Gå til innhold

Folk som ikke leser for barna sine?!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har pratet med flere som sier de ikke orker å lese for barna sine, "barna gidder ikke" eller "Jeg er for trøtt". De hjelper såvidt barna med leselekser på skolen. Lesing er jo helt grunnleggende? At man ikke orker lese for barna sine så har man virkelig sviktet som forelder.

Anonymkode: be3ef...e6d

• Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har tre barn.

Eldste på 13: Hun har hatt mye glede av å bli lest for, samt vi har lest sammen. Leselekse på skolen har jeg alltid lest sammen med henne. Først har vi begge lest inni oss. så leser jeg høyt, så leser hun høyst, så snakker vi om teksten og hva som ble forstått av den og gått gjennom ting som er vanskelig, ting vi diskuterer osv. Fin tid for oss begge. 

Jeg prøver å lese for de på 2 og 4, men boken blir revet ut av hånden min, de har ikke tålmodighet til å høre mer en en halv side. Jeg sliter med å få gleden i det. Håper det kommer seg med årene. 

Anonymkode: 0be69...028

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi leser ikke så mye for de nå lenger, men de leser mye selv 🙂 Etterhvert som de lærte seg å lese har vi hatt mer fokus på å finne bøker som de liker og har lyst til å lese. Så vi låner masse på biblioteket, og de koser seg med forskjellige bokserier, tegneserier osv, omtrent hver dag. Tenker du vi svikter som foreldre da? De kan som regel ha leselekse i valgfri bok, og vil helst lese i fred, så da får de det. De er forøvrig kjempeflinke til å lese begge to, og gjør det veldig bra på kartlegginger. 

Anonymkode: 6d35c...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er litt hardt å si at en svikter o foreldrerollen når en ikke lese.

Vi leser mye, spesiell for de i barnehagenalder. Skolebarn - jo eldre de blir - leser selv/ hører lydbok. Men jeg leser Harry Potter for 8 åringen om kvelden. 

Leselekser er et ork da dessverre og lite motivasjon hos barna for det. 

Anonymkode: fc6c2...497

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har pratet med flere som sier de ikke orker å lese for barna sine, "barna gidder ikke" eller "Jeg er for trøtt". De hjelper såvidt barna med leselekser på skolen. Lesing er jo helt grunnleggende? At man ikke orker lese for barna sine så har man virkelig sviktet som forelder.

For en ovenfra og ned holdning..

Host heller opp noen gode råd til de som sliter med å finne ro/ork/vilje til å lese til sine barn, samt kom med gode grunner til at dette er viktig fremfor denne nedlatende inngangsvinkelen.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi leser ikke så mye for de nå lenger, men de leser mye selv 🙂 Etterhvert som de lærte seg å lese har vi hatt mer fokus på å finne bøker som de liker og har lyst til å lese. Så vi låner masse på biblioteket, og de koser seg med forskjellige bokserier, tegneserier osv, omtrent hver dag. Tenker du vi svikter som foreldre da? De kan som regel ha leselekse i valgfri bok, og vil helst lese i fred, så da får de det. De er forøvrig kjempeflinke til å lese begge to, og gjør det veldig bra på kartlegginger. 

Anonymkode: 6d35c...a05

Når de kan lese selv har det ingenting med tema å gjøre i HI, det klarer du å resonnere deg frem til selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man svikter jo ikke... leggetid er flott sted å lese for barna...men ikke alle barn har tolmodig å høre på en lese. Det er kanskje kvelder der foreldre også er så sliten at de ikke alltid orket å lese 

Man kan gjøre lese lekser etter skoletid..mrm da er det ikke sikkert barna orket å lese.

Noen barn elsker å høre historier..andre ikke. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Burde være like naturlig å lese på kvelden, som det er å pusse tennene. 

Anonymkode: d7e11...d1e

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du perfekt forelder selv da...? 

Jeg leser mye for barna mine, har alltid gjort det. Men mine unger liker det, og jeg liker det. 

Derimot bruker vi svært lite tid på frilek i naturen - noe som OGSÅ er "fryktelig viktig" for utviklingen deres, i følge forskere. De lærer motorikk, selvstendighet, å lære kroppen sin å kjenne, mestring, osv. Og alt dette tar jeg altså fra dem, fordi verken jeg eller ungene faktisk synes det er kjekt med frilek i naturen.. 

Ei heller baker jeg med ungene. Jeg blir sint og irritert og stresset, og det er ukoselig for alle parter involvert. 

Forskning viser forøvrig at de foreldrene som ikke føler usikkerhet og skam rundt foreldrerollen, ikke rakker ned på andres foreldring. Så det at du føler behov for dette, tyder på at du selv også har områder der du kommer til kort.. 

Anonymkode: 3baf9...ef2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Burde være like naturlig å lese på kvelden, som det er å pusse tennene. 

Anonymkode: d7e11...d1e

Nei. 

Å pusse tennene er helt nødvendig for barnets helse. 

Å tvinge et barn som ikke VIL lese, til å lese, kan gjøre at barnet utvikler lesevegring, begynner å hate lesing enda mer, osv. Så nei. Pusse er noe man MÅ gjøre, selv med tvang. Lesing skal man IKKE tvinge. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Å tvinge et barn som ikke VIL lese, til å lese, kan gjøre at barnet utvikler lesevegring, begynner å hate lesing enda mer, osv. Så nei. Pusse er noe man MÅ gjøre, selv med tvang. Lesing skal man IKKE tvinge. 

Ny diagnose folkens! Lesevegring.

Barn kan utvikle lesevegring om du leser eventyr for dem før de sovner. 

Anonymkode: ed286...f90

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ny diagnose folkens! Lesevegring.

Barn kan utvikle lesevegring om du leser eventyr for dem før de sovner. 

Dårlig forsøk på hersketeknikk. 

Barn kan utvikle lesevegring om du tvinger dem til å lese når de ikke vil. 

Hva er poenget med å komme med slike svar? Hva får du ut av det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. 

herregud, er ikke ALT som er gøy fra første stund da. Det er mye barnet mitt ikke vil men som vi gjør likevel. Å lese var ikke kjempegøy i starten, men vi fant bøker som var lettleste, med fine illustrasjoner, leste sikkert de samme 3 bøkene igjen og igjen, men nå er han 10 år og på bok 4 i Harry Potter. Nei, ikke alle barn blir lesehester, men fy søren så mange fine fortellinger dem går glipp av om man ikke leser noe som helst for/med barna sine.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dårlig forsøk på hersketeknikk. 

Barn kan utvikle lesevegring om du tvinger dem til å lese når de ikke vil. 

Hva er poenget med å komme med slike svar? Hva får du ut av det? 

Har du lest overskriften og hovedinnlegget? 

Barn får ikke lesevegring av å bli lest for.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det verste jeg hører er at foreldre gir barna en ipad, og tror det er det samme som å lese en fysisk bok

Anonymkode: 20925...202

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste en halvtime på senga hver kveld for min til han ble 8 - 9 år. Da ville han heller lese selv. Jeg savnet den lesestunden lenge 🙂. Det er jo så mange fine barnebøker ❤️

Det har resultert i at jeg nå har en voksen sønn som leser bøker/hører på lydbøker. Han leser på norsk og engelsk. Jeg er en bokorm selv, og syns det er kjempefint at både sønn og bonusdatter har samme interesse.

Nå har jeg et lite bonusbarnebarn jeg kan lese for 🙂. Hun er også veldig glad i bøker, og er ofte på biblioteket.

Jeg er overbevist om at det er bra å lese for barna sine. De lærer mye, også å skape bilder i hodet. Det er tusen ganger bedre enn å se på en skjerm.

Anonymkode: 2c3eb...25c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor er du så opptatt av hva andre gjør? 

Anonymkode: 19d61...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt absurd ut at folk ikke leser for barna sine. Det har ekstremt mye å si for språkutviklingen.

Vi har lest daglig siden 2-åringen ble født og han imponerte på hs med språket på 2-års kontroll :) 

Mener ikke å tråkke på noen føtter nå, folk lever forskjellige liv, men det koster en halvtimes tid av dagen og avkastningen er enorm for barnet.

Og ja, det er vits i å lese selv om barnet surrer avsted og tilsynelatende ikke får det med seg - de gjør det!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror de fleste er svake på noen områder som foreldre. Her blir det lite lesing. Det er mange andre kamper vi tar om dagen. Har aldri likt bøker selv, men kom meg gjennom skole og høyere utdanning. Jeg har ikke gitt opp, men alle kamper tas ikke samtidig. Noen er praktikere med mer skapertrang mens andre pusler med ting i ro. Alle må lese på skolen, så det er helt klart viktig å kunne, men barn er tross alt veldig forskjellige.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anononyma skrev (6 minutter siden):

Høres helt absurd ut at folk ikke leser for barna sine. Det har ekstremt mye å si for språkutviklingen.

Vi har lest daglig siden 2-åringen ble født og han imponerte på hs med språket på 2-års kontroll :) 

Mener ikke å tråkke på noen føtter nå, folk lever forskjellige liv, men det koster en halvtimes tid av dagen og avkastningen er enorm for barnet.

Og ja, det er vits i å lese selv om barnet surrer avsted og tilsynelatende ikke får det med seg - de gjør det!

Vi har lest minimalt. Vår sønn snakker med setninger og sier feks. Mamma kan sitte her og «Per» kan bade

Jeg har enkle samtaler med han. Hva har du gjort i barnehagen, og han svarer: « bygge snømann» Hvem bygde du snømann med og han svarer: « Iben» 

Han forstår omtrent alt vi sier

Han er ikke 2 år enda. 

Lesing hjelper, men det er mange andre faktorer som spiller inn. Glad han klarer seg bra fordi vi har lest så lite og selvsagt vært litt bekymret for nettopp språkutvikling.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...