Gå til innhold

Folk som ikke leser for barna sine?!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi leser hver dag for 2,5-åringen vår. Vi bruker bøker i stedet for barnetv på hverdager. En rolig avslappa stund hvor barnet kan slappe av. 

Anonymkode: 04f80...9d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sønnen vår har ADHD, lydsensivitet og søvnvansker, og skal love deg at han gikk fort lei av lesingen. 😅 Det var mer til forstyrrelse enn noe annet. Sang var enda verre, og jeg fikk beskjed om at det kunne jeg ihvertfall la være.

Alle barn liker ikke å bli lest for!

Anonymkode: 73e7e...368

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Sønnen vår har ADHD, lydsensivitet og søvnvansker, og skal love deg at han gikk fort lei av lesingen. 😅 Det var mer til forstyrrelse enn noe annet. Sang var enda verre, og jeg fikk beskjed om at det kunne jeg ihvertfall la være.

Alle barn liker ikke å bli lest for!

Sønnen vår har ADHD og det leses for harde livet. 

TS

Anonymkode: be3ef...e6d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn er forskjellige. Vi har alltid lest for våt gutt på snart 18mnd. Han har bøkene tilgjengelig i bokkasse og kommer titt og stadig med en bok han vil vi skal lese. Ikke alltid han gidder å lese hele. Pekebøker er veldig populært nå. Merker at språkforståelsen er veldig bra, selv om han sier ikke veldig mange ord enda.

Anonymkode: 7cd2a...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid lest for datteren min Diskutert sammen det vi leste ,reflektert. . Det har resultert i at hun liker å lese selv. Vi har snakket om dette ,det er ikke min teori. 

Hun er glad i å skrive  lese dikt .

Fikk 6 i norsk og på  eksamen . Da var det skrivingen som gjorde susen. 

Hun er takknemlig for at vi hadde disse lesestundene 😊

Anonymkode: 64691...e05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 9.41):

Har pratet med flere som sier de ikke orker å lese for barna sine, "barna gidder ikke" eller "Jeg er for trøtt". De hjelper såvidt barna med leselekser på skolen. Lesing er jo helt grunnleggende? At man ikke orker lese for barna sine så har man virkelig sviktet som forelder.

Disse "flere" du har snakket med..er det de samme som knapt hjelper ungene med leselekser eller er det snakk om random foreldre? Hvor mange er "flere"? 2-4-6??

Hva gjør du om barna ikke gidder? Tvinger du gjennom en lesestund mot barnets vilje? 

Man støtter sine barn på tusenvis av måter i løpet av en dag. Hvis en forelder ikke kan, vil eller orker én kveld eller 3 i uken er jo det en fin måte å lære barn at mamsen/papsen er trøtt og sliten.

Lesestund ER viktig og utrolig koselig, ingen tvil. Det er like viktig å lære barn om ordet begrensinger. 

I kveld er Mamma/Pappa sliten og må sove snart. 

Jeg svarer som en aleneforelder som med et barn forlanger minst 3 kapitler før søvnen kommer.

Svikter som forelder? Aldri! 

Anonymkode: 18419...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 21.12):

Man er ikke født med dysleksi, men med anlegget fir å utvikle det. Det er ting man kan gjøre for å enten hindre at det utvikler seg, eller hindre at det blir så ille som det potensielt kan bli. Lese fir barna er bare én av tingene man kan gjøre. 

Anonymkode: 6656b...4bb

Det hjalp tydeligvis ikke mitt barn....

Anonymkode: 634ba...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjalp tydeligvis ikke mitt barn....

Anonymkode: 634ba...476

Det kan det jo være at det gjorde. Dysleksi er et spektrum og hen kan ha blitt hardere rammet om dere ikke leste. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan det jo være at det gjorde. Dysleksi er et spektrum og hen kan ha blitt hardere rammet om dere ikke leste. 

Dysleksi er et stort spektrum. Dette er i forhold til lese vansker.. skrive vansker.. hvordan man tenker. .. snakker etc.

