Gå til innhold

Folk som ikke leser for barna sine?!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. 

Å pusse tennene er helt nødvendig for barnets helse. 

Å tvinge et barn som ikke VIL lese, til å lese, kan gjøre at barnet utvikler lesevegring, begynner å hate lesing enda mer, osv. Så nei. Pusse er noe man MÅ gjøre, selv med tvang. Lesing skal man IKKE tvinge. 

Anonymkode: 3baf9...ef2

Leseforståelse er noe dritt 

Anonymkode: 064dd...fe3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har aldri lest for ungebebe. Da de gikk på skolen leste de selv.

Anonymkode: adf72...7ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har aldri lest for ungebebe. Da de gikk på skolen leste de selv.

Ungene skulle det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri lest for min datter på sengekanten. Årsak, hun sovnet på minuttet når hun la seg. Hun er nå i 20 årene, sovner fortsatt momentant. Det har til og med gått helt fint med henne til tross for mangel på lesing.

Anonymkode: fc7c0...8d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 10.05):

Dårlig forsøk på hersketeknikk. 

Barn kan utvikle lesevegring om du tvinger dem til å lese når de ikke vil. 

Hva er poenget med å komme med slike svar? Hva får du ut av det? 

Det var jo ikke snakk om å tvinge barna til å lese, men å lese for de minste. Aldri møtt en unge som ikke liker små alderstilpassede historier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 10.05):

Dårlig forsøk på hersketeknikk. 

Barn kan utvikle lesevegring om du tvinger dem til å lese når de ikke vil. 

Hva er poenget med å komme med slike svar? Hva får du ut av det? 

Så en skal ikke ha timer i skolen for høytlesning fra elevene heller nå. Barn blir ikke skadet av å være nødt til å gjøre noe. Det må vi alle. Slutt å være curlingforeldre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jo man svikter barna sine

Hvorfra svikter man som foreldre om man ikke leser? 

Skal vi tilkalle bv til de foreldre som ikke leser..for de svikter som foreldre? 

Joda..de synger til de..gir de mat,leker med de, masse kjærlighet, tak over hode, hjelpe til med lekser , henter og kjører...og gjør alt for sine barn..

Men nei...dette holder ikke...man leser ikke for barna på kvelden..jeg mener... hvorfor fikk man barn om man ok gidder p lese for de.,.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er pedagog på 3-6 års avdeling i barnehage, og har blitt ganske så sjokkert over hvor få som blir lest for.

Det ble ekstra tydelig da vi hadde bok-kalender nå i Desember. Alle skulle ha med en bok hver, men det var flere som ikke hadde noen bøker hjemme, og det var førskolebarn som hadde med bøker som jeg leser for min toåring.

Det var så mange som strevde med å sitte stille og følge med på boka og historien. Det var kun de enkleste bøkene som klarte å fenge alle.

Jeg ble rett og slett skremt av tanken om at halvparten av de skal begynne på skolen om et halvt år.

Å lese er så viktig, ikke bare for språket, men for konsentrasjonen og fantasien.

Så foreldre, les for barna deres!

Anonymkode: eb60a...72c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine sovnet ofte før jeg knapt fikk begynt å lese.. De ville prate litt på senga først og når lesingen  startet var trøttheten for stor.  Har prioritert pratingen på sengekanten for da hadde vi 1-1 fra de begynte på skolen. Lesingen måtte skje til andre tider.  I helgene var vi alltid mye ute eller jeg prioriterte at de lekte alene så ble ikke timesvis med lesing.

Vi hadde endel på lydbok  og så kunne barna barna følge med i boka. Mye lydbok i bilen.  

Men når det kom til leselekser på skolen så øvde vi mye på det og de leste alltid bittelitt mer enn forventet, men de har aldri likt å lese- som meg.. 

Anonymkode: e7f5b...bd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Exinferis skrev (På 8.1.2025 den 9.51):

For en ovenfra og ned holdning..

Host heller opp noen gode råd til de som sliter med å finne ro/ork/vilje til å lese til sine barn, samt kom med gode grunner til at dette er viktig fremfor denne nedlatende inngangsvinkelen.

Man skal ikke trenge vilje eller ork, jeg ser på det som en plikt. For meg er det en hyggelig plikt😊

Anonymkode: 3a193...4d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 9.52):

Når de kan lese selv har det ingenting med tema å gjøre i HI, det klarer du å resonnere deg frem til selv.

Anonymkode: be3ef...e6d

Det er her du tar så veldig veldig feil! 
ikke ts

Anonymkode: b2b9f...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tjoheiii skrev (På 8.1.2025 den 10.49):

Det er ikke alle barn som har tålmodighet til å bli lest for. Lillesøster i huset er sånn, jeg leser for storebror og hun sitter og er interessert i et halvt sekund, så finner hun på noe annet. Har ingenting å gjøre med at boka ikke er tilpasset henne heller, vi har virkelig prøvd alt men det fenger henne ikke 😜 Storebror kan ligge lenge å høre på bok etter bok, eller vi kan sette på en lydbok til han sovner. Hvis foreldrene som ikke "gidder" ikke har gitt det et forsøk så synes jeg jo det er dumt, men ofte handler det kanskje om at det ikke passer for barnet deres. Det ER jo demotiverende å bli sittende å lese for seg selv mens barnet ditt løper av gårde... men bøker er som med grønnsaker, man må bare fortsette å tilby dem en gang i blant så kanskje det vokser litt på dem :)

Men hvor gammel er lillesøster? Folk som gir opp å lese når barna er 3 år liksom.... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 10.38):

Vi har lest minimalt. Vår sønn snakker med setninger og sier feks. Mamma kan sitte her og «Per» kan bade

Jeg har enkle samtaler med han. Hva har du gjort i barnehagen, og han svarer: « bygge snømann» Hvem bygde du snømann med og han svarer: « Iben» 

Han forstår omtrent alt vi sier

Han er ikke 2 år enda. 

Lesing hjelper, men det er mange andre faktorer som spiller inn. Glad han klarer seg bra fordi vi har lest så lite og selvsagt vært litt bekymret for nettopp språkutvikling.

Anonymkode: 19d61...037

Genom undersökningar har de kommit fram till att en sjuttonåring som läser och som har blivit läst för mycket under sin uppväxt har ett ordförråd på cirka 50 000–70 000 ord medan en sjuttonåring som inte läser och har blivit läst för har ett ordförråd på 15 000–17 000 ord.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 11.10):

Barn og voksne er forskjellige. Gutta mine ville ikke bli lest for. De hadde ikke ro eller tid. Det finnes andre måter å fremme språkutvikling på. Jeg har veldig lite til overs for mennesker som kun ser svart/hvitt og som ser ned på at andre kanskje finner bedre løsninger for sine. Vi er heldigvis ikke støpt i samme formen og det er mange måter å feile på som foreldre som er vesentlig verre enn å ikke lese for dem. 

Anonymkode: 527de...f4a

Det finnes ingen måter som er bedre på å fremme språkutvikling enn boklesing nei. 
Dette fikk vi innprentet ved skolestart, at barn som leser og blir lest for har et enormt rikere ordforråd enn barn som ikke har det. Språkutvikling er ikke bare tale, men katalogen du har i hjernen din.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 14.58):

Du snakker da om skolebarn, de fleste jeg kjenner til kan lese selv fra før jul i 1. klasse… snakker du egt om barnehagebarn?

Anonymkode: 6d35c...a05

Snakker om skolebarn som ikke kan lese godt enda og barnehagebarn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk er forskjellige, foreldreroller har ingen fasit. Det er rett og slett ikke mulig for foreldre å dekke ALLE potensielle sekundære behov et barn har.

Vi har alltid lest for barna våre, men vært helt elendige når det kommer til å ta dem med på tur i skog og mark. Noen synes kanskje det å venne barna til friluftsliv er vel så viktig som lesing.

Når alle ikke er like, blir det mange forskjellige voksne også. Noen blir forfattere, andre blir fotballstjerner, og en haug andre ting. Så nei, jeg synes ikke en skal dømme folk som ikke leser for barna sinie. De gjør sikkert andre fine ting for dem.

Anonymkode: 8c233...387

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Folk er forskjellige, foreldreroller har ingen fasit. Det er rett og slett ikke mulig for foreldre å dekke ALLE potensielle sekundære behov et barn har.

Vi har alltid lest for barna våre, men vært helt elendige når det kommer til å ta dem med på tur i skog og mark. Noen synes kanskje det å venne barna til friluftsliv er vel så viktig som lesing.

Når alle ikke er like, blir det mange forskjellige voksne også. Noen blir forfattere, andre blir fotballstjerner, og en haug andre ting. Så nei, jeg synes ikke en skal dømme folk som ikke leser for barna sinie. De gjør sikkert andre fine ting for dem.

Anonymkode: 8c233...387

Så du kaller språkutvikling et sekundært behov? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (På 9.1.2025 den 16.24):

Hvorfra svikter man som foreldre om man ikke leser? 

Skal vi tilkalle bv til de foreldre som ikke leser..for de svikter som foreldre? 

Joda..de synger til de..gir de mat,leker med de, masse kjærlighet, tak over hode, hjelpe til med lekser , henter og kjører...og gjør alt for sine barn..

Men nei...dette holder ikke...man leser ikke for barna på kvelden..jeg mener... hvorfor fikk man barn om man ok gidder p lese for de.,.....

Å herregud. , må du overdrive ? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 16.17):

Hvis barnet har dysleksi, kan man ikke endre på det ved å lese for dem (selv om det selvfølgelig kan hjelpe dem). Dysleksi er noe man har, det kan ikke kureres. 

Jeg har lest veldig mye for barna mine, det ene har dysleksi.

Anonymkode: 634ba...476

Man er ikke født med dysleksi, men med anlegget fir å utvikle det. Det er ting man kan gjøre for å enten hindre at det utvikler seg, eller hindre at det blir så ille som det potensielt kan bli. Lese fir barna er bare én av tingene man kan gjøre. 

Anonymkode: 6656b...4bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 16.33):

Jeg er pedagog på 3-6 års avdeling i barnehage, og har blitt ganske så sjokkert over hvor få som blir lest for.

Det ble ekstra tydelig da vi hadde bok-kalender nå i Desember. Alle skulle ha med en bok hver, men det var flere som ikke hadde noen bøker hjemme, og det var førskolebarn som hadde med bøker som jeg leser for min toåring.

Det var så mange som strevde med å sitte stille og følge med på boka og historien. Det var kun de enkleste bøkene som klarte å fenge alle.

Jeg ble rett og slett skremt av tanken om at halvparten av de skal begynne på skolen om et halvt år.

Å lese er så viktig, ikke bare for språket, men for konsentrasjonen og fantasien.

Så foreldre, les for barna deres!

Anonymkode: eb60a...72c

Vi la oss ned noen nivåer når vi skulle ha med bok i barnehagen. Det er jo ørten barn og det blir uendelig mange bøker å lese for de voksne, så tenkte at en kort og enkel en passer best i barnehagen. 

Anonymkode: 6656b...4bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...