AnonymBruker Skrevet i går, 08:07 #21 Del Skrevet i går, 08:07 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke alle har snøfreser eller gressklipper heller. Flere jeg kjenner, bor i leilighet, der de ikke trenger gressklipper. De som bor sørpå der det snør to ganger i året, trenger heller ikke snøfreser. Anonymkode: a75cb...1ae Ikke sant, det er jo helt umulig å si dette her. Anonymkode: 4bd51...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet i går, 08:07 #22 Del Skrevet i går, 08:07 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en sofa til 15 000 eller senger til 10 000. Aldri. Bruker folk å kjøpe designersofaer og det dyreste innen barnesenger, altså? Anonymkode: a75cb...1ae 15 000 for en sofa er ikke akkurat ekstremt. Og så kommer det jo an på hvor mange barn som trenger seng.. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:08 #23 Del Skrevet i går, 08:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du må fortsatt ta service på bilen, betale vegavgift, parkering, reparasjoner osv. Anonymkode: a75cb...1ae Nei, tar ikke service 😅 Og betaler ikke parkering, bor på bygda.. er ikke bom eller parkeringsavgifter her.. Har ikke gjort noe med bilen på de 2 årene jeg har hatt den. Så de summene stemmer ikke for vår del. Anonymkode: 1f8df...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #24 Del Skrevet i går, 08:09 Stemmer bra på oss. Har tenåring jeg også. Bare til lunsj har vår tenåring med seg 6 skiver brød på skinke og smør. Klær til tre barn vi er mest sannsynlig langt over 50.000 . Kjøpte akkurat skidress og sko til vår eldste 6000 bare der. Vi ligger nok over i matbudsjett enn sifo, så må man huske at utgiftene er spredd ut på hele året. Så om dere gjør mye i ferien, så vil det legges månedlige på sifo. Og sifo tar selvfølgelig ikke hensyn til arve klær verken fra finn eller fra søsken Anonymkode: 14038...ea7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #25 Del Skrevet i går, 08:09 Thyra skrev (1 minutt siden): 15 000 for en sofa er ikke akkurat ekstremt. Og så kommer det jo an på hvor mange barn som trenger seng.. Masse sofaer her til 4000-6000 kroner: https://www.ikea.com/no/no/cat/sofa-fu003/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Gads&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInK_Z39XligMVWBqiAx2iPgFCEAAYAiAAEgKF7vD_BwE&gclsrc=aw.ds Også her: https://jysk.no/stue/sofaer Anonymkode: a75cb...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #26 Del Skrevet i går, 08:09 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, tar ikke service 😅 Og betaler ikke parkering, bor på bygda.. er ikke bom eller parkeringsavgifter her.. Har ikke gjort noe med bilen på de 2 årene jeg har hatt den. Så de summene stemmer ikke for vår del. Anonymkode: 1f8df...ecb Tror ikke de kan stemme på noen for å være ærlig, skulle likt å visst bakgrunnen for dette, hva de tar utgangspunkt i.. må være en ekstrem forbruker i allefall Anonymkode: 4bd51...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:10 #27 Del Skrevet i går, 08:10 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer bra på oss. Har tenåring jeg også. Bare til lunsj har vår tenåring med seg 6 skiver brød på skinke og smør. Klær til tre barn vi er mest sannsynlig langt over 50.000 . Kjøpte akkurat skidress og sko til vår eldste 6000 bare der. Vi ligger nok over i matbudsjett enn sifo, så må man huske at utgiftene er spredd ut på hele året. Så om dere gjør mye i ferien, så vil det legges månedlige på sifo. Og sifo tar selvfølgelig ikke hensyn til arve klær verken fra finn eller fra søsken Anonymkode: 14038...ea7 Men dere sløser jo. Jeg kjenner ingen som kjøper skidress og sko til 6 000 kroner. Anonymkode: a75cb...1ae 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:10 #28 Del Skrevet i går, 08:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke de kan stemme på noen for å være ærlig, skulle likt å visst bakgrunnen for dette, hva de tar utgangspunkt i.. må være en ekstrem forbruker i allefall Anonymkode: 4bd51...596 Ikke sant? Og jeg trodde at JEG var ekstrem forbruker. Anonymkode: a75cb...1ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:11 #29 Del Skrevet i går, 08:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemmer bra på oss. Har tenåring jeg også. Bare til lunsj har vår tenåring med seg 6 skiver brød på skinke og smør. Klær til tre barn vi er mest sannsynlig langt over 50.000 . Kjøpte akkurat skidress og sko til vår eldste 6000 bare der. Vi ligger nok over i matbudsjett enn sifo, så må man huske at utgiftene er spredd ut på hele året. Så om dere gjør mye i ferien, så vil det legges månedlige på sifo. Og sifo tar selvfølgelig ikke hensyn til arve klær verken fra finn eller fra søsken Anonymkode: 14038...ea7 Kan jeg spør hvor dere kjøpte den dressen og skoene? Kanskje sifo tar utgangspunkt i en pris, og ikke rimeligere alternativ i andre butikker om dere kjøpte et spesielt merke feks Anonymkode: 4bd51...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:11 #30 Del Skrevet i går, 08:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en sofa til 15 000 eller senger til 10 000. Aldri. Bruker folk å kjøpe designersofaer og det dyreste innen barnesenger, altså? Anonymkode: a75cb...1ae Dette er ikke prisen for design, nei. Design koster mange ganger dette. En vokse- juniorseng på IKEA koster i dag 3.000 kr UTEN madrass. Med madrass mm kommer man fort opp i 4-5.000 per seng. Som var det jeg sa. 10.000 for 2×senger. Håper virkelig ikke du tenker at møbler fra IKEA er luksus.... Man kan selvagt gjøre ting billig eller dyrt Men SIFO er ingen av delene. Anonymkode: 09e36...374 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:12 #31 Del Skrevet i går, 08:12 Jeg syns faktisk det passer ganske bra. Noen bruker mer, andre bruker mindre. Vi bor i et område med både rekkehus og eneboliger. Det er mange barnefamilier rundt oss og uteplassene er overfyllt av akebrett, ski og diverse uteleker. Om sommeren er det jo et hav av sykler, rulleskøyter, basseng, trampoliner +++. Og det er bare til barna. Tenk på alle utemøblene, grill, pynt man bruker kun på uteområdet. De som bor i blokk bruker kanskje ikke så mye akkurat dette, men summene blir jo store. Anonymkode: 842bb...448 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:13 #32 Del Skrevet i går, 08:13 Stemmer ganske bra for oss 🙂 Anonymkode: 21fda...6d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:13 #33 Del Skrevet i går, 08:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns faktisk det passer ganske bra. Noen bruker mer, andre bruker mindre. Vi bor i et område med både rekkehus og eneboliger. Det er mange barnefamilier rundt oss og uteplassene er overfyllt av akebrett, ski og diverse uteleker. Om sommeren er det jo et hav av sykler, rulleskøyter, basseng, trampoliner +++. Og det er bare til barna. Tenk på alle utemøblene, grill, pynt man bruker kun på uteområdet. De som bor i blokk bruker kanskje ikke så mye akkurat dette, men summene blir jo store. Anonymkode: 842bb...448 Men er alt dette nytt hvert år, for sifo mener visst det.. Anonymkode: 4bd51...596 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:14 #34 Del Skrevet i går, 08:14 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en sofa til 15 000 eller senger til 10 000. Aldri. Bruker folk å kjøpe designersofaer og det dyreste innen barnesenger, altså? Anonymkode: a75cb...1ae Hva slags seng sover du i om den ikke koster over 10.000? Kjøpte seng for 12 år siden til da 18.000 det var billig den gang, ikke er den spesielt god heller. Seng er viktig der tilbringer vi halve livet vårt. Og sofa til under 15000 ja altså de skal både være gode å sitte i og de skal passe inn i stua. De fleste kjøper nok både seng og sofa de liker. Anonymkode: 14038...ea7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:14 #35 Del Skrevet i går, 08:14 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, tar ikke service 😅 Og betaler ikke parkering, bor på bygda.. er ikke bom eller parkeringsavgifter her.. Har ikke gjort noe med bilen på de 2 årene jeg har hatt den. Så de summene