virkelig sviktet som forelder.

Jeg ble aldri lest for, men i slutten av barneskolen fikk jeg toppscore på sånn lesetrening. Lese kjapt og likevel få med seg innholdet. 

Anonymkode: c1aba...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (21 timer siden):

Det har jo ikke noe å si...tror du at lese vil magisk gjøre dysleksi litt bedre? Bli som å si at om foreldre synger for barna bør kveld.vil De ikke ha så sterk adhd.  Dysleksi et noe man har livet ut og det finnes ikke noe magisk kur...du kan få hjelp i forhold til mer mer tid, større skrift, at tung blir lest høyt etc. Men du vokser ikke opp og får mindre dysleksi for at foreldre leste litt ved sengen 

Det kan det gjøre, sammen med andre ting. Å lese for barna styrker ordforrådet, øker nysgjerrigheten for bokstav-lyd kunnskapen, øker leselyst (mengdetrening er noe av det viktigste man gjør ved dysleksi) etc. det er mange ting man kan gjøre, for de yngste vil nok lyttetrening være nyttigst, men høytlesing er gull. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, ikke helt. Den beste høytlesingen som utvikler ordforrådet best er en voksen som også overvåker forståelsen. Spør og forklarer i mens man leser. Det får man ikke av en lydbok, men altså lydbok er også veldig bra😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en svensk kognisjonsforsker, så nei. De trener heller ikke konsentrasjonsevne, hukommelse med lydbok. 

De må jo like mye konsentrer seg, huske ting og få fantasi på en lydbok. Hva er forskjellen om mor leser og en annen " mor" leser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 13.47):

Nå var det ordforråd det var snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 20.49):

Men det er mange andre grunner til at man bør lese for barna sine, ikke bare at de skal oppnå leseglede på egen hånd når de blir ungdommer. 

Når man har leseglede så leser man mer. Leser man mer så vil man få et bedre ordforråd og språkforståelse.

Det som er poenget her er at mangel på høytlesing når man er liten behøver ikke bety at man ender dårligere ut av det. For her, i denne tråden, er det snakk om at man svikter barna sine og ikke at barna får et bedre utgangspunkt ved at man leser for de da de er små.

Må legge til for de som leser svaret mitt og ikke har sett innlegget jeg skrev først, at jeg har som sagt alltid være glad i å lese og har alltid lest for mine barn. Jeg blir bare så irritert over alle tråder som handler om å gi foreldre dårlig samvittighet for alt mulig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man har leseglede så leser man mer. Leser man mer så vil man få et bedre ordforråd og språkforståelse.

Det som er poenget her er at mangel på høytlesing når man er liten behøver ikke bety at man ender dårligere ut av det. For her, i denne tråden, er det snakk om at man svikter barna sine og ikke at barna får et bedre utgangspunkt ved at man leser for de da de er små.

Må legge til for de som leser svaret mitt og ikke har sett innlegget jeg skrev først, at jeg har som sagt alltid være glad i å lese og har alltid lest for mine barn. Jeg blir bare så irritert over alle tråder som handler om å gi foreldre dårlig samvittighet for alt mulig. 

Hvis man får dårlig samvittighet når noen kommer med en mening eller påpeker noe, så er det vel fordi man vet at man burde? Sånn sett så er det vel ingen andre som påfører deg/andre dårlig samvittighet. 
Verre er det med de foreldrene som ikke leser for barna og ikke tenker at de burde eller ikke får dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...