Å lese vil ok hjelpe om et barn ikke kan skille mellom bokstaver, ill kan skille høyre fra venstre.. ikke kan lese godt eller skrive 

Mine foreldre lese for meg vært natt...jeg har fortsatt dysleksi 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 10.17):

Det verste jeg hører er at foreldre gir barna en ipad, og tror det er det samme som å lese en fysisk bok

Anonymkode: 20925...202

Ja, fy skam de som hører på lydbok! 🙄 

Anonymkode: a7c5b...467

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (16 minutter siden):

Dysleksi er et stort spektrum. Dette er i forhold til lese vansker.. skrive vansker.. hvordan man tenker. .. snakker etc.

Å lese vil ok hjelpe om et barn ikke kan skille mellom bokstaver, ill kan skille høyre fra venstre.. ikke kan lese godt eller skrive 

Mine foreldre lese for meg vært natt...jeg har fortsatt dysleksi 

Men du vet jo ikke hvor strek dysleksi du hadde hatt om de ikke leste. I tillegg er det å lese for baret er bare én av tingene man kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 12.04):

Disse "flere" du har snakket med..er det de samme som knapt hjelper ungene med leselekser eller er det snakk om random foreldre? Hvor mange er "flere"? 2-4-6??

Hva gjør du om barna ikke gidder? Tvinger du gjennom en lesestund mot barnets vilje? 

Man støtter sine barn på tusenvis av måter i løpet av en dag. Hvis en forelder ikke kan, vil eller orker én kveld eller 3 i uken er jo det en fin måte å lære barn at mamsen/papsen er trøtt og sliten.

Lesestund ER viktig og utrolig koselig, ingen tvil. Det er like viktig å lære barn om ordet begrensinger. 

I kveld er Mamma/Pappa sliten og må sove snart. 

Jeg svarer som en aleneforelder som med et barn forlanger minst 3 kapitler før søvnen kommer.

Svikter som forelder? Aldri! 

Anonymkode: 18419...6ea

Det er vel ikke enten eller? Det er ikke alltid det passer å lese på sengen, kanskje vi er for trøtte, eller det ble for sent etc, viktigste er at man ikke gir opp, og etter beste evne prøver å ha en lesestund. Etter min personlige erfaring, når barna ikke gidder, handler det ofte om å finne bøker som virker spennende eller har bilder som er fine. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mor leste ikke for meg, men jeg elsker å lese bøker, på ungdomsskolen var yndlingstimene mine da vi kunne gå på skolebiblioteket og lese hele timen.

Da jeg ble gravid med eldste så meldte jeg meg inn i flere bokklubber for barn. Jeg brukte ufattelig mye penger på bøker og han hadde tøybøker og bøker som kunne bades med som vi leste for han fra han ble født omtrent. Når han var bare et par år gammel så hadde vi en bokhylle full av bare barnebøker, vi leste flere bøker gjennom dagen, leste alltid en eller tre små bøker i senga før natta. Vi hadde ikke iPad før han startet på skolen og fikk iPad på skolen. Jeg har aldri sett mye på tv, så tv’n stod ikke på hvis ikke mannen min hadde satt den på og da gjerne etter barn var lagt. Hvis han slet med å sove etter vi hadde lest på kvelden så hørte han på lydbok på en cd spiller. 

Han er i dag tenåring og hvis han ikke må, så leser han ikke bøker. Han har null leseglede.

Sånne innlegg er ikke til hjelp for noen, kun et påskudd for noen til å trykke noen andre ned for å føle seg bedre selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min mor leste ikke for meg, men jeg elsker å lese bøker, på ungdomsskolen var yndlingstimene mine da vi kunne gå på skolebiblioteket og lese hele timen.

Da jeg ble gravid med eldste så meldte jeg meg inn i flere bokklubber for barn. Jeg brukte ufattelig mye penger på bøker og han hadde tøybøker og bøker som kunne bades med som vi leste for han fra han ble født omtrent. Når han var bare et par år gammel så hadde vi en bokhylle full av bare barnebøker, vi leste flere bøker gjennom dagen, leste alltid en eller tre små bøker i senga før natta. Vi hadde ikke iPad før han startet på skolen og fikk iPad på skolen. Jeg har aldri sett mye på tv, så tv’n stod ikke på hvis ikke mannen min hadde satt den på og da gjerne etter barn var lagt. Hvis han slet med å sove etter vi hadde lest på kvelden så hørte han på lydbok på en cd spiller. 

Han er i dag tenåring og hvis han ikke må, så leser han ikke bøker. Han har null leseglede.

Sånne innlegg er ikke til hjelp for noen, kun et påskudd for noen til å trykke noen andre ned for å føle seg bedre selv.

Men det er mange andre grunner til at man bør lese for barna sine, ikke bare at de skal oppnå leseglede på egen hånd når de blir ungdommer. 

Anonymkode: 3a193...4d5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid lest for ungene mine. Fra tidlig alder tok jeg de også med på biblioteket. Det yngste barnet leste jeg for til hun var 12 år. Vår stund før hun skulle legge seg. Nå må det sies at jeg selv er veldig glad i bøker og leser mye. Dette gir også kvalitetstid sammen. 

Anonymkode: a5064...395

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser mye bok med minste. Dvs vi ser på bilder og peker siden hun er 2 år. Ikke mye mer enn del.

Nr 2 var og er helt håpløs å lese for. Hun stiller spørsmål om hummer og kanari for hver andre setning og følger ikke med på noen som helst måte. Hun klarer å høre på lydbok fordi da er det ingen som kan svare henne om hun spør 🤪

Førstemann var bare uinteressert.

Anonymkode: da0d1...037

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 22.54):

Sønnen vår har ADHD og det leses for harde livet. 

TS

Alle med ADHD er forskjellige, og kommer også an på tilleggsvansker.

Selv ble jeg aldri lest for, men elsket å lese fra jeg begynte på skolen. Jeg leste alle bøkene om Aurora av Anne Cath. Vestly, og lånte mange bøker på biblioteket. Seinere ble det biografier og krim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det er mange andre grunner til at man bør lese for barna sine, ikke bare at de skal oppnå leseglede på egen hånd når de blir ungdommer. 

Anonymkode: 3a193...4d5

Er det ikke nettopp det vi skal lære de med lesing? At de skal få leseglede og ønske å lese. Men har man da barn som leser sakte og hater lesing så har man svikter som forelder, som TS så fint beskriver?

For hvis det er gode samtaler, gode opplevelser og nærhet som er greia, så er det mange andre arenaer man kan oppleve det sammen med barnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 9.49):

Vi leser ikke så mye for de nå lenger, men de leser mye selv 🙂 Etterhvert som de lærte seg å lese har vi hatt mer fokus på å finne bøker som de liker og har lyst til å lese. Så vi låner masse på biblioteket, og de koser seg med forskjellige bokserier, tegneserier osv, omtrent hver dag. Tenker du vi svikter som foreldre da? De kan som regel ha leselekse i valgfri bok, og vil helst lese i fred, så da får de det. De er forøvrig kjempeflinke til å lese begge to, og gjør det veldig bra på kartlegginger. 

Anonymkode: 6d35c...a05

Når ungene dine er så store at de leser selv, er det neppe deg TS sikter til.

Skal liksom min far på over 70 også føle seg truffet fordi han ikke leser for meg lenger?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 9.41):

Har pratet med flere som sier de ikke orker å lese for barna sine, "barna gidder ikke" eller "Jeg er for trøtt". De hjelper såvidt barna med leselekser på skolen. Lesing er jo helt grunnleggende? At man ikke orker lese for barna sine så har man virkelig sviktet som forelder.

Kom ned fra din høye hest og slutt å dømme andre før du har vært i deres sko. Det finnes flere grunner en kun en grunn til at noen foreldre dropper å lese for barna sine.

Her i gården så leser ikke pappaen ofte bøker for gutten på 4 år, pga han stokker ordene pga dysleksi. Jeg får lese en sjelden gang for barnet, men ofte blir det ikke lesing fordi barnet tar boka fra meg før jeg får lest ferdig mer enn 1-2 sider, da han er mest interessert i å se på bildene og snakke om det istedenfor.  Jeg kunne gjerne tenkt meg å få lest mer for han, men han er ikke interessert. Kanskje det forandrer seg når han blir litt eldre.

Uansett så kommer det en alder hvor noen barn liker bedre å lese selv enn å bli lest for. Andre barn har ikke interesse for bøker i det hele tatt. Det betyr derimot ikke det at de ikke kan lese.

Det viktigste er vel at barnet gjør leselekser når de går på skolen, og at foreldrene hjelper til med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...