stemmer ikke for vår del. Anonymkode: 1f8df...ecb Du har vel forsikring og veiavgift, regner jeg med? Og så må du ha nye dekk, som alle oss andre, med jevne mellomrom. Og hvis du aldri skal ha service, EU-kontroll og lignende, må du stadig kjøpe nye biler. Så da regner jeg med at du tar med verdifallet på bilen? https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall Anonymkode: 14a54...c71 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:15 #36 Del Skrevet i går, 08:15 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns faktisk det passer ganske bra. Noen bruker mer, andre bruker mindre. Vi bor i et område med både rekkehus og eneboliger. Det er mange barnefamilier rundt oss og uteplassene er overfyllt av akebrett, ski og diverse uteleker. Om sommeren er det jo et hav av sykler, rulleskøyter, basseng, trampoliner +++. Og det er bare til barna. Tenk på alle utemøblene, grill, pynt man bruker kun på uteområdet. De som bor i blokk bruker kanskje ikke så mye akkurat dette, men summene blir jo store. Anonymkode: 842bb...448 Vi har akebrett, rattkjelker, ski, slalåm, skøyter ++ men har ikke brukt en krone på det. Alt er fått i julegave , byttet bort med annet utstyr eller kjøpt for penger barna har fått til bursdag /jul.. Anonymkode: 1f8df...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet i går, 08:15 #37 Del Skrevet i går, 08:15 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en sofa til 15 000 eller senger til 10 000. Aldri. Bruker folk å kjøpe designersofaer og det dyreste innen barnesenger, altså? Anonymkode: a75cb...1ae Du får ikke en designersofa for 15 000... 😅 Vår sofa kostet 25 000, en helt ordinær sofa. I tillegg har vi en sovesofa til 10 000, to lenestoler til 18 000. Kjøkkenstoler til 12 000. Kjøkkenbord, møbler til hjemmekontoret, kjøkkenskap etc - ting koster. Køyesenga til ungene kostet 11 000, og vår vanlige seng 20 000, koster sikkert 30 000 å bytte den ut om noen år. Ungene skal snart få eget rom, da må vi kjøpe nye møbler. Absolutt ingen møbler i vårt hus er designmøbler, det går i IKEA og Eureka og vanlige møbler fra Bohus. Summerer man summene over flere år nærmer snittet av befolkningen seg SIFO. Det går fint an å bruke både mer og mindre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:16 #38 Del Skrevet i går, 08:16 Jeg har brukt SIFOs referansebudsjett over mange år (siden 1990 omtrent), og selv om jeg "går i overskudd" ut i fra budsjettet de fleste årene, ser jeg at det jevner seg ut når jeg ser på det over flere år. De fleste år er for eksempel mediaposten alt for høy, men så må jeg bytte ut en mobil, tv-en tar kvelden, datamaskinen må repareres osv, og da var posten plutselig ikke høy nok. Dette budsjettet er temmelig korrekt hvis jeg bruker det over lang tid, flere år, men er ubrukelig for ett år av gangen. Anonymkode: aa96d...52b 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:17 #39 Del Skrevet i går, 08:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har vel forsikring og veiavgift, regner jeg med? Og så må du ha nye dekk, som alle oss andre, med jevne mellomrom. Og hvis du aldri skal ha service, EU-kontroll og lignende, må du stadig kjøpe nye biler. Så da regner jeg med at du tar med verdifallet på bilen? https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall Anonymkode: 14a54...c71 Det koster fortsatt ikke 35 000,- i året.. jeg har selvfølgelig forsikringer i orden. Anonymkode: 1f8df...ecb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet i går, 08:17 #40 Del Skrevet i går, 08:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har akebrett, rattkjelker, ski, slalåm, skøyter ++ men har ikke brukt en krone på det. Alt er fått i julegave , byttet bort med annet utstyr eller kjøpt for penger barna har fått til bursdag /jul.. Anonymkode: 1f8df...ecb Men hvorfor er dette relevant for deg å påpeke? SIFO er tydelige på at de tar utgangspunkt i at dette blir kjøpt nytt. Så får man jo bearbeide budsjettet deres utfra egne forutsetninger. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå