AnonymBruker Skrevet i går, 09:17 #21 Del Skrevet i går, 09:17 Hvem vil dette gå ut over? Jo, de som var så viktige under korona: helse-, skole- og barnehagearbeidere. Mens de med hjemmekontor nærmest «fredes». Anonymkode: 5a6fb...d35 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:19 #22 Del Skrevet i går, 09:19 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg synes det er merkelig at regjeringen ikke ser selv hvorfor det er økning i sykemelding. Det er hovedsakelig to årsaker til dette: - Generasjon Snowflake som tillates at latskap er en sykdom. At man har innført alle ubehageligheter som en diagnose og vi dermed har ekstremt mange unge uføre, er rett og slett det foreldre og samfunnet har lagt opp til selv. Det finnes ingen moral blant unge lengre. - Inflasjon har gjort at de som faktisk har arbeidsmoral og er i full jobb, jobber livet av seg for å overleve. Jeg har vært en svært lønnsom arbeidstaker frem til jeg ble så utbrent at jeg nesten gjorde meg selv kronisk syk. Jeg tok bare hensyn til arbeidsgiver og aldri meg selv. Jeg tror faktisk jeg hadde tatt mitt eget liv til slutt, om det ikke hadde fantes sykepenger den dagen jeg gikk på veggen. For da hadde jeg ikke hatt råd til å være syk med de utgiftene som man må forholde seg til i dag, samtidig så var jeg så syk at jeg omtrent ikke klarte å verken lage meg mat eller kle på meg. Jeg ødela nesten min egen hjerne av stress! Det er det REGJERINGEN som er skyld i! Om staten er ute etter å ta "unnasluntrere" som snylter på staten, så må de se på kravene for hva som er sykdom, hva slags historikk vedkommende har, og faktisk ta grep og gjøre det attraktivt for de late folka å jobbe! Det er ikke akkurat motiverende å jobbe ræva av seg, se at 40% av pengene forsvinner i skatt, samtidig som man må betale mva av absolutt alt man skal kjøpe av de pengene man skal beholde selv - og deretter få doblet hus- og billån fordi de rike bankene skal tjene seg enda mer. Jeg er hjemme med jævlig god samvittighet når jeg tar egenmelding. Jeg er på jobb når jeg er frisk - men visst søren skal det da ikke gå på bekostning om jeg har råd til mat og strøm når jeg er syk?! Anonymkode: ebeb3...e17 Da må politikere sette bedre eksempler, og ikke langtidssykemelde seg ved konflikter og varslinger, der det som regel ender i avgang med enorme sluttpakker. Anonymkode: 03fbb...af1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:19 #23 Del Skrevet i går, 09:19 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem vil dette gå ut over? Jo, de som var så viktige under korona: helse-, skole- og barnehagearbeidere. Mens de med hjemmekontor nærmest «fredes». Anonymkode: 5a6fb...d35 Og ikke minst om de er småbarnsforeldre! Anonymkode: 5a6fb...d35 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:21 #24 Del Skrevet i går, 09:21 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg synes det er merkelig at regjeringen ikke ser selv hvorfor det er økning i sykemelding. Det er hovedsakelig to årsaker til dette: - Generasjon Snowflake som tillates at latskap er en sykdom. At man har innført alle ubehageligheter som en diagnose og vi dermed har ekstremt mange unge uføre, er rett og slett det foreldre og samfunnet har lagt opp til selv. Det finnes ingen moral blant unge lengre. - Inflasjon har gjort at de som faktisk har arbeidsmoral og er i full jobb, jobber livet av seg for å overleve. Jeg har vært en svært lønnsom arbeidstaker frem til jeg ble så utbrent at jeg nesten gjorde meg selv kronisk syk. Jeg tok bare hensyn til arbeidsgiver og aldri meg selv. Jeg tror faktisk jeg hadde tatt mitt eget liv til slutt, om det ikke hadde fantes sykepenger den dagen jeg gikk på veggen. For da hadde jeg ikke hatt råd til å være syk med de utgiftene som man må forholde seg til i dag, samtidig så var jeg så syk at jeg omtrent ikke klarte å verken lage meg mat eller kle på meg. Jeg ødela nesten min egen hjerne av stress! Det er det REGJERINGEN som er skyld i! Om staten er ute etter å ta "unnasluntrere" som snylter på staten, så må de se på kravene for hva som er sykdom, hva slags historikk vedkommende har, og faktisk ta grep og gjøre det attraktivt for de late folka å jobbe! Det er ikke akkurat motiverende å jobbe ræva av seg, se at 40% av pengene forsvinner i skatt, samtidig som man må betale mva av absolutt alt man skal kjøpe av de pengene man skal beholde selv - og deretter få doblet hus- og billån fordi de rike bankene skal tjene seg enda mer. Jeg er hjemme med jævlig god samvittighet når jeg tar egenmelding. Jeg er på jobb når jeg er frisk - men visst søren skal det da ikke gå på bekostning om jeg har råd til mat og strøm når jeg er syk?! Anonymkode: ebeb3...e17 Så du tenker at inflasjonen er regjeringens skyld? Og at de er ansvarlige for at du nesten ødela din egen hjerne pga stress? Det er jo en spenstig påstand… Hva baserer du den på? Anonymkode: 01e03...c37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:24 #25 Del Skrevet i går, 09:24 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du tenker at inflasjonen er regjeringens skyld? Anonymkode: 01e03...c37 Jeg skal ikke forsvare resten av det han skrev, men selvfølgelig er inflasjonen delevis regjeringens skyld. Det er de som styrer Norge og vi har høy inflasjon sammenlignet med andre land. Anonymkode: 32c4d...990 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:25 #26 Del Skrevet i går, 09:25 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg er hjemme fra jobb når jeg er for dårlig til å være der. En karensordning hadde primært gått utover kvinner og lavtlønnede. Men vi vil kanskje ikke ha flere fagarbeidere, uansett? Anonymkode: 22cf8...10f Karensdager er en dårlig idé. For det første fordi de rammer skjevt, for det andre fordi det fører til at folk med smittsomme sykdommer likevel vil dra på jobb. Har du lyst til at kollegaen din med norovirus skal komme på jobb og smitte deg? Ikke jeg heller. Dessuten er det ikke korttidsfraværet som koster, det er langtidsfraværet som er den store utgiftsposten. Det jeg derimot tror vil tvinge seg frem, er at sykelønnsordningen vil bli kuttet for langtidsfravær. For eksempel at lønna blir kuttet til 80% etter 3 eller 6 måneder. De sier jo at det ikke skal straffe seg økonomisk å være syk, men det gjør det jo allerede: Det heter AAP, og er et langt større kutt. Men da må det også gjelde offentlig ansatte. Både fordi det ellers blir veldig urettferdig, og fordi det ellers vil føre til at alle syke søker seg til det offentlige, og da vil effektiviteten stupe… Anonymkode: 01e03...c37 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet i går, 09:25 #27 Del Skrevet i går, 09:25 Rosa Dartle skrev (1 time siden): Hvordan ser dere andre på det? Det er forskjellig hvor mye vi er syke og tilrettelegging. Jeg er heldig og hadde ingen egenmeldingsdager i fjor. For noen år siden var jeg sykmeldt og på AAP etter kreft. Tidligere har jeg slitt veldig i forbindelse med endometriose og hatt enkeltdager hjemme. Sykelønnsordningen er så utrolig viktig, og jeg tror den er ekstra viktig for kvinner som kanskje har mer korttidsfravær knyttet til kvinneplager. Opplever dere at noen misbruker ordningen? Og har dere noen gang gjort det selv? Sykefraværet mitt har typisk vært legemeldt ; jeg har ikke hatt behov for egenmeldinger siste 30 år fordi jeg har hatt jobb der jeg har kunne jobbe mye hjemmefra, eller der jobben kan tilrettelegges til min kapasitet. Det betyr også at jeg har spist mye av utfordringen med barn som typisk ellers havner på kvinner. Hvis jeg skulle fungert i et regulert arbeidsliv, ville jeg vært ufør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:27 #28 Del Skrevet i går, 09:27 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal ikke forsvare resten av det han skrev, men selvfølgelig er inflasjonen delevis regjeringens skyld. Det er de som styrer Norge og vi har høy inflasjon sammenlignet med andre land. Anonymkode: 32c4d...990 Covid, krig, at vi har egen valuta (liten og veldig svak, men ingen partier vil kvitte seg med den), at vi har en oljedominert økonomi… Dette er noe regjeringen kan påvirke? Anonymkode: 01e03...c37 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:27 #29 Del Skrevet i går, 09:27 Har en lege på jobben som bestemmer om vi er syke eller ikke. Er man ikke syk kan man heller ikke ta seg fri. Det gjelder alt fra forstuet ankel til magesjau. Hvis man har noe smittsomt må man gå med munnbind og la være å spise sammen med de som er friske. Jeg skjønner ikke at dette ikke er praksis på f.eks sykehus og helseinstitusjoner, der det vrimler av helsepersonell og sykefraværet er skyhøyt. Der kan man altså bare ringe inn og si "Jeg kommer ikke på jobb resten av uken, for jeg er syk" (tilfeldigvis var det også fotball-VM den uken) Anonymkode: 31016...3a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:46 #30 Del Skrevet i går, 09:46 Siden jeg mistrives på jobb så er jeg hjemme når jeg kjenner sykdom. Dessverre er det sjelden jeg kjenner noe sykdom. Anonymkode: 97e6a...9bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet i går, 09:59 #31 Del Skrevet i går, 09:59 Jeg har hatt noen egenmeldinger i det året som har gått, og de var nødvendige. To ganger har jeg reist på jobb med noe som ikke var smittsomt, og måtte reise hjem. Ene gangen endte jeg på legevakta på kvelden. Jeg har, enn så lenge, ikke klart å bli smitta på jobb, men det er fordi med en gang noen av kollegaene mine kommer med forkjølelse eller noe lignende, så går jeg omveier rundt de for å ikke bli smitta. Jeg har poengtert kraftig ovenfor alle på jobb at selv en forkjølelse på meg kan bli veldig kraftig og slå meg kraftig ut fordi jeg har en kronisk sykdom som gjør at forkjølelsen blir veldig kraftig, så jeg må vite om de er syke, sånn at jeg kan holde avstand til de er friske igjen. Så i mitt tilfelle kan det jo fort bli sånn at noen av kollegaene mine egentlig burde ta en egenmeldingsdag for å bli friske, sånn at de ikke smitter meg, sånn at jeg må holde meg hjemme såpass lenge at jeg kanskje må sjukemeldes. Jeg er i kontakt med sykepleiere, hjemmesykepleien, bussjåfører og taxisjåfører som kjører både eldre og barn. Jeg kan ikke være smittsom på min jobb, det er mitt prinsipp. Derfor har jeg også bestemt meg for å bli hjemme om jeg får noe smittsomt, men siden jeg også blir så innmari sjuk når jeg får noe smittsomt, så tar kroppen den avgjørelsen for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:03 #32 Del Skrevet i går, 10:03 Jeg er dessverre ofte på jobb når jeg burde vært hjemme. Tenker ofte at jeg skal ta igjen med ekstra lang sykemelding, men det sitter dessverre langt inne. Så har jeg kolleger som er hjemme når de har litt hodepine, har sovet dårlig, eller trenger noen dager fri. Klart ordningen vår misbrukes av enkelte. Noen regner jo på hvor mange dager de kan ta og når. Anonymkode: a8f74...79b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:03 #33 Del Skrevet i går, 10:03 Er aldri hjemme om jeg ikke må, men det er jo jeg som kjenner på hva jeg må og ikke. Jeg har helt sikkert vært hjemme når andre kanskje ville reist på jobb. Men jeg er aldri hjemme når jeg er frisk. Anonymkode: 06bce...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:04 #34 Del Skrevet i går, 10:04 I arbeidslivet har jeg sett mye skulk. "Har nesten ikke sover i natt, må holde meg hjemme" Kun menn. "Gamle farfar er død." Jaha, det er faktisk meningen du skal kunne håndtere det uten å melde deg 100 % arbeidsufør. (Kvinne) "Hunden døde" = tre måneders sykemelding (kvinne) Ja, en hund vil dø før deg. Hvis du blir 100 % arbeidsufør av det, er du ikke skikket til å ha kjæledyr. "Syk i dag", ok pussig at det var sammenfallende med avslag på forfremmelse (mann). Sykemelding i forlengelsen av ferien. (utenlandsk opprinnelse, kvinner som menn) Anonymkode: b0df3...73a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:09 #35 Del Skrevet i går, 10:09 Rosa Dartle skrev (2 timer siden): Hvordan ser dere andre på det? Det er forskjellig hvor mye vi er syke og tilrettelegging. Jeg er heldig og hadde ingen egenmeldingsdager i fjor. For noen år siden var jeg sykmeldt og på AAP etter kreft. Tidligere har jeg slitt veldig i forbindelse med endometriose og hatt enkeltdager hjemme. Sykelønnsordningen er så utrolig viktig, og jeg tror den er ekstra viktig for kvinner som kanskje har mer korttidsfravær knyttet til kvinneplager. Opplever dere at noen misbruker ordningen? Og har dere noen gang gjort det selv? Jeg er alene med to barn og har ekstra dager pga det. I tillegg var begge barna kronisk syke og hadde utvidet dager OG jeg er kronisk syk og dermed kunne jeg være hjemme uten at det gikk ut over arbeidsgiveren mtp lønn. Husker en gang at jeg regnte på det og jeg ble satt ut over hvor mange dager jeg kunne i teorien ha vært hjemme. Sannheten er at vi brukte ikke alle de dagene, kun feber og omgangssyke på ungene og kun hjemme om jeg omgangssyke eller om jeg absolutt måtte (og her var terskelen høy: jeg gikk på jobb med brudd i halebein, bronkitt, lungebetennelse, og diverse andre skader som jeg ikke kommer på i farten). Vi hadde nesten ikke fravær fra skole/bhg/jobb. Anonymkode: c7d9a...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:48 #36 Del Skrevet i går, 10:48 Nei, er ikke borte med mindre jeg er så dårlig at det ikke er forsvarlig at jeg er på jobb. Har nå vært sykemeldt en stund, men er på vei tilbake i full jobb. Jeg mener sykelønnsordningen er kjempe viktig, og en kampsak vi må være med på. Da får man heller gå etter de som bevisst utnytter systemet. Og dette gjelder også avtaler man må ha, som tannlege, lege osv. dette bør legges utenfor arbeidstid med mindre det skjer noe akutt. Anonymkode: 027b8...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:52 #37 Del Skrevet i går, 10:52 Ikke vært hjemme uten grunn. Men har hatt en dårlig helse og pga de lange sykehuskøene tar det veldig lang tid å komme seg på bena igjen Anonymkode: ecbf6...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milla29 Skrevet i går, 10:59 #38 Del Skrevet i går, 10:59 Jeg bruker ikke egenmelding/sykedager med mindre jeg er syk, og sjeldnere nå når jeg har mulighet til å ha hjemmekontor enn da jeg fysisk måtte på kontoret - både pga smitte og fordi det er lettere å logge seg på og jobbe litt hjemmefra selv om man ikke er helt frisk, enn å måtte dra seg inn på arbeidsplassen for å jobbe. Terskelen for å melde meg syk er med andre ord blitt høyere nå, men er jeg skikkelig dårlig, så forblir jeg avlogget og i sengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet i går, 11:00 #39 Del Skrevet i går, 11:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en lege på jobben som bestemmer om vi er syke eller ikke. Er man ikke syk kan man heller ikke ta seg fri. Det gjelder alt fra forstuet ankel til magesjau. Hvis man har noe smittsomt må man gå med munnbind og la være å spise sammen med de som er friske. Jeg skjønner ikke at dette ikke er praksis på f.eks sykehus og helseinstitusjoner, der det vrimler av helsepersonell og sykefraværet er skyhøyt. Der kan man altså bare ringe inn og si "Jeg kommer ikke på jobb resten av uken, for jeg er syk" (tilfeldigvis var det også fotball-VM den uken) Anonymkode: 31016...3a5 Så jobblegen kan overstyre fastlegen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:04 #40 Del Skrevet i går, 11:04 Rosa Dartle skrev (3 timer siden): Hvordan ser dere andre på det? Det er forskjellig hvor mye vi er syke og tilrettelegging. Jeg er heldig og hadde ingen egenmeldingsdager i fjor. For noen år siden var jeg sykmeldt og på AAP etter kreft. Tidligere har jeg slitt veldig i forbindelse med endometriose og hatt enkeltdager hjemme. Sykelønnsordningen er så utrolig viktig, og jeg tror den er ekstra viktig for kvinner som kanskje har mer korttidsfravær knyttet til kvinneplager. Opplever dere at noen misbruker ordningen? Og har dere noen gang gjort det selv? Har en i familien, som gøyt nok jobber på NAV. Hen legger inn planlagte egenmeldingsdager i kalenderen for å få mest mulig fri Anonymkode: 28568...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå