Gå til innhold

Sykelønnsordningen står i fare - er du hjemme når du ikke må?

Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

Hvordan ser dere andre på det? Det er forskjellig hvor mye vi er syke og tilrettelegging. Jeg er heldig og hadde ingen egenmeldingsdager i fjor. For noen år siden var jeg sykmeldt og på AAP etter kreft. Tidligere har jeg slitt veldig i forbindelse med endometriose og hatt enkeltdager hjemme.

Sykelønnsordningen er så utrolig viktig, og jeg tror den er ekstra viktig for kvinner som kanskje har mer korttidsfravær knyttet til kvinneplager.

Opplever dere at noen misbruker ordningen? Og har dere noen gang gjort det selv?

• Liker 7
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Motsatt. Har ofte dratt på jobb når jeg egentlig burde vært hjemme. Jeg er alt for pliktoppfyllende.

Anonymkode: b083e...7b8

• Liker 28
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det ikke hvert år jeg har behov for å være borte fra jobben på grunn av sykdom. Men jeg har også mulighet for hjemmekontor, så selv om jeg skulle være syk så vil jeg kunne unngå egenmeldinger dersom det innføres karensdager. I tillegg jobber jeg i staten, så det er tariffestet at jeg skal ha full lønn ved sykdom. 

Det er nettopp dette som gjør diskusjonen rundt sykelønn så vanskelig, det vil ikke ramme likt. Jeg trenger ikke bruke egenmelding uansett hvor syk jeg er. Mannen min jobber på sykehus og må holde seg borte fra arbeid hvis han blir dårlig. I tillegg så snakkes det om karensdager, selv om alle er enige i at det ikke er korttidsfraværet som er problemet. Mange som er langtidssykemeldte står jo også i behandlingskø. De venter på behandling som kan gjøre de arbeidsfør igjen, men dette er jo noe som er utenfor enkeltindividets kontroll. Da føles det urimelig å bli straffet med reduserte sykepenger. 

Anonymkode: 5315e...6f2

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei er ikke hjemme når jeg ikke må. Jeg er sykemeldt må for 8 uka, jeg har vært innlagt, jeg har purra på sykehuset, jeg har vært hos fastlegen. Nå står jeg i helsekø for å få hjelp til å bli frisk, hadde jeg fått hjelp mye tidligere hadde jeg vært frisk nå og i jobb. 
Jeg gjør alt jeg kan for å bli frisk, hviler mye, spiser regelmessig, sover da jeg skal, frisk luft. Så jeg er veldig glad for at vi har vår sykelønnsordning, kan ikke endre den uten å endre helsevesenet vårt. 
Jeg har vært mye syk, men jeg ønsker å jobbe av hele mitt hjerte. 

Anonymkode: daf69...e6e

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt på jobb med influensa og feber, kan si det sånn at det var LITE populært at jeg gikk rundt som en smittebombe, selv om jeg bare jobber på kontor, ingen kontakt med syke/eldre/barn. 

Jeg har møtt på jobb "bare litt uggen" og så har det gått 1-2 timer til jeg sto og spydde på jobb, men når jeg først var på jobb (kontoret vårt ligger veldig usentralt) så hadde jeg ikke skyss hjem på noen måte, så da ble jeg liggende på do til arbeidsdagen var ferdig og det gikk en buss...

Jeg er aleneforsørger for 3 barn, så å miste lønn ved karensdager KAN jeg bare ikke, da må jeg møte på jobb ved slike sykdomstilfeller også i fremtiden.

Det er sånne tilfeller av syke arbeidstakere som møter på jobb og smitter alle andre at det blir mange av ved karensdager - mens Per som har "angst" og Lise som har "vond rygg" og er borte i 3 måneder hver, de mister jo bare lønn 1-3 karensdager, så det er lite som hindrer dem å fortsatt være borte.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, det skjer så å si aldri. Men det har hendt at jeg har vært på jobb med migrene i to-tre dager (hvis tabletter ikke hjelper første dag, så varer gjerne migrenen i nøyaktig tre døgn hos meg), at jeg er så sliten dag 3-4 at jeg har kommet senere eller gått hjem litt tidligere. Burde sikkert vært hjemme mens migrenen sto på istedenfor, men ja....

Det er som flere sier at det vil jo ramme så ulikt. Noen er "aldri" syke, noen får alt - og noen, som meg, varierer fra år til år. I år har jeg knapt vært syk, men i fjor fikk jeg MYE og var sykemeldt pga lungebetennelse og andre ting. Noen kan ha hjemmekontor, andre omgås andre folk hele dagen, pleier andre, eller har ansvar for kirurgi, flytrafikk osv - da er terskelen for hva som er "frisk nok" litt annerledes enn for andre.

Jeg jobber på en barneskole, og hvis jeg ikke har noe å gi til ungene, så har jeg egentlig ikke noe på jobb å gjøre. Men man går jo, fordi man vet at det blir mer på andre hvis man ikke gjør det.

Men jeg har ALDRI våknet og tenkt "nei, jeg gidder ikke i dag, jeg" - og blitt hjemme. Eller lett etter vondter eller symptomer som kan forsvare at jeg blir hjemme. 

Jeg tenker jo i utgangspunktet at man ikke skal misbruke ordningen, så klart. Men hvis Anne, som har vært på jobb hele året, en dag kjenner at hun er kjempesliten, brygger på noe og det i tillegg har skjedd noe i privatlivet som er vanskelig, så er det mye bedre at hun tar seg en egenmeldingsdag eller to for å komme på beina igjen enn å pushe seg så hun blir syk i 14 dager. Så alt er en balansegang.

Anonymkode: 20475...456

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke hjemme fordi jeg ikke gidder å dra på jobb, jeg er hjemme hvis jeg er syk. Har små barn som drar med seg all verdens sykdom, så de siste årene har det vært en del bruk av egenmeldingsdager. 

Hva skjer om de fjerner dem? Vel.. I vårt tilfelle er det jeg (mor) som er tettest på ungene. Det er og jeg som tar flest sykt barn-dager. Far sin karriere fikk blomstret godt mens jeg har vært gravid (og sykemeldt) eller i permisjon, og nå er vi der at hans jobb rett og slett er viktigere enn min. Så jeg får mer av ungenes sykdom, og hvis jeg da skal miste lønn fordi jeg lot en feberdag være en sykedag, da er det igjen bare jeg som taper på det.

Hva ville vært løsningen? Ikke hatt barn. Ikke sittet ved siden av småbarnsforeldre på jobb. Holdt meg langt unna dem. 

Men jeg har barn. Og er kvinne. Noen sykluser har jeg så vondt under menstruasjon at jeg ikke får jobbet. Tror ikke kundene mine setter pris på at jeg ligger i en ball under et bord. Hormonelt utløst hodepine er og et problem. At sjefen min mener hjemmekontor er grusomt for da kan jeg ikke overvåkes er et annet problem. 

Hvem taper her? Jeg. Ikke mannen min, bare jeg. Og mine med-kvinner…

Anonymkode: 52460...9c9

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er hjemme fra jobb når jeg er for dårlig til å være der. En karensordning hadde primært gått utover kvinner og lavtlønnede. Men vi vil kanskje ikke ha flere fagarbeidere, uansett? 

Anonymkode: 22cf8...10f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange har såkalt "fleksitid". Dette kan være positivt, men også utmattende, fordi man ender opp med aldri å ha ordentlig fri! Jeg har mang en gang sittet kvelder, helger og i ferietid med masse jobb som jeg føler må tas. At man tar en oval weekend med "egemelding" et par ganger i året er på sin plass tenker jeg, mange tenker at dette er lov, man ser jo også at sjefene gjør det. Alt  alt tror jeg folk jobber mer, og ikke mindre nå. De de må se på er om folk gjør den jobben de er satt til. at ting blir gjort.

Anonymkode: 03fbb...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Motsatt. Har ofte dratt på jobb når jeg egentlig burde vært hjemme. Jeg er alt for pliktoppfyllende.

Anonymkode: b083e...7b8

Skulle akkurat til å skrive det samme. Burde vært flinkere til å holde meg hjemme når jeg er syk. Men så er det jo det at hvis jeg er borte må det settes inn vikar, og det er ikke lett å finne. Det hjelper lite at NAV dekker arbeidsgiverperioden pga kronisk sykdom når det ikke finnes kvalifiserte vikarer.

Anonymkode: 74994...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er merkelig at regjeringen ikke ser selv hvorfor det er økning i sykemelding. Det er hovedsakelig to årsaker til dette: 

- Generasjon Snowflake som tillates at latskap er en sykdom. At man har innført alle ubehageligheter som en diagnose og vi dermed har ekstremt mange unge uføre, er rett og slett det foreldre og samfunnet har lagt opp til selv. Det finnes ingen moral blant unge lengre. 

- Inflasjon har gjort at de som faktisk har arbeidsmoral og er i full jobb, jobber livet av seg for å overleve. Jeg har vært en svært lønnsom arbeidstaker frem til jeg ble så utbrent at jeg nesten gjorde meg selv kronisk syk. Jeg tok bare hensyn til arbeidsgiver og aldri meg selv. Jeg tror faktisk jeg hadde tatt mitt eget liv til slutt, om det ikke hadde fantes sykepenger den dagen jeg gikk på veggen. For da hadde jeg ikke hatt råd til å være syk med de utgiftene som man må forholde seg til i dag, samtidig så var jeg så syk at jeg omtrent ikke klarte å verken lage meg mat eller kle på meg. Jeg ødela nesten min egen hjerne av stress! Det er det REGJERINGEN som er skyld i! 

Om staten er ute etter å ta "unnasluntrere" som snylter på staten, så må de se på kravene for hva som er sykdom, hva slags historikk vedkommende har, og faktisk ta grep og gjøre det attraktivt for de late folka å jobbe! 

Det er ikke akkurat motiverende å jobbe ræva av seg, se at 40% av pengene forsvinner i skatt, samtidig som man må betale mva av absolutt alt man skal kjøpe av de pengene man skal beholde selv - og deretter få doblet hus- og billån fordi de rike bankene skal tjene seg enda mer. 

Jeg er hjemme med jævlig god samvittighet når jeg tar egenmelding. Jeg er på jobb når jeg er frisk - men visst søren skal det da ikke gå på bekostning om jeg har råd til mat og strøm når jeg er syk?! 

Anonymkode: ebeb3...e17

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri misbrukt ordningen. Tvert imot sliter jeg forferdelig med å ta egenmeldingsdager. Jeg har gått syk på jobb, og nå når hjemmekontor er en mulighet har jeg sittet og vært i halvkoma men jobbet. Jeg blir kjempestresset av å skulle bedømme selv om jeg er "for syk" eller ikke - for jeg klarer jo liksom å jobbe, på en måte.. 

Jeg synes det er ekstremt viktig å ha en god sykelønnsordning. Jeg kjenner en del som har alt for lav terskel til å ta egenmelding (type, "føler seg litt sliten, godt med en dag til å bare slappe av"), men så er det jo et reellt behov for fryktelig mange. 

Anonymkode: a1bb6...f03

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobber i et yrke som er både fysisk og psykisk tungt. Man må være på alerten hele tiden. Det har hendt at jeg har vært hjemme pga arbeidsrelatert stress.  Tror det har vært lurt, for ellers hadde jeg fort havnet i en lang sykemelding. Men alt i alt er jeg pliktoppfyllende, og har lavt sykefravær sammenlignet med mange i mitt yrke. 

Anonymkode: 0d03e...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det antagelig vil bli lagt til et punkt om smittefare i sykemeldingen. Er du smittefarlig skal du ikke gå på jobb.

Og så vil det nok bli flere spørsmål om mulighetene for tilrettelegging. At jobben krysser av for at du kan ha hjemmekontor. 

Anonymkode: 11659...0e7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde være hyggeligere med meg selv på dette punktet. Da jeg var 19 år så var jeg på jobb, løp på do og spydde 5-6 ganger. Husker jeg sa til sjefen at jeg var litt svimmel, skulle bare legge meg litt på pauserommet to minutter, så var jeg klar til å jobbe igjen. Fikk ganske hard beskjed om å komme meg hjem og ikke komme tilbake før jeg var frisk igjen 😌 Jeg er litt nerd og blir veldig, veldig engasjert i det som jeg drive med. Skal gjøre vite alt om alt. Syns det er vanskelig å legge fra seg og da blir det vanskelig å være hjemme spesielt om man, hvis man går på jobb, kan dra seg gjennom dagen. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min spåkule sier at det vil bli et kjempeproblem for barnehagene som allerede er underbemannet. 

Hvem gidder å jobbe en plass der du tjener lite penger, er utsatt for all slags smitte hver dag og attpåtil mister lønnen når du blir syk?

Neitakk 

Anonymkode: 65ba1...458

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er hjemme hvis jeg ikke kan gjøre jobben min, smitte pasienter og kollegaer, dette innebærer mange vurderinger, og er alltid like pyton å måtte ringe inn syk. Men aldri misbrukt ordningen. Misbruker i andre retningen om det blir karensdag, da skal jeg møte opp med all type smitte, og kvaliteten på omsorgen får bare bli så som så.

Anonymkode: 80342...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs hva som menes med «ikke må». Jeg har tatt det som heter mental health days, for å forebygge utbrenthet. Dager hvor jeg er så sliten at jeg fysisk og mentalt ikke klarer å gå på jobb. Hører til historien at jeg likevel ble utbrent og langtiddsykmeldt (den gang da). Jeg tror de færreste tar ut dager for å gå på ski på hytta - for å sette det på spissen. Men jeg unner folk at ta egenmeldingsdager her og der om de er veldig slitne. Utbrenthet og dårlig arbeidsmiljø er ingen spøk.  

Anonymkode: 4e069...e50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min spåkule sier at det vil bli et kjempeproblem for barnehagene som allerede er underbemannet. 

Hvem gidder å jobbe en plass der du tjener lite penger, er utsatt for all slags smitte hver dag og attpåtil mister lønnen når du blir syk?

Neitakk 

Sorry, glemte å svare på spørsmålet. Jeg går på jobb når jeg er frisk. Er jeg syk er jeg hjemme. Ingen mistanke om at kollegaer misbruker ordningen. Tvert i mot. 

Og som andre sier også: jeg er ped.leder i barnehage og blir stadig smittet av ting. Jeg ville mistet lønn. Mannen min kan ta hjemmekontor og han tjener allerede nesten tre ganger så mye som meg.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...