AnonymBruker Skrevet 8. januar #61 Del Skrevet 8. januar Vi bruker garantert minst 10.000,- på bil i mnd med alt. Og ungene skal stadig ha nytt utstyr (slalom, ski, skøyter, telt, liggeunderlag et etc.) som de bla trenger på skolen. Pengene flyter og vi har vel ca 90.000 utbetalt i mnd og klarer å spare ca. 20.000 men det er såvidt. Anonymkode: 4c7df...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #62 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke sant, det er jo helt umulig å si dette her. Anonymkode: 4bd51...596 Nei, men du må evt betale det i "felleskostnader" i steden. Anonymkode: 4c7df...535 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #63 Del Skrevet 8. januar Det jeg ikke skjønner er at så mange skal ta ett referansebudsjett så bokstavelig... Det er ett referansebudsjett, som er basert på typiske utgifter, i typiske husholdninger. Selvsagt tar ikke ett referansebudsjett høyde for hvem som kan arve klær eller ikke, hvem som får akebrett fra naboen, eller har mobilen dekket av arbeidsgiver. Referansebudsjettet tar heller ikke høyde for om du arver fem millioner fra onkel i amerika, eller om du får dekket tannlegen av helfo... Da begynner man snakke personlig budsjett, ikke referansebudsjett. Nei, man bytter ikke sofa eller seng ofte, men budsjettet er ment for å være langsiktig. I løpet av en ti-års periode så kjøper mange både ny sofa og seng, og kanskje en kommode eller tre. Mange bytter ut putene i utesofaen, og kjøper nye blomsterkrukker. Hvis man gidder lese litt om budsjettet så står det svart på hvitt at budsjettet er basert på at man tar kollektiv til og fra jobb, og at man tar utgangspunkt i månedskort i oslo. Er det så vanskelig å skjønne at ett referansebudsjett tar høyde for at en gjennomsnittlig kvinne går til frisøren ett par ganger i året, selv om DU personlig har kjøpt en frisørsaks på Normal? Mediebruk og fritid inkluderer innkjøp av spillkonsoller, spill, utgifter til internett og tv, innboforsikring, strømmetjenester, telt, soveposer, med mer. Det er en veldig bred post. Lek og mediebruk for meg er budsjettert til 1030 kr pr mnd, 500,- alene går til treningssentret Går jeg på EN konsert i tillegg, så er budsjettet brukt opp. Jeg skal ikke gå på mange konserter eller kinoer pr år for å bruke opp budsjettet. Anonymkode: 60427...585 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 8. januar #64 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi arver fra folk på Finn og Facebook. Man må ikke ha slekt eller venner for å arve. Anonymkode: a75cb...1ae Men du mener SIFO skal ha en egen post for arv og bruktkjøp? De må jo ta reelle tall fra reelle butikker, om det skal ha noe for seg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco Skrevet 8. januar #65 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en sofa til 15 000 eller senger til 10 000. Aldri. Bruker folk å kjøpe designersofaer og det dyreste innen barnesenger, altså? Anonymkode: a75cb...1ae Hva tror du er vanlig pris på en sofa da? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 8. januar #66 Del Skrevet 8. januar Savner at de har et alternativ til barn 50% av tiden. Skal man velge ett av to barn stemmer ikke alderen. Der har de et potensiale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #67 Del Skrevet 8. januar BobbySocks skrev (5 minutter siden): Savner at de har et alternativ til barn 50% av tiden. Skal man velge ett av to barn stemmer ikke alderen. Der har de et potensiale. Det er jeg enig i! Jeg synes også det skulle vært ett skille for leilighet vs enebolig. De fleste med enebolig bruker gjennomsnittlig mer på husholdningsartikler og møbler, enn de i leilighet. Anonymkode: 60427...585 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 8. januar #68 Del Skrevet 8. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kjøper da ikke det her hvert år engang?? Tv kjøpte vi for 8 år siden, den kostet rundt 6000,- da tror jeg. Betaling for internett og aviser er ikke 6000,- i mnd for å si det sånn… Mulig at mange bruker de høye summene, men det burde vært mulig å fjerne / redusere noen av postene der det absolutt ikke stemmer. Banken sa til oss at de tar utgangspunkt i sifo budsjettet når man skal kjøpe hus, men vi kjøpte heldigvis før vi fikk barn. De summene her er jo helt ville 👀 Vi har IKKE brukt over 700 000,- de siste 10 årene på medie, lek og fritid 😂 Lekeland og tivoli er det heller ikke her, så det er sånt som vi «aldri» drar på. Kjøper sesongpass til barna en gang i året , det koster 400,- Anonymkode: 1f8df...ecb Nei men kanskje kjøper en familie på 4 med to ungdommer i snitt én telefon i året. Husk at mange fint bruker 15 000 på en ny iphone! En tv koster fort 20 000. SIFO tar hensyn til hva som er alminnelig, og det er, lik det eller ei, alminnelig å bruke mye penger på slikt. SIFO hevder jo på ingen måte at du bruker 6000 i måneden på avis og Internett, men du må ta hensyn til alle kostnader, også til tv og duppedingser, fordelt over flere år. I vår familie bruker vi 1000 kroner på tv/Internett i måneden, 400 kr på telefonabonnement, 450 kroner på streaming (Spotify, Netflix, Amazon, Disney), 800 kr på aviser og tidsskrifter (lokalavis 350/mnd, Aftenposten Junior,Aftenposten Innsikt, samisk lokalavis, samisk magasin og tilfeldige kjøp på butikken). I fjor ble det nytt stereoanlegg, i år må vi erstatte lydplanken til tv-en, jeg kjøpte nytt headset i fjor til 4000, i år må mannen ha nytt headset, vi har to nettbrett som synger på siste verset og telefonen min er i skrivende stund ødelagt. Ny PC måtte vi også ha i fjor, bare to år etter vi kjøpte ny fordi jeg og mannen trenger hver vår pc. Det går en del tusen bare i sønnens fotball hvert år, og snart begynner minsten på en aktivitet som også koster en del tusen per år - og dette er rimelige aktiviteter. Noe får vi dekket gjennom kommunens fritidskort, men det skal faktisk ikke SIFO hensynta. Nå må begge ungene også ha ski og skøyter. Jeg velger å kjøpe dette brukt, men SIFO beregner at man kjøper det nytt. Vi går på teater eller show med ungene minst to ganger i året, jeg og mannen går på konsert eller lignende minst to ganger i året. Vi er på leos lekeland eller lignende 3-4 ganger i året, skøytehallen flere ganger i året, en tur i dyreparken i året, en tur i kongeparken en gang i året, på sommeren er vi på flere museer og besøksgårder... Ser du ikke at alt dette baller på seg, selv om DU personlig kanskje ikke står i disse utgiftene? Endret 8. januar av issoras 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #69 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt… kom også opp flere tusen på drift og vedlikehold på bil, bruker ikke en krone på det jeg😅 Kjører ny elbil som jeg lader for 300-400 i mnd. Anonymkode: 1f8df...ecb Du har aldri bilen på service? Kjøper aldri nye dekk? Aldri noen slitedeler som må byttes? Vindusviskere? Bremseskiver? Vindusspylervæske? EU-kontroll? Hvis du virkelig tror at du bruker 300-400kr/mnd på bil, så tar du feil. Anonymkode: 31e57...b6f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #70 Del Skrevet 8. januar BobbySocks skrev (2 timer siden): Savner at de har et alternativ til barn 50% av tiden. Skal man velge ett av to barn stemmer ikke alderen. Der har de et potensiale. Hvis du tar individspesifikke utgifter for barna og deler på to og beholder husholdningstallene, så blir det vel ca riktig. De fulle dataene ligger ute, så det er bare å se på dem. Anonymkode: 4b04e...6c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 8. januar #71 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis du tar individspesifikke utgifter for barna og deler på to og beholder husholdningstallene, så blir det vel ca riktig. De fulle dataene ligger ute, så det er bare å se på dem. Anonymkode: 4b04e...6c8 Absolutt, men det hadde vært enkelt for dem å legge inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #72 Del Skrevet 8. januar Vi ligger langt over på de fleste punktene der. Vi bruker mye, mye mer på mat. Vi kjøper absolutt møbler for 1100,- i måneden - i snitt. Kjøpte nettopp noen bokhyller, de kosta jo 20 000,-, i følge sifo skal vi da ikke skal kjøpe noe som helst før nærmere 2027. Det er ikke så ofte vi bytter ut ting, men når vi gjør det, kjøper vi dyrt. Sofaen vår er over 20 år gammel, men kosta da 30 000 den gang da. Barna vokser jo ut av senger, og eller nye pulter eller en ny lampe hvert femte år, det er ikke ekstremt sløseri det. Anonymkode: 5431f...35a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #73 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Jeg skulle lage matbudsjett for 2025, og gikk inn på SIFOs kalkulator for å finne ut hva vi skal bruke på mat og andre ting. Jeg synes at budsjettene der er helt sinnssyke. Ifølge linken, kommer vi (en familie med 2 voksne, 1 stor tenåring og to barneskolebarn), til å bruke 42 672 kroner i måneder på FORBRUK. Jeg kan ikke huske å ha kommet opp i så svimlende summer noen gang, selv om jeg tidvis strør rundt med penger. Anonymkode: a75cb...1ae Jepp, det er litt på styr. Hvorfor kommer lek og mediebruk to ganger, for en enkelt person? Over 3500 i mnd skal jeg visst bruke på det. Over 4000 på mat og drikke, personlig pleie 1400 og husholdningsartikler 580. Over dobbelte av det jeg bruker på dagligvarer. Og over 12 000 i året på klær. Men hvis dette er slike summer folk flest bruker på sånt, så kan jeg dra den frem neste gang noen lurer på hvordan jeg får råd til å reise på ferie ofte. For bruker jo mange tusen mindre enn folk flest i kvardagen. Og jeg sparer jo alt av kostnader til bil. Kom til å tenke på den reklamen: Arnfinn Baksletten, har du brukt 83 000 kroner på klær??? Var kanskje ikke så mye likevel, hvis han handlet inn klær som skal holde en stund 😅 Anonymkode: 0899d...1e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #74 Del Skrevet 8. januar Hva er forskjellen på lek og mediebruk, og mediebruk og fritid? Anonymkode: 11cef...3a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #75 Del Skrevet 8. januar Utfordringen er å få banken med på at en har lavere forbruk enn SIFO's referansebudsjett. Nå er det noen år siden jeg sjekket, men for oss som familie - da med fire barn (to på SFO på det tidspunktet), to biler ++ - så skulle vi bruker mer hadde i nettoinntekt. I tillegg kom selvsagt bokostnader. Vi eier egen bolig, så noe av nettolønn gikk på det tidspunktet til renter & avdrag, strøm, kommunale avgifter, vedlikehold ++. Realiteten var at vi klarte å spare, ikke ei nettolønn, men 25-40% av ei nettolønn. Anonymkode: 67dde...8cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #76 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en sofa til 15 000 eller senger til 10 000. Aldri. Bruker folk å kjøpe designersofaer og det dyreste innen barnesenger, altså? Anonymkode: a75cb...1ae Senger til barn og barnesenger er to forskjellige ting da. Noen tusenlapper i en god seng for større barn anser jeg som normal kost. Spesielt når de bikker 10-12 år, og blir så tunge/lange at de faktisk trenger samme kvalitet på seng som oss voksne. Husk også at dette er langtidsbudsjett. Kjøper du ny tv til 10.000 en gang hvert 7.-8. år så er jo det 119,- pr mnd. Det er de få store tingene som trekker opp prisen. Seng til oss voksne da, der man bør bytte overmadrass hvert 5. år (som fort er minst 3000,- dvs 50,- i mnd) og hovedseng/madrasser hvert 10. år, det koster fort 15-20.000 for god seng/madrasser, som da f.eks. blir 166,- i mnd. Så bare på seng til to voksne er det over 200,- i måneden i langtidsbudsjett. Man kommer fort opp i en tusenlapp da altså. Tenk møbler/ekstra seng når ungdommene flytter ut, det er en kostnad også. Anonymkode: cc2c3...af8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #77 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er forskjellen på lek og mediebruk, og mediebruk og fritid? Anonymkode: 11cef...3a9 Alt står inne på budsjettet. Før man legger inn personer osv kan man bla nedover og lese om hver kategori. Eller google da, det er også lov. Anonymkode: cc2c3...af8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #78 Del Skrevet 8. januar Jeg har regnskap på alt som går på fellesøkonomien vår, og vi ligger laaaangt over SIFO. Den treffer overraskende bra på hvor mye penger vi har brukt på treåringen vår det siste året, men totalt sett for familien så ligger vi nok 15 000 over SIFO i måneden. Vi har et gammelt hus hvor vi plutselig har utlegg på 5-6000 en måned for ett eller annet. Vi kjøpte ny gressklipper i fjor. Ny seng året før, var på bra tilbud men kosta nesten 30 000. Måtte ha ny stige fordi den gamle var uforsvarlig. Osv osv. Vi har god råd og bruker på ingen måte over evne, og prioriterer for eksempel vaskehjelp som koster 3000 i mnd som det åpenbart ikke er satt av for. Men ja, vi er en del av gjengen som trekker SIFO opp, ja. Anonymkode: 5bc19...99a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #79 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Jeg skulle lage matbudsjett for 2025, og gikk inn på SIFOs kalkulator for å finne ut hva vi skal bruke på mat og andre ting. Jeg synes at budsjettene der er helt sinnssyke. Ifølge linken, kommer vi (en familie med 2 voksne, 1 stor tenåring og to barneskolebarn), til å bruke 42 672 kroner i måneder på FORBRUK. Jeg kan ikke huske å ha kommet opp i så svimlende summer noen gang, selv om jeg tidvis strør rundt med penger. Matbudsjettet på 15 866 kroner er høyt, men med økte matpriser tror jeg det er det vi bruker per måned. Men i dette inngår også andre dagligvarer/husholdningsartikler, som er tatt ut i egne poster, og utgjør til sammen nesten 2000 kroner. Vi har heller ikke sjans i havet på å bruke 50 000 (!) i året på klær og sko. Enda ungene driver med en idrett som krever innkjøp av en del dyrere utstyr. Personlig pleie på 3 000 i måneden er også sinnssykt. Vi går kanskje til frisør 2-3 ganger i året, og kun klipper hår der. Minstemann klipper jeg gratis med maskin. Farging gjøres hjemme, med en farge som koster 100 kroner per pakke. Jeg forstår heller ikke posten "lek og mediebruk" på over 6 000 (!) hver måned! Hva er det folk bruker penger på der? I tillegg kommer "mediebruk og fritid" på 2 730 kroner, altså nesten 9 000 hver måned i lek, fritid og mediebruk? Hele sommerferien vår kom på 30 000, og jeg synes det var mye. Vi stikker på noen små reiser her og der, men kommer ikke i nærheten av over 100 000 i året i dette. Møbler på 1 100 per MÅNED? Hvem har det? Så det eneste jeg kan relatere til, er bilkostnader på 4 800 og mat på 15 866. Enda vi spiser dyr mat og kjører mye. Resten er som sagt bare bullshit. Er det ikke rart mange sliter med å få huslån selv om de har både egenkapital og høye lønninger? Hvis de skriver budsjett med svære høygafler, sånn som her, får man helt urealistisk bilde av folks GJENNOMSNITTLIGE forbruk. Anonymkode: a75cb...1ae For det første; SIFO-budsjettet er ikke basert på et gjennomsnitt men er et referansebudsjett som viser akseptabelt forbruk. Det er også et langtidsbudsjett, ref møbel-spørsmålet. Da vi flyttet inn i huset vårt så brukte vi blant annet 40 000 kr på garderober, 5000 kr på vaskerominnredning og 3000 kr på puff/gjesteseng. Som eksempel. Og der har du altså nesten 4,5 år med møbel-forbruk til budsjettet. Ang klær så omfatter det alt av finsko, finklær, uteklær, treningsklær og hva enn du måtte komme på. Det forutsetter at alle i vekst skal ha klær som passer, og det tar ikke hensyn til arv eller bruktkjøp. Bruker du 5000 kr på en konfirmantdress så er det også en del av budsjettet og det store bildet. Kjøper du bunad til 40 000 kr konfirmanten så er det også en del av det. Budsjettet har altså ingenting med gjennomsnitt eller hva du mener du bruker fra måned til måned. Det er et referansebudsjett som gir rom for akseptabelt forbruk for å kunne leve og delta i samfunnet. Noen vil bruke mer og noen vil bruke mindre. Kanskje du skal sette deg litt inn i det før du fyrer deg opp? Anonymkode: 2ec39...47c 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #80 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er mye som ikke stemmer der.. lek, medie og fritid er jo helt sinnsyke summer. Også får jeg opp kollektiv, vi tar da aldri kollektiv, går ikke akkurat så mange busser her vi bor 😂 Pris på barnehage stemte heller ikke… Anonymkode: 1f8df...ecb AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke alle har snøfreser eller gressklipper heller. Flere jeg kjenner, bor i leilighet, der de ikke trenger gressklipper. De som bor sørpå der det snør to ganger i året, trenger heller ikke snøfreser. Anonymkode: a75cb...1ae Slike eksempler som dette blir bare for dumt når man skal diskutere et referansebudsjett for et akseptabelt forbruk. "Men jeg har ikke snøfreser så da kan ikke referansebudsjettet stemme" 😂 De aller fleste i denne tråden aner ikke hva det er de diskuterer. Anonymkode: 2ec39...47c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå