Gå til innhold

Sykelønnsordningen står i fare - er du hjemme når du ikke må?

Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (6 timer siden):

Men hva tenker dere om mental health days for å forebygge utbrenthet? 

Det har vi jo. Det heter egenmelding. Spiller ingen rolle om man er fysisk eller mentalt på felgen. 

Anonymkode: 20b46...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men hvis en kollega gjør dette; tar seg en dag eller to her og der fordi hun er litt sliten, hva med alle de andre? Det blir jo mer arbeid for dem når én er borte. Skal de bare dekke over for vedkommende og late som ingenting, eller skal de ha "rett" til like mange fridager? De blir jo slitne de også.

Alle kan jo si til sjefen "jeg må ha en tredagers på sofaen, ellers blir jeg utbrent og sykemeldt i 6 måneder".

Anonymkode: 31016...3a5

Jeg jobber gjerne litt ekstra for den kollegaen som har det vanskelig å trenger en pust. 
Vet de fleste av mine kolleger mener det samme, de skriver til og med god bedring, gleder meg til å se deg igjen snart. Ved et slikt arbeidsmiljø vil også helsen bli bedre. 
Alle har ikke samme behov, alle har ikke samme belastning psykisk og fysisk. 

Anonymkode: daf69...e6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kommer an på sorten triptan. Det finnes mange typer. 

Nja, jeg selv har vært igjennom det meste, ingenting som virker raskt nok. Nevrologen sier også at dette er en type medisin som bruker lang tid på å virke

Anonymkode: 027b8...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overhørte en samtale på butikken i går. To damer står å prater, og den ene spør om det er mye på jobben om dagen. Hun får til svar at vedkommende er sykemeldt for hun har SÅÅÅ vondt i magen.  Hadde vært til legen dagen før å fått forlenget sykemeldingen, for hun hadde sagt til legen at hun hadde så vondt i magen at hun bare lå på sofaen, klarte ikke å få ungene i barnehagen en gang. Vel, der stod dama med en overfylt handlevogn og tok helgehandelen så det ut til. Akkurat det skurra litt for meg. 

Å nei, jeg er svært sjeldent syk. Men går ikke på jobb med smittsomme sykdommer hvertfall. 

Anonymkode: 748df...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nja, jeg selv har vært igjennom det meste, ingenting som virker raskt nok

Selv ikke sprøyter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Overhørte en samtale på butikken i går. To damer står å prater, og den ene spør om det er mye på jobben om dagen. Hun får til svar at vedkommende er sykemeldt for hun har SÅÅÅ vondt i magen.  Hadde vært til legen dagen før å fått forlenget sykemeldingen, for hun hadde sagt til legen at hun hadde så vondt i magen at hun bare lå på sofaen, klarte ikke å få ungene i barnehagen en gang. Vel, der stod dama med en overfylt handlevogn..

Man får vel ihvertfall vondt i magen (og problemer med barnevernet!) om man ikke før på seg selv og småunger. Matbutikkene kjører vel ikke hjem i dette været.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

På jobben til min bedre halvdel er det 3-4 stk du kan time når de er borte. 
Har dem sene vakter på en fredag så er dem borte hver gang. Irriterende for de som må jobbe overtid for å dekke inn hver gang. 

Men tror ikke nødvendigvis at det er de som tar seg en egenmelding ofte som øker sykefraværet. 

Selv var jeg sykemeldt i en lang periode. Dette var på grunn av at jeg måtte operere. 
operasjonen skulle skje men ble utsatt 3-4x og da ble jeg videre sykemeldt for å vente. Når jeg endelig kom meg tilbake i jobb så var det gått 11 mnd. kunne fint bare gått 2-3, så systemet har mye skyld i at sykefraværet er høyt. Ventetider på månedsvis overalt. 

Anonymkode: bac14...f78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ialefall om haugevis av folk som er syke ekstremt ofte, med ymse elendige unnskyldninger. Arbeidsmoralen i Norge virker å være ganske elendig blant store deler av befolkningen. Selv er jeg syk en sjelden gang, men da er det fordi jeg ikke har sjangs og fungere på jobb.

Anonymkode: 72e20...252

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Overhørte en samtale på butikken i går. To damer står å prater, og den ene spør om det er mye på jobben om dagen. Hun får til svar at vedkommende er sykemeldt for hun har SÅÅÅ vondt i magen.  Hadde vært til legen dagen før å fått forlenget sykemeldingen, for hun hadde sagt til legen at hun hadde så vondt i magen at hun bare lå på sofaen, klarte ikke å få ungene i barnehagen en gang. Vel, der stod dama med en overfylt handlevogn og tok helgehandelen så det ut til. Akkurat det skurra litt for meg. 

Å nei, jeg er svært sjeldent syk. Men går ikke på jobb med smittsomme sykdommer hvertfall. 

Du tar antagelser her. Samme greiene mange tenker om de som er ufør som legger ut bilder fra en fjelltur.

Man kan godt har store smerter, nok til at det å jobbe er utelukket, men mat må man ha og da må man til butikken. Ikke alle har type Oda levering tilgjengelig der de bor.

Selv om du har sett noen i et øyeblikksbilde, så betyr ikke det at det er hele situasjonen.

Anonymkode: ae3ae...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært av typen som «går på jobb uansett», men kjenner at jeg begynner å få nok av det. Har hele veien forsøkt å være fleksibel, og strekke meg så langt som overhode mulig, men får ikke det samme tilbake av ledelsen. Da spørs det hvor lenge man orker. 

Jeg har ingen tro på innføring av karantenedager. Jeg tror holdningen til mange blir at dersom man blir trekt i lønn for å være syk mandag, blir man gjerne hjemme tirsdag og onsdag også - «man har jo allerede betalt for det». 

Personlig tror jeg «løsningen» på det høye sykefraværet er å få ned helsekøene, og øke arbeidsgivers intensiver til å holde folk på jobb, og komme tilbake tidligere. 

Anonymkode: 85dae...ec7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har vært av typen som «går på jobb uansett», men kjenner at jeg begynner å få nok av det. Har hele veien forsøkt å være fleksibel, og strekke meg så langt som overhode mulig, men får ikke det samme tilbake av ledelsen. Da spørs det hvor lenge man orker. 

Jeg har ingen tro på innføring av karantenedager. Jeg tror holdningen til mange blir at dersom man blir trekt i lønn for å være syk mandag, blir man gjerne hjemme tirsdag og onsdag også - «man har jo allerede betalt for det». 

Personlig tror jeg «løsningen» på det høye sykefraværet er å få ned helsekøene, og øke arbeidsgivers intensiver til å holde folk på jobb, og komme tilbake tidligere. 

Det er 100% umulig å få ned helsekøene her til lands.

Anonymkode: 0fe9c...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er 100% umulig å få ned helsekøene her til lands.

Hvordan det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv ikke sprøyter? 

Man skal være skikkelig dårlig for å få de. Mulig jeg kvalifiserer til de nå. Man må ha migrene minst 15 dager pr måned over mange måneder for å få de på blå resept. Uten blå resept mener jeg nevrologen sa de koster rundt 5000kr pr måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må karensdager være fra dag 1? Hva med å legge den på dag 3 og 4?

Anonymkode: 5668c...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er jo blitt lavere sykefravær i f.eks Sverige etter innføring av karensdager? De hadd lavere fravær enn oss fra før også, og enda lavere nå.

Anonymkode: c6758...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan det? 

De er for store og vokser i takt med om de bygges ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...