Gå til innhold

Folk som ikke leser for barna sine?!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Seriøst? Vil du også at man skal komme med oppmuntrende råd og motivasjon til de som sliter med å finne vilje/ork/ro til å pusse tenner, lage sunn mat, skaffe varme klær, holde barna rene etc?

Anonymkode: f09cb...dc2

Gjerne det - men kanskje gjøre det i andre tråder siden du er slik en motivasjonsguru. (jeg og kan være ironisk).

Alt er bedre enn denne lite konstruktive fremstillingen iallefall. Det er nok av folk som leter etter problemer - så vær annerledes og let etter løsninger i det minste også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har 2 barn. Altid lest for dem siden de ble født og er nå 11 og 8. 8 åringene vil bli lest for, men hun blir bare mer gira og finner på alt mulig tull før leggetid. Så her sluttet jeg.

Ligger begge barna 3 år frem i tid på lesing så de leser selv. 

Prøver å lese I helgene da jeg har mer overskudd, men å lese for noen som ikke gidder å høre etter er bare meningsløst.

Anonymkode: aafe8...b9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs om det er så mye svikt i foreldrerollen, som det er arv som spiller inn. Når verken foreldre eller barn har interesse for lesing, så blir det nok forsterket. 

Men som små barn som mange nevner her, 2 åringer, jeg tror ikke det nytter å lese for dem sånn ordentlig. Men det finnes massevis av "leke"bøker. Vi har hatt to "god natt" bøker som var veldig populære i den alderen, der kunne man i boka: mate babyen, kle av babyen, bytte bleia og bytte til pysj, legge i senga og synge godnatt sang. Eller bøkker med store klaffer, vi hadde med Mummi, og Peppa Gris og diverse. Jeg kjøpte engang på en loppemarked en stor oversatt fra amerikansk "hussikkerhetsreglene" bok, der bak klaffer var det alltid noe skummelt, brann i ovnen, eller varmt vann som man brenner seg på, dører som klemmer fingrene, mye rart, helt teit bok men barna elsket den. Var visst gøy med noe skummelt.😅 

Anonymkode: c5086...7b0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Pappaen her i huset leser for barna, jeg leser ikke. Jeg virkelig hater lesing, takler det ikke. Mine barn har dog alltid vært foran løpet i språkutvikling. Dette med lesing er nok bra, men mine barn ville ikke likt lesestunden når de ser jeg hater det. Jeg bruker mye heller tiden til å snakke med de om dagen sin. De åpner seg så mye lettere når jeg har de 1-1

Anonymkode: d4d6d...ec1

Så flott at pappaen leser :) det er nok det samme om det er mor eller far som gjør det, bare de får den inputen.

Tror også som deg at det er vel så viktig å snakke mye med barna! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som lærer på vgs er jeg sjokkert over hvor dårlig ordforråd etnisk norske elever har. Jeg har enkelte år gjennomført en liten spørreundersøkelse om lesevaner, og det er typisk at de elevene som leser lite, ikke ble lest for noe særlig da de var små, og ordforrådet deres nå er svakt.

Anonymkode: 727aa...8d6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har begynt med bøker som har ting å pille på, ulike teksturer, lyder, klaffer osv. Og så fortsatt gradvis med bøker med navn på ting, bøker som går på rim, bøker om mulvarper og bæsj og ting sol barn synes er morsomt, bøker der man kan lete etter ting. Det som ungene virker mest giret på. Det har nok definitivt mye med barnet som person, samtidig som man kan introdusere det tidlig og forsøke igjen jevnlig uten å tvinge. Hos oss er også bøker lett tilgjengelig for barna hele tiden. 

Anonymkode: ee64c...375

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å tvinge et barn som ikke VIL lese, til å lese, kan gjøre at barnet utvikler lesevegring, begynner å hate lesing enda mer, osv. Så nei. Pusse er noe man MÅ gjøre, selv med tvang. Lesing skal man IKKE tvinge. 

Anonymkode: 3baf9...ef2

KG-pedagogene fornekter seg ikke. 

Fra spøk til revolver.

- leseglede og lesemotivasjon er noe foreldre i stor grad kan påvirke. 

- leseferdigheter er grunnleggende for videre læring, og etter hvert fullverdig deltakelse og muligheter i samfunnet. 

Ellers fins det utrolig mange nyanser mellom "å tvinge", og forvente at barna står i noe kjedelig eller mindre stimulerende enn skjermen de er vant til. Da må konsentrasjonsevnen øves opp. 

Anonymkode: 92a1f...81c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til lese glede..jeg har en sønn på 12 som vi leste til han fra han var 1 år til 10 år. Han er absolutt ikke interessert lese he he...så det gnidde ikke over der

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har vel ulike prioriteringer, og unger har ulike interesser.

Mange her skriver jo om unger som driver med idrett flere ganger i uka, da er det jo ikke rart man får liten tid til f.eks. lesing.

Jeg leste veldig mye for mine unger, leste på senga til de begynte på ungdomsskolen... Men de elsket å bli lest for, ikke alle unger gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når de kan lese selv har det ingenting med tema å gjøre i HI, det klarer du å resonnere deg frem til selv.

Anonymkode: be3ef...e6d

Du snakker da om skolebarn, de fleste jeg kjenner til kan lese selv fra før jul i 1. klasse… snakker du egt om barnehagebarn?

Anonymkode: 6d35c...a05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg strever meg igjennom å lese for barna mine. Jeg har sterk dysleksi, så det er ikke bare krevende for meg, men har også mange dårlige ledererfaringer som veller opp. Samtidig vet jeg hvor viktig lesing er for språkutviklingen og jeg ønsker jo å gjøre alt jeg kan for at ikke mine barn også skal arve min dysleksi. Det unner jeg ikke noen. 

Anonymkode: 6656b...4bb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg strever meg igjennom å lese for barna mine. Jeg har sterk dysleksi, så det er ikke bare krevende for meg, men har også mange dårlige ledererfaringer som veller opp. Samtidig vet jeg hvor viktig lesing er for språkutviklingen og jeg ønsker jo å gjøre alt jeg kan for at ikke mine barn også skal arve min dysleksi. Det unner jeg ikke noen. 

Anonymkode: 6656b...4bb

Hvis barnet har dysleksi, kan man ikke endre på det ved å lese for dem (selv om det selvfølgelig kan hjelpe dem). Dysleksi er noe man har, det kan ikke kureres. 

Jeg har lest veldig mye for barna mine, det ene har dysleksi.

Anonymkode: 634ba...476

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Å herregud jeg er en sååå perfekt mor👏👏👏👏 Jeg går rundt og snoker og stiller spørsmål om hva andre mødre gjør. Og jeg føler meg såååå mye mer verdifull som menneske og mot når jeg kan rakke ned på de "annenrangsmødrene" som for eksempel ikke leser for barns sine. OMG🤪Og livet blir sånn ca 1000 ganger bedre når jeg kan rante på KG om det, bare for å få bekreftet hvor fantastisk jeg faktisk er og hvor elendige de andre er!!!!! IIIIIIIIIK! Jeg får frysninger! " Hilse TS sin underutviklede hjerne.

Anonymkode: e8c00...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Å herregud jeg er en sååå perfekt mor👏👏👏👏 Jeg går rundt og snoker og stiller spørsmål om hva andre mødre gjør. Og jeg føler meg såååå mye mer verdifull som menneske og mot når jeg kan rakke ned på de "annenrangsmødrene" som for eksempel ikke leser for barns sine. OMG🤪Og livet blir sånn ca 1000 ganger bedre når jeg kan rante på KG om det, bare for å få bekreftet hvor fantastisk jeg faktisk er og hvor elendige de andre er!!!!! IIIIIIIIIK! Jeg får frysninger! " Hilse TS sin underutviklede hjerne.

La meg gjette; du leser ikke for barna dine? 

Er det virkelig mulig å bli så fornærmet av et innlegg på et nettforum? 

Det å lese tar jo ikke så lang tid, og er uansett en vell anvendt tid. Det er noen minutters tid med fult fokus på barnet. Det bør alle foreldre ta seg tid til.  

Jeg er vokst opp på 70 tallet. Mamma var skjelden med i noen lek. Vi klarte oss mye selv. Men hun leste for min bror og meg hver eneste kveld.  Det er så gode minner. Vi satt sammen og hadde en god rolig stund. Samtidig fikk vi leseglede og godt ordforråd på kjøpet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Banamamama skrev (47 minutter siden):

Det å lese tar jo ikke så lang tid, og er uansett en vell anvendt tid. Det er noen minutters tid med fult fokus på barnet. Det bør alle foreldre ta seg tid til.  

Jeg er vokst opp på 70 tallet. Mamma var skjelden med i noen lek. Vi klarte oss mye selv. Men hun leste for min bror og meg hver eneste kveld.  Det er så gode minner. Vi satt sammen og hadde en god rolig stund. Samtidig fikk vi leseglede og godt ordforråd på 

Jeg har alltid lest for barnet mitt jo og nå leser hun mye selv. Men i motsetning til deg så bryr jeg meg fint lite om hva andre gjør. Jeg kjenner min verdi som mor og menneske, uten å måtte rakke ned på andre som ikke gjør som meg. De gjør sikkert mye spennende som jeg ikke gjør, hva vet jeg?

La meg gjette; siden du lot deg fornærme så er du helt motsatt.  Du trenger å vite at folk IKKE gjør som deg for å føle deg som et helt menneske altså.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Banamamama skrev (57 minutter siden):

Jeg er vokst opp på 70 tallet. Mamma var skjelden med i noen lek. Vi klarte oss mye selv. Men hun leste for min bror og meg hver eneste kveld.  Det er så gode minner. Vi satt sammen og hadde en god rolig stund. Samtidig fikk vi leseglede og godt ordforråd på kjøpet. 

Siden du er vokst opp på 70 tallet og har leseglede og godt ordforråd, så er det rart du skriver "skjelden" i stedet  for sjelden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barna mine liker å bli lest for, men de begynner alltid å krangle. Vi har prøvd at de får bytte på hvem som velger bok, men det taklet ikke eldste. 

Prøver å lese så mye jeg kan for dem, men krangling gjør at jeg ikke orker så mye .

Samtidig har jeg ofte vondt i øynene  

Anonymkode: 90f29...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (7 timer siden):

Man svikter jo ikke... leggetid er flott sted å lese for barna...men ikke alle barn har tolmodig å høre på en lese. Det er kanskje kvelder der foreldre også er så sliten at de ikke alltid orket å lese 

Man kan gjøre lese lekser etter skoletid..mrm da er det ikke sikkert barna orket å lese.

Noen barn elsker å høre historier..andre ikke. 

Jo man svikter barna sine

Anonymkode: 064dd...fe3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dårlig forsøk på hersketeknikk. 

Barn kan utvikle lesevegring om du tvinger dem til å lese når de ikke vil. 

Hva er poenget med å komme med slike svar? Hva får du ut av det? 

Anonymkode: 3baf9...ef2

Herregud les hi igjen du!

Anonymkode: 064dd...fe3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...