Gå til innhold

Sykelønnsordningen står i fare - er du hjemme når du ikke må?

Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, er ikke borte med mindre jeg er så dårlig at det ikke er forsvarlig at jeg er på jobb. Har nå vært sykemeldt en stund, men er på vei tilbake i full jobb. Jeg mener sykelønnsordningen er kjempe viktig, og en kampsak vi må være med på. Da får man heller gå etter de som bevisst utnytter systemet. Og dette gjelder også avtaler man må ha, som tannlege, lege osv. dette bør legges utenfor arbeidstid med mindre det skjer noe akutt. 

Anonymkode: 027b8...5d6

Å legge lege -og tannlegetimer ol til utenfor arbeidstid er jo ganske tricky for de som jobber på dagtid hele uken da. 

Anonymkode: 79968...7ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Den står i fare fordi det er en dårlig modell. Den påfører masse arbeid på leger, ødelegger for bedrifter og belønner svindlere.

Anonymkode: 32c4d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg aner ikke hva som er den beste sykelønnsordningen, men det er jo påfallende at de fleste andre land vi ellers liker å sammenligne oss med har lavere sykefravær enn oss. De er neppe så veldig mye friskere. 

Når det er sagt, jeg er i posisjonen kan ta hjemmekontor om jeg er litt syk. Det ender oftest med at jeg aldri kommer meg helt. Jeg jobber selv om jeg er syk, får aldri koblet helt av, og drar med meg sykdom og går for halv maskin over lengre tid. Så det er fordeler og ulemper med alt. 

Anonymkode: d8459...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber kommunalt i en stilling som egentlig kan gjøres hjemmefra, men her ble rett og slett sjalusien så stor når noen tok hjemmekontor at de ikke lar oss gjøre det. De som måtte komme inn fysisk lagde problemer. Jeg har selv hatt ulike problemer de siste 4 årene (betennelse, slitasje, økt migrene, hormonproblemer med tilhørende komplikasjoner, ryggsmerter, store søvnproblemer) samt mye alvorlig sykdom, konflikt og flere dødsfall i familien siste to år som selvfølgelig ikke hjelper en allerede nedbrutt kropp. Legg til to ganger covid og en gang kraftig influensa så er jo lykken komplett. Ble sykemeldt for ene covid da det fortsatt var restriksjoner, og for influensaen. Gikk faktisk på jobb med den, men ble sendt hjem av kollega. Jeg har hatt mange dårlige dager på jobb der kroppen absolutt ikke samarbeider og jeg har dermed gjort en dårlig jobb. Kunne jeg vært hjemme, sittet mer komfortabelt, unngått alle lydene og det ekstra som er på jobb fordi vi deler kontor så hadde jeg gjort en bedre jobb disse dagene. Jeg går på jobb eller "sniker" meg til å jobbe selv om jeg er syk, for ingen andre kan gjøre mine ting når jeg er borte. Sitter derfor med privatmailen og sender bestillinger uten å gå via de rette kanaler osv mens jeg er syk, for alternativet er at jobben står uten det de trenger hver dag. Å ringe meg syk gir et stressnivå som nesten gjør meg sykere og jeg gjør det minst mulig, men må man så må man, og det skal man ikke tape penger på.

Anonymkode: 4b9d2...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (39 minutter siden):

Så jobblegen kan overstyre fastlegen?

Fastlegen er på andre siden av jordkloden, så ja.

Anonymkode: 31016...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Å legge lege -og tannlegetimer ol til utenfor arbeidstid er jo ganske tricky for de som jobber på dagtid hele uken da. 

Det er trøblete ja, men for oss som ikke har det som del av arbeidsavtalen at vi kan gjøre sånne ting i jobbtiden, så må vi faktisk gå til andre tannleger som har oppe etter vår arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fastlegen er på andre siden av jordkloden, så ja.

Så mao du jobber enten ikke i Norge eller er fra et annet land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom det innføres karensdag eller annen form for "straff" ved sykdom, kommer jeg til å ta en paracet og møte på jobb når jeg har feber og infeksjoner. Jeg jobber med eldre og pasienter som kan dø dersom de får en infeksjon, men jeg kan ikke ta meg "råd" til å være syk. Det oppleves svært urettferdig at mennesker i godt betalte jobber kan ta "hjemmekontor" med full lønn ved sykdom, mens vi som jobber "på gølvet" ikke har den muligheten. 

Anonymkode: b85c8...f28

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg aner ikke hva som er den beste sykelønnsordningen, men det er jo påfallende at de fleste andre land vi ellers liker å sammenligne oss med har lavere sykefravær enn oss. De er neppe så veldig mye friskere. 

Når det er sagt, jeg er i posisjonen kan ta hjemmekontor om jeg er litt syk. Det ender oftest med at jeg aldri kommer meg helt. Jeg jobber selv om jeg er syk, får aldri koblet helt av, og drar med meg sykdom og går for halv maskin over lengre tid. Så det er fordeler og ulemper med alt. 

Anonymkode: d8459...6d2

Er det egentlig påfallende, eller tror du det bare er slik at i andre land møter man på jobb med sykdom?

Vi kan godt innføre det "straffe"systemet her også, men da vil det for eksempel være svært farlig å være eldre på sykehjem/avhengig av hjemmehjelp. Vi kommer da til å møte syke på jobb og smitte de eldre som kan dø/trenge sykehushjelp ved en liten infeksjon. 

Anonymkode: b85c8...f28

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det å fjerne ordningen vil ikke få syke folk tilbake i jobb på en god måte. Det betyr at det er de som da kommer til å presse seg selv, og smitte andre med sykdom. For ikke å nevne det at mange kanskje blir totalt utslitt fordi de pusher seg selv for mye.

Folk er ikke syke for moroskyld. Min helse har totalt krasjet etter koronaen skjedde. 2021 og utover, jeg har aldri vært så syk som nå. Tror ikke jeg hadde godt av all desinfiseringen og mangel på micro smitte hele tiden.

I år har jeg vært syk syk 4 ganger, 2 av dem var korona (og jeg er søren meg vaksinert!). Jeg er 33 og syk himla 4 ganger! Har ikke barn, holder meg stort sett hjemme, og selv da syk. Har også vært sykemeldt fra jobb pga. gallestein. Borte fra jobb i 9 uker, for det tar tid å få hjelp i dette landet når man «bare» har vondt. Ikke kritisk. Privat helseforsikring var utveien, for sykehuset ville latt meg være sykemeldt i 6+ mnd, for de ikke hadde tid til å gjøre noe før til våren.

Med det forslaget om kutt ved 6 mnd. Hadde jeg ikke hatt forsikring så ville jeg stått der, sykemeldt i over 6mnd.

Ikke med vilje. Men man blir så sinnsykt sliten av å gå rundt med smerter 24/7. Det tærer så mye på kreftene at jeg ikke hadde hatt sjanse til å jobbe noe.

Jeg synes det er horribelt at vi skal røre sykelønna. Spesielt etter at jeg har sett hvorfor mange blir gående sykemeldt, fordi de ikke får hjelp.

Anonymkode: ae3ae...28a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Så mao du jobber enten ikke i Norge eller er fra et annet land

Det er ikke relevant for trådens tema. Jeg mener det burde vært ansatt bedriftsleger i bedrifter med mange ansatte, som kunne vurdert på løpende bånd hvem som er syke og ikke. Vedkommende kan også følge opp pasienten og henvise videre hvis det trengs.

Som sagt så tror jeg det er billigere enn å ha det skyhøye sykefraværet som vi har i Norge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok en ordning i Norge som i utgangspunktet har vært for liberal/naiv/for dårlig kontrollert og dermed lett å utnytte!

Med det resultat at noen utnytter den - og det går utover de som faktisk trenger den!! Forstå det den som vil!

Anonymkode: 0ed0b...1d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke relevant for trådens tema. Jeg mener det burde vært ansatt bedriftsleger i bedrifter med mange ansatte, som kunne vurdert på løpende bånd hvem som er syke og ikke. Vedkommende kan også følge opp pasienten og henvise videre hvis det trengs.

Som sagt så tror jeg det er billigere enn å ha det skyhøye sykefraværet som vi har i Norge i dag.

Dette kalla privat helseforsikring, og er nor mange bedrifter allerede har. Men, staten er største arbeidsgiver i Norge, og det tar seg vel ikke ut om staten starter et eget løp utenfor vanlig helsevesen fordi det er for dårlig oppfølging og for mye køer i det offentlige allerede ? Det gir jo ikke mening?

Etter min mening klarer ikke denne debatten å ta tak i hvorfor folk er sykmeldte. Hvor kommer antagelsen om at folk blir sykmeldte fordi «de ikke gidder» fra? Dette brukes som argument for å redusere kostnadene de har når meg og deg er reelt syke, og vi vanlige arbeidstagere applauderer det for å skjerme «våre skattepenger» fra «snylterne». Plutselig står vi der med skjegget i postkassa. 🧑‍🎄

Anonymkode: 27e84...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette kalla privat helseforsikring, og er nor mange bedrifter allerede har. Men, staten er største arbeidsgiver i Norge, og det tar seg vel ikke ut om staten starter et eget løp utenfor vanlig helsevesen fordi det er for dårlig oppfølging og for mye køer i det offentlige allerede ? Det gir jo ikke mening?

Etter min mening klarer ikke denne debatten å ta tak i hvorfor folk er sykmeldte. Hvor kommer antagelsen om at folk blir sykmeldte fordi «de ikke gidder» fra? Dette brukes som argument for å redusere kostnadene de har når meg og deg er reelt syke, og vi vanlige arbeidstagere applauderer det for å skjerme «våre skattepenger» fra «snylterne». Plutselig står vi der med skjegget i postkassa. 🧑‍🎄

Anonymkode: 27e84...dfe

Alle kjenner vel noen som har vært borte fra jobben uten å ha vært syk? De som svarer i tråden er jo selvfølgelig de som "aldri" er syke, og de som tvinger seg på jobb selv om de er syke. De som utnytter systemet holder jo godt kjeft og håper sykelønnsordningen består.

Systemet må jo legges opp slik at det blir vanskeligere å snylte, ikke bare dele ut gratis penger til alle som ønsker å ta seg en 3-dagers.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har heldigvis hjemmekontor, så er hjemme hele tiden :) men har blitt mye mindre sykefravær etter jeg fikk det. Både fordi det er lettere å jobbe halvsyk uten å måtte reise til og fra, og trenger ikke være redd for å smitte noen. Samtidig som jeg blir sjeldnere smittet av noe selv. Og får jeg et migreneanfall kan jeg legge meg nedpå til det går over, og så jobbe videre. På kontoret var det ingen steder å trekke seg tilbake, så man måtte bare reise hjem om man ble kortvarig syk.

Anonymkode: 4a898...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg også jobbet dagtid hele uken, men mange tannleger har kveldstimer 1-2 ganger pr uke. Legetimer er litt verre kanskje, men hos meg åpner de 07:30. det får man til. Ellers får man bruke avspassering eller ulønnet permisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle kjenner vel noen som har vært borte fra jobben uten å ha vært syk? De som svarer i tråden er jo selvfølgelig de som "aldri" er syke, og de som tvinger seg på jobb selv om de er syke. De som utnytter systemet holder jo godt kjeft og håper sykelønnsordningen består.

Systemet må jo legges opp slik at det blir vanskeligere å snylte, ikke bare dele ut gratis penger til alle som ønsker å ta seg en 3-dagers.

Jeg skal ikke si jeg aldri er syk, har vært sykemeldt noen måneder pga utmattelse, var ikke aktuelt fra legens side å gi meg gradert sykemelding. Nå er jeg heldigvis på vei tilbake i jobb. Jeg tror virkelig ikke noen er sykemeldte fordi de ikke gidder. Er det så lett å få sykemelding? Jeg er død dårlig før jeg får sykemelding. Enten er det halsbetennelser, eller som nå utmattelse. Jeg er absolutt syk i løpet av ett år, har også kronisk migrene, men kan ikke være hjemme hver gang jeg har anfall. De gangene anfallene er så ille at jeg ikke kan gå på jobb har jeg vært nødt til å få kortison behandling på sykehuset. Men da har sykehuset sykemeldt for de dagene behandlingen tar. Har nok vært mest hjemme med syke barn. Mine er kronisk syke, og blir skikkelig syke når det først slår inn. Heldigvis ikke så ofte nå når de er blitt større. 

Jeg synes det er trist at alle som blir sykemeldt blir snakket rundt, er de syke, eller bare later de som?  Jeg har slike kollegaer nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er heldigvis sjeldent syk, og er takknemlig for det. Er selvsagt ikke hjemme om jeg ikke er syk. 

Anonymkode: bc4a9...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier velkommen til at sykelønnen skal bli som Sverige! Det er eneste muligheten for å få sykefraværet ned

Anonymkode: ae279...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine kroniske plager blir ikke bedre av å fjerne deler av lønna ved sykdom. Det vil heller ha motsatt effekt spesielt psykisk. Det vil ikke gå rundt økonomisk..

Anonymkode: 43841...0a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...